[ASP.NET] Selecties maken en Page refresh

Pagina: 1
Acties:

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 11:01
Misschien een onduidelijke topic titel maar ik kon er niet meer van maken..

Het volgende. Voor mijn bedrijf ga ik een asp.net applicatie ontwikkelen.
Door ongeveer een tiental dingen te selecteren, wordt uiteindelijk precies 1 record (van de 2 miljoen) uit een database getoond op het scherm.
Als het eerste item (uit een dropdown lijstje) wordt geselecteerd, wordt het tweede dropdownlijstje gevuld met waardes, afhankelijk van de waarde gekozen in het eerste lijstje (dmv een query op de database). Vervolgens wordt een keuze gemaakt uit lijstje 2 en wordt aan de hand daarvan lijstje 3 gevuld, enz. enz.
Na ongeveer 10 keuzes gemaakt te hebben, blijft er 1 record over.

Doordat de waarden in de keuzelijstjes dynamisch worden gevuld, moet er na elke keuze een refresh van de pagina worden gedaan. Tevens is het zo dat de keuzelijstjes worden verspreid over 3 pagina's.

De site gaat jaarlijks gebruikt worden door 30.000 - 50.000 klanten, waarvan nog velen over slechts over modemverbinding beschikken. Wanneer een pagina eenmaal geladen is, gaat een refresh natuurlijk vrij snel, maar het mooiste zou zijn dat er geen refresh nodig is na elke selectie.

Mijn vraag is: Zijn er bepaalde methodieken, mogelijkheden, trucs, etc. om het aantal refresh's (op dezelfde pagina) te verminderen? Of dat de postback naar de server voor de gebruiker niet zichtbaar is?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:33
Een postback die niet zichtbaar is. :D
Een postback zal altijd merkbaar zijn, maar als je een snelle verbinding hebt, dan valt het wel wat minder op.

Je kan ook met javascript aan de slag gaan, maar dan zal je alle items al op je pagina moeten laden en dan afhankelijk v/d keuze enkel de juiste items tonen.
Dit heeft als gevolg dat je pagina redelijk groot wordt, en dus trager ingeladen wordt.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Mijn vraag is: Zijn er bepaalde methodieken, mogelijkheden, trucs, etc. om het aantal refresh's (op dezelfde pagina) te verminderen?
Ja, maar dan zal je alle 2 miljoen records naar de client moeten sturen, dan kan je het met javascript oplossen... :+
Of dat de postback naar de server voor de gebruiker niet zichtbaar is?
Kijk eens naar SmartNavigation :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hebt ik principe 2 opties: de eerste keer alle data ophalen en met client side scripting de dropdowns vullen. Als de data niet te veel is zou je dit goed kunnen gebruiken.

De andere methode is idd een roundtrip naar de server, je zou dit via een hidden frame of iets dergelijks kunnen laten doen zodat het lijkt alsof er geen refresh plaats vindt.

Belangrijkste is om te weten hoeveel data er in totaal nodig is voor de 10 dropdowns.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Je kunt het ook doen dmv een aantal met Javascript gegenereerde files die je include als je ze nodig hebt.
Overigens lijken de resfreshes niet echt het probleem, maar als je structuur een beetje efficiënt is denk ik dat je door de juiste zoekmethode toe te passen met enkele klikken 99% van alle gegevens al kunt schrappen.(Ik noem het altijd x- en y-as schrappen, je laat dan al snel met 2 klikken tot 80% van de selectiemogelijkheden vallen)

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• Jabbah
Het sturen van gegevens naar de client en opslaan dmv JavaScript zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik ben bang dat het in veel gevallen om vele duizenden records gaat. En om die nou allemaal in te laden, zeker met een modemverbinding.. :X
Maar waar mogelijk is dit wel een oplossing.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jabbah schreef op 04 juni 2004 @ 10:21:
Het sturen van gegevens naar de client en opslaan dmv JavaScript zou een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik ben bang dat het in veel gevallen om vele duizenden records gaat. En om die nou allemaal in te laden, zeker met een modemverbinding.. :X
Je hoeft toch alleen de verschillende keuzemogelijkheden voor de dropdowns te laden? Niet alle 2 miljoen records.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Jabbah
P_de_B schreef op 04 juni 2004 @ 10:22:
[...]

Je hoeft toch alleen de verschillende keuzemogelijkheden voor de dropdowns te laden? Niet alle 2 miljoen records.
Nou, niet alle 2 miljoen.. Maar wat ik normaal met een query op een database zou doen, moet ik nu doen op een array o.i.d. in mijn javascript op de client. De javascript moet dus alle gegevens uit de database tabel bevatten, en aan de hand van eerder gemaakt keuzes, filter ik deze array.

• sig69
  • Laatst online: 14:29
Jabbah schreef op 04 juni 2004 @ 10:21:
Heb je al naar SmarNavigation zoals gorgi_19 noemde gekeken dan? Lijkt mij wel een mooie oplossing in jou geval.

Roomba E5 te koop

• gorgi_19

gorgi_19

Jabbah schreef op 04 juni 2004 @ 10:28:
[...]

Nou, niet alle 2 miljoen.. Maar wat ik normaal met een query op een database zou doen, moet ik nu doen op een array o.i.d. in mijn javascript op de client. De javascript moet dus alle gegevens uit de database tabel bevatten, en aan de hand van eerder gemaakt keuzes, filter ik deze array.
MAar erhm.. In hoeverre zijn die dropdownboxen afhankelijk van elkaar?
Kan je eens een klein voorbeeldboompje laten zien, om het minder abstract te maken?

• Jabbah
sig69 schreef op 04 juni 2004 @ 10:29:
Heb je al naar SmarNavigation zoals gorgi_19 noemde gekeken dan? Lijkt mij wel een mooie oplossing in jou geval.
Helaas werkt SmartNavigation alleen met IE.
gorgi_19 schreef op 04 juni 2004 @ 10:29:
MAar erhm.. In hoeverre zijn die dropdownboxen afhankelijk van elkaar?
Kan je eens een klein voorbeeldboompje laten zien, om het minder abstract te maken?
Het gaat om een site die gegevens over een bepaalde uitvoering van een voertuig (auto/motor/bus) weergeeft, incl. nieuwprijzen, taxaties etc. etc...
Je begint met het invullen van het type kenteken (geel/grijs) en het bouwjaar. Dit kan nog los van elkaar. Adhv deze gegevens wordt een lijstje gevuld met automerken die aan deze criteria voldoen. Dit zou eventueel nog met javascript kunnen, aangezien er iets meer dan 100 merken zijn.
Maar dan wordt adhv de keuze van het merk, de mogelijke modellen getoond. Voor Opel is dat bijv. Astra, Vectra, etc.. De tabel waar alle modellen in staan heeft al meer dat 1000 records. 1000 records wil ik niet opslaan in Javascript, da's teveel. Na de keuze van het model, wil je de uitvoering selecteren. Die tabel heeft al meer dan 40.000 records..

See where I'm going?

• gorgi_19

gorgi_19

Dan zit je waarschijnlijk toch vast aan postbacks. :)

• sig69
  • Laatst online: 14:29
Dan ben je met smartnavigation toch mooi in IE in ieder geval van je postbacks af :)

Roomba E5 te koop

Pagina: 1