[Laten afdrukken] Worden onscherpe foto's scherper?

Pagina: 1
Acties:

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 18:09
Vandaag heb ik bij een tennisbijeenkomst een zooi foto's gemaakt met mijn broer's Canon S40. Het nadeel van mij (n onervarenheid) is dat mijn hand altijd trilt. Ik kan 'm niet stilhouden. Hierdoor zijn veel foto's (te veel :/ ) onscherp geworden. Daarnaast zijn veel foto's ook onscherp doordat de autofocus niet echt lekker werkt in een donkere kantine :/

Nu was het de bedoeling dat ik een site zou opzetten waar mensen hun foto's konden bekijken, bij mij de bestelling konden doorvoeren en dat ik ze dan zou laten afdrukken bij een digishop B)

De vraag is echter: worden de foto's minder (opvallend) onscherp als ik ze in 10x15 laat afdrukken? Of is er missen een optie in Adobe om de onscherpte automatisch te reduceren?

Om een voorbeeld te geven van de onscherpte van de foto's:
http://home.wanadoo.nl/neushoorn/IMG_0062.JPG
http://home.wanadoo.nl/neushoorn2/IMG_0062.JPG (mirror)
let op: 1,5 mb, omdat ik niet wilde compressen :)

In originele resolutie vind ik ze, persoonlijk, tamelijk onscherp, maar misschien dat ze in kleiner formaat veel mooier eruit komen?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-02 15:53

Acid_Burn

uhuh

schaal em eens op je beeldscherm totdat ie ongeveer 10x15 is. Of druk er 1 af op je printer op dat formaat, dan zie je het vanzelf... onscherpte word wel iets minder omdat het allemaal kleiner wordt, maar helemaal scherp wordt het nooit.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Je foto is gemaakt zonder flits met sluitertijd 1/8 s. Dat kan niemand stil houden uit de hand, zeker niet als je personen fotografeert. De resulterende bewegingsonscherpte is helaas niet te corrigeren. Volgende keer ofwel flitsen, ofwel je iso waarde niet op auto zetten, maar op 200 of 400. Canon camera's hebben vaak de neiging om in auto mode een lange shutterspeed te kiezen.
Wel zou ik de foto iets lichter maken met 'levels' of 'gamma', misschien iets sharpen.
Trouwens een lelijke hotpixel (in het zwarte haar van het meisje op de voorgrond):
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg.php?img=hotpixel.jpg
Een previewtje van mijn correcties:
Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-life.net/img/getimg.php?img=foto01.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door Henk007 op 04-06-2004 23:17 ]

• Cis
Henk007 schreef op 04 juni 2004 @ 23:10:
Je foto is gemaakt zonder flits met sluitertijd 1/8 s. Dat kan niemand stil houden uit de hand, zeker niet als je personen fotografeert. De resulterende bewegingsonscherpte is helaas niet te corrigeren. Volgende keer ofwel flitsen, ofwel je iso waarde niet op auto zetten, maar op 200 of 400. Canon camera's hebben vaak de neiging om in auto mode een lange shutterspeed te kiezen.
Wel zou ik de foto iets lichter maken met 'levels' of 'gamma', misschien iets sharpen.
Trouwens een lelijke hotpixel (in het zwarte haar van het meisje op de voorgrond):
[afbeelding]
Een previewtje van mijn correcties:
[afbeelding]
Ja, die hotpixel is inderdaad flink lelijk. Ik hoopte dat het mijn lens was die vuil was, maar helaas... het is 'r echt 1 :)

Jouw aanpassingen middels gamma-correctie e.d. zien er inderdaad goed uit. Nu alleen de vraag of ik dat voor alle 100 foto's ga doen :)
Het feit dat ik (nog) bijna niks van fotograferen weet, en nog minder van die camera, heeft inderdaad geen mooie resultaten opgeleverd. :/

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Beginnerstip: als je niks weet van de camera en de foto's "moeten" lukken: altijd gewoon op Auto stand zetten, niet stunten met allerlei zaken waar je niks vanaf weet. Dat komt later wel als je op een middagje gewoon aan het prutsen bent.

Alors.

• Cis
Stereotomy schreef op 04 juni 2004 @ 23:50:
Beginnerstip: als je niks weet van de camera en de foto's "moeten" lukken: altijd gewoon op Auto stand zetten, niet stunten met allerlei zaken waar je niks vanaf weet. Dat komt later wel als je op een middagje gewoon aan het prutsen bent.
Auto had ik in 1e instantie staan... maar de resultaten die ik daarmee kreeg waren nog bedroevender. Echt enorm onscherp, vooral foto's waarmee ik 'de verte' fotografeerde
Nouja, ik heb besloten om nu maar de beste foto's op een site te zetten met als notitie: "als de foto er onscherp uitziet, zal deze na het afdrukken ook enigszins onscherp zijn".
Ik ga inderdaad morgen maar eens de handleiding bemachtigen en eens goed kijken hoe ik 'mooie' foto's moet maken :)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 11:41
Denk aan de shutter lag die optreedt bij digicams..
Bij de S40 (pa heeft er een, en ik heb een S50 gehad), ff rustig half indrukken, en als hij gefocussed heeft, heeeel licht doordrukken, en dan nóg ff stilhouden.
De meeste mensen horen het ding klikken, en bewegen dan alweer. Niet doen!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Zoals gezegd is de bovenstaande foto gemaakt in auto mode. Flits staat handmatig op 'uit'. Tenminste dat staat in de Exif info:

FNumber - 2.80
DateTimeOriginal - 2004:06:04 17:38:10
ShutterSpeedValue - 1/8 seconds
ApertureValue - F 2.80
Flash - Not fired, compulsory flash mode
Easy shooting mode - Full Auto

Voor geïnteresseerde foto-n00bs: Exif kun je met diverse progjes uitlezen, o.a. ook met het gratis IrfanView (Image/ Information/ Exif)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan ze ook met photoshop of een andere beeldbewerkingsprogramma een klein beetje verscherpen, maar dan moet je wel goed oppassen dat je de foto's niet nog lelijker maakt.

Het is wel zo dat hoe kleiner de foto hoe minder duidelijk de onscherpte is omdat je meer onscherpe pixels op een kleiner oppervlak steekt zal dat oppervlak meer beeldinformatie bevatten.

Het beste is echter om de camera goed stil te houden. Dat je hand altijd trilt heeft ieder mens, je kunt het echter heel erg veel bepreken door een goede houdng aan te nemen:
- Pak de camera met twee handen vast, gebruik je linkerarm om de camera langs onderen te ondersteunen.
- Zet de camera tegen je gezicht en kijk door de zoeker, plaats je linker elleboog tegen je borst/buik.
- Zet een been een stukje naar voren.
- Adem langzaam uit en druk de sluiterknop zachtjes in en blijf nog even in die positie staan om er zeker van te zijn dat de foto al genomen is (bij weinig licht kan de sluiter heel lang open staan).

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

Jaymz

Keep on moving !

Stereotomy schreef op 04 juni 2004 @ 23:50:
Mijn ervaring is dat dat in slechte lichtomstandigheden niet altijd even lekker werkt, als je cam vindt dat een sluitertijd van lager dan 1/20 ofzo wel flex is heb je toch echt een probleem :)

Je kan dan beter een middagje avondje prutsen om erachter te komen wat wel/niet nuttig is en wat je met welke omstandigheden doet.

Een relatief lange sluitertijd mèt flits wil nog wel eens een beter resultaat opleveren dan een korte sluitertijd met flits bijvoorbeeld :)

Maargoed, met slecht licht fotograferen is in mijn beleving een redelijke hel als je voor anderen "leuke" foto's wil maken. En _veel_ foto's nabewerken gaat vervelen :P

Hoewel ik persoonlijk foto's met een korte dof erg tof vind willen mensen (die ik ken) die op een verjaardag / feestje / whatever zijn geweest het liefst snapshots / overzichtsfoto's zien. En tjsa veel scherptediepte = hoge F-waardes = lange sluitertijden = 3 keer raden :{

*Jaymz heeft sinds kort de Canon 550 EX op z'n 300D zitten, dus dat scheelt wel weer :P

Feestjes, samenkomsten en dergelijke vindt ik persoonlijk eigenlijk het leukste wat er is om te fotograferen. Het gebeurd alleen te weinig, meestal 's avonds :{, en is niet echt makkelijk vinnik, zeker als je niet op een gemiddelde van 1 foto per 5 minuten wil komen (mensen gaan zich dan best wel storen aan je, wat de foto's niet echt ten goede komt :P)

• Cis
Aangezien ik een hekel heb aan topics die nooit fatsoenlijk worden 'afgesloten' (lees: uiteindelijk resultaat of beslissing), hier nog even de uitslag:

Ik ben langs de MediaMarkt gegaan met mijn cf-kaartje en aan een (ex-)collega gevraagd of ie even 1 sample wou afdrukken (ik heb er 2,5 jaar gewerkt, dus dat vond ie niet zo erg, ik was altijd een trouwe werknemer :) ). Het resultaat was een nét-niet-foto. Ik heb een 5tal mensen uit mijn omgeving gevraagd wat ze ervan vonden om 10x15-formaat, maar ze vonden het allemaal net niet scherp genoeg. Alleen als je heel graag die foto zou willen, zou het acceptabel zijn.
Het meisje in het roze-witte truitje en het meisje in het spijkerjasje waren het best te zien. Het blonde meisje was ronduit slecht te zien en dus _niet_ acceptabel

Bedankt voor de reacties nogmaals :)

Pagina: 1