PCI-express Geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
Het staat in de wereld van de geluidskaarten al behoorlijk lang op een laag pitje.
De rest ontwikkelt zich zoals we weten wel rap door, en zodoende komen er binnenkort moederborden op de markt met PCI-express sloten.
PCI-express videokaarten zijn ook al redelijk in zicht.

Alleen van PCI-express geluidskaarten heb ik nog 0,0 gehoord.
Ik ben dus eigenlijk best benieuwd of er al berichten zijn van geluidskaarten die gebruik maken van de voordelen van PCI-express.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-08 14:16
Wat zijn die voordelen?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Legion schreef op 04 juni 2004 @ 22:01:
Alleen van PCI-express geluidskaarten heb ik nog 0,0 gehoord.
Ik ben dus eigenlijk best benieuwd of er al berichten zijn van geluidskaarten die gebruik maken van de voordelen van PCI-express.
Een geluidskaart heeft niets aan voordelen van PCIexpress. Een geluidskaart trekt echt nevernooit de complete PCI bandbreedte weg oid.

[ Voor 26% gewijzigd door sdomburg op 04-06-2004 22:06 ]

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 13:58

jotheman

Was like that when I got here!

Het heeft geen zin om geluidskaarten te maken voor PCI-Express. De doorvoer van data is niet het probleem bij geluidskaarten, hoogstens de kwaliteit en berekeningen van de kaart zelf. Het voordeel van PCI-Express is de snellere doorvoersnelheid, die voor met name/enkel videokaarten van groot belang is. En aangezien er altijd slechts 1 PCI-Express slot (zelfde als met AGP-sloten) aanwezig is op een moederbord, waar (vrijwel) altijd de videokaart in zal verblijven, heeft 't maken van geluidskaarten voor PCI-Express geen zin.
Hoop dat hiermee je vraag beantwoord is :)

I see dead pixels...

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er wordt door mensen beweerd dat Nvidia de soundstorm apu niet op een pci kaart kan onderbrengen omdat deze te weinig bandbreedte zou hebben. Áls dit al waar is is pci-express misschien de oplossing?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-08 11:47

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

jotheman schreef op 04 juni 2004 @ 22:06:
[..]En aangezien er altijd slechts 1 PCI-Express slot (zelfde als met AGP-sloten) aanwezig is op een moederbord, waar (vrijwel) altijd de videokaart in zal verblijven, heeft 't maken van geluidskaarten voor PCI-Express geen zin.
[..]
Ehm, effe terug naar de boeken meneer :)
Er zullen (voorlopig) puur borden met 1 PCI-Express 16x slot uitkomen, daarnaast zitten er op de meeste inmiddels aangekondigde borden ook 2 PCI-Express 1x sloten, waar inderdaad bijvoorbeeld een geluidskaart in zou kunnen. Echter zitten er voorlopig nog altijd ook "klassieke" pci sloten op een bord, naast het feit dat on board audio ook steeds beter van kwaliteit wordt.
Tegen de tijd da de klassieke PCI echt plaats gaat maken voor PCI-Ex only borden zullen er zeker ook PCI-Ex geluidskaarten komen lijkt me.

• Refragmental
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-07 13:36
PCI-express heeft inderdaad een hoge bandwidth, overkill voor een geluidskaart.
Maar volgens mij was er ook geen geklooi meer met IRQ's omdat PCI-express serieel is.

Tevens ben ik van mening dat deze oude legacy onzin de ontwikkelingen flink beperken. PCI kan al weg binnenkort, de seriele een paralle poort kunnen weg, de ps/2 aansluitingen voor de muis en toetsenbord kunnen ook weg (kan via USB), IDE en FDD kunnen weg (SATA voor DVDspelers en HDD's en USB voor eventuele diskettestations of mem-sticks).

Wanneer deze oude tech van het moederbord verdwijnt is er opeens veeeeeel meer plaats voor nieuwere zaken, of moederborden kunnen kleiner en zuiniger worden gemaakt.

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-08 13:58

jotheman

Was like that when I got here!

Kippenijzer schreef op 04 juni 2004 @ 22:09:
[...]

Ehm, effe terug naar de boeken meneer :)
Er zullen (voorlopig) puur borden met 1 PCI-Express 16x slot uitkomen, daarnaast zitten er op de meeste inmiddels aangekondigde borden ook 2 PCI-Express 1x sloten, waar inderdaad bijvoorbeeld een geluidskaart in zou kunnen. Echter zitten er voorlopig nog altijd ook "klassieke" pci sloten op een bord, naast het feit dat on board audio ook steeds beter van kwaliteit wordt.
Tegen de tijd da de klassieke PCI echt plaats gaat maken voor PCI-Ex only borden zullen er zeker ook PCI-Ex geluidskaarten komen lijkt me.
Ik bedoelde ook 't gemiddelde moederbord wat nu ongeveer uit is. Maar wist idd niet dat er uit gingen komen met meerdere sloten. Maar klinkt idd wel logisch dat 't de "oude" PCI in time op gaat volgen :)
Niettemin, PCI-Express blijft vooralsnog (en ik denk nog wel een tijdje) behoorlijk overdreven voor de gemiddelde geluidskaart.

I see dead pixels...

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:59
Legion schreef op 04 juni 2004 @ 22:22:
PCI-express heeft inderdaad een hoge bandwidth, overkill voor een geluidskaart.
Maar volgens mij was er ook geen geklooi meer met IRQ's omdat PCI-express serieel is.

Tevens ben ik van mening dat deze oude legacy onzin de ontwikkelingen flink beperken. PCI kan al weg binnenkort, de seriele een paralle poort kunnen weg, de ps/2 aansluitingen voor de muis en toetsenbord kunnen ook weg (kan via USB), IDE en FDD kunnen weg (SATA voor DVDspelers en HDD's en USB voor eventuele diskettestations of mem-sticks).

Wanneer deze oude tech van het moederbord verdwijnt is er opeens veeeeeel meer plaats voor nieuwere zaken, of moederborden kunnen kleiner en zuiniger worden gemaakt.
Juist, jij hebt in de gaten. Abit had ooit legacy-free moederborden maar dat was toch niet zo'n succes. Overigens ging het dan alleen om het ATX packpanel. Wat je zegt klopt, maar voordat dit helemaal ingeburgerd is zijn we toch wel weer ff verder. Neem nou USB toetsenborden, deze zijn nog steeds niet enorm goed verkrijgbaar, in die zin dat goedkope bordjes nog altijd uitsluitend PS/2 zijn.

Verwijderd

jotheman schreef op 04 juni 2004 @ 22:06:
Het heeft geen zin om geluidskaarten te maken voor PCI-Express. De doorvoer van data is niet het probleem bij geluidskaarten, hoogstens de kwaliteit en berekeningen van de kaart zelf. Het voordeel van PCI-Express is de snellere doorvoersnelheid, die voor met name/enkel videokaarten van groot belang is. En aangezien er altijd slechts 1 PCI-Express slot (zelfde als met AGP-sloten) aanwezig is op een moederbord, waar (vrijwel) altijd de videokaart in zal verblijven, heeft 't maken van geluidskaarten voor PCI-Express geen zin.
Hoop dat hiermee je vraag beantwoord is :)
Nee hoor, de vraag is niet beantwoord.

Ten eerste is de huidige typische setup:

1 maal x16
2 maal x1
3 maal standaard PCI

Over een jaar zal dit zijn:

1 of 2 maal x16
2 maal x4
2 maal x2
geen standaard PCI meer

Voordelen PCI-E:

- minder ruimte op mobo (dus meer ruimte voor andere zaken)
- reen resources gezeik meer (IRQ etc.)
- kleinere kaarten
- sneller

Ik vind de vraag van de TS dus zeer interessant omdat ik nu geen geluidskaart ga kopen totdat er een PCI-E variant van is. Anders zit ik over een jaar in de problemen.

• CaineTanathos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 22:00
Geluidskaarten zullen wel hun limiet gaan bereiken als meerkanaals signaal gaan vesturen, 5.1, 6.1 en dan nog in 24bit 92/192 khz
dan gaan ze iets gebruiken rond 100-120 mb per seconden

Perilous to us all are the devices of an art deeper than we possess ourselves.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als je dan toch pci weg wilt hebben en het zonde vindt om je pci-x sloten op te offeren voor een geluidskaart kun je misschien ook denken aan een USB geluidskaart. USB wordt nu bijna alleen maar gebruikt voor externe apparaten, maar je kunt natuurlijk ook wel een soort kaartjes maken die intern op de (interne) USB-aansluiting worden aangesloten (dus geen losse apparaten met snoeren naast je pc). Kun je bijv. ook een interne floppydrive op aansluiten of interne (wireless) netwerkkaartjes enzo. Komen er gewoon een hele rits interne usb aansluitingen op je mobo, en daarop kun je 'kaarten' aansluiten die je in je kast hangt (op plaats waar nu pci sloten enzo zitten).

Lijkt me ideaal. Gebruik je pci-x alleen voor de highspeed devices (videokaart, raid controllers etc.) en de USB voor lowspeed spul.

Verwijderd

sdomburg schreef op 04 juni 2004 @ 22:06:
[...]

Een geluidskaart heeft niets aan voordelen van PCIexpress. Een geluidskaart trekt echt nevernooit de complete PCI bandbreedte weg oid.
Dat werd ook ooit gezegd van de overstap van ISA naar PCI.
Toen PCI er eenmaal was werden er vanzelf geluidskaarten ontwikkeld die deze bandbreedte wel volop gebruikten.
Dat zal met PCI express ook nog wel gaan gebeuren.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 23:45:
[...]

Dat werd ook ooit gezegd van de overstap van ISA naar PCI.
Toen PCI er eenmaal was werden er vanzelf geluidskaarten ontwikkeld die deze bandbreedte wel volop gebruikten.
Dat zal met PCI express ook nog wel gaan gebeuren.
bij pci geluidskaarten werd volgens mij geadverteerd dat ze minder cpu kracht gebruikten enzo tov de isa versies... ik weet niet wat daar van waar is, maar met zoiets zullen ze ongetwijfeld weer gaan gooien om pci-x er maar zo snel mogelijk door te drukken.
Pagina: 1