Beste mensen, ben al sinds gisteravond aan het zoeken en proberen maar kom er niet uit en vraag dus jullie hulp. Wat is er aan de hand? Ik wilde mijn systeemschijf opnieuw partitioneren en heb daarvoor de data (mailbox, foto's, administratie, hyperbelangrijk allemaal
) op een RAID geparkeerd. Nu moet ik er misschien bij vertellen dat dit mijn eerste RAID is en ik er nog (te) weinig kaas van heb gegeten. Ik heb de S-ATA RAID in de BIOS enabled, verder hardwarematig niets ingesteld en daarna in schijfbeheer de twee schijven dynamisch gemaakt en als striped RAID 0 ingesteld. Dit werkte dus. 50 GB aan data overgezet, c: geformatteerd en opnieuw ingedeeld, XP erop. Wat blijkt? RAID verschijnt als 1 letter in de verkenner, maar als ik erop klik vraagt XP of hij de schijf zal formatteren. Nee dank u! In schijfbeheer zien we twee schijven, allebei dynamisch, allebei 'in orde' en allebei 100% leeg, maar 128 GB/stuk, er is dus pakweg 50 GB aan ruimte weg.
Met Partition Magic hetzelfde beeld, die ziet de schijven alleen als 'vol'. Snel weer uitgezet. Geprobeerd met schijfbeheer als 'afwijkende schijven' te importeren en dan gebeurt er dit:
- schijven verwijderen in apparaatbeheer
- nieuwe hardware vinden en installeren
- naar schijfbeheer, en daar staan ze allebei al, niks meer te importeren. Jammer dan.
Tweede poging:
- nieuwe hardware niet installeren
- naar schijfbeheer, daar is niks te zien en ook niks te importeren of toe te voegen.
Nu ben ik even uitgedacht en ik hoop dat hier iemand is die me uit de brand kan helpen. In elk geval bedankt dat je dit zover gelezen hebt.
Groet, Saskia
Systeem: Intel P4 2,8 GHz op Asus P4P800E-Deluxe, schijven 1 Maxtor 54098U8 (nog een Maxtor 6L080L4 maar die is hier verder niet van belang) en twee Maxtors van 160 GB in een RAID. OS: XP Pro NL.
Met Partition Magic hetzelfde beeld, die ziet de schijven alleen als 'vol'. Snel weer uitgezet. Geprobeerd met schijfbeheer als 'afwijkende schijven' te importeren en dan gebeurt er dit:
- nieuwe hardware vinden en installeren
- naar schijfbeheer, en daar staan ze allebei al, niks meer te importeren. Jammer dan.
Tweede poging:
- nieuwe hardware niet installeren
- naar schijfbeheer, daar is niks te zien en ook niks te importeren of toe te voegen.
Nu ben ik even uitgedacht en ik hoop dat hier iemand is die me uit de brand kan helpen. In elk geval bedankt dat je dit zover gelezen hebt.
Groet, Saskia
Systeem: Intel P4 2,8 GHz op Asus P4P800E-Deluxe, schijven 1 Maxtor 54098U8 (nog een Maxtor 6L080L4 maar die is hier verder niet van belang) en twee Maxtors van 160 GB in een RAID. OS: XP Pro NL.