[Linspire/Lindows] Wie kent het en hoe bevalt het?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:32
Aangezien gisteren op de frontpage het leuke nieuws stond dat Linspire gratis te downloaden is heb ik dit dus maar meteen gedaan.
Kan nooit kwaad toch?

Nu ben ik pas geleden begonnen met Linux (mandrake 10.0) en heb dus zo goed als geen ervaring hiermee.

Zijn er hier al mensen die Linspire hebben geiinstalleerd? En zo ja, hoe bevalt het?

1: Is het een beetje makkelijk te installeren?
2: Hoe is de hardware support?
3: Hoe snel moet de computer nou echt zijn?

Aangezien Linspire nog betrekkelijk nieuw is heb ik nog geen topic's hierover kunnen vinden dus misschien is het wel een idee om dit dan maar meteen het officiele Linspire topic te maken, maar dat mogen jullie (users en modjes) beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:31
het instaleert makkelijk is wel aardig om te gebruiken alleen vindt ik het installeren van programmas een beetje een commerciele boel veel programmas die gewoon als broncode kan downloaden moet je bij linspire voor betalen.

Ik heb het alweer verwijdert was nie mijn smaak kwa linux voor de mensen die wndows gewend zijn is het een makkelijke distro.
CNR is een handige functie die vergelijkbaar is met rpm en apt alleen dan heel visueel dus aanklikken en gaan met die banaan wat de naam Click aNd Run ook al aangeeft.

PS: linspire = lin---s = lindows en dat bestaat al een paar jaar hoor

[ Voor 49% gewijzigd door lordgandalf op 04-06-2004 09:04 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb een tweetal maanden terug, bij de vorige gratis actie van Lindows, de 4.5 eens getest. Ik vond het rommel.

De installatie trekt op niks, omdat ze veel te gelimiteerd is (je kan de taal en zelfs je toetsenbord niet correct instellen bij de installatie, geen creatie van een useraccount),... De standaardsoftware die toen op de cd stond was vrij beperkt (normaal als het maar 1 cd is) en vooral verouderd.

Op de basisinstallatie ook heel wat overbodige icoontjes naast je klok die aanstaan, om nog wat reclame te maken voor hun extra software, zoals zelfs een virusscanner (het nut ontgaat me toch een beetje...)

Je bent bijna verplicht om zo'n click 'n run abonnement aan te schaffen om wat software te kunnen installeren. Of je kan gewoon Debian testing of zelfs unstable in je /etc/apt/sources.list gaan zetten. Maar Linspire is blijkbaar toch zodanig aangepast, dat zelfs bij een installatie van gaim, een heleboel basisbibliotheken zoals glibc en gtk+ moesten vervangen worden. Tja, uiteindelijk ga je met een paar updates toch langzamaan over naar een toch volledig vrij systeem (Debian), dus waarom was je dan niet onmiddellijk daarmee begonnen?

Misschien omwille van de installatie en de automatische hardwareherkenning dan? Maar dan kan je even goed Knoppix nemen en die installeren, da's helemaal vrij en gratis, en dan start je tenminste nog met een iets cleanere en recentere basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42426

Linspire is inderdaad lindows en die bestaad al langer.

Ik ben uit principe sterk tegen lindows omdat het een aantal dingen fundamenteel fout doet ten opzichte van een juiste linux distro.

Ten eerste wordt je als gebruiker aangemoedigd (sterker nog, das de standaard) om als root te werken zonder password, wat betekend dat je net zoveel risico loopt als een doorsnee windows gebruiker die als administrator draait.

Ten tweede doet het Click & Run systeem niets anders dan gebruik maken en geld vragen voor software die je gewoon via apt-get binnen haalt. Dat is werk van een open en vrije communitie wat imho misbruikt wordt om onwetende gebruikers over te halen te betalen voor freeware. Zo betaalde je dus eerst voor je distributie (Die was eerst niet gratis) en daarna voor software die gewoon al in de distro had moeten zitten.

(Ik weet dat het qua licenties enzo allemaal best wel mag, maar het gaat voor mijn gevoel erg sterk in tegen de normen van diegene die de software leveren.)

Ten derde vind ik dat Lindows/Linspire gewoon terecht op de vingers is getikt voor het meeliften op de windows namsbekendheid. Niet dat ik erg bang ben dat consumenten de twee door elkaar halen, maar met de look & feel en vergelijkbare naamgeving lijkt het gewoon te veel op consumenten bedrog.

Ik ben verder niet tegen geld vragen voor een distributie, maar ik vind het niet kunnen dat iemand betaald voor bijvoorbeeld een officepakket zoals Openoffice.org.
Als je een distro zou willen waar je inderdaad voor betaald die ook echt meerwaarde levert in zijn distributie zou je eens naar Xandros moeten kijken die een aantal pakketten in hun desktop hebben zitten die wel het geld waard zijn, en ook nog eens een pracht van een desktop/filemanager hebben.
Daar kunnen sommige distro's/desktop omgevingen nog wat van leren. ;)

[Edit] @ Freddy, dat is dus exact wat ik bedoel, als Debian als een van de meeste echte "Free as in Freedom" distro's hiervoor gebruikt wordt is het naar mijn gevoel een soort belediging voor de debin communitie

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 42426 op 04-06-2004 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 01:46

DeMoN

Pastafari

Ff over het nut van die virusscanner.

Klopt het dat Linspire de gebruiker als root laat draaien? Dus geen user aanmaakt?
Zo maak je jezelf dus hartstikke vurnable en kunnen er in de toekomst makkelijker virussen worden gemaakt.

Ik heb Linspire nog niet geprobeerd en ga het denk ik ook niet doen. Iets zegt mij dat ik niet helemaal blij ben met deze ontwikkeling.
Leuk dat er gebruikers van Windows afstappen, maar ze leren de *nix wereld zo wel op een 'rare' manier kennen.
Het mooie aan de *nix wereld is juist het gevoel voor de opensource en daarbij de vrijheid... Linspire is half om half bezig en heeft zijn eigen trekjes.

Maar dat van dat standaard als root werken, klopt dat nou?
Je zou toch zeggen dat de developers wel eerst even naar Windows hebben gekeken en hebben gezien dat het rampen kan veroorzaken.

edit: ^^ de reactie hierboven stond er net dus nog niet, maar ik blijk dus geljk te hebben :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeMoN op 04-06-2004 09:38 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111684

Freggy schreef op 04 juni 2004 @ 09:30:
...
Misschien omwille van de installatie en de automatische hardwareherkenning dan? Maar dan kan je even goed Knoppix nemen en die installeren, da's helemaal vrij en gratis, en dan start je tenminste nog met een iets cleanere en recentere basis.
Die automatische hardwareherkenning zuigt dus ook! Je moet maar eens kijken hoeveel vage foutmeldingen er voorbij komen als je dat grafische opstartscherm er uit sloopt. De hardwareherkenning van bijv. Knoppix is dus echt 10x beter.

De installatie is i.d.d. erg makkelijk (zo makkelijk dat je dus ook niks in kan stellen :( ). IMHO doe je er veel verstandiger voor die 50 Euri die Lindows normaal kost, Mandrake 10.0 Powerpack te bestellen (heb ik ook gedaan en het ruled). Ook Mandrake is makkelijk te installeren en te gebruiken door Jan met de pet.

Bij Mandrake 10.0 Powerpack wordt ook vrijwel alle software die je maar nodig kan hebben (i.i.g. voor de meeste gebruikers) al standaard meegeleverd. Het installeren en updaten van software in Mandrake is ook kinderlijk eenvoudig met de bijgeleverde grafische hulpmiddelen.

Kort samengevat, ditch Lindows/Linspire en download of koop een echte distro 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Anoniem: 111684 schreef op 04 juni 2004 @ 10:33:
[...]

knip

Kort samengevat, ditch Lindows/Linspire en download of koop een echte distro 8)
Heb ik dus ook al wel gedaan. Maar ik vroeg me gewoon af of Linspire de moeite waard was. Voor zover ik nu uit de reply's kan halen eigenlijk niet dus.

Binnenkort ga ik Mandrake (opnieuw) installeren, maar met RC-1 kreeg ik mijn usb wlan adapter niet aan de praat. Daarom had ik het dus met Linspire willen proberen om op die manier achter de juiste instellingen te komen. Maar ik kan dus het beste goed rondkijken op internet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:17
Anoniem: 42426 schreef op 04 juni 2004 @ 09:36:
Ten eerste wordt je als gebruiker aangemoedigd (sterker nog, das de standaard) om als root te werken zonder password, wat betekend dat je net zoveel risico loopt als een doorsnee windows gebruiker die als administrator draait.
Dat is dacht ik (?) niet meer zo bij de nieuwere versies.

Maar verder heb je wel gelijk dat 't niks is, om alle redenen die je noemt.

P.S. Topictitel een beetje aangepast voor de duidelijkheid (misschien weet niet iedereen dat Lindows = Linspire).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 42426 schreef op 04 juni 2004 @ 09:36:
het zonder password werken dat is niet echt een aanrader maar als root, tja de doorsnee (thuis)gebruiker is toch wel admin er zijn weinig mensen die het als plain-user trekken. fout maar toch praktijk. het is veel makkelijker (luiheid)
Ten tweede doet het Click & Run systeem niets anders dan gebruik maken en geld vragen voor software die je gewoon via apt-get binnen haalt. Dat is werk van een open en vrije communitie wat imho misbruikt wordt om onwetende gebruikers over te halen te betalen voor freeware. Zo betaalde je dus eerst voor je distributie (Die was eerst niet gratis) en daarna voor software die gewoon al in de distro had moeten zitten.
voro gratis software betalen vind ik idd wel erg. voor kennis wil het liefst niet betalen maar erg vinden doe ik het ook niet. mensen doet het niet omdat ze het alleen leuk vinden ze willen er wel waardering voor (natura of cash)
Ten derde vind ik dat Lindows/Linspire gewoon terecht op de vingers is getikt voor het meeliften op de windows namsbekendheid. Niet dat ik erg bang ben dat consumenten de twee door elkaar halen, maar met de look & feel en vergelijkbare naamgeving lijkt het gewoon te veel op consumenten bedrog.
Dit vind ik nergens op slaan mensen werken makkelijker met wat ze kennen dan een totaal nieuw product, ook al is het zoveel beter/slechter. goedkoper is meestal de drijfveer en daarna look&feel. het meeliften is IMHO niet erg omdat MS toch al veel geld maakt met een bagger product gezien het feit dat een simpel progie het hele OS kan laten crashen. wat bij *nix varianten een kwestie is van kill -9 *pid*

het eerste argument is gewoon een minpunt de rest tja das betwistbaar

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42426

vso schreef op 04 juni 2004 @ 11:28:
[...]

het zonder password werken dat is niet echt een aanrader maar als root, tja de doorsnee (thuis)gebruiker is toch wel admin er zijn weinig mensen die het als plain-user trekken. fout maar toch praktijk. het is veel makkelijker (luiheid)

[...]

voro gratis software betalen vind ik idd wel erg. voor kennis wil het liefst niet betalen maar erg vinden doe ik het ook niet. mensen doet het niet omdat ze het alleen leuk vinden ze willen er wel waardering voor (natura of cash)

[...]
Dit vind ik nergens op slaan mensen werken makkelijker met wat ze kennen dan een totaal nieuw product, ook al is het zoveel beter/slechter. goedkoper is meestal de drijfveer en daarna look&feel. het meeliften is IMHO niet erg omdat MS toch al veel geld maakt met een bagger product gezien het feit dat een simpel progie het hele OS kan laten crashen. wat bij *nix varianten een kwestie is van kill -9 *pid*

het eerste argument is gewoon een minpunt de rest tja das betwistbaar
Eerste argument

Het werken als root betekend dat je als gewone thuis gebruiker, waar dit systeem juist op gericht is, onnodig veel risico's neemt. Iedere exploit via een gewone webbrowser kan dan een gebruiker's complete systeem bereiken omdat het draait met root rechten. Ook draaien alle programma's die een gebruiker heeft als root, ik noem een leuke irc server waar je eens gaat kijken waar je vervolgens een virusje oploopt als voorbeeld. Een file via het msn netwerk etc. etc.

Er is ook geen reden om als root te draaien behalve pure luiheid. Iedere tool die ik opstart die wel root rechten nodig heeft vragt netjes om het root wachtwoord zodat ik daarna probleemloos door kan werken.

Tweede argument

Het is toch een vorm van consumenten bedrog als je moet betalen voor dingen die gratis aangeboden zijn? Natuurlijk is het mijn goed recht om jou iets te verkopen wat ik net ergens anders gratis vandag heb gehaald, maar zeg nou zelf, zou jij blij zijn ls je als n00b, want dat is de target groep, na enig werken met Lindash/lindows/Linspire erachter komt dat het hele systeem gebaseerd is op een ditributie die juist openheid en vrijheid als drijvende factor had. Diezelfde distributie is installeerbar via knopix, met zoals eerder vermeld betere hardware herkenning en nieuwere packages etc. Je betaald dus meer voor een minder product.
Als jij een BMW koopt en er blijkt onder de motorkap een ouwe lada motor uit 1970 te zitten voel je je ook genept. Ook al werkt het verder wel.

Derde argument

Of MS nou wel of niet en evil bedrijf is etc wil ik het niet hebben en is ook niet gewenst op dit forum, maar dan nog verdienen ze het niet om schaamteloos nageaapt te worden. Te veel na aapwerk is nou eenmaal iets in de richting van diefstal.
Je kan best een desktop omgeving maken die ongeveer hetzelfde werkt, maar je moet dan niet ook nog eens gebruik mken van de naamsbekendheid van een concurent. Hoezeer ik ook pro linux en anti MS ben, ik blijf gewoon van mening dat het hele rechtzaak verhaal een voorspelbaar gevolg is van de gekozen naam, en dus een geval van verkeerd gegokt voor de bas van Linspire.

Wederom is het feit dat MS veel geld verdient an hun producten geen rechtvaardiging van enige eigen-schuld-dikke-bult achtige opmerkingen.
Ja hun producten zijn te duur als je 85% pure winst draait op je OS en ofice software. Das alleen maar mooi omdat dat e ruimte creeerd voor een open antwoord , dat pakket hoeft alleen maar kwalitatief (bijna) even goed te zijn, en (bijna) even veel functionalitiet te bieden.

Simpel gezegt, je verslaat MS door beter dan ze te zijn, zonder simpelweg te (proberen te) kopieeren wat zij aan look & feel hebben en dan met veel pooh-ha een ander product van een communitie te gebruken op een manier die zo duidelijk tegen de doelstelingen ingaat van die communitie.

Oeps was ik ineens weer een waslijst aan het typen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 09:47

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

DeMoN schreef op 04 juni 2004 @ 09:37:
[...]

Klopt het dat Linspire de gebruiker als root laat draaien? Dus geen user aanmaakt?
Zo maak je jezelf dus hartstikke vurnable en kunnen er in de toekomst makkelijker virussen worden gemaakt.
Ja, idd. Dit is imho het meest ergelijke aan een distributie als Linspire. Ze willen een beter alternatief zijn voor windows, maar geven wanneer ze bekender worden linux alleen maar een slechte naam onder het mom van: "Zie je! Linux is geen steek beter.". Terwijl het de distributeur was die de root-rechten aan users uitdeelt.

Hieraan kun je zien dat het commercieel denken van zo'n organisatie ten koste ging van de kennis over linux.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42426 schreef op 04 juni 2004 @ 12:05:
[...]
KNIP

Derde argument

Of MS nou wel of niet en evil bedrijf is etc wil ik het niet hebben en is ook niet gewenst op dit forum, maar dan nog verdienen ze het niet om schaamteloos nageaapt te worden. Te veel na aapwerk is nou eenmaal iets in de richting van diefstal.
Je kan best een desktop omgeving maken die ongeveer hetzelfde werkt, maar je moet dan niet ook nog eens gebruik mken van de naamsbekendheid van een concurent. Hoezeer ik ook pro linux en anti MS ben, ik blijf gewoon van mening dat het hele rechtzaak verhaal een voorspelbaar gevolg is van de gekozen naam, en dus een geval van verkeerd gegokt voor de bas van Linspire.

[...]
KNIP
Of de baas van Linspire/Lindows verkeerd 'gegokt' heeft valt te betwisten, kijk maar eens hoeveel publiciteit dit 'grapje' heeft opgeleverd voor Linspire/Lindows/Linux in het algemeen. Daar komt nog bij dat MS ook wel heel ver gaat, want zelfs Lin---- (LinDash) vinden ze teveel op Windows lijken :?

Ik denk dat MS ook een beetje bang is voor mogelijke (toekomstige) concurrentie van Lindows/Linspire, en het zal niet de 1e keer zijn dat ze een (mogelijke) concurrent op deze manier ten gronde richten (want rechtzaken kosten veel $$$, ook voor het aangeklaagde bedrijf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:53

Nitai

Live the life you love.

Denk je dat echt? MS is gewoon terrein aan het verkennen in hoe sterk hun image/merk nu eigenlijk is. MS heeft meer te vrezen van Linux in z'n algemeen dan Lindows specifiek.

Het is gewoon machtsvertoon, niets meer, niets minder....'onze merk, dus wegwezen!'

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nitai schreef op 04 juni 2004 @ 12:50:
Denk je dat echt? MS is gewoon terrein aan het verkennen in hoe sterk hun image/merk nu eigenlijk is. MS heeft meer te vrezen van Linux in z'n algemeen dan Lindows specifiek.

Het is gewoon machtsvertoon, niets meer, niets minder....'onze merk, dus wegwezen!'
Klopt, maar Lindows/Linspire is natuurlijk ook heel erg gericht op de 'gewone/domme' gebruiker net als Windows. Lindows wordt in sommige landen zelfs ook al bij een nieuwe computer geleverd. Niet alle Linux distro's zijn op die manier een directe bedreiging voor MS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 42426 schreef op 04 juni 2004 @ 12:05:
Eerste argument

Het werken als root betekend dat je als gewone thuis gebruiker, waar dit systeem juist op gericht is, onnodig veel risico's neemt. Iedere exploit via een gewone webbrowser kan dan een gebruiker's complete systeem bereiken omdat het draait met root rechten. Ook draaien alle programma's die een gebruiker heeft als root, ik noem een leuke irc server waar je eens gaat kijken waar je vervolgens een virusje oploopt als voorbeeld. Een file via het msn netwerk etc. etc.

Er is ook geen reden om als root te draaien behalve pure luiheid. Iedere tool die ik opstart die wel root rechten nodig heeft vragt netjes om het root wachtwoord zodat ik daarna probleemloos door kan werken.
erhm dit slaat natuuurlijk nergens op |:( niet idereen is een O-) in pc gebruik, maar de doorsnee windows nerd/wannabee admin etc maakt draait met root/admin rechten c.q ken het "run as"/ of sudo niet.

[sarcaseme]
en ja de gevaren is elke goeie admin best wel bekend mee maar het gebeurt hem/haar toch niet dus ... [/sarcaseme]
Tweede argument
Als jij een BMW koopt en er blijkt onder de motorkap een ouwe lada motor uit 1970 te zitten voel je je ook genept. Ook al werkt het verder wel.
erhm nu vraag ik me hoe je aan deze vergelijking komt en welke van de 2 windows dan wel niet linux moet voorstellen.
daarnaast ik vind het wel stoer om met zoiets te rijden alleen het mod-den vind ik niet kewl liever met pc's. en erhm ik kijk wel onder de motor kap.

lindows is een combinatie van 2 werelden
1) de efficentie + modulaititeit van Linux
2) de slagkracht van Windows (groote aanbod van prog's en nieuw aanbod o.a. games)

[quote]
Derde argument

Of MS nou wel of niet en evil bedrijf is etc wil ik het niet hebben en is ook niet gewenst op dit forum, maar dan nog verdienen ze het niet om schaamteloos nageaapt te worden. Te veel na aapwerk is nou eenmaal iets in de richting van diefstal. [quote]

volgens mij moet je nogmaals lezen want evil heeft niks met dit te maken
in linux kan je niet met een slecht geschreven applicatie het hele OS onderuithalen. met windows wel dus sterkte vs. zwakte DUS geen good/bad verhaal

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik denk dat de mensen bij Linspire gewoon een goed bedrijfsmodel hebben. Ze weten geld te verdienen aan gratis producten. Ook krijgen ze het voor elkaar om standaard linspire te laten installeren op computers die verkocht worden bij wallmart. Ook staat linspire volgens mij standaard op alle hdd's die Maxtor (of een ander) verkoopt. Een redelijk grote penetratie dus. Waarom zouden consumenten die erachter komen dat ze met linspire alles kunnen nog op zoek gaan naar Windows?

Het probleem dat mensen als root users op hun systeem terecht komen heeft men gewoon van Windows gejat waar users ook automatisch als Administrator op terecht komen. Dit mag dan wel enorm veel theoretische nadelen hebben; het voorkomt tegelijkertijd dat mensen telkens een wachtwoorde moeten intikken voordat ze iets kunnen installeren. Natuurlijk zeg je als computer-prof dat het niet handig is; maar dan kun je ook zeggen over Windows. Het is gewoon een stukje toegankelijkheid dat de gebruiker wordt geboden.

offtopic:
Tijdens de installatie meld Linspire trots het bestandsformaat .jav te ondersteunen. Heb ik iets gemist of is men in DOS blijven hangen met een 8.3 notatie?

[ Voor 8% gewijzigd door Spider.007 op 04-06-2004 13:27 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

vso schreef op 04 juni 2004 @ 13:07:
[...]

erhm dit slaat natuuurlijk nergens op |:( niet idereen is een O-) in pc gebruik, maar de doorsnee windows nerd/wannabee admin etc maakt draait met root/admin rechten c.q ken het "run as"/ of sudo niet.

[sarcaseme]
en ja de gevaren is elke goeie admin best wel bekend mee maar het gebeurt hem/haar toch niet dus ... [/sarcaseme]
In hedendaagse desktopomgevingen krijg je gewoon een schermpje met de mededeling dat het opgestarte programma extra rechten nodig heeft en dat je die kunt geven door het root-wachtwoord in onderstaand invoerveld in te vullen. Daar hoeft de gebruiker geen kennis van su/sudo/whatever voor te hebben.
volgens mij moet je nogmaals lezen want evil heeft niks met dit te maken
in linux kan je niet met een slecht geschreven applicatie het hele OS onderuithalen. met windows wel dus sterkte vs. zwakte DUS geen good/bad verhaal
Een programma dat als root draait kan rustig je hele systeem onderuit halen hoor...en voordat het dat doet kan het ook nog even je hele harde schijf leeghalen :7. Als je wilt dat root niet alles kan, dan kan je beter gaan kijken naar een OS als Hurd, daar is dat wat minder het geval :). In Linux zou je met speciale kernels wel het een en ander kunnen dichtzetten, maar in principe wordt root gewoon vertrouwd.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63780

Ik snap niet waarom iedereen hier zeurt over dat CNR gratis programma's aanbied tegen betaling. Ik heb even op de site gekeken van linspire en ik vind programma's waar je voor moet betalen maar ook zeer veel opensource programma's die dan ook gratis zijn ook in CNR. Als je voor een product moet betalen op CNR staat dat er netjes bij:

niet gratis:
Best of Emily Richards - Volume 1 aanbieden
Apr 21,2004
104.75MB
Audio & MP3 : CDs & Songs Ver. 0.0.2004
This first volume contains 12 of Emily Richards' best songs. Check out why she has been one of the most downloaded pop/rock independent artists.

Price: $9.95 Member's Price: $4.95
gratis:
Xine <<<< deze is gratis
Apr 21,2004
9.69MB
Multimedia & Design : Video Ver. 0.9.21
Play many types of video Install Time
Met andere woorden: (geen_prijs_vermeld || opensource) == gratis ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 63780 op 04-06-2004 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055

Mja, Microsoft haalt de meest zieke "business practices" uit, net zoals lindash dat doet en net zoals de rest van de industrie dat ook doet. Laten we blij zijn dat de zakenwereld eindelijk eens wat meer aan de opensource kant staat, want "we" hebben ze nodig. We kunnen nou eenmaal niet verwachten dat net zo idealistisch worden als dat de opensource community is, want "business" draait nou eenmaal om geld verdienen. Het voordeel hier is echter, als het je niet bevalt, dan heb je de keus om een volledig vrije distro te gaan draaien (debian anyone?). En laat dat nou net de kracht van opensource zijn, waardoor het uberhaupt zo ver is gekomen, die keuze. Laat die bedrijven het lekker uitvechten, ga met een koud biertje achterover in je bureaustoel zitten en geniet ervan :)

Het product linspire, tsja, ik heb het nooit gebruikt, zal het ws ook nooit gebruiken (omdat ik graag volledig "vrije" distributies draai), maar naar wat ik ervan gehoord heb, is het het ideale platform voor de toekomstige verspreiding van linux wormen en virussen. Zodra linux (dankzij het geld en de inspanningen van de "business" wereld) eenmaal wijdverspreide acceptatie geniet, zal linux veel meer aandacht krijgen van de virus writer communities, en zullen producten als dit vrij eenvoudig om zeep te helpen zijn .... Wat dat betreft heeft de "business" nog een hoop te leren. Desalnietteplus blijft het leuk om te zien hoe een miljadair met een speeltje van hem microsoft zo aan het irriteren is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Het spijt me Spider.007, maar in je stukje staan een paar dingen die net niet helemaal kloppen volgens mij:
Spider.007 schreef op 04 juni 2004 @ 13:21:
Het probleem dat mensen als root users op hun systeem terecht komen heeft men gewoon van Windows gejat waar users ook automatisch als Administrator op terecht komen. Dit mag dan wel enorm veel theoretische nadelen hebben; het voorkomt tegelijkertijd dat mensen telkens een wachtwoorde moeten intikken voordat ze iets kunnen installeren. Natuurlijk zeg je als computer-prof dat het niet handig is; maar dan kun je ook zeggen over Windows. Het is gewoon een stukje toegankelijkheid dat de gebruiker wordt geboden.
Het woordje 'theoretisch' mag je in dit stukje zeer zeker wel laten vallen, tenzij je het probleem van spyware, virussen en andere malware die momenteel dagelijks iedereens Windows-installaties teistert en bedreigt ook een 'theoretisch nadeel' wilt noemen.

Verder heeft het al of niet inloggen als root niets te maken met het al of niet moeten intypen van een wachtwoord. Het is triviaal om alle apps (browser etc.) gewoon te laten lopen als een 'gewone' user, maar installers setuid root te draaien (ook een beveiligingsrisico, maar stukken minder groot), dan hoeft de domme gebruiker nog nergens een wachtwoord in te tikken om de installer te starten.

En automatisch inloggen als een of andere user kan ook al tijden automatisch in KDE (en vast ook in Gnome). Er is dus geen enkele reden om alles als root in te doen, en volgens mij is dit in de nieuwere Lindows-versies ook niet meer het geval.

Dan vervolgens over hun 'Bussiness model': dat is gedoemd te falen, maar dat wil niet zeggen dat mr. Michael er voordat dat gebeurt niet een paar centjes aan overhoud (want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat uiteindelijk alleen daar om gaat). Voor zover ik de 'bussiness strategy' van Lindows kan overzien, is die gebaseerd op het genereren van een hoop media-hype, langs welke weg ook. Ik moet ze nageven dat ze daar erg goed in zijn, ze flikken het elke week wel weer om in de massa-media ergens genoemd te worden, hetzij vanwege een rechtszaak, nu weer dat ze zgn 'gratis' iets weggeven, enzovoorts.

Maar qua 'product', de toegevoegde waarde daarvan is totaal afwezig. Ze leveren helemaal geen boeiend product dat mensen willen gebruiken, als OS blijkt elke keer weer in tests dat het gewoon zuigt, verouderde software draait, voor meer geld minder doet dan Debian, en ook nog eens niet makkelijker is dan zeg Debian of Knoppix (ook de hardware detectie is bv. absoluut niet beter, Windows software draait niet beter, etc.). Ik geloof ook absoluut niet dat er veel mensen zijn die het gebruiken; die Walmart PC's is het eerste wat je doet een illegale WinXP of een andere Linux-distro er overheen zetten. Die harddisks waarop het meegeleverd wordt ws. idem in 99,9% van de gevallen.

Met andere woorden: een product verkoopt Lindows niet, alleen hype/marketing - dus ze zijn gedoemd te falen in de toekomst. Dat ze er (nog) mee wegkomen om nu nog zo'n zeepbel-bedrijf te hebben is wel stoer moet ik ze nageven, maar op de lange termijn: kansloos. Lindows is in ieder geval zeker *niet* het product wat Linux gaat laten doorbreken op de desktop, of er moet nog een heleboel aan veranderen.

Wat niet wil zeggen dat voordat dat gebeurt sommige mensen er eerst wat geld aan verdienen, en als ze dat lukt en ze er mee wegkomen, nou: goed voor hun, zou ik zeggen ;)

(En Lindows doet als bedrijf ook best goede dingen, zoals het sponsoren van een grote theming-site, development van verschillende grotere pakketten, etc.)

[ Voor 6% gewijzigd door Wilke op 04-06-2004 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Hmm, ik vrees dat de topicstarter niet vroeg naar een discussie over het businessmodel van Linspire, maar eerder naar de technische voor- en/of nadelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
Na al dit geflame naar microsoft en linspire ben ik toch wel erg nieuwsgierig geworden eigenlijk.
Denk dat ik toch voor de lol maar eens ga proberen.

Ik heb alleen een beetje een probleem met de reacties in dit topic. Het ging mij erom een idee te krijgen van linspire en eventueel anderen ook iets meer kennis op te laten doen alvorens het daadwerkelijk te installeren.
Op deze manier gaat het meer over de manier van werken van het bedrijf achter linspire dan om het product zelf. En daar gaat het mij nou juist om.

Dit is allemaal best leuk, maar als jullie de topic titel en de TS lezen zullen jullie dit toch wel met mij eens zij denk ik.

Dus aub alleen nog over het product zelf.
Freggy schreef op 04 juni 2004 @ 14:32:
Hmm, ik vrees dat de topicstarter niet vroeg naar een discussie over het businessmodel van Linspire, maar eerder naar de technische voor- en/of nadelen...
Precies.
Ondanks dat dit best een leuke discussie zou kunnen worden heeft het allemaal (uitzonderingen nagelaten) niet veel met mijn vragen te maken.

[ Voor 23% gewijzigd door olof op 04-06-2004 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wilke schreef op 04 juni 2004 @ 14:26:
Het spijt me Spider.007, maar in je stukje staan een paar dingen die net niet helemaal kloppen volgens mij:

[...]

Het woordje 'theoretisch' mag je in dit stukje zeer zeker wel laten vallen, tenzij je het probleem van spyware, virussen en andere malware die momenteel dagelijks iedereens Windows-installaties teistert en bedreigt ook een 'theoretisch nadeel' wilt noemen.
Zoals in mijn favo tijdschrif LXF al werd beargumenteerd is keuze de kracht van Linux. Iedereen gebruikt andere browsers en mailclients. Dit heeft tot gevolg dat 1 virus dat al deze applicaties kan infecteren een hogere drempel vormt dan een virus voor IE/Outlook :)
Verder heeft het al of niet inloggen als root niets te maken met het al of niet moeten intypen van een wachtwoord. Het is triviaal om alle apps (browser etc.) gewoon te laten lopen als een 'gewone' user, maar installers setuid root te draaien (ook een beveiligingsrisico, maar stukken minder groot), dan hoeft de domme gebruiker nog nergens een wachtwoord in te tikken om de installer te starten.
Had ik me bedacht. Als een installer echter root rechten kan krijgen zonder dat daar enige interactie met de gebruiker voor nodig is; dan kan een virus dat ook :)
En automatisch inloggen als een of andere user kan ook al tijden automatisch in KDE (en vast ook in Gnome). Er is dus geen enkele reden om alles als root in te doen, en volgens mij is dit in de nieuwere Lindows-versies ook niet meer het geval.
Ik kan het helaas niet bevestigen; mijn Linspire installatie wil niet gelukken. Het punt wat blijft is dat je voor de installatie van applicaties nu eenmaal root-rechten nodig hebt; en die rechten komen met wat gevaren. Volgens mij is de enige mogelijk beveiliging om de gebruiker een wachtwoord in te laten tikken voordat hij deze rechten krijgt. Zonder een beveiliging kan een virus ook van deze rechten gebruik maken
Dan vervolgens over hun 'Bussiness model': dat is gedoemd te falen, maar dat wil niet zeggen dat mr. Michael er voordat dat gebeurt niet een paar centjes aan overhoud (want ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat uiteindelijk alleen daar om gaat). Voor zover ik de 'bussiness strategy' van Lindows kan overzien, is die gebaseerd op het genereren van een hoop media-hype, langs welke weg ook. Ik moet ze nageven dat ze daar erg goed in zijn, ze flikken het elke week wel weer om in de massa-media ergens genoemd te worden, hetzij vanwege een rechtszaak, nu weer dat ze zgn 'gratis' iets weggeven, enzovoorts.
Dat kan een leuke discussie zijn inderdaad. Ik denk dat Linspire ook positieve (Linux) invloed heeft op de niet-Linux-community :)
Maar qua 'product', de toegevoegde waarde daarvan is totaal afwezig. Ze leveren helemaal geen boeiend product dat mensen willen gebruiken, als OS blijkt elke keer weer in tests dat het gewoon zuigt, verouderde software draait, voor meer geld minder doet dan Debian, en ook nog eens niet makkelijker is dan zeg Debian of Knoppix (ook de hardware detectie is bv. absoluut niet beter, Windows software draait niet beter, etc.). Ik geloof ook absoluut niet dat er veel mensen zijn die het gebruiken; die Walmart PC's is het eerste wat je doet een illegale WinXP of een andere Linux-distro er overheen zetten. Die harddisks waarop het meegeleverd wordt ws. idem in 99,9% van de gevallen.

Met andere woorden: een product verkoopt Lindows niet, alleen hype/marketing - dus ze zijn gedoemd te falen in de toekomst. Dat ze er (nog) mee wegkomen om nu nog zo'n zeepbel-bedrijf te hebben is wel stoer moet ik ze nageven, maar op de lange termijn: kansloos. Lindows is in ieder geval zeker *niet* het product wat Linux gaat laten doorbreken op de desktop.
Kijk naar alles wat al bereikt is. Natuurlijk kan het altijd beter; maar ik zie deze (technisch) 'betere' producten toch nog steeds niet zo veel overstappende gebruikers trekken. Ik denk dat Linspire dit wel kan; mede door hun bedrijfs strategie.
olof schreef op 04 juni 2004 @ 14:34:
Na al dit geflame naar microsoft en linspire ben ik toch wel erg nieuwsgierig geworden eigenlijk.

Ik heb alleen een beetje een probleem met de reacties in dit topic. Het ging mij erom een idee te krijgen van linspire en eventueel anderen ook iets meer kennis op te laten doen alvorens het daadwerkelijk te installeren.
Op deze manier gaat het meer over de manier van werken van het bedrijf achter linspire dan om het product zelf. En daar gaat het mij nou juist om.

Dit is allemaal best leuk, maar als jullie de topic titel en de TS lezen zullen jullie dit toch wel met mij eens zij denk ik.

Volgens mij staan er al heel wat technische voor en nadelen genoemd in dit topic. Overigens hoeft de scope van een topic zich niet altijd te beperken tot datgeen dat de TopicStarter graag wil horen. Ik denk dat deze discussie over het BedrijfsModel van Linspire ook erg interessant is. Misschien niet zozeer voor jou; maar wel voor andere Linspire users :)

[ Voor 13% gewijzigd door Spider.007 op 04-06-2004 14:37 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63780

olof schreef op 04 juni 2004 @ 14:34:

[...]

Precies.
Ondanks dat dit best een leuke discussie zou kunnen worden heeft het allemaal (uitzonderingen nagelaten) niet veel met mijn vragen te maken.
Ik heb een tijdje terug lindows 4.5 developers edition geinstalleerd op vmware. De installatie liep vloeiend en ik kwam geen onduidelijke dingen tegen. Wel waren er niet veel installatie opties maar bij windows2000/XP heb je die ook niet. Het product is gebaseerd op gebruiksgamak en dat een mongool het nog zou kunnen installeren net als windows. Dus geen geavanceerde instellingen die je moet instellen of 'moeilijke' keuzes. Na de installatie boote ie meteen naar de KDE desktop en logde automatisch in net als windows als je geen ww instelt. Alleen had XFree86 wat probleempjes met de ge-emuleerde videokaart van vmware waardoor hij bleef haken op 640x480 en 16 kleuren. Daarna heb ik lindows uit vmware geknikkerd ;) Lindows of een andere kant en klare linux disto is niet interessant voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilke schreef op 04 juni 2004 @ 14:26:

[...]
KNIP

Met andere woorden: een product verkoopt Lindows niet, alleen hype/marketing - dus ze zijn gedoemd te falen in de toekomst. Dat ze er (nog) mee wegkomen om nu nog zo'n zeepbel-bedrijf te hebben is wel stoer moet ik ze nageven, maar op de lange termijn: kansloos. Lindows is in ieder geval zeker *niet* het product wat Linux gaat laten doorbreken op de desktop, of er moet nog een heleboel aan veranderen.

[...]
KNIP
Hmm, Ik geloof niet dat het zo (en dat is jammer genoeg) werkt in deze wereld, hoe verklaar je anders het succes van Windows (tegenover MacOs), het succes van VHS (tegenover BetaMax en Philips 2000) enz.

Ik weet ook wel dat Lindows/Linspire in feite bagger is, maar denk je dat het de gewone gebruiker ook maar iets interesseert? Als het maar enigzins werkt, door elke 'halve' gebruikt kan worden en bij voorkeur goedkoper is als Windows, dan zijn de meeste mensen denk ik toch al snel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Spider.007 schreef op 04 juni 2004 @ 14:34:
Dat kan een leuke discussie zijn inderdaad. Ik denk dat Linspire ook positieve (Linux) invloed heeft op de niet-Linux-community :)
Op welke manier? Dat linux meer gebruikt gaat worden of dat linux een beter en bereikbaarder product wordt? Linspire denkt -alleen- maar aan de centen en echt niet aan de community hoor. Het pronkt ermee om respect af te dwingen bij de community. Verder zie ik geen enkel voordeel in Linspire, anders dan dat ze beter zijn in marketing dan de andere distribiteurs.

Het feit dat Linspire een stuk minder veilig is (ja, ik blijf even bij het user==root), zal de ondergang zijn van linux als een veilig besturingssysteem, wanneer Linspire vaker gebruikt gaat worden dan andere distributies. Men zal (zoals ik eerder al zei) zeggen: Linux is toch niet zo veilig als dat het zich voordeed. Terwijl, wat is er mis met het intoetsen van een root-wachtwoord, indien je iets wilt gaan installeren. Ik denk dat dat een kwestie van gewenning en opvoeding is. Gebruikersgemak gaat nu eenmaal soms weg ten koste van beveiliging. Hoewel, als ik nu (in debian) synaptic start om iets te installeren, krijg ik gewoon een popupje waarin ik het root-wachtwoord moet geven. Wat is hier ongebruikersvriendelijk aan, anders dan dat het een tikje en een klikje meer is?

Technisch gezien is Linspire dus het fiasco van de eeuw. Het is linux, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Dit zeg ik niet omdat ik Linspire nu zo graag weg wil hebben. Sterker nog, een enorm gebruikersvriendelijke distributie zou, als het niet zo krankjorum met rechten omging, fantastisch zijn. Want wat willen we nou nog meer... Linux bekend, meer ondersteuning, betere beveiliging. Voor mij heeft Linspire het echter helemaal gedaan, door dit soort vreemde acties.

Positieve invloed op de niet-community? In het begin wel, op den duur.... niet. Denk ik.

Heel, echt heeel erg jammer, omdat bedrijfstechnisch en marketingtechnisch zou Linspire een enorme impuls kunnen zijn voor linux. Nu zal het wellicht een impuls zijn voor linux, maar waar ik mee begon..... Linspire is een impuls voor linux, op de verkeerde manier. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13055

mOrPhie schreef op 04 juni 2004 @ 14:55:
[...]
Op welke manier? Dat linux meer gebruikt gaat worden of dat linux een beter en bereikbaarder product wordt? Linspire denkt -alleen- maar aan de centen en echt niet aan de community hoor. Het pronkt ermee om respect af te dwingen bij de community. Verder zie ik geen enkel voordeel in Linspire, anders dan dat ze beter zijn in marketing dan de andere distribiteurs.
Welkom in de wondere wereld van zakendoen. Of je het nou wilt of niet, dit soort dingen gaan we nu krijgen met linux. En dat is een goed iets. Het betekend als eerste dat linux als serieus alternatief gezien word door de industrie. Ook geeft het naamsbekendheid aan linux, waardoor de acceptatie uiteindelijk hoger zal worden. En geef toe, wie vind het nou niet leuk om een marginale linux distro de grote jongen te zien bashen? Dus ik denk niet dat het overgrote deel van de mensen die zich door dit soort dingen laat beinvloeden zich zal gaan distantieren met linux. En volgens distrowatch zou het op dit moment meevallen met de install base van linspire, dus _als_ er al iets vies komt voor linspire, zal het ook maar een relatief klein aandeel mensen treffen.

Vergeet niet dat als de zakelijke wereld niet aan de opensource kant staat, linux nooit wijdverspreid geaccepteerd gaat worden. Er staat potentieel hetzelfde te gebeuren als wat toendertijd met windows 95 gebeurt is. De zakenwereld accepteerd het, mensen worden "gedwongen" ermee te leren werken, en ze gaan het thuis ook gebruiken. Zodra er meer mensen linux gaan gebruiken zullen er meer applicatie ontwikkelaars software gaan schrijven voor linux waardoor de acceptatie nog hoger zal worden, enz, enz. Het is dus een goeie zaak dat de zakenwereld linux accepteerd (en dat lindash een luis in de vacht van microsoft is ;). Dat ie persoonlijk andere motieven heeft met linspire is een heel ander verhaal, maar dat zal niet de mainstream acceptatie van linux in de weg zitten. Als de opensource community gaat proberen zich af te zetten van de industrie (door een invloedrijk iemand die geld verdient met linux te veroordelen ipv te gebruiken) bereik je het tegenovergestelde ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 13055 op 04-06-2004 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Anoniem: 111684 schreef op 04 juni 2004 @ 14:53:
Ik weet ook wel dat Lindows/Linspire in feite bagger is, maar denk je dat het de gewone gebruiker ook maar iets interesseert? Als het maar enigzins werkt, door elke 'halve' gebruikt kan worden en bij voorkeur goedkoper is als Windows, dan zijn de meeste mensen denk ik toch al snel tevreden.
Ken jij iemand die Lindows serieus gebruikt? Ik niet. Ken jij mensen die een andere Linux distributie draaien op hun systeem? Ik tientallen. Ken jij bedrijven die Lindows gebruiken? Ik niet (maar geef toe dat dat ook aan mij kan liggen). Ken jij bedrijven die andere Linux-distributies gebruiken? Ik in ieder geval 4 waar ik voor heb gewerkt/klussen gedaan, en weet van vele anderen dat ze het gebruiken.

Maar goed, dit gaat aan de vragen van de topicstarter voorbij. Die vragen zijn gemakkelijk en snel te beantwoorden overigens:

1: Makkelijk te installeren?
Net zo makkelijk of moeilijk als andere Linux distributies, het hangt er net een beetje van af of al je hardware in een keer herkend wordt (als die erg nieuw is, gaat het vaker mis)

2. Hardware support?
Net zoals die van elke andere distributie: in principe goed, maar de allernieuwste hardware wordt vaak wat minder ondersteund helaas.
3. Requirements?
Wat hun minimum-requirements zijn staat vast gewoon op de site. Het draait lijkt me prima op elke pentium 3, 4, of athlon/duron of sneller systeem. Als het veel swapt, minimaal 256 MB RAM helpt. Verder hangt het er natuurlijk helemaal van af wat je er mee wilt doen, zoals altijd.

Linspire/Lindows is dus ook niet zo nieuw als TS misschien denkt (zoals al vaker opgemerkt in dit topic), maar bestaat al jaren en is in feite gewoon Debian maar dan anders.

Als je de meningen van de meeste mensen hier leest zul je zien dat die zeggen 'draai gewoon een andere distributie, doet hetzelfde, is minder commercieel en werkt ook nog beter'.

Er zijn overigens al wel degelijk verschillende topics over Lindows geweest in NOS, een 'officieel Lindows-topic' is voor de rest wel zo ongeveer het laatste waar we op zitten te wachten (net zoals voor elke andere distributie of 'grote topics' in het algemeen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Anoniem: 13055 schreef op 04 juni 2004 @ 15:18:
Als de opensource community gaat proberen zich af te zetten van de industrie (door een invloedrijk iemand die geld verdient met linux te veroordelen ipv te gebruiken) bereik je het tegenovergestelde ;)
Ow, maar daar ben ik het helemaal met je eens hoor, zoals in mijn post hiervoor ook goed naar buiten kwam dacht ik zo. ;)

Ik ben ook voor de verindustrialisering van linux, echter ben ik een techneut die ook kijkt naar de technische voordelen van linux, wat het zo interessant maakt. Daar zit het verschil tussen een gebruiker en mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wilke schreef op 04 juni 2004 @ 16:19:
[...]

Ken jij iemand die Lindows serieus gebruikt? Ik niet. Ken jij mensen die een andere Linux distributie draaien op hun systeem? Ik tientallen. Ken jij bedrijven die Lindows gebruiken? Ik niet (maar geef toe dat dat ook aan mij kan liggen). Ken jij bedrijven die andere Linux-distributies gebruiken? Ik in ieder geval 4 waar ik voor heb gewerkt/klussen gedaan, en weet van vele anderen dat ze het gebruiken.

[...]
KNIP
Ik ken sowieso niet zo veel mensen die Linux gebruiken. Ik doe een opleiding TI en als ik over Linux begin dan zeggen de meeste klasgenoten: 'oh Linux das kut', terwijl ze van Linux eigenlijk geen donder weten (maar ondertussen gebruiken ze wel zonder het te weten heel veel apps die oorspronkelijk voor Linux of BSD gemaakt zijn en daar ook standaard aanwezig zijn).

En dat zijn de mensen die er verstand van zouden moeten hebben :'( . De 'normale' mensen die ik ken weten vaak niet eens wat Linux is, laat staan dat ze het gebruiken. Ik denk dat het toch 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet' principe is. Ik ben het met je eens dat iemand die serieus met Linux aan de slag gaat geen Lindows zal gaan draaien, maar voor de 'gewone' (aan Windows gewende) gebruiker is dat natuurlijk wel enigzins anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:31
Op zich vindt ik de manier hoe ze het aanbieden (hiermee doel ik op de omgeving het grafische gedeelte) wel een kans maken om linux aan de man te brengen bij de gewone gebruiker.
Maar helaas weegt dit voordeel niet af tegen de nadelen dat ze gewoon geld proberen te verdienen met iets (volgens hun revolutionairs) wat grotendeels niet eens door hun is gemaakt en wat zeker niet al te veilig is ingesteld.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 10:09
Even een snelle vraag. ik krijg em er echt gewoon niet op, had wel gelezen over je windows schijf ontkoppelen na het opnieuw opstarten ( na de "installatie" ) maar is dat de enigste optie?

heb namelijk al geprobeerd om eerst de schijf te formatteren en dan linspire er dus op. en als ie dan reboot geeft ie een ntldr is missing aan..

apart, of hebben meer dit probleem? vast niet allemaal natuurlijk :) maar wie weet hoe ik het er op krijg.

offtopic:
eerst maar eens gaan slapen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Als je een probleem hebt dat een topic waard is, open dan gewoon een eigen topic graag >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115694

heb dus linspire naast naast winxp geïnstalleerd en dus de partitie waar linspire opstaat onder windows weer geformateerd, wat een lelijke baggerzooi dan linspire, mar das misschien ook een kwestie van smaak, kan iemand mij vertellen hoe ik van dat dualboot scherm van linspire afkom en dus de pc weer gewoon kan laten opstarten?

bvd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hark_k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-06 23:24
Anoniem: 115694 schreef op 05 juni 2004 @ 23:11:
kan iemand mij vertellen hoe ik van dat dualboot scherm van linspire afkom en dus de pc weer gewoon kan laten opstarten?

Kan je dan niet gewoon booten met flop en dan: fdisk /mbr doen? Je Master Boot Record wordt dan opnieuw aangemaakt, waardoor Linspire weg moet zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Anoniem: 115694 schreef op 05 juni 2004 @ 23:11:
heb dus linspire naast naast winxp geïnstalleerd en dus de partitie waar linspire opstaat onder windows weer geformateerd, wat een lelijke baggerzooi dan linspire, mar das misschien ook een kwestie van smaak, kan iemand mij vertellen hoe ik van dat dualboot scherm van linspire afkom en dus de pc weer gewoon kan laten opstarten?

Dat staat letterlijk in de faq van dit subforum, en is hier een tikje offtopic. Verder moet ik zeggen dat ik "lelijke baggerzooi" niet echt een onderbouwde mening vind, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 106792

En om maar even vervelend te zijn en hier op door te gaan :P:
KDE is ook qua Look & Feel te veranderen. Helemaal zoals je het wilt. Een XP style, MacOS, wat je maar wilt. Dus zeuren dat het er niet uit ziet is onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 106792 schreef op 05 juni 2004 @ 23:35:
En om maar even vervelend te zijn en hier op door te gaan :P:
KDE is ook qua Look & Feel te veranderen. Helemaal zoals je het wilt. Een XP style, MacOS, wat je maar wilt. Dus zeuren dat het er niet uit ziet is onzin...
Dat ben ik niet met je eens. De meeste gebruikers weten amper dat je via bepaalde programma's styles kunt veranderen in Windows. Dan verwacht ik al helemaal niet dat men dat wel weet als men Linux/Linspire gaat gebruiken. Daarnaast, als het standaardthema er niet uitziet, en meer mensen vinden dat, dan kan dat weldegelijk een legale reden zijn om Linspire aan de kant te leggen. Ondanks het feit dat het weldegelijk is aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tja, niet iedereen is zo erg thuis op forums, ik zie nergens een faq onder dit subforum, vindt nu wel het een en ander over fdisk en dergerlijke, maar dan moet je dus een win98 opstartdisk hebben, tja, die heb ik niet...

maar goed, thanx annyway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 115694 schreef op 06 juni 2004 @ 00:00:
tja, niet iedereen is zo erg thuis op forums, ik zie nergens een faq onder dit subforum, vindt nu wel het een en ander over fdisk en dergerlijke, maar dan moet je dus een win98 opstartdisk hebben, tja, die heb ik niet...

maar goed, thanx annyway
www.bootdisk.com en FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

Nu graag weer verder ontopic, als je problemen hebt open je maar een nieuw topic dat voldoet aan de eisen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zal ik doen :) gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik werk inmiddels al een week of wat semi fulltime met Linspire en moet zeggen dat het op zich wel redelijk bevalt. Heb inmiddels wat andere apps geinstalleerd (Amsn, Firefox) en dat werkt met wat moeite prima. Als beginner met Linux heb je alles zo ongeveer wat je nodig hebt (ik mis een ftp client..) Verder is het allemaal vrij basic en aangepast door de mensen van Linspire. Ik heb een Asus laptop waar het op geinstalleerd wordt, maar ik kan daar hooguit 45 minuten op werken, in windows is dit 2 uur. Dit kom omdat het het acpi gebeuren niet goed werkt (er is speciaal een project bij sourceforge, http://sourceforge.net/projects/acpi4asus/ die dit zou moeten verzorgen) echter, ik krijg dit niet aan de praat omdat de opbouw van Linspire anders is/mijn kennis niet zover reikt.

Leuk screenshot wat ik vanmiddag ineens zag bij mn file manager:

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/h.vanvenrooy/GoT/bug.jpg

Kreeg een iso file van een collega (2,1gb) gestuurd, stond ineens een grootte bij van 16,7 Miljoen Terabyte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:19

Ryceck

Constants and Variables

IK heb er speciaal na het berichtje op de frontpage ruimte voor gemaakt en geinstalleerd.

Eerste boot: Kernel Panic; attempted to kill Init
Nog eens installeren dan maar....

Tweede boot: Kernel Panic; attempted to kill Init

Nahjah, dan maar weer terug naar Gentoo :)

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 10:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ook ik heb na het bericht op de FP ruimte gemaakt op m'n laptop voor Linspire. Het is erg gemakkelijk allemaal. Het enige dat ik moest aanpassen is dat hij geen DHCP server op de 192.168.0.0 range, maar op 192.169.1.0 range moest gaan zoeken. Daarna had ik internet en kon ik aan de gang met CNR. 3 pakketten installeren ging vlekkeloos, maar welk pakket ik nu ook aanklik (van WINE tot een 'freeware' Arcadespel) ik krijg altijd de melding dat ik dien up te graden naar Linspire Plus.

Verder werkt het wel handig, maar de standaardsoftware die met Knoppix 3.3 geleverd wordt is echt 3x zo veel.

Wel is het vreemd dat maar 1 Windowspartitie gevonden wordt?
Ook raar dat ze het mogelijk maken om door de (Windows) domeinen/werkgroepen te bladeren, maar wélk wachtwoord ik hier ook ingeef, ik schijn geen authorisatie te krijgen?

Verder werkt het wel goed en is het een leuk OS voor de beginnende *nix gebruiker. Al zou ik Knoppix boven Linspire aanraden.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Ik begin er - als FreeBSD/GNU Linux gebruiker - steeds meer afkeer tegen te krijgen, ook al heb ik het nooit bekeken.

Ten eerste hun hele marketing. Heel veel geblaat en tam tam. Eerst zou het een Windows compatible OS worden, toen bleek dit totaal niet haalbaar te zijn, en toen werd met haar een soort uitgetuigde Debian. In een moordtempo van 1.0 naar 4.5, waar is de support voor de mensen die ooi 100 Dollar voor de eerste versie hebben betaald? Het komt op mij over als snel geld verdienen.

Maar dit is toch wel het toppunt: nav. de website ff bekeken. Kwam ik dit tegen: http://info.linspire.com/lsongs/
Tweakers die Rhythmbox hebben draaien, zullen het herkennen. Ja, ik weet dat de GPL toestaat, zelfs aanmoedigt, om code van bestaande programma's te gebruiken, maar hun brengen het alsof het hun creatie is, en dat vind ik het zoveelste geintje waarmee ze laten zien totaal geen respect voor de community te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-06 22:06

Nik

Sorry voor de kick, maar ik wil ook een duitje in het zakje doen!

Ik heb zojuist Linspire 4.5 aangeschaft, en nu werk ik er al mee! Installatie is super makkelijk, je wordt wel 10x gewaarschuwd dat je schijf leeg gehaald wordt, maargoed.

Wat me opvalt, is dat het helemaal NIET op Windows lijkt. Oke, je kunt NTFS schijven benaderen enzo, maar dan nog, veel gelijkenis zit er niet in. Dat valt me best wel tegen, ik had meer een GUI verwacht die meer op bijvoorbeeld XP zou lijken. Helaas ziet het er nog steeds uit als Linux. En dan met name kijk ik naar Linux SuSE, het andere OS wat ik ook geprobeerd heb.

Hoe mooi alles ook in elkaar zit, hoe stabiel het ook mag zijn, het is niet vergelijkbaar met Windows. En dat hoeft ook helemaal niet, maar dat is wel iets wat er vaak gezegd wordt over Linspire. Enkele na- en voordelen op een rij:

Voordelen:

- stabiel, loopt niet vast (zelfs niet als ik gekke dingen doe)
- goedkoop (zeker in vergelijking met Windows!)
- start lekker snel op
- lalles werkt als je je pc aan zet, geen drivers die raar doen, geen poepspas
- toegang tot NTFS schijven (zeer belangrijk voor mij!)

Nadelen:

- reboot na installatie ging niet goed
- ben mijn bootmenu kwijt (nu bootloader van linspire, opzich wel mooi, maar toch...)
- moeilijk de weg te vinden, onduidelijk menu, foute CP

Vooral de weg vinden in Linspire valt me tegen. De startbalk staat vol met icons (die je toch nooit gebruikt), het startmenu is zeer onduidelijk, tja, als je Windows gewend bent, valt dit best tegen. maar dat zal een kwestie van tijd zijn. Waar ik ook over stuikel, is standaard applicaties, die ik in Windows altijd gebruik. En goed bekend voorbeeld, MSN Messenger. Ik weet dat er dus een aMSN is, maar op de website van aMSN staat geen installer voor Linspire. Wel kan ik een Linux .bin bestand downloaden. Helaas heeft Linspire geen idee wat 'ie er mee moet, en ik dus ook niet.

Tot nu toe vind ik het best leuk, maar Windows is en blijft mijn vertrouwde omgeving. Ik heb geen miskoop gedaan, maar mijn verwachtig is (blijkbaar) te hoog.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

De installatie is inderdaad ok maar voor de rest ben je gewoon overgeleverd aan de nukken van Linux. Je moet daar gewoon even aan wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

proller schreef op woensdag 24 november 2004 @ 20:17:

Voordelen:

- stabiel, loopt niet vast (zelfs niet als ik gekke dingen doe)
- goedkoop (zeker in vergelijking met Windows!)
klopt, maar het is wel weer duur als je het vergelijkt met fedora, suse, debian, mandrake, ubuntu, enz. Die zijn gratis.
[quote]
- start lekker snel op
- lalles werkt als je je pc aan zet, geen drivers die raar doen, geen poepspas
- toegang tot NTFS schijven (zeer belangrijk voor mij!)

Nadelen:

- reboot na installatie ging niet goed
- ben mijn bootmenu kwijt (nu bootloader van linspire, opzich wel mooi, maar toch...)
[quote]
tja, je wilt controle of niet, ze hebben er denk ik terecht voor gekozen om de vraag niet te stellen, hun doelgroep heeft toch geen idee.
[knip]
Waar ik ook over stuikel, is standaard applicaties, die ik in Windows altijd gebruik. En goed bekend voorbeeld, MSN Messenger. Ik weet dat er dus een aMSN is, maar op de website van aMSN staat geen installer voor Linspire. Wel kan ik een Linux .bin bestand downloaden. Helaas heeft Linspire geen idee wat 'ie er mee moet, en ik dus ook niet.
je denkt aan applicaties installeren op de windows-manier, waar je dingen downloadt van de site van de maker. In linux heb je 1 centraal punt waar je software installeert, dat is je packagemanager. linspire heeft volgens mij click 'n run ofzo, wat dacht ik niet meer is dan een grafische frontend voor de debian-packagemanager. Ook weet ik wel bijna zeker dat er wel een client meegeleverd wordt, alleen zal dat dan wel niet amsn zijn, maar bijvoorbeeld kopete.
Tot nu toe vind ik het best leuk, maar Windows is en blijft mijn vertrouwde omgeving. Ik heb geen miskoop gedaan, maar mijn verwachtig is (blijkbaar) te hoog.

:)
als je windows wilt moet je windows gebruiken, als je op de lange termijn prettig je dingen wilt kunnen doen, textverwerken, surfen, mailen, filmpje, enz. moet je linux gebruiken. Nou ja, ik kan me voorstellen dat sommige mensen per se applicaties willen die niet op linux draaien, voor die mensen is OSX er ;)

It sounds like it could be either bad hardware or software

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:29

houthakker

Poehé

Iemand al de gratis versie van freedows geprobeerd (net t.net)? Lijkt meer op windows geloof ik.

Specs

• Wilke
smokalot schreef op woensdag 24 november 2004 @ 23:13:
Ook weet ik wel bijna zeker dat er wel een client meegeleverd wordt, alleen zal dat dan wel niet amsn zijn, maar bijvoorbeeld kopete.
Inderdaad. Ook snap ik niet helemaal wat je bedoelt met "de menu's zijn onduidelijk", tenzij Lindows^H^H^H^Hspire daar hele rare dingen mee heeft gedaan. Het standaard KDE menu vind ik vrij duidelijk. Een MSN client vind je onder "Internet -> Instant Messaging (kopete)" of iets dergelijks. In ieder geval staat er altijd duidelijk bij wat een applicatie doet, en tussen haakjes staat de naam van de applicatie (die inderdaad niet altijd even veel zegt over wat het programma doet, maar ok). Een browser staat onder "Internet -> Webbrowser (konqueror)", mediaspeler onder 'Multimedia -> Media player (...)". Zo met alle entries in het standaard KDE menu, ik vind ze persoonlijk zeer duidelijk, eerlijk gezegd.

Als je met 'onduidelijk' echter bedoelt 'geen precieze kopie van het Windows XP startmenu, waarvan ik inmiddels uit m'n hoofd wist waar alles zat', dan snap ik wel wat je bedoelt ja.

• SvMp
  • Niet online
houthakker schreef op donderdag 25 november 2004 @ 08:58:
Iemand al de gratis versie van freedows geprobeerd (net t.net)? Lijkt meer op windows geloof ik.
Freedows is ook een commerciële proefballon. Een stuk of 6 varianten, waarbij het verschil mede zit in de interface |:( |:( |:( Dus bij de lite heb je geen XP maar 98 interface, en bij de luxere versies zit dan een XP-interface, jaja.. |:( |:( |:(

Zo komt Linux er wel!

• Wilke
svdmeer schreef op donderdag 25 november 2004 @ 10:52:
Freedows is ook een commerciële proefballon.
Lijkt er wel op ja. Is er iets mis met proefballonnen dan? Als mensen het niks vinden dan gaat het vanzelf dood ;)
Een stuk of 6 varianten, waarbij het verschil mede zit in de interface
Ik ben het met je eens dat het idee een beetje apart is. Maar zijn er nou echt 6 |:( smileys nodig in 3 regels tekst om duidelijk te maken dat je het niet zo'n goed idee vind? Het is niet alsof iemand je dwingt het te gebruiken ofzo.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Als het de gebruiker aanspreekt, waarom niet? Is het je opgevallen dat stuur en pedalen in iedere auto op dezelfde plek lijken te zitten? Het is niet zo raar dat sommigen Linux qua look & feel overeen willen laten komen met Windows.

• smokalot
  • Laatst online: 25-05 17:57

smokalot

titel onder

Wekkel schreef op donderdag 25 november 2004 @ 11:29:
Als het de gebruiker aanspreekt, waarom niet? Is het je opgevallen dat stuur en pedalen in iedere auto op dezelfde plek lijken te zitten? Het is niet zo raar dat sommigen Linux qua look & feel overeen willen laten komen met Windows.
Een heleboel auto's hebben controls toch echt op een andere plek zitten, de een heeft de achteruit onder de 5, de ander naast de 1. Ook heb je auto's met de claxon op het stuur, en bij een andere moet je de richtingsaanwijzer indrukken.

en dat is omdat fabrikanten zo hun eigen ideeen hebben wat nu eigenlijk het makkelijkst is. En sommige mensen vinden het een makkelijker, en anderen het ander. Jammer dat windows daar geen rekening mee houdt. Linux staat juist voor keuzevrijheid.

De windows look 'n feel is ook niet altijd hetzelfde trouwens.

* smokalot herinnert zich iets over een experiment waarbij win98-gebruikers werden getest op hoe makkelijk ze konden werken met KDE en winXP. Bleek dat ze het allebei net zo snel doorhadden.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Excuses voor de kick, maar dit was 1 van de weinige zinnige draadjes waar ik iets over Linspire kon vinden waar uberhaupt het woord VMWare in voor kwam...

Ik ben vandaag eens even aan het spelen gegaan met Linspire om te kijken waar nou al die "ophef" steeds over is. Dat wilde ik gaan doen in VMWare. Enfin, Linspire iso gemount en installen die hap. Lekker straightforward, dat wel ;)

Na installatie en een reboot startte Linspire op, maar kwam ik in een terminal en niet in de GUI dus. Op google kon ik niet vinden waarom en hoe of wat, maar uiteindelijk heb ik het probleem dus zelf maar gevonden toen ik ging kijken in /var/log/XFree86.0.log. Daar zag ik wat foutmeldingen staan (helaas heb ik de exacte meldingen niet meer kunnen vinden) die te maken hadden met het aantal kleuren. Tja, dan open je dus /etc/X11/X86-Config-4 met nano-tiny en dan zoek je naar de regel waar DefaultDepth staat (16 geloof ik) en die verander je naar 24. Saven (Ctrl-X) en daarna startx geven om de GUI te starten et voila :)

Vond het wel even de moeite waard om te vermelden, mochten er nog ooit mensen zijn die hetzelfde trachten te doen :Y)

Ow, versies: Linspire 4.5.499 en VMWare 4.0.5

Overigens, mijn conclusie na er een uurtje mee te hebben gespeeld: Leuk gedaan, maar het haalt het helaas niet bij mijn XP-machientje. Er zit een leuke mediaspeler in die standaard zelfs WMV-tjes speelt, MP3-tjes spelen gaat prima, ik kan op mijn Win2003 file-shares en de browser werkt meteen. En toch heeft het het nét niet. Vraag me niet wat, daar ken ik het nog niet goed genoeg voor. Ik ga er zeker nog even wat me spelen komende dagen/weken en misschien dat mijn mening dan nog verandert. Maar zoals het er nu naar uit ziet ben ik voorlopig niet echt onder de indruk...

[ Voor 22% gewijzigd door RobIII op 17-03-2005 03:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:29

houthakker

Poehé

Probeer virtual pc eens, daarin word een S3 kaart ge-emuleerd, zijn de drivers wat makkelijker te vinden. Anders moet je eens kijken of je framebuffer/vesa als apparaat in xfree aan de praat krijgt.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
houthakker schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 09:58:
Probeer virtual pc eens, daarin word een S3 kaart ge-emuleerd, zijn de drivers wat makkelijker te vinden. Anders moet je eens kijken of je framebuffer/vesa als apparaat in xfree aan de praat krijgt.
Er is geen driver probleem onder VMWare...Het draait prima in 24 bit.
Overigens heb ik Virtual PC hier ook, maar die vind ik (nog) niet zo fijn.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 17-03-2005 10:59 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1