probleem installatie nieuwe HD

Pagina: 1
Acties:

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:04
Ik heb net bij m'n zus d'r compter haar HD vervangen. In de bios detecteerd hij gewoon 40gb, maar als ik dan opnieuw opstart maakt hij er 8gb van.

Ik heb met FDISK ook een partitie aangemaakt en die is actief

als je C: intikt in dos word ie als ongeldig gegeven, dus heb 'm geprobeerd te formatteren, toen zei ie dat ie bezig was met het formatteren van 2GB ...

Nu start ie ook niet meer door na het detecteren van de harde schijf stopt ie en gaat het beeldscherm uit.

... 'k heb rondgekeken voor site waar de correcte manier van een nieuwe harde schijf installeeren opstond, enigste wat ik vond was voor een 2e schijf ernaast.

Wie kan me wat advies geven, ik wil gewoon harde schijf installeren, dan windows erop en gaan met die bak.

het is een Maxtor 40GB
moederbord weet ik niet, maar het is celeron 366, 't heeft een AGP bus dus niet zo heel erg oud...
Er zat hiervoor een 2GB seagate in, die liep sloom en in viel af en toe uit.

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-03 09:18
je zou de hdd even in een andere pc kunnen pluggen en dan, met partition magic (of iig zo een soort proggie) die hdd formatten/checken/converten. aangezien het een celeron 266 is zou ik het gewoon formatten in FAT32 formaat en dan win 98 erop gooien. dat blijft wel lekker snel :)

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24
Al gezocht ?! Denk het niet ...
Dit probleem komt regelmatig hier voorbij !

-

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:12
Maxblast downloaden en installeren..

Maar 96 hits op "8gb" in de Tweakers.net search........

[ Voor 46% gewijzigd door Tukkie_3 op 04-06-2004 16:44 ]

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• pascaldv
ik heb hiervoor de hele lijst van dit forumdeel nagekeken en niets gevonden, misschien dat ik 1 of 2 heb gemist of een topicnaam niet heb herkend dat het hierover gaat.

'k heb d'r windows ME voor liggen, hier startte met opstartdiskette ook gewoon door naar dos, maar verder kon ik niet veel

• pascaldv
Tukkie_3 schreef op 04 juni 2004 @ 16:43:
Maxblast downloaden en installeren..

Maar 96 hits op "8gb" in de Tweakers.net search........
kijk daar heb ik wat aan, wist niet dat 't bestond

• Dr Pro
:r windows ME, gooi die er PLZZZZ niet op, je kan beter 98SE op doen hoor, die is sneller en geeft minder problemen, en idd maxblast wil ook nog wel helpen, is een tool van maxtor en zou dus wel gewoon moeten werken op je schijf :)

Verwijderd

Je probleem staat duidelijk en uitgebreid in de FAQ beschreven:
OM FAQ / Beleid

• pascaldv
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 16:48:
Je probleem staat duidelijk en uitgebreid in de FAQ beschreven:
OM FAQ / Beleid
daar staat alleen het probleem in van detectie van de grootte, niet dat ie helemaal niets wil. btw, de bios detecteerd gewoon 40gb als ik auto detectie doe

maxblast loopt na een tijdje vast in een wit scherm ...

• pascaldv
is er nog ergens te zien wat voor moederbord ik heb, dan kan ik teminsten naar een bios update zoeken

gevonden:

3A6LF Via Apollo Pro (691/596) Chipset with Award BIOS v4.60PGA

hmmz, da's nog steeds niet de maker ...
van wimsbios.com werkt de link naar de 7.X/8.X flasher niet

[ Voor 52% gewijzigd door pascaldv op 04-06-2004 17:21 ]

• pascaldv
'k ben nog steeds niet verder, net ging die compu helemaal niet meer aan, maar an 10min weer wel

• pascaldv
Ik ben nu alweer een uur aan het zoeken zonder enig resultaat, nog iemand die misschien een helpende hand kan bieden naar de correcte bios upgrade?

• Dr Pro
kan idd ook zo zijn jah |:( dat je bord 40 gb gewoon niet aankan, zoals je met meerdere (ouwe) borden hebt, en ik zou als ik jouw was niet zomaar gaan flashen als je niet eens je mobo fabrikant weet. heb je die dan ben je weer een heeeel stuk verder

• pascaldv
Program: eSupport.com BIOS Detect v1.2 July 21, 2003
BIOS Date: 09/09/99
BIOS Type: Award Modular BIOS v4.60PGA
BIOS ID: 09/09/1999-691-586B-8661-3A6LFZ1AC-00
OEM Sign-On: BX3D-CT Ver 1.09 (990911)
Chipset: VIA 82C691 rev 1
Superio: ITE 8661/SiS 6801 rev 2 found at port 279h
BIOS ROM In Socket: Unknown
BIOS ROM Size: Unknown
CPU Type: Unknown
CPU Speed: Unknown
CPU Max: Unknown
Memory Installed: Unknown
Memory Maximum: Unknown

eSupport.com, Inc.
1-800-800-BIOS (2467)
www.esupport.com

• pascaldv
oke het is dus een Zida (Tomato Boards) model: BX3D CT

hun bios download page is offline

wat nu?

Verwijderd

Klinkt als of je FAT16 hebt gebruikt, heeft een limiet van 2 GB.
Controleer dat eens.

• pascaldv
behalve Fdisk runnen en poging to formatteren heb ik verder niet gedaan en ik heb ook geen idee hoe ik dat zou moeten controleren

Verwijderd

Ik geloof dat je dat kunt zien in de verkenner, rechtermuistoets
op C:\ -->eigenschappen... (denk ik :? )

Ahhh... ik zie dat je nog geen windows hebt geinstalleerd,
volgens mij kun je dat ook zien met fdisk.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 20:53 ]

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 20:42:
Klinkt als of je FAT16 hebt gebruikt, heeft een limiet van 2 GB.
Controleer dat eens.
inderdaad.

Fdisk vraagt of je support voor grote harde schijven wilt in schakelen (Zo ja: FAT32, anders FAT16). Nu is tegenwoordig 40GB niet groot, maar voor de tijd waarin Fdisk geschreven werd wel 8)7

🌞🍃

• pascaldv
er word geen keuze voor fat 16 of 32 gegeven.

ik heb geen toegang tot c:

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:11

Meneer aard

Porsche rulez!

Gewoon ff kijken, anders ff biosje updaten. Vaak verhelpt dat het probleem.

Ik heb hier een ax6b staan met laaste bios die kan max tot 130 gb.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Verwijderd

Gebruik je wel een goeie bootdisk?
ga anders even naar www.bootdisk.com en download een WIN ME (oem) bootdisk.
Opstarten-->minimal boot-->Fdisk starten.
dan moet je die vraag krijgen, Large disk support.-->Yes
Oude patitie weghalen, nieuwe aanmaken.

• pascaldv
large disk support kreeg ik wel ja

trouwen in de bios, moet die harde schijf op Normal staan?

Verwijderd

Normal gaat maar tot 528 MB, kies Auto of LBA.

• pascaldv
oke staat op, hij geeft 40gb en, na opnieuw opstarten geeft hij nog steed 40gb aan, maar nadat je 'm hebt doorgestart met de opstart diskette en dan weer herstart en naar de bios gaat geeft ie 8gb weer

• pascaldv
"do you want maximum availeble size for the primary dos partition and make it active [Y/N]

Y ?

had ik namelijk de eerste keer ook gedaan

Verwijderd

Je loopt nu waarschijnlijk tegen een bios limiet op, je kunt proberen een bios update te vinden,
of je probeert het tooltje van Maxtor: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 21:37 ]

• pascaldv
op de vorig pagina heb ik al geschreven dat die tool uiteindelijk vastloopt in een wit scherm.

ook heb ik gezegt dat ik al van plan was om de bios the updaten maar omdat de download pagina van Zida waar die bios upgrade op staat offline is!

http://www.zida.com/eng/support/download.htm

[ Voor 9% gewijzigd door pascaldv op 04-06-2004 22:42 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je kan proberen die 40GB Maxtor schijf te caplimiten. Je hebt dan een extra jumpertje nodig, die je er bij plaatst op de schijf (hoe en waar staat op het label van de HDD). Hiermee wordt de schijf in ieder geval beperkt tot een maximale grootte van 32GB, maar wellicht levert het hier ook een wat stabieler geheel op.

• pascaldv
op een ander forum hebben ze me gezegt dat ik zolang maar windows moet installeeren op de 8gb die hij wel detecteerd, wachten tot die bios update er eindelijk is en dan met partition magic de rest formatteren

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-03 20:20
Je kan het ook proberen met een w2k bootable cdrom,,,
Je bios heeft wel de tabel maar deze vertaalt het niet goed met W2k zou het misschien wel kunnen...
Probeer anders ook de eerder aangegeven optie LBA (Large Block Adresssing) ipv Normal

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online
pascaldv schreef op 04 juni 2004 @ 22:52:
op een ander forum hebben ze me gezegt dat ik zolang maar windows moet installeeren op de 8gb die hij wel detecteerd, wachten tot die bios update er eindelijk is en dan met partition magic de rest formatteren
Ik denk dat je dan lang kunt wachten. Als er op dit moment voor oude moederborden in de nieuwste bios versie geen ondersteuning voor HD's groter dan 8GB is, dan zal die er (denk ik) ook niet komen.

Voor fabrikanten heeft dit totaal geen zin om verder te ondersteunen. Ik denk dat je de moeite kunt besparen en beter de oude schijf terug kunt zetten. De nieuwste bios kan meestal geen kwaad, maar of je daarmee de 8GB overwint is een 2e.

Maxblast 3 zou moeten werken. (draait hier op een oude PC ook) Werkt dat niet, dan heb je denk ik alle mogelijkheden al gehad.... :/

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• pascaldv
ik heb in ieder geval het bedrijf gemeld of ze hun download pagina kunnen repareren. Ik heb 8 dagen om de HD terug te brengen

• pascaldv
oke, hij draaid perfect nu op die 8GB

heb 't bedrijf waar het moederbord vandaankomt gemaild, kijken wat daar uit komt anders pech en dan blijft me zus maar met 8gb werken, in ieder geval al meer als 2gb met 4200rpm ofzo ..

• pascaldv
't eerste probleem waarvoor ik dus die harde schijf en ook een andere videokaart heb geinstalleerd blijkt nog steeds niet verholpen te zijn.

De computer doet het perfect, zolang je bezig blijft. Als je 'm niet meer gebruikt of even laat staan om wat te downloaden valt ie na enige tijd zomaar uit.

Computer zoemt nog, beeldscherm is uit en toetsenbord doet niets
Pagina: 1