[HTML] Semantics | <b> & <i> vs. <strong> & <em>

Pagina: 1
Acties:

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 07:45
Ik ben sinds kort html goed aan het bestuderen en heb nu een 2-tal vraagjes voor jullie! Deze gaan over:

1. Wanneer gebruik je "Computer output" tags? Wat is het gevolg bij gebruik? Wat kan je er allemaal mee regelen??
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<code>Computer code</code>
<br>
<kbd>Keyboard input</kbd>
<br>
<tt>Teletype text</tt>
<br>
<samp>Sample text</samp>
<br>
<var>Computer variable</var>
<br>

2. Wanneer Abbreviations and acronyms gebruiken? Wat is het verschil tussen beide?
code:
1
2
3
<abbr title="United Nations">UN</abbr>
<br>
<acronym title="World Wide Web">WWW</acronym>

3. Wat is nu eigenlijk volgens de normen bij het maken van een website voor cursief, vet, grootte lettertype??

ik dacht aan:
code:
1
2
3
<em>
<strong>
<h1>

Het zijn waarschijnlijk vragen die makkelijk zijn maar ik wil een heel concreet antwoord, want via google vind ik niet zo'n goede antwoorden! Ik hoop dat jullie me willen verder helpen bij mn studie.

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

Verwijderd

Wellicht is dit een goede tutorial voor jou:

http://www.brainstormsand...cles/semantics/structure/

Het gaat over de semantiek van HTML.

• nvidia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05 07:45
ik ben begonnen via W3schools.com, ken wel wat van html enzo maar niet zo van te zeggen ik ken er alles van, daarom is het altijd handig om te weten wanneer je wat moet gebruiken en wat het effect ervan is natuurlijk! Ik ga zeker je link doornemen.

Partners: AV-Solutio | Mutrox | B&W | Trinnov

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 19:24
http://www.naarvoren.nl/artikel/detail.html
Nederlands artikel van een GoT-user :)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Het verschil tussen ABBR en ACRONYM is nogal voor discussie vatbaar (zie Google), omdat er een taalkundig meningsverschil aan ten grondslag ligt. In concreto komt het er op neer dat één van de twee niet echt werkt in Internet Explorer, tenzij je een wat vieze hack toepast.

Dit is wel een interessant bericht in deze context:
http://golem.ph.utexas.ed...blog/archives/000218.html

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-03 22:07

JeromeB

woei

Dit is misschien ook wel leuk om even te lezen: http://annevankesteren.nl/archives/2004/05/xhtml-ruby
rollebol schreef op 05 juni 2004 @ 00:28:
Het verschil tussen ABBR en ACRONYM is nogal voor discussie vatbaar (zie Google), omdat er een taalkundig meningsverschil aan ten grondslag ligt. In concreto komt het er op neer dat één van de twee niet echt werkt in Internet Explorer, tenzij je een wat vieze hack toepast.

Dit is wel een interessant bericht in deze context:
http://golem.ph.utexas.ed...blog/archives/000218.html
http://annevankesteren.nl/archives/2004/06/goodbye-acronym
nvidia schreef op 04 juni 2004 @ 22:32:

3. Wat is nu eigenlijk volgens de normen bij het maken van een website voor cursief, vet, grootte lettertype??
Het beste kun je dat doormiddel van CSS doen. In HTML is het mogelijk doormiddel van <i>, <b> en <font>, maar dit is niet erg handig als je presentatie en structuur gescheiden wilt houden. Overigens denken sommige mensen dat <i> en <b> vervangen worden door <em> en <strong>, maar dat is niet waar.

PC load letter? What the fuck does that mean?

Verwijderd

<Drama-mode>Als <i> en <b> vervangen gaan worden, dan stop ik accuut met webdevven! Dit was gewoon het ALLEREERSTE wat ik leerde qua HTML, kortom, als mijn fundament wordt afgebroken, dan kan ik nooit meer verder.</Drama-mode>

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

nvidia schreef op 04 juni 2004 @ 22:32:

ik dacht aan:
code:
1
2
3
<em>
<strong>
<h1>
Voor cursief en vet gebruik je respectievelijk <i> en <b>, om ergens nadruk op te leggen <em> en om iets sterk te maken <strong>. De subtiliteit van de vorige zin laat ik aan je eigen inspiratie over, maar voor de meeste mensen is 'nadruk' en 'cursief' toch echt iets anders, een gevoelsuiting tegenover een typografische uiting. De volgende HTML illustreert dit:
HTML:
1
2
<i>Over Pietje Puk:</i> Hij heeft ons laten weten uiterlijk 
<em>vrijdag</em> iets te laten horen.
Over Pietje Puk: Hij heeft ons laten weten uiterlijk vrijdag iets te laten weten.
Wat betreft grootte: nee daar gebruik je de H tags niet voor. H1 t/m H6 zijn voor headers, en kun je dan ook niet midden in een zin gebruiken. Voor grootte gebruik je net als alle andere presentatie-aspecten (kleur, achtergrond, layout etc.) cascading style sheets, oftewel CSS.
JeromeB schreef op 05 juni 2004 @ 01:05:
[...]
Het beste kun je dat doormiddel van CSS doen. In HTML is het mogelijk doormiddel van <i>, <b> en <font>, maar dit is niet erg handig als je presentatie en structuur gescheiden wilt houden.
<font> is zelfs deprecated en hoor je dus niet te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door curry684 op 05-06-2004 01:44 ]

Professionele website nodig?

Verwijderd

Als ik het goed zeg:

<i> en <b> zijn puur voor de layout van de tekst.
<em> en <strong> geven een toegevoegde waarde aan de tekst.

<em> is eigenlijk emphasis (nadruk). De browser kan de tekst benadrukken door die tekst cursief te maken, maar het zou ook op een andere manier kunnen. In de praktijk echter zal de browser de <em> tekst altijd cursief maken. Voor <strong> overigens zelfde verhaaltje, maar dan niet benadrukken maar versterken, en wordt de tekst vet.

<font> moet je inderdaad niet gebruiken. Ik geef de voorkeur aan <span> tags om een stukje tekst te stylen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 03:52 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 03:50:
Als ik het goed zeg:

<i> en <b> zijn puur voor de layout van de tekst.
<em> en <strong> geven een toegevoegde waarde aan de tekst.

<em> is eigenlijk emphasis (nadruk). De browser kan de tekst benadrukken door die tekst cursief te maken, maar het zou ook op een andere manier kunnen. In de praktijk echter zal de browser de <em> tekst altijd cursief maken. Voor <strong> overigens zelfde verhaaltje, maar dan niet benadrukken maar versterken, en wordt de tekst vet.
Waarbij je voor het gemak even voorbij gaat aan het feit dat je zelf in je eigen stylesheets ook andere presentatiekenmerken aan <i> en <em> kunt geven als je wilt, en de scheiding dus dubbel handig is :)
<font> moet je inderdaad niet gebruiken. Ik geef de voorkeur aan <span> tags om een stukje tekst te stylen.
Spelen met <span> en in- of outline styles kun je ook veel meer mee :)

Klik op 'View Message' rechtsbovenin om te zien hoe je dit bijvoorbeeld doet ;)

Professionele website nodig?

Verwijderd

Als je je aan de standaarden wilt houden (en er een beetje in mee wilt gaan ;)), mag je in xHTML volgens mij toch geen <i> en <b> meer gebruiken? W3Schools heeft ook een goede "starters cursus" over CSS. CSS is uiteindelijk bedoelt om het echte uiterlijk van je site te bepalen.
Pagina: 1