[Printer] Parallel vs SCSI

Pagina: 1
Acties:

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:20
Ik heb een kleuren laserprinter, een Panasonic KX-P8410

http://www.precision.com/...c%20KX-P8410%20Manual.pdf

http://panasonic.co.jp/pc...l/clp/p8410/p8410info.htm

Op dit moment zit hij aangesloten op een parallele poort, op mijn servertje. Afdrukken gaat echter enorm langzaam. Op zich niet hinderlijk,maar sneller zou niet erg zijn ;)

Naast de paralelle aansluiting heeft dit beestje ook een SCSI aansluiting. De vraag is of het de moeite waard is om m via SCSI aan te sluiten. Is de paralelle poort nu de beperkende factor of moet is dit gewoon een beperking van de printer zelf?

Een A4tje printen is vrij snel, maar voordat ie begint is ie wel ff 5min bezig met processing.. (rasteren enz)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
prbeer het zou ik zeggen. Die scsi kaartjes daarvoor zijn spotgoedkoop. (al wel vaak isa geloof ik, maar dan moet je even zoeken naar een pci kaart ofzo) Of heb je al een kaartje---->proberen met je donder. ;)

Volgens mij moet dat wel sneller zijn dan parallel.

specs

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

volgens die 2de site zit er standaard 8MB RAM in... dat upgraden wil nog wel eens helpen...

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:20
gladiool schreef op 05 juni 2004 @ 11:47:
prbeer het zou ik zeggen. Die scsi kaartjes daarvoor zijn spotgoedkoop. (al wel vaak isa geloof ik, maar dan moet je even zoeken naar een pci kaart ofzo) Of heb je al een kaartje---->proberen met je donder. ;)

Volgens mij moet dat wel sneller zijn dan parallel.
Kaartjes heb ik wel, moet alleen even een kabel scoren dan met de juiste connector ;)

Zelf denk ik wel dat het sneller is idd. De printer is een GDI printer. Al het rasteren enz gebeurt dus in de server zelf. Of ie de data dan raw door de printerpoort trapt weet ik niet. Zoja, dan zal scsi dus wel sneller zijn.

owja, hij heeft 72Mb ram, is al uitgebreid

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 05-06-2004 11:53 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In afwachting van die connector kun je even met de LPT poort instellingen gaan spelen, er is enorm verschil tussen SPP, EPP en ECP. SPP ondersteunt alles maar is moddertraag, EPP is een stuk sneller en ECP is nagenoeg even snel als USB, maar sommige printers ondersteunen alleen SPP, anderen SPP+EPP, weer anderen SPP+ECP en de beste (zeldzaam overigens) SPP+EPP+ECP. Duik dus even je BIOS in en kijk waar dat op ingesteld staat :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

De printer gebruikt voor de parallelle communicatie een IEEE 1284 interface, dus ECP/EPP1.9 communicatie. Stel evt. gelijk een IRQ in voor ECP/EPP1.9 communicatie in de bios en enable DMA waar mogelijk. Stel hem niet in op EPP1.7, daar dit niet IEEE 1284 compatible is omdat het de handshaking via nWait mist.

Je printer kan 7ppm op 1200dpi, dat is voor een A4 zo'n 16241180 pixels per seconds. Met een 64:1 RLE compressie heeft je printer een bandbreedte van zo'n 253768 pixels per seconds nodig. Dit is véél minder dan de printerpoort kan leveren in ECP/EPP1.9 modus (2~5,5-6MBps), dus wat bandbreedte betreft hoef je geen permancewinst van SCSI te verwachten. Het enige verschil zou kunnen liggen in de zwaarte voor de CPU om de LPT of SCSI communicatie te doen (al zal dat ook niet veel schelen, daar ECP/EPP1.9 ook DMA ondersteund).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 03:24 ]

Pagina: 1