Hoe kom ik in de bios van compaq?

Pagina: 1
Acties:

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 12:04
Ik weet dat er veel info over te vinden is maar de site van compaq waar de de bios-floppy kan downloaden 'bestaat' niet meer. Hoop via dezew weg er toch op de een of andere manier aan te kunnen komen.

Heb hier een oude compaq presario 9520 staan. Heb hem geformatteerd en wil nu win 98 erop installeren. Probleem is echter dat die niet helemaal goed gaat. Lijkt wel alsof hij de diskette nodig blijft hebben of zo want na installatie blijft hij tijdens het opstarten om de diskette vragen.

Wil nu graag in de bios komen om daar de instellingen te bekijken/te veranderen.

Probleem is dat ik er niet in kom. Als ik hem aan zet, telt hij het geheugen, wordt het beeld ff zwart en geeft hij daarna de melding dat er een ongeldige systeemdiskette is gevonden.

Ik heb F1, F2, F10, esc en del geprobeerd maar niks werkt. Iemand een oplossing of een loactie waar ik de bestanden voor zo'n compaq bootflop kan downloaden?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bij Compaq was het altijd zo dat bij het aanzetten er op een gegeven moment in de rechter bovenhoek even een cursor was te zien. Dan moest je als een gek op F10 rammen en kwam je in de BIOS.
Je kan elke DOS bootflop gebruiken, want het lijkt erop dat ie je harddisk niet (goed) ziet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

F10 when square in top RH corner of screen Compaq :)

1 Seconde google :P

Edit: * Atlas aanloopt neemt en schopt MicroKid :( :P :>

[ Voor 39% gewijzigd door Atlas op 05-06-2004 14:51 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

je kan op de website van compaq een diskette downloaden om zo in de bios te kunnen komen, je kan dan dingen instellen. er is een handleiding hoe je de f10 functie kan instellen via de bios opstart diskette.

www.compaq.nl (redirect naar site van hp)

je zal een rompaq moeten downloaden.

suc6

• Niek_
Allemaal bedankt voor jullie reacties, maarre....dat staat in alle andere topics ook. Probleem is dat ik op de site van Compaq/HP die diskette's niet kan vinden.
Microkid schreef op 05 juni 2004 @ 14:50:
Bij Compaq was het altijd zo dat bij het aanzetten er op een gegeven moment in de rechter bovenhoek even een cursor was te zien. Dan moest je als een gek op F10 rammen en kwam je in de BIOS.
Je kan elke DOS bootflop gebruiken, want het lijkt erop dat ie je harddisk niet (goed) ziet.
Atlas schreef op 05 juni 2004 @ 14:50:
F10 when square in top RH corner of screen Compaq :)

1 Seconde google :P

Edit: * Atlas aanloopt neemt en schopt MicroKid :( :P :>
Ander probleem is dat ik dus niet met F10 in de bios kan komen (zoals ik in de startpost ook al meldde... ;) )

[ Voor 62% gewijzigd door Niek_ op 05-06-2004 14:56 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Niek_ schreef op 05 juni 2004 @ 14:55:

Ander probleem is dat ik dus niet met F10 in de bios kan komen (zoals ik in de startpost ook al meldde... ;) )
Dat heb ik ook gelezen, maar het gaat zeg maar om een 1e seconde ofzo, als er in de rechter bovenhoek die musi et zien is. Het gaat echt heel snel dus misschien ngo es een paar keer proberen :)

En anders ff op je tobo gaan leunen, dan geeft ie waarschijnlijk een melding van "Keyboard error. Press f1 to continue or press f10 to enter setup" :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Niek_
Atlas schreef op 05 juni 2004 @ 14:56:
[...]

Dat heb ik ook gelezen, maar het gaat zeg maar om een 1e seconde ofzo, als er in de rechter bovenhoek die musi et zien is. Het gaat echt heel snel dus misschien ngo es een paar keer proberen :)

En anders ff op je tobo gaan leunen, dan geeft ie waarschijnlijk een melding van "Keyboard error. Press f1 to continue or press f10 to enter setup" :)
Ik zal het nog eens proberen :)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:14
Microkid schreef op 05 juni 2004 @ 14:50:
Ter aanvulling: als je die cursor niet ziet, of F10 niet werkt:
Compaq's hebben niet zomaar een BIOS, maar een BIOS+de eerste partitie of de primaire master.
Daar staat een soort mini-Win3.11 met diagnostische en setup tools.
Als 't eenmaal werkt is het prachtig. zoniet(partitie afwezig): Verder zoeken naar die floppies.
BTW: mailtje sturen naar de Compaq? Niet geschoten is altijd mis ;)

• Niek_
Even opsomming:
- hij telt het geheugen
- cursor verspringt 2 regels naar beneden en knippert daar
- A schijf wordt gelezen
- Hd wordt gelezen
- A + HD wordt gelezen
- A schijf wordt gelezen
- foutmelding: ongeldige systeemdiskette

Weet dat er zo'n vage bios opzit. Ben dan ook opzoek geweest op de site van compaq naar de diskettes met dat bios-je erop zodat ik die er opnieuw op kon zetten maar ik kan ze niet vinden... :X

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

F8 wil bij een aantal modellen ook nog werken...

Dus eerst F8 en vervolgens F2

We have just one world, but we live in different ones...

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Kijk hier eens: http://h10025.www1.hp.com...c=en&dlc=nl&product=96142

Jouw model staat er niet bij, dus misschien klopt het nummer niet. Maar als je door klikt op het model en het OS dan krijg je ook rompaqs te downloaden.

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-01 18:43

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Specs ... 67 is twee jaren te lang!

• Alternativ
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2025

Alternativ

4 8 15 16 23 42

Idd, de bios wordt bij de oude compaq's op de harde schijf gezet, hierdoor kom je na een format de bios niet meer in. In mijn geval moest ik 3 diskette's downloaden een voor de bios zelf en 2 voor het aanmaken van een biospartitie op de schijf. Zodra je die partitie aangemaakt moet worden moet je dat ding dus compleet leeg hebben gesloopt, dus alle partities weg en dan fixmbr..

En wat betreft de link van grhmpf je zou gewoon een andere bios kunnen proberen en het daarmee fixen..

alternativ

• Niek_
Ik ga eens ff prutsen, moet nu eerst werken. Laat morgen wel ff weten of het gelukt is. Bedankt voor jullie reacties. :)

Verwijderd

Is het misschien niet gewoon het probleem dat je primaire partitie niet als opstartbaar staat ingesteld? Ik heb vorige week een half uur lopen zoeken op dezelfde melding namelijk en toen bleek bovenstaand gewoon het probleem te zijn.

• Niek_
Hoe en waar kan je dat zien? :?

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

kun je zien in dos...met fdisk -> active

kan me haast niet vorstellen dat jouw rompaq niet te vinden is
heb hier een nog oudere compaq die staat er ook nog op, echt goede nummer ingevuld ?

• nAFutro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-04-2020

nAFutro

hmm

Ik heb ook 1 keer zo'n oude compaq vernaggeld op het werk. De bios zit op de schijf, na de format is ie weg. Heeft niets met fdisk of active partitie te maken.
In mijn geval kon ik de bios wel nog een keer flashen, maar het belachelijk grote setup programma welke daarom op de disk staat was en is weg.
Compaq is dan ook nog eens zo fijn geweest om na het flashen ook niet eens de default instellingen te gebruiken...

Verwijderd

Even nog iets anders wat bios betreft
ben het een dat het waarschijnlijk op de hd staat.

maar ook bij sommige kan je als je niet weet hoe je in de bios komt
met Esc F1 blijven tikken er in komen.

• Niek_
Heb inderdaad met fdisk alle actieve parities weggegooid, opnieuw aangemaakt en vervolgens geformatteerd. Kan dus heel goed dat die bios weg is.

Ben nu dus eigenlijk opzoek naar een nieuwe bios (op diskette) zodat ik die erop kan zetten. Gaat om de compaq presario 9520. Heb al een tijdje gezocht maar kan hem niet vinden. Er is een mailtje onderweg naar de compaq helpdesk, hoop dat zij hem voor me hebben. Mocht iemand anders nog een locatie hebben waar hij kan staan, meld het ff, alvast bedankt... ;)

Verwijderd

Eh je kan je bios niet echt weggooien met fdisk... alleen partities... wat jij moet doen is alle partities (C, D) enzow weggooien en opnieuw maken.

Dat zet je de C als active... dan opstarten met OScd erin en hopen dat je bios zo ingesteld staat dat ie hem pakt. Dan nieuw OS erop en kijken wat ie doet... :)

Edit: OS dan wel op C installen (active partitie) ;)

Hier nog een handig linkje voor wanneer je er niet uitkomt met fdisk:

FDISK FAQ :Y)

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 09:03 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-12-2025

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb precies hetzelfde probleem alleen met een iets ander type volgens mij. Weet het niet uit me kop, zit op school :P. Maar heb er nog steeds geen oplossing voor. Floppy drive stond disabled oid in de bios dus rompaq kon ik ook niet laden van de floppy. Kreeg ik gewoon Verkeerde systeem diskette :(.

Heb ook Compaq gemaild en hun zeiden alleen dat ik F10 in moest drukken tijdens het opstarten. Nou lekker veel info zeg... Not |:( :r

Hoop snel op een oplossing want dit schiet niet op... Zucht... Comprak })

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Niek_
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 08:59:
Eh je kan je bios niet echt weggooien met fdisk... alleen partities... wat jij moet doen is alle partities (C, D) enzow weggooien en opnieuw maken.

Dat zet je de C als active... dan opstarten met OScd erin en hopen dat je bios zo ingesteld staat dat ie hem pakt. Dan nieuw OS erop en kijken wat ie doet... :)

Edit: OS dan wel op C installen (active partitie) ;)

Hier nog een handig linkje voor wanneer je er niet uitkomt met fdisk:

FDISK FAQ :Y)
Weet niet of je het hele topic gelezen had maarre....gaat om een compaq computer met zo'n gaar bios wat ook op de HD staat..... :)
Pagina: 1