Toon posts:

Nieuwe XP install, RAID weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ben al sinds gisteravond aan het zoeken en proberen maar kom er niet uit en vraag dus jullie hulp. Wat is er aan de hand? Ik wilde mijn systeemschijf opnieuw partitioneren en heb daarvoor de data (mailbox, foto's, administratie, hyperbelangrijk allemaal :-( ) op een RAID geparkeerd. Nu moet ik er misschien bij vertellen dat dit mijn eerste RAID is en ik er nog (te) weinig kaas van heb gegeten. Ik heb de S-ATA RAID in de BIOS enabled, verder hardwarematig niets ingesteld en daarna in schijfbeheer de twee schijven dynamisch gemaakt en als striped RAID 0 ingesteld. Dit werkte dus. 50 GB aan data overgezet, c: geformatteerd en opnieuw ingedeeld, XP erop. Wat blijkt? RAID verschijnt als 1 letter in de verkenner, maar als ik erop klik vraagt XP of hij de schijf zal formatteren. Nee dank u! In schijfbeheer zien we twee schijven, allebei dynamisch, allebei 'in orde' en allebei 100% leeg, maar 128 GB/stuk, er is dus pakweg 50 GB aan ruimte weg.

Met Partition Magic hetzelfde beeld, die ziet de schijven alleen als 'vol'. Snel weer uitgezet. Geprobeerd met schijfbeheer als 'afwijkende schijven' te importeren en dan gebeurt er dit:
- schijven verwijderen in apparaatbeheer
- nieuwe hardware vinden en installeren
- naar schijfbeheer, en daar staan ze allebei al, niks meer te importeren. Jammer dan.

Tweede poging:
- schijven verwijderen in apparaatbeheer
- nieuwe hardware niet installeren
- naar schijfbeheer, daar is niks te zien en ook niks te importeren of toe te voegen.

Nu ben ik even uitgedacht en ik hoop dat hier iemand is die me uit de brand kan helpen. In elk geval bedankt dat je dit zover gelezen hebt.

Groet, Saskia

Systeem: Intel P4 2,8 GHz op Asus P4P800E-Deluxe, schijven 1 Maxtor 54098U8 (nog een Maxtor 6L080L4 maar die is hier verder niet van belang) en twee Maxtors van 160 GB in een RAID. OS: XP Pro NL.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is hier op GoT de bedoeling dat je o.a. de subforum-FAQ's raadpleegt eer je een topic opent. In dit geval had je veel kunnen hebben aan de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden:

OM FAQ / Beleid » RAID FAQ » Mijn RAID array is broken, hoe red ik de data?

Verder zou ik de rest van de RAID FAQ ook eens nalezen om jezelf een beter beeld te verschaffen van het wel en wee over RAID. Zo is het bijvoorbeeld heel normaal dat een RAID array als één schijf wordt gezien ("als 1 letter in verkenner verschijnen", zoals je het zelf noemt).

Tot slot heb ik de overbodige "HELP!" kreet uit de topictitel gesloopt. Dat is helemaal niet nodig (je bent hier echt niet de enige dat hulp nodig hebt) en het kan alleen maar irritatie wekken ;)

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 04-06-2004 12:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Beste Balus,

Je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat het mijn plicht als forumgebruiker is om eerst het antwoord te zoeken alvorens om hulp te vragen. Gezocht heb ik ook, maar ik kon eerlijk gezegd door de vele hits die ik kreeg de juiste posting niet vinden. De link die je post ziet er goed uit en ik ga zeker lezen daar.

Je schrijft:
> Zo is het bijvoorbeeld heel normaal dat een RAID array als één schijf wordt
> gezien ("als 1 letter in verkenner verschijnen", zoals je het zelf noemt).

Dat is mij bekend, maar omdat de RAID in schijfbeheer als twee schijven wordt gezien, leek het mij relevant om dit te melden.

> Tot slot heb ik de overbodige "HELP!" kreet uit de topictitel gesloopt. Dat is
> helemaal niet nodig (je bent hier echt niet de enige dat hulp nodig hebt) en het
> kan alleen maar irritatie wekken

Heel fijn dat je mij hiervoor wilt behoeden :) De noodkreet kwam voort uit mijn beroerde gemoedstoestand van dit moment. Hopelijk niet te lang meer. Bedankt voor je hulp zover. _/-\o_

Groet, Saskia

Verwijderd

Topicstarter
Beste Balus (en andere hulpvaardige lezers),

Links gevolgd, info gelezen. Eerst relevante tip was:

When one user migrated his data to an existing RAID-0 array under WindowsXP, before reinstalling WindowsXP on a different RAID array, he found that the new WindowsXP installation was unable to access the data on the existing array, with an error stating that the partition could not be accessed. He resolved this problem by starting the Disk Manager in WindowsXP, right-clicking on the inaccessible disk drive, and selecting "Import foreign disks".

Dit importeren lukt dus niet, de optie blijft grijs wat ik ook doe. Beide disks zijn nu weer zichtbaar en 'in orde' in schijfbeheer. De andere tips van Highpoint gaan steeds over problemen met de Highpoint controller, die ik niet heb. Zoals eerder gemeld heb ik de RAID niet hardwarematig ingesteld, behalve in de BIOS (ik heb ook nooit een andere mogelijkheid gezien tijdens het opstarten). Fout, dom, waarschijnlijk, maar dit is nu eenmaal zo. Corrupte disks of data zijn ook niet aan de orde, er is op de RAID-schijven niets veranderd, het is alleen het systeem dat veranderd is.

Iemand nog ander advies?

Groet, Saskia

• Darkraver8
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-02 17:28

Darkraver8

Het komt allemaal goed!

Toevallig heb ik vorige week hetzelfde probleem gehad.

120 gig weg dacht ik.
gelukkig heb ik me data trug kunnen halen met file scavenger.

het probleem ligt volgens mij bij dynamic disks. deze worden onleesbaar bij een reinstall. voor zover ik weet wordt het alleen gebruikt voor drive-mapping.

zet ze eens op standard.
moet je wel eerst een low format doen.

hierbij komt GDISK van pas

hopelijk heb ik hiermee geholpen :P

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Darkraver,

Dit klinkt goed, maar het gaat me iets te snel! Heb jij je schijven eerst naar static overgezet (en dus snelgeformatteerd) en toen file scavenger (ken het prog niet maar de naam spreekt boekdelen) gebruikt? Gdisk ken ik ook niet, wat heb je daarmee gedaan? Sorry hoor, maar ik heb zulke rampen (gelukkig) niet elke dag aan de hand.

Iets anders: in een oude topic heeft BalusC geschreven:

> Onzin. Hang dan de schijven in een andere computer met Win2K/XP en ze zullen
> de 'dynamische' schijven herkennen en alles importeren.

Heb jij dit ook geprobeerd? Zou dit de oplossing kunnen zijn?

Groet, Saskia

• Darkraver8

Darkraver8

Het komt allemaal goed!

zelf heb ik (nog) geen raid, dus ik weet niet precies hoe het hiermee zit bij dynamic disks.

eerst NIET formatteren :p
de index is hoogstwaarschijnlijk verwijderd, maar de bestanden staan er nog. daarvoor zijn er proggies om deze bestanden terug te halen (o.a. file scavenger).

als je alles terug hebt, moet je dacht ik booten onder dos, en dan met gdisk (verbeterde variant op fdisk) http://www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/gdisk.html

volgens mij zijn dit de juiste stappen:

1. GDISK 1 /DEL /ALL
DELete ALL existing partitions on physical harddisk 1.

2. GDISK 1 /MBR
Reinitialize the Master Boot Record.

3. GDISK 1 /CRE /PRI /FOR /Q
CREate a PRImary partition using FAT-32 and Quick FORmat it

hopelijk is dit hetzelfde bij raid.

en over dynamic disks heb ik het volgende gevonden:

A dynamic disk overlay has been installed to permit access to a large hard disk volume on a PC without BIOS support for large disks. The disk normally works fine, but under certain circumstances the disk cannot be accessed, or appears to the system as being only 504 MB in size (528 decimal megabytes).

voor oudere systemen klinkt het :?

Groet, * Darkraver8 :P

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan, ik ga file scavenger proberen en daarna inderdaad alles backuppen en die RAID goed instellen. Als je dat zo ziet is dat 'dynamic disk'-gebeuren meer lastig dan zinvol. Bedankt voor je hulp en ik laat nog horen hoe het is gegaan.

Oh ja, ik dacht: als je de RAID in een ander systeem kan importeren is dat misschien de oplossing, zoals Balus had gezegd. Nu hebben we hier maar een S-ATA mobo in huis, maar ik heb wel een tweede systeem op een andere schijf. Getest en helaas werkt daar dat importeren ook niet. Zelfde verhaal als in mijn eerste posting. Vaag?!

Groet, Saskia

• Darkraver8

Darkraver8

Het komt allemaal goed!

zelfde probleem als bij mij :+

ik denk dat de index van een dynamic disk "gekoppeld" wordt aan een installatie van een os.

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu bezig met File Scavenger maar tot nu toe weinig succes, hij ziet de bestanden voor een deel wel maar wat hij recovert is onleesbaar :'(

edit: Intussen gaat het stukken beter, FS brengt alle bestanden keurig over dus mijn spulletjes en mijn weekend zijn gered. Darkraver, nogmaals dank voor deze gouden tip! :*)

Groet, Saskia

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 18:30 ]

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 09:21

tweakerbee

dus..?

Wil je alsjeblieft gewoon de aanhef + afsluiting achterwege laten. Dat scheelt ongeveer 5GB op de hele database van GoT, plus dat niet iedereen iedere keer nutteloze dingen hoeft te lezen. Je naam staat er namelijk al minimaal twee keer boven.

You can't have everything. Where would you put it?

Pagina: 1