Beste tijd om een nieuwe pc te kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 167 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dirkse1984
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik wil binnenkort een nieuwe computer aanschaffen.
Maar ik zit me af te vragen of ik er wel goed aan doe om nu een nieuwe pc te kopen.
Misschien dat alles straks veel goedkoper is wat ik nu wil gaan aanschaffen.
Ja oke dat is ook logisch, maar ik bedoel meer met straks de nieuwe technologie van PCI Express. Kan ik daar beter op wachten zodat wat er nu op de markt is goedkoper wordt. Of zeggen jullie dat dat niet echt veel uitmaakt?

Maar ja misschien blijf je dan ook wel wachten op deze manier en das ook niet echt helemaal de bedoeling.

Khoor het wel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De beste tijd om een pc aan te schaffen is als jij die van jezelf te langzaam vind.

• Dirkse1984
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Terw_Dan schreef op 05 juni 2004 @ 12:59:
De beste tijd om een pc aan te schaffen is als jij die van jezelf te langzaam vind.
Ja das logisch. en dat is ook bijna zo.
Maar als ik misschien nog ff wacht kan ik voor veel minder geld straks hetzelfde kopen.
Maar ja ik kijk nog wel ff.
Bedankt alvast

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

En als je geld over hebt.

Het ene onderdeel is over een paar maand vast goedkoper (of duurder) dan de andere, maar dat blijf je toch houden.

Gewoon iets kopen wanneer jij denkt dat je er belang bij hebt :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

De beste tijd om een pc aan te schaffen is morgen. En dat zal altijd zo blijven.

Ik heb onlangs een Athlon XP gekocht omdat ik niet wilde wachten totdat de opvolger van de P4 komt of socket 939 voor de Athlon 64 betaalbaar wordt.

De tip die ik maar aanhoudt:
Koop een systeem met het nieuwste van het nieuwste dat aan jouw eisen voldoet, behalve videokaart, moederbord en processor. Kies bij die laatste drie voor Value for Money.

Proc, vga en mobo zijn namelijk zeer variabel en snel verouderd. Een snelle 120gig schijf heb je over 4 jaar ook nog wel wat aan, die soundcard of dvd-brander insgelijks. Zodra de nieuwe techniek die je wilt gaan volgen betaalbaar wordt (bijv. pci-e) stap je over.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Ja, idd. Wat is nu slimmer om aan te schaffen? Een athlon64 systeem of een Athlonxp systeem? Ik heb het geld in principe wel voor athlon64 maar als ik over 3 jaar weer zou willen upgraden dan moet ik toch waarschijnlijk weer de cpu en het mobo vervangen, ook als ik nu een socket 754 mobo en athlon64 koop? Dat mobo kan ik dan waarschijnlijk niet meer gebruiken toch?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

UltraR-pc schreef op 05 juni 2004 @ 13:23:
Ja, idd. Wat is nu slimmer om aan te schaffen? Een athlon64 systeem of een Athlonxp systeem? Ik heb het geld in principe wel voor athlon64 maar als ik over 3 jaar weer zou willen upgraden dan moet ik toch waarschijnlijk weer de cpu en het mobo vervangen, ook als ik nu een socket 754 mobo en athlon64 koop? Dat mobo kan ik dan waarschijnlijk niet meer gebruiken toch?
Over 3 jaar is de A64 ook weer oud en is er wel weer wat nieuws (hoewel ik moet zeggen dat het socket 462 platform het ERG lang heeft volgehouden).
Ik heb laatst voor een vriend van me een systeem samengesteld, we hadden de keuze uit een a64 of een aXP, viel beide binnen het budget. We hebbben gekozen voor de aXP omdat we dan 1GB mem en 400GB hdd ruimte konden nemen en toch een lekker snel systeem hebben.

HGet ligt natuurlijk puur aan je eisen. En upgraden na 3 jaar moet je niet doen, koop dan gewoon een nieuw systeem.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-01 14:52
Morgen is alles altijd net in prijs verlaagd of verbeterd bla bla...
Wat voor een eisen stel je? Als je voorop wilt lopen dan kan je wachten tot je een ons weegt, en als je eindelijk iets gekocht hebt blijf je upgraden totdat dat geen nut meer heeft.
Dus, lekker een mooi (stil) snel systeem samenstellen met producten die een 'normale' marktwaarde hebben.
Voor een derde van de prijs van een race beest en misschien maar 15% langzamer zul je daar veel meer plezier aan beleven.

Kijk maar naar mijn sig, dat mag toch eigenlijk niet meer kunnen voor een tweakers. Maar hij voor mij snel genoeg, doet het altijd en is mooi

Red een boom, eet een bever

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-01 20:30

Speedpete

was barman

BoutWout schreef op 05 juni 2004 @ 13:59:
Morgen is alles altijd net in prijs verlaagd of verbeterd bla bla...
Wat voor een eisen stel je? Als je voorop wilt lopen dan kan je wachten tot je een ons weegt, en als je eindelijk iets gekocht hebt blijf je upgraden totdat dat geen nut meer heeft.
Dus, lekker een mooi (stil) snel systeem samenstellen met producten die een 'normale' marktwaarde hebben.
Voor een derde van de prijs van een race beest en misschien maar 15% langzamer zul je daar veel meer plezier aan beleven.

Kijk maar naar mijn sig, dat mag toch eigenlijk niet meer kunnen voor een tweakers. Maar hij voor mij snel genoeg, doet het altijd en is mooi
Idd, je hoeft niet het snelste van het snelste te hebben... da's toch vaak duurkoop.

In mijn sys (zie sig) zit een Radeon 7500 die ik eind 2001 heb gekocht. Tuurlijk, hij zal wel vervangen worden zodra ik voor een mooie prijs een All In Wonder kaart kan aanschaffen, maar DRM Racedriver 2 draait ie prima, niet op de hoogste stand, maar het spelen gaat prima.

Nieuwe technologie is heel leuk, maar zal er altijd blijven. Zodra je overgaat naar een PCI-E systeem in BTX formfactor met de opvolger van de P4 komt de nieuwe techniek er ook al weer aan.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Het is inderdaad erg moeilijk om te bepalen wanneer je een systeem koopt. Nu kopen, of toch nog maar een paar maanden wachten omdat er net een pers bericht uit is dat er een nieuwe techniek is gelanceerd? Ik kan je uit ervaring vertellen dat je na een tijdje niet verder moet zoeken en knopen door moet gaan hakken.

Computers moet je niet zoeken met blik op wat er allemaal gaat veranderen. Je moet ze kopen omdat je vertrouwen/genoeg hebt aan de huidige technieken. Je kan nu wel gaan wachten op PCI-Express en BTX, maar tegen de tijd dat dat goed loopt en volledig onder de knie is bij de ontwikkelaars van de hardware (dat is dus meestal na een jaar of 1 tot 2), dan is er weer een nieuwe technologie. Het is vaak beter om nu technieken te kopen die alom getest zijn, waar de drivers geen bugs meer van bevatten en waarvan je er dus op van op aan kan dat alles werkt, dan dat je de nieuwste snufjes voor veel geld koopt, terwijl ze nog lijden aan kinderziektes.

Neem bijvoorbeeld iets waar ik me de laatste maanden in heb verdiept: zware laptops. Ik wil er dus spellen op kunnen spelen, maar de accu moet ook een tijd mee kunnen gaan in verband met treinreizen. Ik kwam dus uit op Centrino laptops. Een tijdje geleden kwam er een persbericht dat Intel een nieuwe serie Pentium-M processoren gaat leveren en dat er zelfs een nieuw mobiel platform gelanceerd gaat worden tegen het einde van de zomer of in het begin van de herfst. Ik heb overwogen om te wachten, maar ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik dat gewoon niet kan. Als ik wacht tot Intel het nieuwe mobiele platform heeft gelanceerd, ben ik weer een paar maanden verder. Dan duurt het weer een poos voordat er laptops op de markt komen die deze technologie gebruiken en dan betaal je er nog eens erg veel geld voor ook. Ik heb dus gekozen om nu een laptop te kopen die gebaseerd is op bewezen technieken. Het nieuwe platform zal van tevoren zeer grondig getest worden, maar zoals bij iedere nieuwe techniek zal ook dit te kampen hebben met kinderziekten.

Mijn advies: bedenk voor jezelf wat je met je computer wil gaan doen en baseer daar je systeem op. Kijk niet te veel naar wat er over een maand gaat komen, dan blijf je namelijk uitstellen. Alles wat je nu in de winkels ziet, is over een paar maand alweer veranderd, verbeterd of gewoon totaal achterhaald. Kijk naar wat je nodig hebt en bedenk of toekomstige programmatuur ook nog met deze hardware zal functioneren. Denk niet aan dingen als: "maar dan is hij misschien te langzaam". Als dat punt is gekomen, dan kan je beslissen of je over gaat tot upgraden of het opnieuw aanschaffen van een totaal systeem.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Meestal is het zo met de prijzen
code:
1
2
    | ----------- | -----  |
 BUDGET      MID      TOP

Het beste kan je uit de middenste prijsklasse iets kopen. Dan heb je EN snel, maar niet het allernieuwste, want dat is te veel voor te weinig

Dus je moet gewoon iets kopen dat een normale prijs heeft en aan je eisen voldoet. Neem bijvoorbeeld een 3200+ ipv een 3400+, scheelt waarschijnlijk te veel in prijs ten opzichte van de prestatie..

Je snapt het wel denk ik :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dirkse1984 schreef op 05 juni 2004 @ 13:02:
[...]

Maar als ik misschien nog ff wacht kan ik voor veel minder geld straks hetzelfde kopen.
Dit is dus m.i. de meest gemaakte fout bij het bepalen of je zal kopen of niet. Als er 1 ding zeker is in computerland, is dat de prijzen altijd dalen. Als je dus denkt dat je slim bent door een jaar te wachten omdat je dan dezelfde onderdelen voor minder kan kopen, klopt dat maar ten dele. Ja, de onderdelen zullen goedkoper zijn, maar, ze zijn ook al weer verouderd. De software verlangt dan ondertussen ook weer naar snellere hardware, dus per saldo ben je slechter af.

Beter is dan ook om gewoon een budget vast te stellen, en te bepalen wat je daarvoor kan kopen. Ik doe dat al jaren zo, en dat werkt prima. Altijd goede onderdelen, niet te oud, en niet te nieuw. Stel bijv. een budget van 150 euro voor een mobo, en 150 euro voor een CPU en 100 euro voor geheugen (enz). Dan kijk je gewoon 1x per 2 jaar wat je daarvoor kan kopen, en koopt dat gewoon.

Kijk ook of een upgrade zin heeft. Ik draai bijv al een jaar met een 2500+ op 3000. De huidige processors zitten net op 3400. Een upgrade levert mij dus relatief weinig op maar kost wel veel geld. Ik wacht dus rustig tot ze bij de 4000 aankomen ofzo. Ik doe pas een CPU upgrade als er tenminste 50% winst in zit.

Wachten heeft gewoon geen zin. Eigenlijk een toelichting op wat Catch22 ook al zegt. Gewoon midden segment kopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 07-06-2004 17:38 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1