Toon posts:

Wat ik nog niet snap van Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik nu dan echt serieus van Windows 2003 naar Linux wil overstappen wil ik iets vragen wat ik me al lang afvraag over Linux. Het heeft te maken met het installeren van programma's.

In Windows zet hij de bestanden in een map, hij voegt register sleutels toe aan het register en eventueel andere bestanden in windows.

Hoe gaat dit in Linux in zijn werk ? is er ook een soort register of iets dergerlijks of is deinstalleren enkel een kwestie van de map verwijderen waar het programma in staat ?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik kan me niet voorstellen dat je dit zelf niet zou kunnen vinden :)

Er zijn in Linux standaard locaties waar binaries terecht komen, en waar libraries terecht komen enzovoorts. Het de-installeren is dan ook niets meer dan het verwijderen van al deze bestanden. Vaak zijn hier zogenaamde packagemanagers voor die dit proces weer automatiseren :)

Bekijk dit bijvoorbeeld eens: http://www.tldp.org/HOWTO/Software-Building-HOWTO.html

[ Voor 12% gewijzigd door Spider.007 op 04-06-2004 19:59 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
ik lieg niet als ik zeg dat ik daar nooit achter heb kunnen komen. Ik vermoedde het wel. Ik ben erg verwindowsd dus is het moeilijk om iets anders voor te kunnen stellen als je niet beter gewend bent. :/

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik lieg ook niet als ik zeg dat het wel te vinden is ;)

Het is eigenlijk gewoon zo dat configuratie bestanden en uitvoerbare bestanden; zoals ik al eerder zei; op standaard locaties terecht komen. Er is geen centrale bibliotheek wat bijhoudt wat je allemaal geinstalleerd hebt. Het is zeker niet zo dat alle applicaties gebruik maken van 1 centraal gegevensbestand ofzo :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:20
mocht je geen package gebruikt hebben kan je vaak met zelf gecompilleerde programma's het comando 'make uninstall' uitvoeren. (omgekeerde van make install :) )

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Spider.007 schreef op 04 juni 2004 @ 20:03:
Het is zeker niet zo dat alle applicaties gebruik maken van 1 centraal gegevensbestand ofzo :)
De kernel? :o

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 18:12

Tux

Dat is een 'applicatie', geen gegevensbestand ;)

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:11
[misschien een beetje offtopic]
En wat ik dan persoonlijk zo aardig vind aan plain text configuratie-files in plaats van het register is dat je met weinig programmeer-kennis zelf iets kan maken om zo'n configuratie aan te passen (met b.v. php).

Voor windows moet je dan weer in het register gaan rommelen, soms hele machine rebooten...
[/misschien een beetje offtopic]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Tux schreef op 04 juni 2004 @ 20:05:
Dat is een 'applicatie', geen gegevensbestand ;)
_/-\o_ ik zat meer naar dat bestand te kijken dan naar gegevensbestand ;)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
jurri@n schreef op 04 juni 2004 @ 20:05:
[misschien een beetje offtopic]
En wat ik dan persoonlijk zo aardig vind aan plain text configuratie-files in plaats van het register is dat je met weinig programmeer-kennis zelf iets kan maken om zo'n configuratie aan te passen (met b.v. php).

Voor windows moet je dan weer in het register gaan rommelen, soms hele machine rebooten...
[/misschien een beetje offtopic]
Ben ik niet geheel met je eens.
Met een simpel script taaltje pas ik net zo makkelijk dingen aan in het register.
Het gaat er om dat je weet wát je aan moet passen, en dat moet je ook weten in linux. Het daadwerkelijke aanpassen gaat simpel.
Bij linux is het meestal voldoende om de betreffende service of applicatie te herstarten, bij windows werkt dit ook vaak, indien niet, tja... dan reboot ja.

Maar ik snap wel wat je bedoeld. Het is idd vaak als je de configuratie file voor je hebt staan vrij duidelijk wat er kan in linux. Maar vergeet niet dat je als je een kale config file hebt, waar nog niets in staat, je ook een hoop research moet doen.
Echter het systeem van linux is way beter ja ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp:

als ik een tarball download. en deze vervolgende met de drie commando's

./configure

make

make install

bewerk, worden alle files op de juiste plek gezet en zo danig geinstalleerd en kan ik de applicatie gebruiken ? En dit werkt altijd en bij elke distributie ? Klinkt wel erg makkelijk, misschien te makkelijk..... :P

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 20:11:
Dus als ik het goed begrijp:

als ik een tarball download. en deze vervolgende met de drie commando's

./configure

make

make install

bewerk, worden alle files op de juiste plek gezet en zo danig geinstalleerd en kan ik de applicatie gebruiken ? En dit werkt altijd en bij elke distributie ? Klinkt wel erg makkelijk, misschien te makkelijk..... :P
Afhankelijk van het programma en de aanwezige dependencies zou het dan moeten werken ja, linux is helemaal niet moeilijker dan windows. Maar dit soort dingen staan meestal wel uitgelegd in een INSTALL of README bestand dat je er bijkrijgt, en je kunt natuurlijk ook gewoon packages voor je distributie gebruiken. Maar dit soort dingen zijn eigenlijk basic, en zijn wel te vinden op internet, en gewoon uitgelegd in de documentatie van het betreffende programma lijkt mij.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.