Toon posts:

Wel midi-out, geen midi-in

Pagina: 1
Acties:
  • 900 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na vele forums te hebben doorzocht (ook dit forum natuurlijk) en bij verschillende muziekwinkels om info te hebben gevraagd, hoop ik echt dat iemand mij nu kan helpen...

Een paar weken geleden heb ik een nieuw Yamaha PSR-290 keyboard gekocht. Een hartstikke mooi keyboard, waar ik zeer tevreden mee ben. Nu probeer ik vanaf de dag van aanschaf al het keyboard aan te sluiten op mijn PC via een Midi-kabel, die ik meteen bij het kopen van het keyboard heb aangeschaft.

Wat is nu het geval? Ik kan WEL data verzenden van mijn computer naar het keyboard (dus ik kan midifiles afspelen op mijn computer en het geluid uit het keyboard laten komen), maar ik kan GEEN data verzenden van mijn keyboard naar de PC.

Het programma Midi-OX laat bij het input-scherm alleen een brei aan data zien (hele ritsen met "note off" en af en toe een melding "Grand piano", vooral als ik op het sustainpedaal druk). Verder helemaal niets...

Programma's als Fruity Loops, Buzz, Logic, Cubase, Reason laten helemaal niet zien dat er ook maar enige data binnenkomt.

Het programma Song Filer van Yamaha om midifiles via de midikabel in het flash geheugen van de computer te laden, werkt ook niet.

Ik heb de midikabel reeds omgeruild --> helpt niets.

Ik heb het geprobeerd met een Realtek AC97 geluidskaart en een Soundblaster PCI64V geluidskaart --> zonder resultaat.

Ik heb de nieuwste drivers van beide geluidskaarten geinstalleerd --> zonder resultaat.

Ik heb een ander keyboard aangesloten (Roland E-15) --> zelfde probleem (dus wel weer midifiles af kunnen spelen op het keyboard, maar als ik een toets indruk op het keyboard, komt er geen signaal binnen op de computer...)

Alle kanalen van het keyboard al geprobeerd of alles op kanaal 1 gezet --> zonder resultaat.

Als midi-in kies ik de MPU-401 (voor de realtek) en als ik midifiles af wil spelen op het keyboard, kies ik die ook voor midi-out. Is dit soms de fout? Moet ik voor mijn midi-in iets anders hebben dan MPU-401? Ik heb die als enige staan in het rijtje bij Midi-inputs in het programma MIDI-OX.

Ik weet het ondertussen allemaal niet meer en ben het spoor bijster. Wie o wie kan mij helpen zodat ik eindelijk aan de slag kan met MIDI? _/-\o_

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als ik je verhaal zo lees doe je alles goed. Zeer maf dat je het probleem ook hebt bij meerdere geluidskaarten en meerdere keyboards.

Je kan eens proberen om de Yamaha en de Roland op elkaar aan te sluiten, om te kijken of je op die manier wel correcte midi-out signalen kan genereren (bv de Yamaha bespelen met de Roland via midi).

Als je trouwens fatsoenlijk wil hobbyen met midi, zou je eens naar een fatsoenlijke midi interface kunnen kijken zoals die van midiman. Wie weet lost dat je probleem ook wel op. Je zou trouwens ook nog eens kunnen testen op een andere PC. Misschien dat er softwarematig iets niet helemaal snor zit, alle hardwarematige dingen heb je nu al uitgesloten denk ik zo.

Verwijderd

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 04 juni 2004 @ 21:51:
Je zou trouwens ook nog eens kunnen testen op een andere PC. Misschien dat er softwarematig iets niet helemaal snor zit, alle hardwarematige dingen heb je nu al uitgesloten denk ik zo.
Eh, dat was ik nog even vergeten te zeggen: ik heb het ook op twee verschillende computers getest (een met de Realtek AC97 onboard geluidskaart en de andere PC dus met de SB PCI64V)

;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Als dit allemaal MIDI over de gameport is, kan't daar aan liggen. De gameport is dan wel in eerste instantie bedoeld voor MIDI, maar om de een of andere reden werkt't vaak toch niet allemaal even lekker :|

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je al wel geprobeerd de kabeltjes om te draaien (midi in en midi out)? En je hebt op het keyboard misschien nog een aansluiting midi thru. Die laatste moet je naar mijn weten iig niet gaan gebruiken.

Probeer het anders ook es met 1 kabel erin, want de midi out (dus van pc->keyboard) ben je in eerste instantie helemaal niet nodig. Is altijd een beetje verwarrend met die aanduidingen op de kabeltjes (midi in van pc moet in midi out van keyboard, of was het nou andersom 8)7). Ik heb er zelf ook vaak mee zitten kl*ten. Mijn advies is om gewoon aldoor met die kabeltjes te proberen tot het werkt ;)

En MPU-401 is volgens mij ook wel de goede driver die je moet hebben. 'Midi in' dus mpu401 en 'midi out' gewoon de standaard wavetable (je wilt immers geluid uit de pc hebben).

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 05-06-2004 00:04 ]

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 14:48
Nja... je zou best wel 's een MIDI-loop kunnen hebben gemaakt. :P

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties tot zover! En tuurlijk heb ik de Midi-out en Midi-in kabels al talloze keren omgewisseld, maar dat helpt allemaal niets...

Vanmorgen een SB Audigy gekocht om eens te kijken of het met het nieuwste van het nieuwste werkt... Nou, mooi niet dus!!! :( Niet te geloven toch??? Na veel proberen is het me uiteindelijk wel voor het eerst gelukt een midi signaal van het keyboard naar de PC te versturen, maar dat lukte alleen wanneer ik de Midi-out kabel van de pc naar het keyboard loskoppelde... Snap jij het nog??? 8)7

Die Audigy ga ik dus zo maar weer terugbrengen, want dat geld kan ik eigenlijk niet missen. Mijn oude geluidskaart wilde net ook niet echt lekker meer werken (bagger geluid), maar die heb ik nu toch aan de praat gekregen... :7

Ik begin zo onderhand helemaal GEK te worden van dit probleem. Ik begin nu te twijfelen of ik wel de goede kabel heb... Zijn er verschillende soorten MIDI-interface kabels? Ik heb er dus zo eentje met een serieleplug en aan de andere kant twee midipluggen (IN en OUT)... Dat is toch gewoon de enige soort die er is om je keyboard op een midi-interfacekaart aan te sluiten?

|:(

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zoals ik in mijn eerste post al aangaf, probeer het eerst met 1 kabel. De kabel van het keyboard naar de PC dus. Andersom ben je (in eerste instantie) niet nodig. Welke kabel en aansluiting je moet hebben is even uitproberen, want de naamgeving van die kabels en de aansluitingen is (mijns inziens) nogal verwarrend.

Je zegt dat het met 1 kabel wel werkte, maar werkte het dan niet goed ofzo? (je klinkt nl. niet erg enthousiast :P).

En kun je misschien in het keyboard nog dingen instellen wbt. midi. Ik ken dat keyboard verder niet, maar ik weet wel dat je bij sommige midi apparaten van alles kunt instellen. Ik heb nl. het idee dat ie (zoals iemand anders al aangaf) in een soort loop zit. Signaal gaat van keyboard naar pc en direct weer van pc naar keyboard etc. etc. Met 1 kabel zou het dan wel moeten werken en als je 2 kabels wilt gebruiken moet je misschien iets instellen.

De kabel die je nu gebruikt is gewoon de goede.

• Pietjuh
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-12 05:56
BassV, je bent niet de enigste, ik krijg ook geen data van mijn keybord naar de pc gestuurd. Ik sluit hem ook via gameport aan, ik heb er allang niets meer aan gedaan. Ik ga dadelijk weer eens proberen waar de fout zit.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Palomar,

Ik heb het ook met 1 kabel geprobeerd, maar dat werkte niet. In Midi-OX zie ik dan weer een hele stroom met data (hoofdzakelijk met "note off" afgewisseld met een reeksje "grand piano")

De Midi-in heeft tot nu toe een keer gewerkt: met de SB Audigy LS, maar dan kon ik dus weer GEEN midi verzenden naar mijn keyboard... :|

Ik heb ook alle instellingen van het keyboard al geprobeerd, maar geen een werkt. Ook "local on/off" veranderd en dat soort dingen. Overigens kan ik op de Yamaha niet aangeven over welk kanaal hij moet verzenden.

Ik heb de SB Audigy zojuist weer naar de winkel gebracht en mijn geld teruggekregen. Ook nog even naar een muziekwinkel geweest en daar wilden ze mij een "Midi Connection Kit" aansmeren van Yamaha. Volgens de verkoper werkte dat 100% gegarandeerd, maar als het niet zou werken bij mij, wilde hij niet mijn geld teruggeven... JAJA :r En wat zit er dan in die Kit? Een midikabel en een sequencer programma. Goh, dat heb ik volgens mij al...

Mijn oude geluidskaart zit weer in de PC (SB PCI64V) en alles werkt weer als vanouds NIET. Het programma Fruity Loops nog eens geprobeerd en daar is te zien dat het midisignaal constant binnen komt (rode ledje brandt de hele tijd). Dit komt overeen met wat ik zie in MIDI-OX: die onophoudelijke datastroom MIDI-signalen...

IK WORD GEK!!!!!! 8)7

• pyrox
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-12 00:02
Jeese, godzijdank ben ik niet de enige met dit probleem!

Ik heb dus echt exact hetzelfde probleem.
Ik ben zelf in het bezit van een KORG sp300 digitale piano.
In mijn pc een audigy LS geluidskaartje.
Ook ik heb geprobeerd deze te koppelen via een midi kabeltje.
En ook hier werkte alleen de midi-out.
dus op mijn keyboard hoorde ik wel de midifiles die mijn computer afspeelde maar ik kon niets inspelen zeg maar.

Heb ook al 2 verschillende kabels geprobeerd.
allebei werkten ze niet.
Drivers opnieuw geinstalleerd, geen resultaat.

TS: Als je gek wordt!: doe ik met je mee!
Argh! 8)7

Revolution!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

wat heb je bij Reason bij midisettings op midi in staan ? ( /pref/midi)

[ Voor 11% gewijzigd door under-world op 08-07-2004 23:41 ]

• pyrox
under-world schreef op 08 juli 2004 @ 23:41:
wat heb je bij Reason bij midisettings op midi in staan ? ( /pref/midi)
Ik gebruik zelf cubase en ik heb als midi in gewoon "creative external midi" staan.
met als kanaal "any channel".
Maar ik weet niet of het hier aan ligt eigenlijk aangezien ik bij andere programma's ook geen input signaal krijg.

Is er niet een algemene windowsinstelling die ik (en de TS) over het hoofd zien??

Revolution!

• RealAlcatraZ
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12 15:49
Ik heb excact hetzelfde probleem.
Heb nu een USB midi-interface besteld want ik heb zowel in als out tegelijk nodig voor de MicroKorg Sound editor ;)

Hopen dat dat wel werkt ;)

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:17
Ik ken de Yamaha niet, maar vroeger (maar dan spreek ik echt over jaren geleden) werd de MIDI-OUT ook nog wel eens als MIDI-Thru gebruikt (zodat er geen extra midipoort nodig was). Misschien is dat nu ook het geval?

• pyrox
Hm! laat maar horen of dat wel lukt dan!
Want ik heb van de week ook al 19 euro verspilt aan een midikabeltje bij de mediamarkt. (omdat ik er van uitging dat dat andere kabeltje dan waarschijnlijk wel kapot zou zijn..)

Revolution!

• P.i.R.h.o.
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 19:43
Ik heb een Yamaha CS2x (al vier jaar, echt tevreden mee) en werkte eerst op een AMD K6-2 400 MHz bak met een SB AWE64.

De MIDI verbinding wordt bij mij ook via de gameport gelegd (een hulpstuk met twee MIDI DIN connectors + een extra connector om een joystick aan te sluiten, en twee midi kabels).
Mijn synth heeft trouwens een aparte MIDI Thru.

Wat heb ik meegemaakt:
Afspelen van midi ging altijd, opnemen ging enkel als ik in het volume tool van Windows (dat luidsprekertje in de system tray) als opneem-device MIDI nam. (Options menu, Properties, Adjust volume for: Recording en OK)

Na enkele upgrades zit ik nu met een AMD 2500+ op een Asus A7N8X Deluxe mobo (on board Soundstorm geluid). Ik kan die optie nergens meer kiezen in het volume tool :?, heb ergens al gelezen dat nForce2 moederborden een ontwerpfout hebben waardoor MIDI-In niet werkt (maar voor mijn mobo was er geen oplossing, wel voor enkele Epox mobo's), maar MIDI in werkt ook niet als ik mijn SB Live overbouw (van een andere pc).

Grappig (nu ja) is wel dat MIDI in wel werkte met diezelfde SB Live in m'n Athlon 1.2 GHz...

Intel Core i7 2600K op Asus Sabertooth P67, 24GB DDR3, Geforce GTX1060

• RealAlcatraZ
Ik heb een yamaha DJX, een Yamaha RM1x en een Korg Microkorg die allemaal hetzelfde resultaat geven, pc gooit wel midi in, wil niet ontvangen. 2 kabels geprobeerd.

Die midikabel komt deze week binnen, zou beter moeten werken ;) laat het wel even weten hoe en wat.

aan de instellingen van de apparaten ligt het niet want ik kan alles aan elkaar hangen met midikabels en welke kant op ook: het werkt gewoon

• pyrox
P.i.R.h.o. schreef op 09 juli 2004 @ 12:47:
Ik heb een Yamaha CS2x (al vier jaar, echt tevreden mee) en werkte eerst op een AMD K6-2 400 MHz bak met een SB AWE64.

De MIDI verbinding wordt bij mij ook via de gameport gelegd (een hulpstuk met twee MIDI DIN connectors + een extra connector om een joystick aan te sluiten, en twee midi kabels).
Mijn synth heeft trouwens een aparte MIDI Thru.

Wat heb ik meegemaakt:
Afspelen van midi ging altijd, opnemen ging enkel als ik in het volume tool van Windows (dat luidsprekertje in de system tray) als opneem-device MIDI nam. (Options menu, Properties, Adjust volume for: Recording en OK)

Na enkele upgrades zit ik nu met een AMD 2500+ op een Asus A7N8X Deluxe mobo (on board Soundstorm geluid). Ik kan die optie nergens meer kiezen in het volume tool :?, heb ergens al gelezen dat nForce2 moederborden een ontwerpfout hebben waardoor MIDI-In niet werkt (maar voor mijn mobo was er geen oplossing, wel voor enkele Epox mobo's), maar MIDI in werkt ook niet als ik mijn SB Live overbouw (van een andere pc).

Grappig (nu ja) is wel dat MIDI in wel werkte met diezelfde SB Live in m'n Athlon 1.2 GHz...
hmm, ik heb ook een nforce2 mobo (chaintech zenith) en onboard werkte midi in zowieso niet, maar dus nu ook niet met mijn audigy.
In principe zou de nforce2 chipset hier toch niet tussen moeten zitten?
Ik ga zo eens proberen om idd die optie in het volumebeheer aan te passen.

Revolution!

• Rauzi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik heb het ook met 1 kabel geprobeerd, maar dat werkte niet. In Midi-OX zie ik dan weer een hele stroom met data (hoofdzakelijk met "note off" afgewisseld met een reeksje "grand piano")
Als het goed is, moet je als je een toets indrukt, het bericht "note on" zien, wanneer je hem loslaat "note off". grandpiano wijst waarschijnlijk op een patch (een geluidje op je keyboard) die steeds geselecteerd wordt.

Ik weet verder geen oplossingen :) maar ik zal even duidelijk je gewenste setup laten zien:

van PC midi out ---> naar ---> PSR-290 midi in
van PSR-290 midi out ---> naar ---> PC midi in

Nou zijn soundblasters natuurlijk goede geluidskaarten, maar op het gebied van midi zijn ze niet zo heel verbijsterend, omdat 95% van hun doelgroep nu eenmaal niet met midi werkt. Wellicht ligt het aan dat gameport ding waar Wormaap t ook over had?
Verder heb ik local control altijd off staan als ik met externe sequencers werkt (wat de PC met Reason/Fruityloops/whatever in dit geval is). Anders wordt het geluid namelijk "verdubbelt" (het keyboard zelf krijgt een "note on" message als je een toets indrukt, maar de sequencer ook, die het weer terug stuurt naar je keyboard, waardoor je nog een "note on" message via de midi in binnenkrijgt). Sommige sequencers werken ook met "echo" geloof ik, dat moet je ook aan hebben staan.
Post ook eens je midi instellingen van je sequencer programma.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Als je veel tijd over hebt, doe dan het volgende:
* download http://freesoftware.ircam...mudi_1.2.0-beta2_i386.iso
* branden op een cd-r(w)
* pc opnieuw opstarten, boot vanaf cd
* installeer het op een aparte (lege) partitie
* als alles geinstalleerd is, open een console venster en tik het volgende in

amidi --dump

en ram op je keyboard

Als het wel goed werkt, dan moet je iets aan de installatie van je OS doen...

edit:

Als het goed is zou je het volgende moeten krijgen als je de middelste C 1 keer indrukt en loslaat:

90 3C 60
3C 00
5 bytes read

[ Voor 20% gewijzigd door terabyte op 09-07-2004 15:10 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
I.p.v. die Audigy had ik als ik jou was een SB Live gekocht (rond 25 euro). Lees het volgende ook nog eens door:
http://www.etcetera.co.uk...to/howtoConnectMIDI.shtml

• pyrox
Gianni Rombios schreef op 09 juli 2004 @ 15:06:
I.p.v. die Audigy had ik als ik jou was een SB Live gekocht (rond 25 euro). Lees het volgende ook nog eens door:
http://www.etcetera.co.uk...to/howtoConnectMIDI.shtml
Zoals je in de startpost kan lezen heeft de topicstarter het al eens geprobeerd met een soundblasterkaartje.
En ik heb je artikeltje gelezen, maar het mocht niet baten.
Werkt nog steeds niet.

Misschien dat een externe "echte" interface wel werkt, maar goed.

Revolution!

• P.i.R.h.o.
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 19:43
Eigenlijk stom dat ik er nog niet eerder aan had gedacht, maar blijkbaar is er dus een midikabel stuk :?
Ik herinner mij niet dat ik er iets speciaals mee heb aangevangen (zoals knellen, plooien ed), dan vind ik het wel raar dat ie na 5 jaar stuk is (en de andere niet, die loopt er vlak naast).

Nu ja, ik zal maar ineens twee nieuwe kabels halen zeker?

Intel Core i7 2600K op Asus Sabertooth P67, 24GB DDR3, Geforce GTX1060

• RealAlcatraZ
Vandaag kreeg ik mijn ESIROM I/O binnen
een USB midi kabel (1 in 2 uit) en nu werkt alles perfect.

via Reason haal ik gemakkelijk 5ms via ASIO drivers, ook dat werkt lekker en mijn Microkorg kan ik nu programmeren (heb je in en uit tegelijk voor nodig)

Wereldapparaat!
Geen drivers nodig, gewoon echt plug & play!

• maartn
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-10 23:29
@BassV..

is het nu al gelukt?

hmm ik zou als ik jou was eens naar kx project drivers gaan zoeken.
Check even of ze voor je kaart werken.. ik meen dat die drivers alle SB's ondersteunen.

misschien wist je dit al maar : MIDI Out van keyboard, gaat naar MIDI In op de sequencer (PC) altijd en nooit anders

MIDI Out ---------------> naar MIDI In (op een geluids module, of een keyboard dat klanken bevat) (hierdoor 'hoor'je je muziek files).

een programma om te testen.. of je MIDI ontvangt vsthost.

vsthost is een heel simpel open source programma.. BIn zit er bij.. als je dat opstart en je selecteerd kx ASIO (na het installeren van die drivers natuurlijk) zal zet je MIDI Trou aan.. en klaar.. nu moet je iets kunnen horen op je pc.

let op: sluit AUDIO L + R aan op de PC mixer (geluidskaart) zet in de mixer in windows de INPUT aan. waar je die verbinding hebt.. checkl goed alle settings en test het.

suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Goed, we zijn ondertussen een paar maanden verder en ondertussen werkt het allemaal nog steeds niet... Niet dat ik er fulltime mee bezig ben geweest... Vanavond weer eens geprobeerd, maar nog steeds kan ik wel midifiles versturen naar mijn keyboard, maar kan ik niets versturen van mijn keyboard naar mijn computer. In MIDI OX zie ik alleen maar een stroom informatie "noto off" en "grand piano".

Niet goed in ieder geval. Ik zit er nu aan te denken om een keer bij een muziekwinkel langs te gaan (ik denk aan Feedback) en daar te vragen of ik mijn keyboard een keer bij hen aan kan sluiten. Als het daar wel werkt, ligt het in ieder geval niet aan mijn keyboard. Aan de kabel kan het ook niet liggen, want die heb ik reeds omgeruild.

Tot zo ver de update. U hoort nog van mij! 8)

• Dr. RiPsaw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Met alle respect, maar ik heb een beetje het idee dat je toch niet helemaal weet hoe de vork in de steel zit wat betreft midi. Op zich niet zo erg hoor, want echt goed midi beheersen is ook niet simpel.
Waarom ik dit denk: je hebt diverse keyboards en geluidskaarten getest, maar je krijgt geen werkende combinatie. Het lijkt mij sterk dat alles kapot is, dus ik denk dat je ergens iets met de instellingen niet goed doet.

Wat je bij midi altijd in je achterhoofd moet houden is dat midi eigenlijk heel beperkt is, het is geen plug-en-play wat op alles werkt. Programma's en keyboards detecteren niet automatisch wat er op welk midi kanaal binnenkomt om vervolgens de boel automatisch in te stellen. Wat je op een bepaald midikanaal verzend, moet je ook ontvangen op hetzelfde kanaal. Staan de zendende en ontvangende apparaten niet op elkaar afgesteld, dan kun je proberen wat je wilt, het zal niet werken, of je krijgt rare onverwachte dingen. Bijna alle instrumenten met midiaansluiting zullen standaard op midikanaal 1 zenden, en jouw keyboard zal dat hoogstwaarschijnlijk ook doen.
Heb je je software goed ingesteld? Bij veel van de geavanceerde programma's zoals Cubase en Logic moet je ook daadwerkelijk een en ander instellen voordat je met midi aan de gang kunt. Je moet eerst een midi input aangeven (en midi-thru / echo uitschakelen, d.w.z. dat het binnengekomen signaal niet ook weer terug moet worden gezonden over de output, tenzij je op je keyboard local control uitzet). Daarna zul je voor een track in de sequencer moeten aangeven dat je die geactiveerde input als source wilt gebruiken.

M.a.w. je moet goed weten wat er eigenlijk met je signaal gebeurt: waar gaat het heen, en waar moet het heen?
De reden dat je midifiles wel kunt afspelen op je keyboard is dat je keyboard standaard waarschijnlijk in de GM mode staat > universele mode waarbij een vast ingedeelde set van instrumenten wordt gebruikt. Voor de sequencer is het een kwestie van zorgen dat de juiste ouput is geselecteerd, en dan stuurt deze gewoon alles netjes uit over de kanalen zoals het in de midifile staat.

Ik zou zeggen: ga eens experimenteren met de software, hou het bij een programma waar het simpel is om midi inputs toe te wijzen.
Tip: kijk eens of je ergens een midi basisboek kunt vinden, altijd handig.

[ Voor 5% gewijzigd door Dr. RiPsaw op 04-10-2004 23:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, ik moet erkennen dat ik geen expert ben op dit gebied. Ik ben bij Feedback langsgeweest en mag daar een keer langskomen om mijn keyboard daar aan te sluiten. Dan kan ik gelijk eens kijken hoe ze het daar allemaal instellen.

Ik ben er inderdaad wel achtergekomen dat het allemaal niet erg eenvoudig is. En ja, ik moet in de bieb misschien maar eens een boek over Midi gaan halen... B)

• Gianni Rombios
  • Niet online
pyrox schreef op 09 juli 2004 @ 18:25:
[...]

Zoals je in de startpost kan lezen heeft de topicstarter het al eens geprobeerd met een soundblasterkaartje.
En ik heb je artikeltje gelezen, maar het mocht niet baten.
Werkt nog steeds niet.

Misschien dat een externe "echte" interface wel werkt, maar goed.
Een soundblaster live is heel wat anders als een sb 64v e.d. hoor. Mijn yamaha psr 270 deed het meteen in cubase, sonar etc toen ik die op een sb live aansloot (WDM en Asio).

[ Voor 5% gewijzigd door Gianni Rombios op 17-10-2004 13:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mijn huisgenoot was van de week zo vriendelijk om mijn keyboard op zijn computer aan te sluiten. Resultaat: GEEN midi-in, WEL midi-out. Dus wel van keyboard naar PC, niet van PC naar keyboard. Precies omgekeerd van wat er met mijn PC gebeurd dus. Mijn huisgenoot heeft een SB Live trouwens.

Wat ook vaag was, was dat mijn keyboard "hing". Als ik hem aandeed, dan bleef op het display "Yamaha" staan en dat was het dan (normaal verschijnt na ongeveer 2 seconden "Grand Piano 1" etc etc). Ook geen enkele instelling te wijzigen. RAAR! Totdat ik de midi-out kabel lostrok: keyboard hing toen niet meer.

Ik ga nu toch sterk twijfelen aan het keyboard. Volgens mij is tie gewoon rot! |:(

Verwijderd

Topicstarter
HET IS EINDELIJK GELUKT!!!

Vorige week met m'n keyboardje naar Feedback waar ze zo vriendelijk waren om hem even aan te sluiten. Wist ik in ieder geval dat m'n keyboard goed werkte. Dus die gast sluit hem aan, zet hem aan en hoppa: in een keer doettie het. What the hell! |:(

Na ja, ligt het iig niet aan m'n keyboard. Ik was ten einde raad :'( en vroeg de verkoper wat te doen. Komt hij aanzetten met een geniaal apparaat: aan de ene kant twee midi kabels, dan een midicontroller en aan de andere kant een, jawel, USB STEKKER!!!!

Het kost wat (37,50 euro), maar ja, ik was bereid het te proberen. Wat moest ik anders? Dus meteen naar huis gerend (viel nog niet mee met een keyboard bij me :+ ) en alles aangesloten. Het "moment surpreme" was aangebroken. Ik startte Reason en JAAAAAAA het werkte!!!! _/-\o_

Eindelijk, na meer dan een half jaar werkt alles. Nu kan ik eindelijk aan de slag en muziek maken! JOEHOE!

Mag van mij dus op slot... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2004 16:07 ]

Verwijderd

Hoe heet dat apparaat??????

• Gianni Rombios
  • Niet online
http://www.m-audio.com/in...list&ID=usbmidiinterfaces
Mogelijk 1 van deze of van een ander (iets goedkoper) merk? Ik vind de prijs wel meevallen.

• Rauzi
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-06-2024
:/ Wel een beetje matig van Yamaha dan, om een keyboard op de markt te brengen waar de midi niet goed van werkt.

Maarja, ze verwachten natuurlijk ook niet dat de PSR serie gebruikt wordt voor sequencing op een pc.

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:17
Hoezo dan: De midi van de Yamaha werkt toch. Die van zijn PC geeft (gaf) problemen
Pagina: 1