Toon posts:

nforce2 400 MHz + vga

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuw athlon xp moederbord en bij het uitzoeken/inlezen ben ik op een aantal punten gekomen die mij verwarren. Wellicht dat een van jullie er simpel antwoord op kan geven.
Vanwege de wens een geïntegreerde gpu en het betere geluid kies ik voor een nforce2 moederbord.
Vrijwel alle borden die ik tegen kom hebben een max. fsb van 333 MHz. Terwijl 400 MHz met deze chipset toch ook mogelijk is. DDR400 wordt wel ondersteund maar vaak weer niet in combinatie met de onboard gpu.

Nu denk ik dit als volgt te kunnen begrijpen: de geïntegreerde gpu kan geen 400 MHz aan en draait op dezelfde kloksnelheid als als de fsb omdat het werkgeheugen wordt gebruikt. Omdat die 400 MHz niet gebruikt kan worden, wordt die ook niet ondersteund. Wil je dat wel dan koop je geen moederbord met nforce2-igp omdat je de gpu toch niet gebruikt.

Twee voorbeelden die dit tegenspreken:
Biostar M7NCG 400
http://www.biostar.com.tw...ard.php3?name=M7NCG%20400
Front Side Bus 400/333/266/200
Dual Channel DDR 200/266/333
Geen DDR400 dus? Wat heb je dan aan die fsb van 400?

Asus A7N8X-VM/400
http://nl.asus.com/prog/spec.asp?m=A7N8X-VM/400&langs=10
Front Side Bus 400/333/266. Er wordt geen voorbehoud gemaakt mbt die 400 MHz
Ondersteunt tot 2GB van 2700/PC2100 DDR geheugen
Gek genoeg dus geen DDR400/PC3200 geheugen.

Overigens kan ik beide borden in Nederland niet vinden.

Wie kan dit voor mij verduidelijken.

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Voor zover ik weet zijn er maar heel weinig 400fsb processoren, dus waarom wil je per se 400?

Ik heb zelf de 333Mhz versie nForce 2, maar die kan na een biosupdate gewoon 400 aan (asus a7n8x deluxe rev1.4). Kijk even na of de IGP versies dat toevallig ook kunnen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt rustig de fsb op 400 zetten, deze hoeft namelijk niet synchroon te lopen met de memoryclock.

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:12

HeepH

Dope Rapper

kuch alle barton >3000 hebben fsb 200, en sowieso wel handig als je wilt oc'en....

http://specs.tweak.to/16495

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand trouwens een site waar je een moederbord kunt selecteren adv specificaties: socket chipset fsb vga e.d. Geen prijsvergelijkers, want daar vindt je toch altijd maar een beperkt aanbod en zeer beperkte selectie mogelijkheden.

Die fsb van 400 lijkt mij wel handig als ik later een snellere cpu wil en/of wil overklokken.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je wil overklokken dan zou ik zowiezo geen GPU onboard nemen, dat limiteert je overklok.
Koop gewoon een Nforce2 Ultra met een aparte GPU.

Verwijderd

Topicstarter
Je schrijft net zelf dat de fsb niet synchroon hoeft te lopen met de memoryclock. Waarom zou je dan een aparte gpu kopen als je wilt overklokken. Ik hoef de gpu niet zo nodig te overklokken, aangezien ik die functies nauwelijks gebruik.

Verwijderd

In de nieuwe shuttle sn41g2v2 met nforce chipset kan je met handmatige instellingen wel gewoon onboardvideo gebruiken icm 400 fsb+mem.
Het kan officieel niet omdat de northbridge chip het dan nogal zwaar te verduren krijgt, met goede koeling is dit echter geen probleem.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 16:40:
Je schrijft net zelf dat de fsb niet synchroon hoeft te lopen met de memoryclock. Waarom zou je dan een aparte gpu kopen als je wilt overklokken. Ik hoef de gpu niet zo nodig te overklokken, aangezien ik die functies nauwelijks gebruik.
Als je alles koopt alleen om de CPU te overklokken, dan gooi je dus veel prestatiewinst weg, puur door je memory niet hoger te klokken. Ik snap je redenering dan ook niet helemaal.
Wat schiet je ermee op, als je een overklokte CPU hebt maar je videokaart beperkt de prestaties en je geheugen ook ???

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk, ik vergat hier weer even dat de gpu snelheid gelijk moet zijn met de geheugensnelheid. De snelheid van de gpu (los) interesseert me niet zo omdat ik nauwelijks gebruik maak van 3d applicaties. De geheugensnelheid boeit me natuurlijk wel.

• Erik1
  • Niet online
Op http://www.asus.com/produ...eta/a7n8x-vm/overview.htm kun je het volgende lezen:
The 128-bit dual-channel memory architecture eliminates memory bandwidth bottlenecks, creating a balanced architecture with peak bandwidths up to 6.4GB/s -- twice the performance of single channel designs.

*Note: Dual-channel DDR400 requires an AGP graphics card. Dual-channel DDR333/266/200 supported with AGP or integrated graphics.
Dit bord kan het dus officieel alleen aan als je de onboard VGA niet gebruikt. Bij alle andere borden met NForce2 chip met integrated VGA zal dit dus ook zo zijn. Je kunt het wel proberen natuurlijk, de fabrikant geeft alleen niet de garantie dat het werkt. Het zou opzich best kunnen werken. Vergelijk het met het feit dat je ook best melk kunt drinken die een dag over de houdbaarheidsdatum is :P

Als je iig zo'n bord wil kopen dan adviseer ik deze:
pricewatch: Asus A7N8X-VM, nForce2 IGP (Lan, Spdif, Sound, Vga)

Verwijderd

Topicstarter
Bij het Aopen board
http://english.aopen.com.tw/products/mb/AK79G-1394.htm
las ik het volgende over DDR400 geheugen en onboard VGA

This motherboard supports industrial standard DDR400 modules, but since a lot of DDR400 modules have had been shipped before the standard announced. It is highly possible some modules may have compatibility problem with this motherboard.

We would like to recommend two tips:

1. nVidia nForce2 chipset can support DDR400 only when integrated (on-chip) VGA controller is disabled.
2. If you are not sure whether your DDR400 module complies with industrial standard or not, we recommend you to use maximum two DDR400 DIMMs only.

• Erik1
  • Niet online
Hoofdzakelijk het zelfde als op de asus site dus, niet zo verwonderlijk aangezien die borden de zelfde Chipset gebruiken. Dat 2e punt wordt ook door veel fabrikanten genoemd, maar meestal werkt het wel. (zolang je er geen 4 Dimms in duwt en die op 400MHz laat draaien oid)

Verwijderd

Topicstarter
Het verschil is dat Aopen het al dan niet werken van DDR400 met onboard vga koppelt aan de kwaliteit van het geheugen. Het ligt dus niet aan de gpu, wat ik aanvankelijk dacht. Het bord wat jij aanbeveelt, a7n8x-vm is, als ik de berichten hier op GoT goed begrepen heb extra kritisch wat geheugen betreft. Kleine kans dat het daarbij goed gaat werken, lijkt me.

• Erik1
  • Niet online
In feite is het bij AOpen precies het zelfde, zij zetten het er alleen anders neer. Over die kwaliteit, das heel simpel. Een dimm werkt goed op 400MHz, of hij werkt niet goed op 400MHz. Wat trouwens niets met de onboard VGA te maken heeft. De onboard VGA is alleen niet gecertificeerd voor een 400MHz bus, maar slechts voor 333MHz

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
als je zo graag snel geheugen + cpu wilt, neem dan een intel cpu + dual channel...

Verwijderd

Topicstarter
Als die onboard gpu niet gecertificeerd is voor 400 MHz, dan zijn we weer terug bij af en kan ik de specificaties van asus en biostar uit mijn eerste post niet verklaren.

• Erik1
  • Niet online
Mister_X schreef op 04 juni 2004 @ 17:50:
als je zo graag snel geheugen + cpu wilt, neem dan een intel cpu + dual channel...
Daar zie ik de logica niet echt van :?

In de startpost staat dat hij op zoek is naar een AthlonXP mobo, niet naar een intel mobo ;) Een intel systeem mag dan meer geheugenbandbreedte hebben naar de CPU, maar is ook een stukje duurder.
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 17:57:
Als die onboard gpu niet gecertificeerd is voor 400 MHz, dan zijn we weer terug bij af en kan ik de specificaties van asus en biostar uit mijn eerste post niet verklaren.
Je kunt er nog wel 3 weken over door discussiëren, maar al die borden kunnen gewoon allemaal het zelfde aan als ze de zelfde chipset hebben :P

[ Voor 34% gewijzigd door Erik1 op 04-06-2004 18:02 ]

• Mister_X
Erik1 schreef op 04 juni 2004 @ 18:00:
[...]

Daar zie ik de logica niet echt van :?

In de startpost staat dat hij op zoek is naar een AthlonXP mobo, niet naar een intel mobo ;) Een intel systeem mag dan meer geheugenbandbreedte hebben naar de CPU, maar is ook een stukje duurder.

[...]

Je kunt er nog wel 3 weken over door discussiëren, maar al die borden kunnen gewoon allemaal het zelfde aan als ze de zelfde chipset hebben :P
heeft niet met logica te maken, maar als hij een snelle ram<->cpu wilt hebben kan ie zijn keuze msischien beter herzien om toch misschien wat bij sparen voor een intel systeem, voor 200euro heb je al een 2.8E. Dan heb je zeker waar voor je geld. Een 400mhz FSB cpu van amd (3200+) kost ook rond de 200euro.

Snap trouwens ook niet wat 400mhz met de GPU te maken, aangezien die toch op 66mhz draait. Of wordt er bedoelt de 'klok snelheid' van de gpu?

[ Voor 18% gewijzigd door Mister_X op 04-06-2004 19:05 ]

• Erik1
  • Niet online
Mister_X schreef op 04 juni 2004 @ 19:02:
Snap trouwens ook niet wat 400mhz met de GPU te maken, aangezien die toch op 66mhz draait. Of wordt er bedoelt de 'klok snelheid' van de gpu?
Ik denk dat de GPU gewoon een interne AGP bus op 66MHz heeft met een eigen kloksnelheid van de chip zelf, maar het geheugen is geshared met het systeem, dus het VGA geheugen draait even snel als het systeemgeheugen, en de GPU kan zo'n hoge geheugensnelheid blijkbaar niet aan volgens de specificaties, of het in de realiteit goed werkt op 400MHz zou ik niet weten, das gewoon een kwestie van proberen.

• Mister_X
volgens mij staat dat er los van, werk bij een pc zaak en heb zat intels met onboard vga + ram op 400mhz gebouwd, bij amd's heb ik er nooit opgelet, zo vaak maak ik geen systeem met een 3200+ :)

• Erik1
  • Niet online
Intels hebben ook geen NForce2 IGP Northbridge he ;)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Precies, dat geldt dus allen voor de Nforce 2. Je zou ook de gameunion boardjes van ECS kunnen overwegen. Daar zit een Xabre 400 op onboard, met zijn EIGEN geheugen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 18:50
Nieuwe nForce2 chipset revisie van IGP met 400FSB is delayed, daarom zijn die mainboards nog niet op de markt. Komen ergens in Juli / Aug.

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 18:37
heeft de asus A7N8X-E geen nfore 2 400?? met 400 fsb bedoel ik draai hier een 3200+ erop.

of mis ik iets in dit topic? :)

• Erik1
  • Niet online
angelus20 schreef op 05 juni 2004 @ 11:36:
heeft de asus A7N8X-E geen nfore 2 400?? met 400 fsb bedoel ik draai hier een 3200+ erop.

of mis ik iets in dit topic? :)
Die heeft geen onboard video :P

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 18:37
Erik1 schreef op 05 juni 2004 @ 17:20:
[...]

Die heeft geen onboard video :P
owH >:) gaat het daarom 8)7
Pagina: 1