Toon posts:

Sony SDM-HX93S met lagere resolutie dan native resolutie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of met het Sony SDM-HX93S 19" TFT scherm de resolutie lager kan worden ingesteld dan de native resolutie (1280x1024) zonder kwaliteitsverlies?

Ik heb een 14" Sony Vaio notebook met een native resolutie van 1400x1050 (!) en bij elke lagere resolutie ziet het beeld er gewoon echt niet uit (waarom zo'n klein scherm zo'n hoge resolutie heeft is me een raadsel..). Ik heb begrepen dat dat dat niet voor alle TFT schermen geldt, dus dat sommige er wel gewoon goed uitzien bij een resolutie lager dan de native resolutie. Weet iemand of dat bij de Sony SDM-HX93S het geval is, of kan die ook alleen maar met de native resolutie gebruikt worden?

Rik.

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? Kan iemand mij dan misschien zeggen in hoeverre het te verwachten is dat een TFT alleen fatsoenlijk is te gebruiken met de native resolutie? Ik hoor ook verhalen van mensen met een TFT scherm die ook goed met een lagere resolutie kunnen werken, zonder kwaliteitsverlies bedoel ik.

Verwijderd

Een TFT scherm zal altijd mindere kwaliteit hebben op zijn niet-native resoluties. In hoeverre jij dit ervaart als hinderlijk is sterk subjectief en kun je dus eigenlijk geen zinnig woord over zeggen. Er zijn wel allerlei truuks om middels interpolatie het visuele verlies te compenseren, waarvan de ene truuk beter als de andere is. Hierover kun je stellen dat het sterk uitmaakt wát voor interpolatie wordt toegepast en op wélke beelden. Zo heb je voor je gangbare venstertjes werk meer aan een # raster interpolatie, terwijl bij foto/film materiaal je juist weer de beste resultaten ziet bij een niet lineaire interpolatie.