Probleem met internetverbindingen onder WinXP/2k na periode

Pagina: 1
Acties:

• Xtrahairy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Lieve mensen,

Ik heb hier te maken met een probleem dat alle vaagheid overstijgt. Enkele maanden geleden hebben wij te maken gehad met een stroomstoring waarbij alles uitviel en enkele seconden later weer aanfloepte. Sinds die tijd heb ik op deze computer last van het probleem dat in deze post beschreven zal worden. Het betreft het volgende systeem:

AthlonXP 2600+
Abit NF7
512MB DDR 333Mhz Brand Third
Seagate 120GB 7200 RPM 2MB cache
Antec kast met 300W PSU
MSI TNT2 AGP
Dynalink PCI ISDN kaart
Zyxel Prestige 650R-33, 512kb abo bij Demon
WinXP / Win2000 (beiden met meest recente drivers voor vrijwel alles en alle relevante updates en servicepacks)

Het probleem doet zich voor bij aansluiting van het DSL modem op zowel de geintegreerde netwerkkaart van de NF7 als op een antiek PCI Winbond 940C kaartje, ik ga er dus van uit dat de netwerkkaart niet de oorzaak is.

Dan nu, het probleem: De internetverbinding weigert de dienst na ongeveer 1 minuut na het opstarten van de computer. Met de dienst weigeren bedoel ik: alle vormen van contact met de buitenwereld weigeren. Het verbreken van de netwerkverbinding en vervolgens weer openen van de netwerkverbinding geeft soms een bonusminuut, maar dan is de koek meestal wel op. Op goede dagen soms wel 5 minuten en op slechte dagen begint hij niet eens. Het statusscherm van het modem geeft aan dat de lijn "up" is (dus in orde).

Het opnieuw installeren van Windows XP en alles wat erbij hoort (formatteren dus) geeft ongeveer vijf dagen goed internet, waarna het gezeik van voren af aan begint. Windows 2000 is iets barmhartiger met twee weken puik internet (dus ook echt probleemloos), dan is het over.

Het exotische van dit probleem: een ISDN verbinding met Superweb Gratis of KPN DirectInternet (of hoe het ook heet, dat zonder inschrijving) geeft EXACT hetzelfde probleem, wat mij doet vermoeden dat er iets aan de computer mankeert en mijn eindeloze gebel met Demon Internet de afgelopen maanden zinloos is geweest.

Korte samenvatting: na ongeveer 5 dagen met een verse installatie XP of ongeveer twee weken met Win2000 geven alle vormen van internetverbindingen er de brui aan. Heeft iemand een dergelijk probleem eerder gezien of heeft iemand een interessante visie op een eventuele oplossing? De grenzen van mijn creativiteit zijn bereikt.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Verwijderd

ok ik snap hier ook geen zk van, maar als je een router hebt.. probeer die dan eens te resetten.. en anders misschien de modem restten

Dit zou niets moeten oplossen aangezien telefooninternet het ook nie doet..

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Draai eens een geheugentest, een controle van je harddisk (even die Seagate diagnostic downloaden) en dat soort dingen. Test dus alle hardware die je maar kan testen met diagnostische programma's. Wellicht komt daar een boosdoener uit, die de stroomstoring toch niet helemaal heelhuids heeft overleefd.

[ Voor 6% gewijzigd door Brede P op 04-06-2004 22:39 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie 2 (evt 3) potentiele boosdoeners:

1. Modem
2. NIC NF7
3. NIC Winbond

Welke waren allemaal "on-line" toen de stroom uitviel. Ik gok de Winbond niet en de rest wel? Als ik verkeerd gok probeer nog een andere NIC. Als ik goed gok of een andere NIC niet helpt, lijkt me je modem het probleem. Probeer 'm te flashen of kijk of je ergens een andere vandaan kan halen om te testen.

• Xtrahairy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Bedankt voor de reacties!

M.P. : Modem resetten helpt niet, en een router heb ik ook niet...

BredeP: Zal ik doen. Ken jij of iemand anders misschien nog meer programma's om hardware mee te testen?

Mike Jarod: Alleen de NIC die in de NF7 ingebouwd zit zat in de computer toen de stroom uitviel. Ik zoek het probleem eigenlijk op een andere plek, omdat internet via ISDN en via ADSL exact hetzelfde probleem vertonen. Van de ISDN kaart en de Winbond kaart weet ik dat ze goed werken (in een andere PC dus).