[win98] netwerk weigert :'(

Pagina: 1
Acties:

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Heb pas windows 98 SE vers geïnstalleerd op een laptop met daarin een Xircom PCMCIA 100mbit kaartje. Heb TCP/IP ingesteld voor DHCP, dus obtain IP automatically, DNS leeg (disabled), WINS disabled, geen gateway.

Werkte direct, ik gebruik hem in een 192.168.0.x netwerk (192.168.0.1 is een win2k server die Sygate draait met DHCP enabled). Kreeg meteen een IP en kon pingen (zowel binnen lan als extern) en surfen, alles.

Later die dag hield ie er ineens mee op, na het booten kreeg ik een niet bestaand 169.254.nogwat adres, en ipconfig /release_all en ipconfig /renew_all hielp niet.

Toen maar met de hand TCP/IP ingevuld, dus zelf een IP (192.168.0.50 ofzo), subnet 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1, DNS enabled (192.168.0.1). Hoera, nu werkte het weer! Voor even.

Ik krijg het nu met geen mogelijkheid meer aan de praat. Noch met DHCP, noch handmatig. Heb al TCP/IP weggeflikkerd en opnieuw toegevoegd. Ook als ik handmatig een IP enzo invul, kan ik geen andere IP's op het netwerk pingen of wat dan ook. Kabel is goed (doet het ook in andere bakken), netwerk kaart is net nieuw + had meteen al de laatste drivers gebruikt... kortom GEK word ik ervan! 8)7

Iemand enig idee????

Verwijderd

Ook geen DHCP-scope problemen op die server ?

• Jace / TBL
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:46:
Ook geen DHCP-scope problemen op die server ?
Wat is dat? :)

De DHCP range is 192.168.0.75 - 192.168.0.99, er draaien nog een paar bakken hier met DHCP (stuk of 4) en die doen het altijd.

• Jace / TBL
Nog iets trouwens, ipconfig /renew_all zegt:

IP ConfigurationError

DHCP Server Unavailable

Maar die server doet het toch echt (andere dhcp clients werken prima).

Verwijderd

Is dat Xircom kaartje niet gewoon stuk 8)7

• Jace / TBL
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:54:
Is dat Xircom kaartje niet gewoon stuk 8)7
Lijkt me stug, want hij heeft twee keer (1 keer met dhcp en 1 keer met handmatige ip) een tijdje achter elkaar gewerkt, snelheid en verbinding was continu goed.

Verwijderd

Ja, ik werk in een automatiserings service bedrijf, en het zal niet de eerste keer zijn dat "het" in eerste instantie allemaal goed werkt, en een dag later wat stuk is. :(

Anyway succes.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 11:06 ]

Verwijderd

Staat er ergen een firewall aan die verkeer spontaan tegenhoudt. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand hier tegen aan hikt.

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-01 21:29

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ik zou aan de server kant gaan kijken als je alles al hebt gedaan aan de laptop en je toch die fout melding krijgt.

And it goes BRAAAAAPP!

• Jace / TBL
Hmja, nee met die server is ook niks aan de hand. Heb 'em net nog gereboot, maar er draait geen firewall (ook niet op die win98 bak trouwens), hij geeft geen errors, en de andere clients hier in het netwerk die ook DHCP gebruiken hebben geen problemen.

We hebben hier verder geen win9x bakken trouwens, doet win98 het DHCP gebeuren op een andere manier dan 2000 of XP? In de zin van andere ports ofzo? En dan nog, het heeft v/d week ook ff gewerkt en ik heb niks aan de server veranderd, maar toch)

Verwijderd

Dat de andere PC's het wel doen komt omdat de lease die een DHCP server uitgeeft vaak een aantal dagen is. Ik zou toch echt even de DHCP server nakijken.

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
stel het eens handmatige in, zonder dns, default gateway: dus alleen ip-adres en subnetmask.
kan je pingen naar 127.0.0.1?
kan je pingen naar je eigen ip-adres?
kan je pingen naar het ip van een andere pc of naar het ip van de server?

Het verbaast me niets dat de hele stack van 98 de kluts kwijt is...
TCP/IP verwijderen helpt niet, dan zal je ook alle TCP/IP verwijzingen in de registry moeten verwijderen, maar te veel verwijderen is 98 opnieuw installeren...
Maja, ik hoop niet dat jouw probleem zo diep zit? :|

Als ik maar een beetje kan computeren

• Bud_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 20:45
JaceTBL schreef op 04 juni 2004 @ 10:23:
[...]
Later die dag hield ie er ineens mee op, na het booten kreeg ik een niet bestaand 169.254.nogwat adres, en ipconfig /release_all en ipconfig /renew_all hielp niet.
[...]
Als ipconfig renew en release niet werken , en je dhcp server loopt wel, moet je het toch echt zoeken in hardware ( pc-card / kabel / switch ) of in je OS. Win98 is niet zo gediend van het vaak wisselen / aanpassen van je IPconfig.

• Jace / TBL
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 11:50:
Dat de andere PC's het wel doen komt omdat de lease die een DHCP server uitgeeft vaak een aantal dagen is. Ik zou toch echt even de DHCP server nakijken.
Ik heb die server gereboot, de DHCP uit en weer aangezet, en even de range uitgebreid naar 70-99 (in de hoop dat hij dan e.e.a. opnieuw initialiseert of whatever).
DefaultUser schreef op 04 juni 2004 @ 11:52:
stel het eens handmatige in, zonder dns, default gateway: dus alleen ip-adres en subnetmask.
kan je pingen naar 127.0.0.1?
kan je pingen naar je eigen ip-adres?
Yep, allebei.
kan je pingen naar het ip van een andere pc of naar het ip van de server?
Nee, geen van beide.
Het verbaast me niets dat de hele stack van 98 de kluts kwijt is...
TCP/IP verwijderen helpt niet, dan zal je ook alle TCP/IP verwijzingen in de registry moeten verwijderen, maar te veel verwijderen is 98 opnieuw installeren...
Maja, ik hoop niet dat jouw probleem zo diep zit? :|
Dat durf ik wel aan, waar moet ik zijn in de registry? :)
Heb pas Win98SE er vers op gezet, dus als het onverhoopt een keer extra moet is dat niet heel verschrikkelijk.
Bud_s schreef op 04 juni 2004 @ 11:56:
Als ipconfig renew en release niet werken , en je dhcp server loopt wel, moet je het toch echt zoeken in hardware ( pc-card / kabel / switch ) of in je OS. Win98 is niet zo gediend van het vaak wisselen / aanpassen van je IPconfig.
Kaartje is net nieuw, kan hem nog even proberen in een andere laptop maar hij heeft het gisteren nog gedaan (en heb hem sindsdien niet verwijderd of wat dan ook). Kabel en switch zijn in orde, als ik die kabel in een andere bak plug werkt het.
Wat kan ik qua OS nog doen?

Verwijderd

Dit lijkt nog het meeste op een hardware fout. Je systeempje op een andere kabel aansluiten lijkt me de moeite waard.

Is het anders niet iets met je powermanagement? Ik zou alles uitzetten als ik jou was.

• Jace / TBL
w00t, ik geloof dat ik het gevonden heb! Het was inderdaad hardware: zat een pinnetje scheef in die pcmcia kaart. Hij is er wellicht die twee keer toevallig goed ingegaan, en daarna ernaast ofzo.

\o/

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-04 03:28
JaceTBL schreef op 04 juni 2004 @ 18:16:
w00t, ik geloof dat ik het gevonden heb! Het was inderdaad hardware: zat een pinnetje scheef in die pcmcia kaart. Hij is er wellicht die twee keer toevallig goed ingegaan, en daarna ernaast ofzo.

\o/
Ik had hetzelfde probleem, echter met een geïntegreerd 3com kaartje in een Dell PC. Het wilde niet werken waar ik het moest installen dus heb em even mee naar huis genomen Win98SE geïnstalleerd (ipv win95 Plus, misschien lag het daar aan). Nu, thuis heb ik een Freesco router, ik sloot em daarop aan, meteen verbinding, updates binnenhalen. Ik met die computer weer terug, sluit em aan, en precies zoals jij, IP 169.xxx.xxx, wilde niet veranderen, DHCP server niet beschikbaar. Ook net als jij range uitgebreid, router en switch gereset enz. Geen reactie. De switch geeft wel gewoon aan dat hij verbonden is met een 100Mbit verbinding dus de kabel en beide aansluitingen zijn OK. Ik word er een beetje gestoord van zo onderhand. Het ligt bijna zeker aan Win98 want zoals bij jou (;)) zijn alle andere bakken WinXP of Win2000 (één WinME, die werkt weer wel).
Ik zou het niet echt meer weten.. Iemand?
Pagina: 1