Toon posts:

[SCSI] kaart met scanner

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
al een aantal jaar heb ik een agfa snapscan 1236 s scanner.
Deze is a fabriek uitgerust met een ava-1505ae/ai scsi kaartje.
Dit is een isa kaartje, dus een aantal jaren geleden heb ik dit vervangen voor een
ava-2904 kaart beide zijn van adaptec.

Dit heeft prima gewerkt op een asus a7v moederbord.
Voor deze scanner was officiel geen win xp ondersteuning, maar agfa heeft een soort beta programma gemaakt waar deze scanner wel mee zou moeten werken.
dit ging ook prima.

Alleen is laatst dit moederbord kapot gegaan en heb ik dit vervangen door een asus a7n8x -e deluxe
dus ik de scsi kaart netjes omgezet, windows detecteerd dit meteen.
Scanner er aan, windows detecteerd deze meteen en vraag voor de driver.
De krijgt hij en alles verloopt normaal.
reboot.

Alleen is het probleem als ik nu wil gaan scannen doet hij het niet.

er komt dan deze melding
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~evilnick/zooi/naamloos.PNG

als ik nu het log bestand bekijk lees ik het volgende
++++ PROBLEM DESCRIPTION +++++
++++ SAT ERROR ID: Er heeft zich een communicatieprobleem voorgedaan.
Open het logbestand om hier meer over te vernemen.
++++++++ERROR STRING: General SCSI error, <<detail>>
++++++++++++++++++++++++++++++
op de site van adaptec kan ik niet zoveel bruikbaars vinden.

Mijn systeem is nu als volgt:
asus a7n8x-e deluxe
2x 512mb twinmos geheugen
1100 mhz tbird
adaptec scsi ava-2904 kaart
de rest zit allemaal onboard.
gf4 ti4200 128mb van pov

heeft iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen ?
alvast bedankt

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik zou zelf eens op http://www.driversguide.com gaan kijken voor eventuele nieuwere drivers.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip.
De drivers zijn up 2 date, windows heeft de apparaten zelf gevonden en gedetecteerd.
misschien wil mijn moederbord niet samenwerken met de kaart/scanner combo.
Een ander ding waar ik aan dacht is misschien is de kaart wel kapot.
Dit omdat het vorige moederbord kapot gedaan is samen met de voeding en een reep geheugen.

is er een eenvoudige methode om de kaart te testen ?

Volgens de site van adaptec moet ik in de bios van de kaart komen via alt F2 maar dan kom ik in de bios van mijn moederbord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 09:47:
Volgens de site van adaptec moet ik in de bios van de kaart komen via alt F2 maar dan kom ik in de bios van mijn moederbord.
bij Adaptec is het crtl-a althans bij de meeste kaarten maar volgens mij ook bij de 2900 serie

Verwijderd

Ik zou ff de kaart in een ander slot proberen. mischien veroorzaakt die een conflict met een ander app , vanwege het communicatie probleem.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 juni 2004 @ 09:57:
[...]

bij Adaptec is het crtl-a althans bij de meeste kaarten maar volgens mij ook bij de 2900 serie
Klopt, Ctrl-A. Maar ik weet uit m'n hoofd zo niet of de 2904 überhaupt wel een BIOS heeft. Niet alle Adaptec's hebben een BIOS; zeker de kaartjes die voor gebruik met scanners worden/werden verkocht hadden vaak geen SCSI BIOS omdat er toch niet van geboot hoefde te worden.
Dus TS, zoek ff op of je kaartje wel een BIOS heeft voordat je je blind gaat staren op Ctrl-A :) Overigens gaat instellingen wijzigen in je SCSI BIOS IMO weinig uithalen aangezien er aan de kaart alleen maar een scanner hangt. Als er geen storage device aan de kaart hang (hdd, cd-rom etc) zal de kaart bij het booten het BIOS sowieso niet laden ("SCSI BIOS not installed!").

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag weer eens bezig geweest.
de kaart is in ieder pci slot geweest en wordt meteen gevonden en geinstalleerd.
zet ik de scanner aan wordt deze ook meteen gevonden en doormij geinstalleerd.

deze kaart heeft volgens mij geen bios, zie deze pdf

kan het zijn dat dit moederbord niet met deze kaart samen kan / wil werken ?

[aanvulling]
Het is me opgevallen dat windows alles netjes installeerd.
Als ie klaar is komt er een bericht dat de hardware geinstalleerd is en klaar voor gebruik.
Alleen dan krijg ik weer de 1e melding :( [/aanvulling]

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 09:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
heeft misschien nog iemand een idee ?

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 juni 2004 @ 17:09:
heeft misschien nog iemand een idee ?
Ik ben bang dat de scannerdriver/software niet werkt onder XP. Kun je eens testen onder Win9x? Ik heb hier toevallig zelf ook nog zo'n SnapScan 1236 staan (nieuw in doos, nooit uitgepakt geweest :P ), en als ik het me goed herinner is dat apparaat inmiddels een jaar of 6 oud, kan dat kloppen? Ben bang dat er niet veel recente drivers voor te vinden zijn. Welke driver gebruik je trouwens? Een met de scanner meegeleverde drive, eentje die je hebt gedownload of een standaard driver van XP? Met de laatste heb je de meeste kans dat het goed werkt, denk ik.

Edit: sorry, ik zie al dat je een beta-driver van Agfa gebruikt. Ik ben bang dat deze driver nooit echt grondig getest of doorontwikkeld is door Agfa, waardoor je nu met een probleem zit. Ik zou toch even testen onder Win9x om vast te stellen of de scanner nog gewoon goed werkt (op deze SCSI kaart).

[ Voor 19% gewijzigd door koraks op 08-06-2004 23:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ koraks

Bedankt voor de tip, deze scanner is idd al best bejaard zeg maar.
hij heeft vlekkeloos gewerkt onder winxp sp1 met een asus a7v moederbord.
sinds ik een asus a7n8x-e deluxe heb doet hij lastig.
eens kijken of ik win98 er even op kan zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag even geprobeerd in een andere pc, deze heeft een asus p5a moederbord, k6/2 350 en win98se.
Hier werkt de kaart foutloos.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

TS heeft het probleem voortgezet in een nieuw topic in PMG: Agfa Snapscan 1236S SCSI scanner werkt niet op A7N8X

Deze gaat dan ook dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.