Toon posts:

[COOLING]Hoe laptop extra te koelen

Pagina: 1
Acties:
  • 321 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik het beste mijn laptop extra koelen,

Het is een Sony Vaio PCG-GRT715M met 2,8 ghz processor...
Het geval is dat ik deze laptop dagelijks gebruik op school, ik vind dat hij veel te veel lawaai maakt, maar dat komt doordat hij zo warm wordt...
Windows opnieuw installeren zodat hij geen extra programma's hoeft te draaien helpt ook niet...
Is er soms iets mis met mijn koeling?

Vroeger maakte hij een stuk minder lawaai en werd ook niet echt warm...

Is er een makkelijke optie om dit op te lossen?
Het hoeft eigenlijk niet iets draagbaars te zijn.

edit:
Overigens gaat mijn laptop ook uit als hij het te warm heeft,
dit is op zich wel goed, alleen wordt er dan dus niks opgeslagen...

En ja, ik speel er ook wel eens spelletjes op, of kijk er dvd mee

Mvg, Robbert

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 12:28 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 11:02
2,8 ghz mobile proc? normale proc?

Software matig kan je er niks aan doen, en afhankelijk van de proc die erin zit zul je het voor lief moeten nemen.

Als je bijv een centrino aangeschaft heb dan had je wel een stille laptop, mijn fan hoor ik practisch nooit, enkel als ik ga game.

Er is een oplossing, in de vorm van een notebook cooler, een plaat met een fan erin, waar je je laptop opzet. Maar dan moet je 1) dat ding meezeulen en 2) een extra fan ;)

Verwijderd

Topicstarter
het is een pentium4 2,8 ghz processor...
dus een normale

Toen ik de keuze kreeg tussen een normale of mobile dacht ik alleen maar aan de normale omdat ik toch spelletjes wou gaan spelen, en ik wist niet echt of dat wel ging op een mobile proc...

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 11:02
Mobile proc kan je prima op game...

Nouja, je zou ermee moeten leven. Een normale proc heeft de koeling nodig van een normale proc, wat dus ook in een normale pc zit. De koeling hebben ze nu enorm moeten plat stampen, waardoor hij zelfs aan moet staan als je laptop niet bezig is. Een normale proc is niet bedoeld voor een laptop, met wat aanpassingen lukt het wel maar het is niet optimaal.

Ben dus bang dat je ermee zult leren leven :)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Je kan CpuIdle draaien als je denkt dat je CPU te warm wordt. Dit is een softwarematig progseltje wat bij mij goed werkt. Dit in tegenstelling wat Icey beweerd

Meh ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 12:24:
Vroeger maakte hij een stuk minder lawaai en werd ook niet echt warm...
Hoe lang heb je die laptop al?? Misschien dat er veel stof in is gekomen waardoor hij warmer wordt en hij dus de fan harder moet laten draaien. Zet anderes eens een keer de stofzuiger erop. :)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-02 08:17
http://www.antec-inc.com/us/pro_notebookcooler.html

Ze hadden hem getest in het TOP blad 'PCM' En daar waren ze er wel tevreden over.

Kost 50 euro ofzo.

[ Voor 52% gewijzigd door mhr-zip op 04-06-2004 12:39 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Verwijderd

Topicstarter
Zou het kunnen helpen als ik er windows 2k of windows 98 ofzo op ga zetten?

In mijn ogen gebruiken die iets minder processor kracht waardoor hij niet zo warm wordt...
of loop ik nu uit mijn nek te l*ll*n

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Uit het eerste bericht van de TS is op te maken dat hij vroeger niet die problemen had.

Dan zal er dus op de laptop waarschijnlijk een CPU intensief programma draaien waardoor er zo vaak actief gekoeld moet worden door de laptop. Wanneer dit programma (of meerdere natuurlijk) vroeger er niet op stonden, dan verklaart dat natuurlijk ook het verschil.

Check goed of er geen spyware opstaat of een virus. Probeer ook eens eventuele probleemprogramma's als download applicaties eraf te halen.

Het zou ook kunnen dat er in de loop van de tijd stof is gaan zitten in je koeler. Dan werkt deze minder effectief. Geen idee of je de boel open kan maken en ontstoffen zonder garantie te verliezen...

Deze twee theorieen zullen vast ergens in de buurt moeten komen. Natuurlijk is inderdaad CPU idle een mogelijkheid (maar werkt dat op iedere CPU dan? ook op gewone?)

reserveringshouder Tesla Model 3

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-02 22:07
Ja...
Een niet-mobile CPU wordt standaard warm omdat ie zichzelf niet uitschakelt als hij niet gebruikt wordt. Of je nou 98 of XP hebt. De processor staat Idle op 2.8 ghz bij zijn standaard voltage uit zijn neus te eten.

Met Waterfall oid wat je CPU uitschakelt (voor een deel) kan je dit ondervangen.
Meestal zijn de enige verschillen tussen een mobile en een desktop cpu dat de mobile energiebesparende (en dus warmtebesparende) mogelijkheden heeft.

Je kan nog proberen om de CPU via het bios op een lagere snelheid te zetten maar meestal laat de aanpasbaarheid van het bios van laptops nogal te wensen over.

UNOX: The worst operating system

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 12:38:
Zou het kunnen helpen als ik er windows 2k of windows 98 ofzo op ga zetten?

In mijn ogen gebruiken die iets minder processor kracht waardoor hij niet zo warm wordt...
of loop ik nu uit mijn nek te l*ll*n
Kan je je processor niet langzamer laten lopen?

Ik kan mijn mobile 2500+ op 900 mhz laten lopen. Dat scheelt ook lekker.

Maar het probleem is dat er of iets niet goed zit met je hardware. Of dat als je veel cpu belasting hebt, je koeling moet loeien om je warmte weg te blazen.

Een ander OS heeft 0,001% nut ofzo.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-02 14:07

MBV

Misschien kan je eens in taskmanager kijken hoeveel % CPU gebruik er is? Als hij gewoon niks staat te doen, moet dat onder de 1% blijven, is dat meer, dan is er iets aan de hand :)
En zoiets als CPU-idle zal zeker helpen, als het zorgt dat je proc mag 'slapen'. Je snelheid gaat dan niet onderuit zoals een mobile, maar is beter dan niets.
Ook energiebeheer wil nog wel eens helpen. Zet hem eens op iets anders dan 'always on'. Sommige OEM's zetten de kloksnelheid dan op de helft of zoiets. Geef af en toe problemen met DVD-weergave bij mijn werkgever, vandaar dat ik het weet :)

Verwijderd

Topicstarter
@mhr-zip: Ik heb geen mobile processor... dus ik kan hem volgens mij niet langzamer zetten...
Ik ga zo even dat waterfall programmatje proberen, en eens kijken of die wat kan doen...

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Dat hij te warm wordt en uitvalt hoort niet, heb je nog garantie? Zo ja, direct terug gaan naar de winkel en het probleem voorleggen.

Zet verder eens een stofzuiger op je fannetjes aan de zijkanten etc.

Mocht je geen garantie hebben, dan moet je hem maar eens proberen open te maken, als je dit zelf niet aan durft, probeer dan ff een tweaker in de buurt te vinden die hier ervaring mee heeft, vernieuw de koelpasta en zorg dat er stof uit de fan is.

Nooit windows 98 installeren iig, windows 2000 zou nog kunnen, maar je warmte probleem heeft nix met je windows versie of software te maken. Dat zit gewoon in de hardware.

Overigens:
zijn we nou tweakers of niet? Een tip geven om de processor langzamer te draaien dan stock-speed, kom op nou, pff.

[ Voor 13% gewijzigd door Race Eend op 04-06-2004 12:49 ]

• mhr-zip
Race Eend schreef op 04 juni 2004 @ 12:48:
Overigens:
zijn we nou tweakers of niet? Een tip geven om de processor langzamer te draaien dan stock-speed, kom op nou, pff.
De oorspronkele bedoeling, is dat je accu langer mee gaat.

En met word en internet heb je aan 900 mhz genoeg. En als je gaat gamen, zet je je cpu gewoon ff hoger.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Als je gaat gamen moet je dus in je bios je snelheid weer om hoog gaan zetten, zodat je vervolgens weer vastlopers krijgt als je 10 minuutjes aan het spelen bent.

Het is zoals gezegd geen mobile cpu. Dus dat gaat niet werken. Als je zelfs al clockspeeds kan aanpassen in het bios, wat ik betwijfel.

Verwijderd

Topicstarter
in m'n bios kan ik helemaal niks aanpassen...
en volgens mij heb ik nog garantie... maar dat moet ik even aan m'n vader vragen...
Waterfall Pro wil niet starten, en cpu idle doet niks...

CPU % is ongeveer 5 procent... valt mee

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 13:01 ]

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 20:18
ik had dit ook bij mijn al weer bijna 2 jaar oude Gericom laptop.

op een gegeven moment was ik het echt zat, dus heb ik hem opengeschroeft, en heb ik de koeler van de proc afgehaald. Tot mijn verbazing zat er helemaal geen koelpasta tussen. Ik ben toen naar de winkel gelopen, wat artic silver 5 gehaald, dun laagje erop, lappie dicht (ook nog even het koelelementje doorgeblazen) en voila, nooit meer vastlopers.

het was echt verbazingwekkend hoeveel beter de warmtegeleiding werd, nadien werd de uitgeblazen lucht echt veel warmer (of misschien denk ik dat maar). Dat laat dus iig zien dat het koelelement eerst niet echt goed contact maakte..

het kan anders ook wel zijn dat je fannetje niet meer lekker soepel draait, kijk daar ook eens naar, ik heb het wel eens gezien bij een vriend, daar zat het fannetje helemaal los in de behuizing, echt te vaag..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Pagina: 1