Toon posts:

home netwerk (2pc's win xp) werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen, ik zal even kort de situatie beschrijven. Ik heb een oude PC, waar het internet op binnenkomt via een USB modem van Alcatel. Nou heb ik sinds kort een nieuwe pc gekocht, waar ik geen internet op ontvang. Ik was van plan een netwerk tussen deze 2 computers aan te leggen, om zo te kunnen internetten (alleen zolang de oude pc aanstaat) en ook spelletjes te kunnen spelen.

Ik heb toen een LAN kaartje gekocht (goedkope, maar goed genoeg voor het doel waar ik het voor gebruik), een UTP crossed kabel en dat was het. De nieuwe computer heeft een onboard netwerkkaart. Ik heb de netwerkkaart (Sweex Lancard 10/100 PCI R2.2) gemonteerd, UTP kabel aangesloten op beide computers maar krijg het volgende probleem.

NIEUWE PC geeft aan dat hij een LAN heeft gevonden
OUDE PC geeft aan dat A network cable is unplugged
daarnaast herkent de oude pc mijn netwerkkaart (van Sweex dus) niet als een Sweex kaart, maar als een Realtek 8139 Family PCI ethernet NIC #2
bovendien gaat de LED van de netwerkkaart niet branden zodra de kabel erin zit

krijg dus geen verbinding tussen de twee computers. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen, of waar het probleem aan zou kunnen liggen. Het ligt dus niet aan mijn nieuwe pc, die gewoon aangeeft dat er een LAN gevonden is

even specificaties voor de duidelijkheid misschien:

OUDE PC:
WIN XP proffesional SP1
Sweex 10/100 Mbit lancard

NIEUWE PC:
Win XP proffesional SP1
Asus mobo onboard netwerkkaart (400 Mbit)

dankje voor jullie help, ik weet niet gek veel van netwerken, dus ben erg blij met elke hulp

Verwijderd

Een paar dingen:

Een 400mbit netwerk kaart?? (zal wel je firewire poort zijn)
Dan lijkt het er op dat je onboard netwerk kaart niet of niet goed geinstallerd is.

En "pc's aangesloten met utp kabel".. is dat een corssed utp kabel? Anders werkt het namelijk niet.

Lees ook eens: Hoe deel ik Internet ?

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 10:07 ]

Verwijderd

kan je pingen op je oude bak? en dan bedoel ik, kan je pingen naar localhost? (ping 127.0.0.1)
als dat niet werkt, is je IP-stack niet in orde, even opnieuw installeren dan (je NIC, protocollen, en alles wat erbij hoort)
werkt dit wel, kan het dan mss aan de kabel liggen? zelf gemaakte kabel? mss ergens 1 adertje fout...? of contact niet goed?
dat de ouder pc de NIC als 'n realtec herkent, is best mogelijk, want veel el-cheapo-kaartjes zijn op realtek-chips gebaseerd...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als het lampje al niet gaat branden op die NIC, lijkt het er op dat die gewoon niet lekker werkt. Dat je Sweex netwerkkaart niet als een Sweex wordt gezien, klopt wel.
Er zit een Realtek chipsetje op, en zo wordt de kaart dus ook herkend.
(Zelfde verhaal als met die goedkope soundcards van Sweex, vind je ook nergens de naam van hun in terug). Dat hij als #2 wordt herkend is wel apart. Zou betekenen dat er al een Realtek netwerkkaart in zit, of in heeft gezeten. Misschien daardoor een conflictje tussen de al dan niet nog aanwezige eerste kaart, en de tweede?
Hoe staan je netwerkinstellingen trouwens? Heb je de Wizard thuisnetwerk van XP al een geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
het is inderdaad een crossed kabel

firewire poort, maakt dat verschil of moet ik hem in een andere ingang pluggen (het lijkt me de enige ingang waar het past overigens)

Verwijderd

Heb je een ip-adres voor de kaart?

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 10:10 . Reden: Te laat ]

• Brede P
Die poort is niet je Firewire poort, waar die stekker in past.
Kijk eens of je bij apparaatbeheer wel een netwerkkaart ziet, behalve een 1394 adapter.

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op 04 juni 2004 @ 10:07:
Zou betekenen dat er al een Realtek netwerkkaart in zit, of in heeft gezeten. Misschien daardoor een conflictje tussen de al dan niet nog aanwezige eerste kaart, en de tweede?
Hoe staan je netwerkinstellingen trouwens? Heb je de Wizard thuisnetwerk van XP al een geprobeerd?
ik heb inderdaad al eerder dezelfde kaart gebruikt in een ander PCI slot, maar daar werkte hij ook niet, en dus heb ik een ander PCI slot geprobeerd

wizard thuisnetwerk al geprobeerd inderdaad

Verwijderd

Welk ip-adres heeft de netwerkverbinding?
En welk ip-adres heeft de andere computer?
Kun je die pingen?

Verwijderd

Topicstarter
BredeP schreef op 04 juni 2004 @ 10:09:
Die poort is niet je Firewire poort, waar die stekker in past.
Kijk eens of je bij apparaatbeheer wel een netwerkkaart ziet, behalve een 1394 adapter.
alleen 1394 adapter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:12:
Welk ip-adres heeft de netwerkverbinding?
En welk ip-adres heeft de andere computer?
Kun je die pingen?
sorry maar hoe doe ik dat? (weet vrij weinig van netwerken verder)

• Brede P
Dan heb je je driverCD van het mainboard nog niet geinstalleerd.
Ik weet niet welk mainboard je hebt van Asus, maar stop het CDtje van Asus dat er bij zat er eens in. Je zult eerst je onboard LAN moeten installeren. Als hij niet wordt gevonden, die netwerkadapter, controleer dan je BIOS eens, of hij niet toevallig uitgeschakeld staat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:08:
het is inderdaad een crossed kabel

firewire poort, maakt dat verschil of moet ik hem in een andere ingang pluggen (het lijkt me de enige ingang waar het past overigens)
Je hebt de kabel wel fysiek in de juiste aansluiting zitten, maar de netwerk verbinding waarover je het hebt (400mbit) in windows xp is waarschijnlijk niet de juiste, dat is namelijk wel een netwerk verbinding, maar voor een firewire poort (geen lan dus). Er zou nog een netwerk verbinding moeten zijn..

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:37
edit ....

[ Voor 83% gewijzigd door ppaulv op 04-06-2004 10:17 ]

One cookie a day keeps the doctor away !

• DefaultUser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-07-2025
Als 1 pc aangeeft dat je een LAN-connectie hebt, dan neem ik even aan dat je de juiste kabel hebt.
Kijk even in apparaat beheer of op beide pc's de netwerkkaart goed is geinstalleerd.
Vervolgens kijk je in netwerk van het controlpanel en klik je beeld - details. zodat je ziet welke verbinding werkt en welke niet.

probeer vervolgens met het commando ipconfig in een ms-dos prompt of je een ip-adres hebt gekregen. Als DHCP aan staat, krijg je waarschijnlijk en 169.254.x.x adres of een 192.168.x.x als je op 1 pc als ICS (Internet Connection Sharing) aan heb staan.

succes

Als ik maar een beetje kan computeren

Verwijderd

Topicstarter
het is echt de enige aansluiting.... er staat ook 1 computertje gelinkt naar 2 computertjes naast die aansluiting, dus ik neem toch aan dat het ook de netwerkaansluiting is van die pc, hij zit er zeker weten op het MOBO, en het is de enige waar de UTP kabel in past, plus die icoontjes ernaast

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:32 ]

Verwijderd

Je onboard netwerk kaart staat niet aan op die pc, of is niet goed geinstalleerd.
Inderdaad ff de MOBO cd gebruiken en dan de LAN/ NETWORK driver installeren.
Of in de BIOS van die pc de networkcard op enabled zetten.

Op die SWEEX kaart zal het wel goed zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 10:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
DefaultUser schreef op 04 juni 2004 @ 10:18:
Als 1 pc aangeeft dat je een LAN-connectie hebt, dan neem ik even aan dat je de juiste kabel hebt.
Kijk even in apparaat beheer of op beide pc's de netwerkkaart goed is geinstalleerd.
Vervolgens kijk je in netwerk van het controlpanel en klik je beeld - details. zodat je ziet welke verbinding werkt en welke niet.

probeer vervolgens met het commando ipconfig in een ms-dos prompt of je een ip-adres hebt gekregen. Als DHCP aan staat, krijg je waarschijnlijk en 169.254.x.x adres of een 192.168.x.x als je op 1 pc als ICS (Internet Connection Sharing) aan heb staan.

succes
OUDE PC: 2 netwerk: ALCATEL SPEEDTOUCH USB ADSL PPP
& REALTEK RTL8139

NIEUWE PC: 1394 NET ADAPTER
en daaronder staan 3 gele vraagtekens met:
* ethernet controller
* RAID controller
* audio controller

• X-file
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09-2022

X-file

The truth is out there

[quote]Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:02:

Ik heb toen een LAN kaartje gekocht (goedkope, maar goed genoeg voor het doel waar ik het voor gebruik),

Controleer even of de koperen contactjes in de RJ ingang van de NIC ver genoeg omhoog staan, het lampje moet op zijn minst gaan branden als beide computers aanstaan. (desnoods met punt pincet voorzichtig omhoog werken)

NIEUWE PC geeft aan dat hij een LAN heeft gevonden
OUDE PC geeft aan dat A network cable is unplugged

Oude PC laat dus eigenlijk weten middels de kabel dat die niet is aangesloten
maar de NIC wel heeft geinstalleerd.

Een sig kan weleens stigmatiserend werken!

• DefaultUser
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:18:
weet je wel zeker dat die kabel crossed is? Kijk eens of je de kleurtjes van de draadjes in de connector kunt zien, post die hier anders eens.

Als het lampje niet brand denk ik toch erg snel aan een probleem met de verbinding, de kruiskabel dus. Kun je met normale kabels en een hub testen? bv door te lenen van iemand?
Daar dacht ik ook aan, maar als met een croscable op de ene pc wel wordt aangegeven dat er een "lan-connectie" is dan zou die kabel wel werken, lijkt mij. Misschien zit er op die andere netwerkkaart geen LINK lampje maar alleen een ACT lampje. Die gaat pas aan wanneer er data wordt verstuurd of ontvangen.

Misschien is de netwerkkaart "disabled" of "uitgeschakeld" in de pc waar je geen "lan-connection" ziet. kwestie van dubbelklikken in controlpanel-netwerk...

[ Voor 4% gewijzigd door DefaultUser op 04-06-2004 10:26 ]

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 16:10

BFS

Rude awakening

Zijn ethernet controller is gewoon niet goed geinstalleerd, dus de netwerkkaart in je nieuwe pc moet opnieuw geinstalleerd worden.

[ Voor 3% gewijzigd door BFS op 04-06-2004 10:28 ]

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

• DefaultUser
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 10:24:
[...]

OUDE PC: 2 netwerk: ALCATEL SPEEDTOUCH USB ADSL PPP
& REALTEK RTL8139

NIEUWE PC: 1394 NET ADAPTER
en daaronder staan 3 gele vraagtekens met:
* ethernet controller
* RAID controller
* audio controller
Kijk, de ethernetcontroller is niet geinstalleerd. Dubbelklikken op "ethernet controller" dan driver installeren middels de driver cd-rom die je bij de pc hebt gekregen.
de 1394 controller kan je uitschakelen als je geen firewire apparaten gebruikt. Dat voorkomt verwarring! :)

Verwijderd

Topicstarter
mensen dankjewel voor jullie reacties het is me gelukt!

het bleek simpeler te zijn dan gedacht, ik had alle drivers van het mobo al geinstalleerd, alleen blijkbaar behoorde daar niet de LAN drivers bij. Geinstalleerd, en hij doet het nu perfect

thanks

Verwijderd

Je had ook niet alle drivers van je mobo geinstalled.. :P

Want je had geen geluid, geen raid en geen netw.adapt
* ethernet controller
* RAID controller
* audio controller

I rest my case :*)
Pagina: 1