Momenteel zit ik met een server die al een paar jaar goed draait en ooit is geinstalleerd door WideXS.
De partities zien er als volgt uit:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1 2.4G 2.2G 44M 98% /
/dev/hda5 16G 2.6G 13G 17% /backup
/dev/sda7 16G 6.5G 8.6G 43% /opt
/dev/sda1 473M 915k 447M 0% /tmp
Zoals je ziet is het systeem een beetje krom geinstalleerd waarbij naar mijn idee niet voldoende is nagedacht, maar dan ter zijde.
Vanwege het feit dat de /var directory op de / partitie staat heb ik dus geen ruimte meer voor mijn database/logfiles en mail...
1. Wat we nu willen gaan doen is er een extra harddisk in hangen, deze tijdelijk mounten onder een andere naam.
2. De /var directory kopieeren naar de nieuwe schijf.
3. fstab aanpassen zodat de /var gaat verwijzen naar de nieuwe harddisk
4. de oude /var directory renamen.... naar /var_oud ofzo..
5. reboot.
Is dit de juiste oplossing?, ik weet dat dit niet de beste is, maar het gaat er om dat die nog even een paar maand vooruit kan voordat deze wordt vervangen.
Graag jullie suggesties...
Ron
De partities zien er als volgt uit:
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/hda1 2.4G 2.2G 44M 98% /
/dev/hda5 16G 2.6G 13G 17% /backup
/dev/sda7 16G 6.5G 8.6G 43% /opt
/dev/sda1 473M 915k 447M 0% /tmp
Zoals je ziet is het systeem een beetje krom geinstalleerd waarbij naar mijn idee niet voldoende is nagedacht, maar dan ter zijde.
Vanwege het feit dat de /var directory op de / partitie staat heb ik dus geen ruimte meer voor mijn database/logfiles en mail...
1. Wat we nu willen gaan doen is er een extra harddisk in hangen, deze tijdelijk mounten onder een andere naam.
2. De /var directory kopieeren naar de nieuwe schijf.
3. fstab aanpassen zodat de /var gaat verwijzen naar de nieuwe harddisk
4. de oude /var directory renamen.... naar /var_oud ofzo..
5. reboot.
Is dit de juiste oplossing?, ik weet dat dit niet de beste is, maar het gaat er om dat die nog even een paar maand vooruit kan voordat deze wordt vervangen.
Graag jullie suggesties...
Ron