X op een G4/350

Pagina: 1
Acties:

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Topicstarter
We hebben hier 2 G4's met een 350 processor staan, nu willen we upgraden naar de Adobe Creative suit en dan is upgraden naar Mac OS X ook noodzakelijk.
Bij Apple zeggen ze dat het wel kan werken, echter dat het tegen de max van de precessor aan gaat lopen. Minimaal zou een 600 nodig zijn.

Uiteraard zit de helpdesk van Apple daar uit commercieel oogpunt, dus lijkt me een mening uit de praktijk niet overbodig.
Van 1 iemand hoorde ik dat met extra geheugen, 256 bovenop de 192 die er nu in zit, dat het prima zal gaan draaien.
Ik hoor graag uit de praktijk of dit gaat werken, wellicht met nog meer geheugen.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 11:34

chem

Reist de wereld rond

Mjah, ik heb OS X op een G3/300 upgrade aan de praat gehad met 128 mb en dat was geen lolletje.
Ik denk dat het wel gaat werken maar zou er niet echt blij van worden; je draait bepaald geen licht pakket op OS X dan en die vreet ook CPU als een dolle stier.

Maw; ik zou een CPU upgrade overwegen als er echt geen budget is, en anders een 2e hansje...

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik draai een G3 op 400 MHz met 384MB RAM en er is *net* mee te werken. Maar een snelheidsduivel is het absoluut is. Zeker als je gaat werken met zware dingen als Photoshop en zo zou ik toch echt aanraden een sneller systeem te gebruiken. Het liefste met veel RAM.
Nu is een G4 natuurlijk wel een stukje sneller dan een G3 dankzij de AltiVec engine, maar of dat echt heel erg veel gaat uitmaken betwijfel ik..

Dus ik zou zeggen: 2e hands G4 nemen, wel met een beetje power, ik zou voor > 1GHz gaan - anders kan je na 2 jaar weer een nieuwe kopen. Als het budget het toelaat misschien zelfs een G5 :9~

Maar in elk geval gaat OSX op een 350MHz machine niet echt geweldig werken.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

franklin

denkt teveel...

mijn vriendin (grafisch vormgever) heeft hiernaast een g4-450 staan met 640mb intern en X.3, ze zet er hele boeken in quark 6 en adobe cs mee in elkaar en ik hoor haar nooit klagen. Fok rendert sneller dan op mijn xp2200 debian en ook msn gaat superprima... projectje in xcode builden is niet echt een aanrader maar das niet iets wat zij dagelijks doet :)

maar na een aantal jaar trouwe dienst wordt de g4 morgen vervangen door een dual g5 en ik weet zeker dat met een usb2 kaartje, een vervanger voor de 16mb agp kaart en een scrollmuisje dat ik er nog een hoop plezier aan ga hebben :D

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

OSX op een 350MHz G4 moet wel aardig lukken ja. Een G3 is niet te vergelijken wat dat betreft. Wat wel /nodig/ is, is een aardige hoeveelheid geheugen. Mogelijk wordt grafische zut wel wat langzamer, trouwens. 350MHz G4's hebben afaik alleen PCI, geen AGP.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Het zal inderdaad wel werken op een 350MHz. Filters in Photoshop duren misschien wat langer, maar zolang je maar genoeg geheugen hebt (het liefste 512mb) moet er goed mee te werken zijn.

Verwijderd

Mn oude mac is een g4-400, dus redelijk vergelijkbaar. Ik heb er zwaar After Effects/PS/Ill/3D spul op gedaan (onder OS X op een gegeven moment) en dat ging goed. Het duurt alleen allemaal wat langer, maar het is goed te doen vind ik. Ik had er dan wel 1800 nogwat MB in gestopt ;-) Veel RAM is de enige vereiste, doe er zeker 1 GB in en je Adobe CS pakket zal ok draaien. Wel wat minder snappy dan met OS9..

Als je 1 GB overdreven vindt (wat het niet is, echt geloof me) doe er dan tenminste 512 MB in. OS X heeft enorm veel profijt bij veel geheugen!

->
kernel_task gebruikt op dit moment 164 MB
WindowServer 54 MB
Finder 53 MB
en dan nog zeker 50 MB aan andere essentiele OS X onderdelen dus je hebt veel geheugen nodig om niet constant te swappen naar je harddisk wat enorm vertraagt.

edit:
En wat kost geheugen tegenwoordig nog. Zeker in vergelijking met 1600 euro voor een Adobe CS premium design pakket.

edit2:

Ik heb er nog geen jaar geleden enkele tv commercials voor dance festivals op gemaakt, dus redelijk heftig spul. Maar het beestje heeft het goed doorstaan! (en het heeft me een dikke G5 opgeleverd :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2004 00:25 ]

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
Cc bcc, je zegt dat het allemaal wat langzamer gaat.
Hoe bedoel je dat, tov een snellere Mac of tov hetzelfde werk onder OS 9.2.2?

• chem

chem

Reist de wereld rond

Tov OS 9 bedoelt hij.

Het lijkt me logischer dat het langzamer gaat dan op een snellere Mac ;)

• franklin

franklin

denkt teveel...

kun je eigenlijk een g4 processor uit bv. een quicksilver in zo'n oude g4-agp prikken?

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
Waarom zou je? Als je een quicksilver hebt ben je toch al sneller?

Zijn er mensen die ervaring hebben met een upgrade van de CPU, kwam deze tegen:
www.sonnettech.com

• chem

chem

Reist de wereld rond

buxx schreef op 07 juni 2004 @ 11:02:

Zijn er mensen die ervaring hebben met een upgrade van de CPU, kwam deze tegen:
www.sonnettech.com
chem in "Upgrade van G4/400 ?"

Staat zelfs nog in de topiclijst...

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
True, sorry...

Er is een ventje van een automatiserings bedrijf langs geweest en die verkondigt dat het zeker niet gaat werken.
Zeker met het Adobe CS pakket erop, zegt ie.

[ Voor 86% gewijzigd door buxx op 07-06-2004 16:16 ]

• franklin

franklin

denkt teveel...

buxx schreef op 07 juni 2004 @ 11:02:
omdat er mensen zijn die hun quicksilver updaten met zo'n sonnet en dan bv. een 800mhz voor 150 euro weg willen doen

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
De processor wordt dus vervangen en de 'oude' is dan over zeker.

Verwijderd

buxx schreef op 07 juni 2004 @ 11:11:
True, sorry...

Er is een ventje van een automatiserings bedrijf langs geweest en die verkondigt dat het zeker niet gaat werken.
Zeker met het Adobe CS pakket erop, zegt ie.
En ik zeg dat het wel werkt ;) Wel wat langzamer dan onder OS 9 (minder omg teh snappy)

Had dat ventje verstand van macs, verkoopt hij zelf? En wat bedoelt hij met dat het zeker niet gaat werken? En als het al niet werkt, waarom dan zeker niet met CS erop? Werkt het dan nog minder dan niet? 8)7

edit: Vergeet het magische woord GEHEUGEN niet. En verwacht geen wonderen. Maar het werkt wel. Je moet alleen wat geduld hebben met een 5 (?) jaar oude machine. Geduld in de baas zn tijd, ach..

Het is ook belangrijk om te weten wat je op die computer gaat doen. Is het gewoon om drukwerk te checken, of om manshoge posters te maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 23:10 ]

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 12:03

themaxter

Bugged..

Dan zal ik je even helemaal uit de brand helpen:

Ik werk hier dagelijks op een G4 350 mhz met 384 mb geheugen.
Heb hier mac os x 10.3.4 op staan een dat draait helemaal niet slecht.
Het is natuurlijk niet de nieuwste machine, maar de CS reeks en diverse macromedia progsels werken hier gewoon op :)

(ik maak hier folders op en soms wat webdesign)

Er komt binnenkort wel een vervanging aan, maar dat mag ook wel na iets van 5 jaar trouwe dienst ;)

• buxx

buxx

ciao...

Topicstarter
Klinkt dus toch hoopvol.
Is er überhaupt een redelijke vergelijking te maken:
G4/350MHz/192MB met 9.2.2
G4/350Mhz/192-512 MB met OS X

Verwijderd

Het probleem is niet zozeer de cpu snelheid, maar vooral de user interface van OS X die een beetje sloom aanvoelt op die 350 MHz G4. Ook hebben de systeemprocessen meer geheugen nodig dan onder OS 9.
Het zal dus minder snappy voelen, maar een photoshop filter zal niet langzamer zijn. Stop er zeker 512 MB in, liever meer zelfs.

edit: Ik neem aan dat er een ATi128 in zit? Dan moet de hele user interface softwarematig worden gerenderd, terwijl dat met bijv een radeon kaart grotendeels door de grafische kaart wordt gedaan.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2004 18:37 ]

• themaxter
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-01 12:03

themaxter

Bugged..

Bij zat er ook een Ati128 in, die renderd alles inderdaad via software, maar dat snappy aanvoelen vind ik wel meevallen, ik werk namelijk ook wel eens met andere (snellere) macs en ik vind dat best meevallen eigenlijk.

@Buxx:
Het is maar wat je zelf wilt, ik gebruik liever met OS X, maar dat is bij mij vooral vanwege voordelen qua netwerk compatibiliteit etc. Ik stoor mij iig niet aan de snelheid van het OS.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:12
Hebben hier op school 2 modellen macs:
- G4 466 met 5400RPM harddisks en 512MB PC133 geheugen en ATi Rage128 videokaart
- Dual G4 866 met 7200RPM harddisks en 512MB DDR333 geheugen en Geforce2MX videokaart

een van die 466's hebben we in ons kantoortje staan, werken we dagelijks mee. Ding werkt gewoon prettig met Mac OS 10.3.3. Zit overigens wel een IBM 7200RPM disk in, dus het ding is iets sneller dan die pre-D540X maxtor dingen die in de andere machines zitten.

Als die G4 466s met OS X en zware progsels als Macromedia Flash MX 2004 echt zo sloom zouden zijn, zou het lokaal met de 466's niet vol moeten zitten, de meeste studenten pikken het lokaal met de slome macs omdat die dingen Apple 15" TFT panelen hebben, terwijl de snellere machines behalve een bak meer kabaal door slechte PSU of cooler (school vond het teveel gedonder om aan het PSU replacement program van apple mee te doen :|), een brak Iiyama 17" trinitron scherm via een DVI convertor hebben.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

_JGC_ schreef op 13 juni 2004 @ 00:18:
Als die G4 466s met OS X en zware progsels als Macromedia Flash MX 2004 echt zo sloom zouden zijn, zou het lokaal met de 466's niet vol moeten zitten, de meeste studenten pikken het lokaal met de slome macs omdat die dingen Apple 15" TFT panelen hebben, terwijl de snellere machines behalve een bak meer kabaal door slechte PSU of cooler (school vond het teveel gedonder om aan het PSU replacement program van apple mee te doen :|), een brak Iiyama 17" trinitron scherm via een DVI convertor hebben.
offtopic:
Nou, daar gaat het niet om hoor om die schermen ;), het is gewoon in V210c veel gezelliger, alleen Flash MX 2004 had wel wat sneller gekunt...
En idd, die PSU's in 304 maken idd een kabaal :)
Pagina: 1