Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Leds en neon schakelen via software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal,

Ik heb een paar vragen ik ben qua electronica nog redelijk onervaren.Ik heb al een paar hele handige topics gevonden maar ik heb toch nog een paar vragen.

Als ik leds wil aansturen via de ltp poort kan ik dit dan het beste doen via een relais en zo ja waar haal je dan de stroom voor de leds vandaan??

Het gaat om 2 witte felle leds die continue moeten branden, 2 rode die moeten branden en 4 orange die moeten kunnen knipperen, en 2 kleine neon buisjes die ik wil kunnen inschakelen.

Hoe kun je de knipper snelheid van leds aanpassen? 8)7

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Verwijderd

Misschien is dit een handige schakeling voor je:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=34

Als je bijv ccfls wilt schakelen (neonbuisjes met inverter of hogere spanning als de 9-12 volt poort) moet je waarschijnlijk idd een relais gebruiken. Misschien kan een transistor als alternatief dienen maar ik ben geen mega elektronisch expert dus dat laat ik aan de technischere mensen over om daar antwoord op te geven >:)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 11:51 ]

Verwijderd

Welkom op Gathering of Tweakers.net :)

Over de parallelle poort (en wat je daar allemaal aan kan hangen) hebben we een heel topic: De Parallelle poort FAQ

Het veiligst is het om met een transistor te werken en niet de led direct op de poort aan te sluiten. Voedingsspanning kun je dan bijv. uit de USB betrekken (max. 500mA). De parallelle poort kan hoog vermogen/ultra bright leds niet direct voeden vanuit de parallelle poort zelf, vandaar dat je beter een externe voeding+transistor kunt gebruiken. Voor CCFL's geldt dat je deze schakelt vóór de inverter, dus aan de 12V zijde.
Knippersnelheid zul je zelf middels software moeten programmeren, of als het alleen om een constante knipperled gaat kun je dat met een 555 timer.

Alternatief kun je met de seriele poort werken: http://www.daemonnews.org/200107/dasblinkenlights.html

Search CME: leds parallelle poort