Spookhuis? aardstralen?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een kennis van me zit met een wel heel raar probleem:

Hij heeft aan huis een kantoortje ingericht en daar staat z'n pc, een stereosetje, tv en een videorecorder.

Af en toe, tot enkele keren per week gebeuren in deze ruimte spookachtige dingen. Zijn videorecorder, printer of scanner springt spontaan aan en uit, de computer valt uit met willekeurige blauwe schermen, het beeld bevriest of wordt zwart. Soms is de computer in slaapstand en is dan niet meer wakker te krijgen, enz.

Van de computer heb ik het moederbord, de cpu, de videokaart en het geheugen als eens verwisseld voor andere exemplaren, alle stekkerdozen zijn vervangen.

Het gekke is dat deze kennis alleen last heeft van dit probleem in dit kantoortje.

Op zo'n 200 meter van deze woning staat een zendmast, maar ook in zijn omgeveving is er niemand met dit probleem.

Vraag: waar zou je nog aan kunnen denken bij het opsporen van deze problemen? Straling, breuk in electriciteitskabel naar kantoortje, aardstraling? Hoe reëel zijn deze hersenspinsels en nog belangrijker, hoe kun je de oorzaak opsporen en eventueel verhelpen?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je niet naar het energiebedrijf bellen, en zeggen dat je problemen hebt? Misschien kunnen zij de boel testen. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

Oorzaak nummer 1 is volgens mij meestal in deze gevallen de aarding. Check dus even of alles geaard is :)

Verwijderd

Gaat de videorecoder spontaan aan?

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Klinkt, mijn inziens, als een probleem in de stroomvoorziening, dus idd zoals Boboga en Prutz0r al hebben aangegeven; energiebedrijf bellen en de boel laten controleren.
(kost wat, maar dan hebbie ook wat ;))

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• EdGnoj
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:15:
Gaat de videorecoder spontaan aan?
Ja.

Ik ben nog vergeten te vertellen dat het onmogelijk is om draadloos te telefoneren in deze kamer.

• Shunt
  • Laatst online: 07:10

Shunt

Boe

offtopic:
[lol modus]
heeft hij toevallig een video band gekeken van the ring ?? :P
[/lol modus]

ik zou eens iemand van de gemeente laten komen of van een engergie bedrijf die kunnen meestal wel meten wat er mis is. als je ook niet draadloos kan bellen gok ik zo dat die mast er toch mee te maken heeft ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Is je kamer wellicht een 'Kooi van Faraday' met slechte stroom toevoer? B)

Verwijderd

Dan heeft het niets met je energie bedrijf te maken, wat je ook doet met de spanningen,aarde, stroom, wattages, dat kan niet.
Je hebt volgens mij te maken met iets dat niet rationeel te verklaren gaat worden.

• PD2JK
  • Laatst online: 06:39

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:38:
Is je kamer wellicht een 'Kooi van Faraday' met slechte stroom toevoer? B)
Dat heeft toch alleen met magnetische stralen te maken? De behuizing van je PC bijvoorbeeld, daar kan bijna geen straling in of uit. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• vacuumcleaner
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:40:
Dan heeft het niets met je energie bedrijf te maken, wat je ook doet met de spanningen,aarde, stroom, wattages, dat kan niet.
Je hebt volgens mij te maken met iets dat niet rationeel te verklaren gaat worden.
Bel jij dan ff scooby-doo? :+

[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."

• Larry4
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
waarschijnlijk heeft het weldegelijk met die zendmast te maken
in dat kantoortje onstaat misschien een optimum van straling waardoor al deze dingen optreden (dit soort dingen gebeuren altijd in de buurt van zendmasten)

je zou het kunnen meten met een veldsterkte meter oid

Verwijderd

Prutz0r schreef op 04 juni 2004 @ 10:41:
[...]

Dat heeft toch alleen met magnetische stralen te maken? De behuizing van je PC bijvoorbeeld, daar kan bijna geen straling in of uit. :)
Onderandere en daarom kan hij ook niet draadloos bellen in deze kamer volgens mij.
En de rest duid meer op een aardingsprobleem en eventueel stroomtoevoer die niet lekker is.

Maar laten we ook de X-Files praktijken niet uitsluiten })

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-08 17:47
Larry4 schreef op 04 juni 2004 @ 10:42:
waarschijnlijk heeft het weldegelijk met die zendmast te maken
in dat kantoortje onstaat misschien een optimum van straling waardoor al deze dingen optreden (dit soort dingen gebeuren altijd in de buurt van zendmasten)

je zou het kunnen meten met een veldsterkte meter oid
Yup, hierbij kan ik mij aansluiten.
Wat voor zendmast is het? Wat zit erop? FM-zender, kortegolf, gsm....

• EdGnoj
  • Niet online
Aardingsprobleem zou kunnen, aangezien in het betreffende huis alleen in de keuken geaarde stopcontacten zijn aangelegd. De PC draait dus ongeaard.
We zouden nog kunnen proberen de pc dmv een verlengkabel op een geaard stopcontact aan te sluiten.

Maar ja dan blijf je nog zitten met de andere storing vertonende apparatuur en de telefoonontvangst. Of zou dat met elkaar in verband kunnen staan?

Verwijderd

electromagnetische straling! NIET te verwarren met magneten die je floppies onleesbaarmaken!!

Anyhow, zet die zendmast maar eens uit!
Het hoeft niet zo te zijn dat een zendmast rondom bij iedereen (dezelfde) problemen veroorzaakt. Die zendmast kan best gericht zijn in een richting, ook kan er mogelijk in jouw kamer een staande golf / reflecties ontstaan waardoor het probleem in jouw kamer het grootst is.

Serieus, zet die zendmast eens uit! Natuurlijk klinkt dat makkelijk, maar ik denk toch dat je dat met de eigenaar wel zou kunnen overleggen toch? Mogelijk is er binnenkort een onderhoudt of hebben ze een schema wanneer er niet uitgezonden wordt. Kijk dan eens of je probleem weg is en je daar weer draadloos kunt bellen.

edit: post eens een plaatje van die zendmast! vertel er bij waar zich dan die kamer tov die zendmast zich bevindt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 10:50 ]

• EdGnoj
  • Niet online
Ja, maar het probleem is nou juist dat de storingen zich op onregelmatige tijden voordoen (tot enkele malen per week). Ze komen en gaan. Vaak is het zo dat als de pc enkele uren van de stroom is geweest hij het gewoon weer doet.

EDIT: Het heeft dus volgens mij geen zin om de zendmast uit te zetten, omdat je nooit weet wanneer de problemen gaan optreden.

Die storingen met het draadloos telefoneren zijn natuurlijk wel structureel. Met verschillende telefoons geprobeerd trouwens.

[ Voor 16% gewijzigd door EdGnoj op 04-06-2004 10:58 ]

Verwijderd

Hoe is het kantoortje gebouwd (matriaal) staalen balken met beplaating of gewoon van steen en beton.
Metaal versterk straaling waardoor rare dingen dingen kunnen ontstaan.

• EdGnoj
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:58:
Hoe is het kantoortje gebouwd (matriaal) staalen balken met beplaating of gewoon van steen en beton.
Metaal versterk straaling waardoor rare dingen dingen kunnen ontstaan.
Steen en beton. Het kamertje is gewoon onderdeel van de woning.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Het probleem met het draadloos bellen kan heel goed veroorzaakt worden door de zendmast. Zo'n zendmast kun je natuurlijk niet even aan- en uitzetten (je kan het met de eigenaar bespreken, maar ik geef je weinig kans). Met een veldsterktemeter kun je wel eens proberen na te gaan of, op het moment dat de problemen optreden, er inderdaad sprake is van een abnormaal sterk veld. Als je daar eenmaal gegevens over hebt, dan kun je daar wellicht mee naar de uitbater van die zendmast gaan. Je hebt nu alleen maar vermoedens die door geen enkel (eenvoudig) onderzoek gestaafd worden.

Wat je ook kan doen is op zoek gaan naar factoren die ook met de problemen te maken kunnen hebben. Zo kan de instabiliteit van de PC zeker veroorzaakt worden door ontbreken van randaarde. Probeer de machine dus eens te aarden om te zien of dit het probleem verhelpt.

Probeer ook elk apparaat afzonderlijk te testen (op andere locaties bijvoorbeeld) om erachter te komen of de problemen echt optreden op díe exacte plek, of dat de apparatuur elders ook vreemd gedrag vertoont.

Daarnaast kan het geen kwaad om de stroomvoorziening eens te monitoren. Het nadeel daarvan is dat dat meestal een dure grap is, maar je zou natuurlijk eens kunnen informeren bij het energiebedrijf. Maar eerst moet je nagaan of er op de groep waarop de 'probleemapparatuur' is aangesloten niet toevallig een ander apparaat is aangesloten dat storing op het elektriciteitsnet kan veroorzaken. Ik heb zelf dit soort problemen gehad bij bedrijven waar puntlassers gebruik werden of liften. Er zijn nog veel meer apparaten te bedenken die soortgelijke problemen veroorzaken (alles waar zware elektromotoren inzitten, andere apparaten die inschakeldips of uitschakelpieken veroorzaken).

Een X-Files fenomeen lijkt me dit overigens zeer zeker niet. Ik heb voldoende van dit soort problemen gezien waar een doodnormale logische verklaring voor was. Ik geloof niet meer zo in spookverhalen :)

• EdGnoj
  • Niet online
De telefoonstoringen zijn het ergste niet. Er wordt nu gewoon gebeld vanuit de woonkamer, van daaruit gaat het wel goed.

Hoe kom je aan een veldsterktemeter? Zijn die dingen duur?

Als ik die pc op een geaard stopcontact aansluit zit hij in de groep van de keukenapperatuur. Is dat een probleem qua pieken en dippen?

Verwijderd

mm kheb ook wel eens van die verschijnselen gehad:

CDspeler gaat steeds nummer vede als ik mn elekrolamp aanzet

pc gata aan als ik een TLlamp aanzet

:p

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Dit is een heel bekend probleem in de buurt van zendmasten, vb nieuwsbericht:

Zendamateur van Divisie Telecom stoort met zendmast
Bewoners van de Hamrik in Winsum worden al jarenlang geteisterd door een zendamateur. Door een vierentwintig meter hoge zendmast wordt de apparatuur van bewoners gestoord. Telefoons, wekkerradio?s, cd-spelers en computers slaan spontaan op hol. De stem van de zendamateur loeit door de boxen, zelfs als de apparatuur uit staat.

Saillant detail is dat de zendamateur in kwestie een medewerker is van de Divisie Telecom, de organisatie die toezicht houdt op zendamateurs.

De bewoners zijn het inmiddels meer dan zat. Hoofd Dijkstra van de Inspectie Verkeer en waterstaat Divisie Telecom kent de klachten van de bewoners maar zegt dat er geconstateerd is dat de regels niet overtreden worden.

De bewoners van de Hamrik in Winsum nemen met deze uitleg geen genoegen en laten het er niet bij zitten. Het dossier met alle bevindingen wordt overhandigd aan de Hoofdofficier van Justitie in Groningen. Daarnaast is de Nationale Ombudsman ingeschakeld. [TV noord]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-07 15:50
Ik heb even opgezocht hoe je over een zendmast in jouw'n buurt kan klagen dit kan via
http://www.antennebureau.nl/kennismaking.htm telefoon : 0900-ANTENNE

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-08 17:47
djexplo schreef op 04 juni 2004 @ 11:34:
Dit is een heel bekend probleem in de buurt van zendmasten, vb nieuwsbericht:

Zendamateur van Divisie Telecom stoort met zendmast
Bewoners van de Hamrik in Winsum worden al jarenlang geteisterd door een zendamateur. Door een vierentwintig meter hoge zendmast wordt de apparatuur van bewoners gestoord. Telefoons, wekkerradio?s, cd-spelers en computers slaan spontaan op hol. De stem van de zendamateur loeit door de boxen, zelfs als de apparatuur uit staat.

Saillant detail is dat de zendamateur in kwestie een medewerker is van de Divisie Telecom, de organisatie die toezicht houdt op zendamateurs.

De bewoners zijn het inmiddels meer dan zat. Hoofd Dijkstra van de Inspectie Verkeer en waterstaat Divisie Telecom kent de klachten van de bewoners maar zegt dat er geconstateerd is dat de regels niet overtreden worden.

De bewoners van de Hamrik in Winsum nemen met deze uitleg geen genoegen en laten het er niet bij zitten. Het dossier met alle bevindingen wordt overhandigd aan de Hoofdofficier van Justitie in Groningen. Daarnaast is de Nationale Ombudsman ingeschakeld. [TV noord]
En idd kan je dus wettelijk niks aan doen als de zendinstallatie in orde is. (in België toch niet!)
Het probleem is dat er voor consumenten electronica geen hf eisen bestaan. Vooral wekkerradio's hebben hier vaak last van, absoluut niets afgeschermd en behuizing van plastiek en dan heb je al met een paar microvolt aan hf al serieuze problemen. Ik kan er van meespreken.

Best is zoals Koraks zegt het 1 en ander systematisch uit te schakelen en als laatste iemand met een hf spectrum analyzer laten komen meten.

• EdGnoj
  • Niet online
Bedankt voor je linkje djexplo.

Dit zou het onregelmatig voorkomen van de genoemde problemen mogelijk kunnen verklaren. Op het moment van uitzenden raakt de genoemde apperatuur van slag.

Ik weet trouwens niet wat voor zendmast het is en wie de eigenaar is.

Vreemd blijft verder dat niemand anders in de omgeving van deze mast klaagt en dat de enige plek waar de problemen voorkomen het genoemde kamertje is.

Verwijderd

Er kan toch iets op die mast zitten wat in 1 richting uitstraalt? Ook kunnen ze misschien maar heel af en toe dta gebruiken!

Maak een lijst met tijden waarop het probleem ontstaat. En kijk met de mensen van die mast of er overeenkomsten zijn met tijden waarop zij iets doen.

Edit: de eigenaar zal er wel onder wonen denk ik? post eens een foto van dat ding, misschien zien we iets wat verder kan helpen!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 12:12 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 12:10
Wat je zou kunnen doen is kippen- of konijnen gaas tegen de wand te hangen aan de kant waar de zendmast staat.
Verbind dat gaas dan wel met de aarde (NB. aarding gaat nooit!!! via de verwarmingsbuis)

Of kippengaas of konijnen gaas gaat helpen hangt af van de gebruikte frequentie. (kippengaas is van die ~5cm grote 6-hoekjes)

Maar ik zou tevens een aardedraad naar boven aanleggen, het scheelt zo ontzettend veel in de problemen.

Tevens kan er een vervelende aardlus optreden wanneer de video bijv op de computer is aangesloten. Een dergelijke aardlus kan dan werken als antenne en de computer storen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• EdGnoj
  • Niet online
Ik heb jammer genoeg geen digitaal fototoestel en kan dus geen foto van deze zendmast plaatsen.

Kippengaas is natuurlijk een rotgezicht, ik denk niet dat hij, laat staan z'n vrouw ;-) daarmee accoord gaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Kom op zeg, ik heb nu in bijna dertig posts niet een stukje met specs gezien of degelijke troubleshooting. Begin daar maar eens mee voordat je met aardstralen/zendmasten of andere paranormale verschijnselen aankomt...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.