[Geen Garantie] 15'' TFT Jewel Laptop

Pagina: 1
Acties:

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik ben in het bezit van een Jewel (Alpha) 2780 met 15" XGA TFT scherm. Gekocht bij Computerland B.V. in Rotterdam in Augustus 2003.
Niks als lof over dat ding, maar onlangs hield mn scherm het voor gezien. :)

Ik had bij het afhalen al één dode pixel, wat normaal is bij TFT's en alleen maar jammer is. Nu kwam er de laatste tijd een grote groene wazige vlek in het midden bij en een hele zooi dooie subpixels. En hoofdzakelijk een grote groene streep rechts in het beeldscherm, duidelijk een gevalletje losse contacten, want als ik rechts op het scherm de behuizing aan duwde was de streep weg.

Nu werd ik gebeld door een van de werknemers van Computerland Rotterdam die bij Jewel aanwezig was en met het onderzoeks/reparatierapport van mn laptop in handen stond.

Hij vertelde mij dat er GEEN garantie konden worden geclaimed, want er waren in het midden miniscule beschadegingen geconstateerd van vuil of zandkorreltjes waardoor er putjes van kleiner dan een millimeter in het scherm waren gekomen. Vuil dus, waardoor de garantie niet konden worden uitgevoerd door Jewel omdat het scherm door onzorgvuldig gebruik naar de haaien is gegaan. :( :(

Dit is natuurlijk de grootste onzin in mijn ogen. :r Ik heb een dure Eastpak tas met laptop vak voor de bescherming. Schuim rondom behalve aan de bovenkant. Ik eet nooit boven mn laptop en gebruik hem bijna alleen maar op school en thuis om te typen en af een toe een potje QuakeIII.

Vuil en stof is er altijd bij normaal gebruik maar ik heb het idee dat ze suggeren dat er een emmer zand overheen is gegaan.

BESTAAT dit soort argumentatie om onder de garantie uit te komen en wil Jewel gewoon geld aan me verdienen? De werknemer van computerland zie al dat de eventuele € 150,- euro voor vervanging van het XGA scherm erg laag was en dat er al wat van de prijs af was.

Ik ga dus niet accoord hiermee en heb gezegd dat ik het tot het uiterste bereid ben uit te spelen, desnoods voor een rechtbank, want dit soort absurde redenen kan ik niet eens bedenken. Ik wil iig de ombudsman/consumentenbond gaan inschakelen en deze discussie uitspelen met het hoofdkantoor van Computerland (De werknemer zei dat het geen zin had om het met Jewel uit te vechten omdat ik een koopovereenkomst heb met Computerland en niet met Jewel)(Is dit correct?)
Ik wil eigenlijk niet Computerland de zwarte piet toespelen omdat zei mij netjes helpen en Jewel loopt te mierenneuken.

Ik ben er echt redelijk pist om want ik ben echt een zuinige laptop gebruiker en het is natuurlijk van de zotte dat dit gebeurt!

GRAAG de meningen van Tweakers die er verstand van hebben hoe dit opgelost kan worden, dus geen lompe reacties als 'Had je maar beter moeten opletten' of 'Jammer verloren zaak' ,want ik denk voor 100% zeker te weten dat ik in mn recht sta.

(Het is dus duidelijk binnen de garantie van een jaar)

Verwijderd

De wet is wat dit betreft heel erg simpel, als je binnen 1 jaar garantie claimt dan moet de winkel of fabrikant kunnen aantonen dat jij het defect zelf hebt veroorzaakt, kan de winkel of fabrikant dit niet aantonen dan kun jij altijd garantie claimen.

Dus als ik jou was dan zou ik een keurige brief naar computerland sturen dat je bewijzen wilt zien van hetgeen zij beweren.
En je moet je niet laten afschepen, maar gewoon keiharde bewijzen eisen.
Desnoods stel je aan hun voor om de laptop door een onafhankelijke expert te laten onderzoeken, en op basis van die uitslag verder te handelen

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Stinger666 schreef op 04 juni 2004 @ 12:30:
Ik ga dus niet accoord hiermee en heb gezegd dat ik het tot het uiterste bereid ben uit te spelen, desnoods voor een rechtbank, want dit soort absurde redenen kan ik niet eens bedenken. Ik wil iig de ombudsman/consumentenbond gaan inschakelen en deze discussie uitspelen met het hoofdkantoor van Computerland (De werknemer zei dat het geen zin had om het met Jewel uit te vechten omdat ik een koopovereenkomst heb met Computerland en niet met Jewel)(Is dit correct?)
Ik wil eigenlijk niet Computerland de zwarte piet toespelen omdat zei mij netjes helpen en Jewel loopt te mierenneuken.
Je hebt inderdaad een overeenkomst met computerland en dus zal computerland het probleem moeten oplossen, aan hun is nu de taak om te bewijzen dat jij ook echt nalatig bent geweest, en het dus geen constructiefout is, kunnen ze dit niet dan heb jij recht op kosteloze vervanging / reparatie van het scherm.

Je hebt inderdaad het recht, nu moet je het nog zien te krijgen.
Succes in ieder geval.

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:23

Pubbert

random gestoord

Stinger666 schreef op 04 juni 2004 @ 12:30:
Ik ben in het bezit van een Jewel (Alpha) 2780 met 15" XGA TFT scherm. Gekocht bij Computerland B.V. in Rotterdam in Augustus 2003.
Niks als lof over dat ding, maar onlangs hield mn scherm het voor gezien. :)

Ik had bij het afhalen al één dode pixel, wat normaal is bij TFT's en alleen maar jammer is. Nu kwam er de laatste tijd een grote groene wazige vlek in het midden bij en een hele zooi dooie subpixels. En hoofdzakelijk een grote groene streep rechts in het beeldscherm, duidelijk een gevalletje losse contacten, want als ik rechts op het scherm de behuizing aan duwde was de streep weg.

Nu werd ik gebeld door een van de werknemers van Computerland Rotterdam die bij Jewel aanwezig was en met het onderzoeks/reparatierapport van mn laptop in handen stond.

Hij vertelde mij dat er GEEN garantie konden worden geclaimed, want er waren in het midden miniscule beschadegingen geconstateerd van vuil of zandkorreltjes waardoor er putjes van kleiner dan een millimeter in het scherm waren gekomen. Vuil dus, waardoor de garantie niet konden worden uitgevoerd door Jewel omdat het scherm door onzorgvuldig gebruik naar de haaien is gegaan. :( :(

Dit is natuurlijk de grootste onzin in mijn ogen. :r Ik heb een dure Eastpak tas met laptop vak voor de bescherming. Schuim rondom behalve aan de bovenkant. Ik eet nooit boven mn laptop en gebruik hem bijna alleen maar op school en thuis om te typen en af een toe een potje QuakeIII.

Vuil en stof is er altijd bij normaal gebruik maar ik heb het idee dat ze suggeren dat er een emmer zand overheen is gegaan.

BESTAAT dit soort argumentatie om onder de garantie uit te komen en wil Jewel gewoon geld aan me verdienen? De werknemer van computerland zie al dat de eventuele € 150,- euro voor vervanging van het XGA scherm erg laag was en dat er al wat van de prijs af was.

Ik ben er echt redelijk pist om want ik ben echt een zuinige laptop gebruiker en het is natuurlijk van de zotte dat dit gebeurt!

GRAAG de meningen van Tweakers die er verstand van hebben hoe dit opgelost kan worden, dus geen lompe reacties als 'Had je maar beter moeten opletten' of 'Jammer verloren zaak' ,want ik denk voor 100% zeker te weten dat ik in mn recht sta.

(Het is dus duidelijk binnen de garantie van een jaar)
Vuil en stof heb je overal, 99% zie je zelfs niet, dus het is altijd mogelijk, zelfs in zo'n kleine hoeveel heden dat het je scherm kan beschadigen. Ik denk niet dat je het gaat redden, want het is jouw woord tegen dat van hun, kun jij aantonen dat jij het scherm niet smerig hebt gemaakt? Dat kun je imho niet, en zei kunnen wel aantonen (denk ik) dat het scherm beschadigd is geraakt door vervuiling en/of onzorgvuldig gebruik, waar je dan zelf misschien wel niets aan kunt doen.

Verder ben ik het met je eens, zou ook kwaad zijn, maar ik denk dat je een verloren strijd gaat voeren.

Van het rechtstelsel weet ik niet veel af. Maar je kunt het altijd proberen, maar bedenk dat je dan nog wel eens boven die 150Euro aan kosten uit zou kunnen komen die je nu voor reparatie moet betalen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Verwijderd

Het lijkt mij ook dat je garantie hebt, alleen weet ik niet wat er in de garantie voorwaarden staat. Na 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de koper. Jij zal dus moeten bewijzen dat het defect niet door de door hun geconstateerde "beschadiging" komt.

Ook wil het wel eens voorkomen dat ze hem gewoon op de Technische Dienst hebben beschadigd. In dat geval moet je zorgen dat je foto's hebt van de laptop (analoog, dus niet digitaal). Waarvan jij kunt bewijzen dat hij in deze staat naar de computerland is gegaan. Hiervoor heb je dus een getuige of datumaanduiding nodig.

Tevens kun je na 1.5 jaar ook nog garantie claimen. Want de verwachte levensduur van een laptop is tussen de 3 en 5 jaar.

Alleen heb je dan geen recht meer op volledige vergoeding, maar een gedeelte. Dat werkt met een afschrijvingssysteem. De afschrijving kan in samenspraak met de verkoper worden bepaald. Als je daar niet uitkomt, kun je gewoon 20 % per jaar aanhouden (in dit geval dan)

Is dit duidelijk genoeg voor je?

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Aangezien Computerland jou ervan beschuldigd niet goed te zijn omgegaan met de monitor, ligt de bewijslast derhalve bij hen. Zij moeten dus aantonen dat jij onzorgvuldig met hun product bent omgegaan. Aangezien een werknemer van Computerland die bij Jewel is, niet een overtuigend bewijs kan leveren, zou ik je aanraden om bij een winkel te gaan kijken die ook Jewel Producten levert. Zij kunnen een second opinion voor je uitvoeren.

Ook kun je je sinds 1 Juli 2003, (aankoop viel daarna) beroepen op de Europeese consumenten wet, die consumenten het recht geeft op minimaal 2 jaar garantie t.o.v. de verkoper (niet de PRODUCENT), dit houd in dat je niet bij Jewel moet claimen, maar bij Computerland.

Veel succes

Verwijderd

vergeten in mijn vorige post:

Een onafhankelijke expert op papier laten verklaren dat de door hun geconstateerde beschadigingen, niet het defect kunnen veroorzaken.

Als ze dan niet mee willen werken --> rechter

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Alvast bedankt voor de reacties, de laptop heeft mijn baas voor me gekocht en ik heb hem in gebruik. Het bedrijf heeft een rechtsbijstandverzekering dus als het echt niet gaat werken dan zullen we er een zaak van moeten maken, helaas.

Ga vooral door met jullie reacties ;)
Pagina: 1