Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] 40 Led harddisk activity meter

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na menig harddisk activity meters met 10 leds leek het me tijd voor een wat 'ruimere' aanpak. Hieruit is de volgende harddisk activity meter gekomen met 40 leds.

De foto`s en 3 filmpjes zijn btw te vinden op: http://blacksun.student.utwente.nl/

Als eerste heb ik het hele idee maar eens op een testboard gezet om te kijken of het uberhaupt mogelijk is om het werkend te krijgen. Het ontwerp is gebaseerd op de LM3914. (En kan waarschijnlijk ook voor audio kunnen worden gebruikt wanneer je de LM3915 zou nemen)

Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Opbouw2.jpg

De volgende stap was de 40 gaten in m`n kast boren en volstoppen met ledjes en de bijhorende verbindings draadjes.

Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Leds%20Inbouwen%209.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Front%20met%20leds%204.jpg

De volledige montage op een printplaat was toen aan de beurt. Omdat ik nu toch aan het prutsen was ook maar meteen even een usb connector bij op de print gezet zodat ik nu niet steeds onder m`n buro hoef te kruipen om m`n memory stick in te pluggen. Ook nog even aansluitingen gemaakt op de print zodat er makkelijk een schakelaar kan worden aangesloten om in de late uurtjes deze kerstboom uit te zetten :9 .
Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Print%20Klaar.jpg
Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Print%20Klaar%202.jpg

Om de print een beetje mooi en natuurlijk kortsluitingsvrij te kunnen monteren heb ik een behuizing van een Ditto tape drive gebruikt. Na een paar kleine aanpassingen en wat buig en dremel werkzaamheden paste het er allemaal perfect in. Vervolgens even de maten nemen voor de usb connector op de voorkant en het afschermen van de reeds aanwezige aansluitingen voor koptelefoon, line in aansluiting en de schakelaar. (voor het 90 graden draaien van de audio in m`n kamer)

Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Inbouwen%20Print.jpg

En het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Eind%20Resultaat%202.jpg

Gesneuvelde Hardware:

1x Cd rom speler (Ik had echt z`n voedings aansluiting nodig) })
1x Voeding, deze moest zijn condensatoren afstaan.
1x Iomega Ditto tapedrive. Voor de behuizing van het geheel.

Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Oude%20CDrom%20speler%20moet%20onderdelen%20afstaan%203.jpg

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 13:46

RSP

Goed werk Blacksun!

Fijn om zo'n Windows XP logo te zien bij 't opstarten ^^

Verwijderd

netjes gedaan,

trouwens goed idee om ff een knoppie temaken voor je kerstboom ;)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 08:34
ok, ff kijken of ik dit correct heb:
bij hdd activiteit loopt eerst de balk vol, en daarna gaan alle LED's feller brander (als de balk vol is dus)

of ligt dat er net aan hoe je de camera gehouden hebt?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
Het feller oplichten in dat filmpje in het donker komt puur door het automatisch scherpstellen van de camera.

Verwijderd

Lol, en dan die opmerking aan het eind:

1x Voeding, deze moest zijn condensatoren afstaan.

:+ :+ :+

Heel gaaf gedaan! Net een kermis attractie! _/-\o_

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-10 09:20

Silentpuma

To much mind...

Wow, daar zijn echt ziek veel ledjes in verwerkt zeg! :o Wel mooi gelukt zo te zien, gj! :)

Use the Search Luke...

Verwijderd

als ik het dus goed begrijp heb je de 4 lm3914's in cascade gezet en ingestelt op een referentie spanning van 1.5 - 2 volt ( hdd led spanning ) ??

Verwijderd

De benodigde ingangsspanning voor 1 LM3914 is 1,25V
Hoe meer LMs, hoe hoger de benodigde ingangsspanning.

Verwijderd

ik ben ook al ff bezig met zoiets proberen te maken alleen lukt mij het niet om het op en neer gaand effect juist te krijgen heb je miss een schema dat je ff zou willen delen??? je zou er mij in ieder geval een plezier mee doen
Greetz Gert AkA BOBO

Verwijderd

Topicstarter
Ja DeeP_7894 ik heb ze in der daad ingesteld op een spanning, maar deze is 5V volt voor een HDD led. ;)

Het gaat niet zoals exter beweerd eigenlijk. Het is mogelijk om per LM3914 een eigen referentie voltage aan te geven. Dus je kan door het toevoegen of juist weglaten van weerstanden bepalen of hij een 5V range moet hebben maar je kunt hem ook een +35Volt ingang geven en hem dan van 0 tot 35 in stapjes van 3,5 volt een ledje laten aanzetten. Het is dus compleet zelf instelbaar welk voltage je wilt weergeven of welk deel van een voltage.

Je kunt dus ook rustig een 10 leds hdd-activity meter maken. (Maar die was al bedacht :) )
Maar ook een 20 of 100 led variant 8)7

gert-bobo ik zal het schema effe tekenen en daarna hier toevoegen.

Verwijderd

Ben erg benieuwd hoe jij meerdere LM3914 IC's met maar 1,25V wilt aansturen.

De minimale ingangsspanning om 10 LEDs aan te sturen is 1,25V.
Bij het 2e IC zal de benodigde spanning 2,5V moeten zijn om 20 LEDs aan te sturen, bij het 3e 3,75V voor 30 LEDs en voor 40 LEDs is de minimaal benodigde ingangsspanning 5V.

En dat bedoel ik met hoe meer LMs, hoe hoger de benodigde ingangsspanning.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 20:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou hier het schema dat hopelijk de antwoorden geeft. Want ik geloof dat exter en ik langs elkaar heen praten :) Het klopt dat je een ander voltage nodig hebt. Alleen is het in dit geval ook 5 volt waarmee je aanstuurt en niet 1,25 dus je hoeft geen opamp achtige schakelingen te verzinnen om het te laten werken.

Afbeeldingslocatie: http://blacksun.student.utwente.nl/thumbs/th_Schema%20HD%20led.bmp

Hou er rekening mee dat ik de rechtse 2 LM3914 even gespiegeld heb waardoor het schema iets overzichtelijker blijft.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 20:44 ]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:09

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kun je wellicht een filmpje maken van het geheel in actie :)

Ik moet weer eens beter lezen ;)

Iig leuk gedaan hoor :Y)

[ Voor 38% gewijzigd door tweakduke op 06-06-2004 21:39 ]

Tweakers Discord

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 20:42:
Nou hier het schema dat hopelijk de antwoorden geeft. Want ik geloof dat exter en ik langs elkaar heen praten :) Het klopt dat je een ander voltage nodig hebt. Alleen is het in dit geval ook 5 volt waarmee je aanstuurt en niet 1,25 dus je hoeft geen opamp achtige schakelingen te verzinnen om het te laten werken.
ontloopt elkaar niet veel hè...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2004 21:50 ]

• XJos88
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-08 10:29
Verwijderd schreef op 06 juni 2004 @ 20:42:

Hou er rekening mee dat ik de rechtse 2 LM3914 even gespiegeld heb waardoor het schema iets overzichtelijker blijft.
Schema's tekenen is geen hobby van jou geloof ik :)

Maar wat exter bedoeld, is dat de referentie spanning die het IC kan leveren minimaal 1.2 (of 1.25) volt is. En dat daarom twee LM3914's minimaal 2,5 volt en 4 LM3914's minimaal 5 volt op de ingang nodig zouden hebben om alle leds te laten branden.

Alleen.. dit is niet zo.

Je kunt ook alleen de Vref van de laatste LM3914 gebruiken, en voor de rest de LO en HI ingangen met elkaar in serie schakelen. De nauwkeurigheid neemt dan wel iets af, maar ik geloof niet dat we hier een precisie instrument aan het maken waren.

Verwijderd

Bedoel je zo?
Staat trouwens wel 0-5V bij....

En dat is ook zo zie ik...

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je zit niet vast aan 0-5Volt. Je kunt tot +35Volt op de ingang zetten en zelfs ook negatieve voltages (Wel je V- even aan een negatieve bron hangen dan :) )

Ik geloof dat XJos88 precies de spijker op z`n kop slaat met z`n opmerking. Het is gewoon mogelijk om een kleinere spanning te meten aangezien de interne opbouw van de LM3914 uit 10 comparatoren bestaat en je die rustig "oneindig" kunt doorverbinden en deze een kleinere spanning dan 1.2 Volt kunt laten weergeven.

Je zou zelfs een mili volt nog kunnen laten verdelen in 10 stukken maar het probleem is dat je stroom dan heel erg klein wordt en niet sterk genoeg meer is om een led aan te sturen (ondanks dat de ingangsstroom ongeveer 10x wordt versterkt).

Ik heb mijn ontwerp op de datasheet gebaseerd, en misschien is het wel een beter idee om gewoon effe te googlen op lm3914.pdf, mochten er nog onduidelijkheden zijn.

Verwijderd

De LM3914 reageert helemaal niet op een negatieve ingangsspanning, alleen als de uitgangsspanning van de buffertrap hoog wordt kunnen de comparatoruitgangen laag worden waardoor de LEDs gaan branden.

Een symmetrische voedingsspanning werkt zeker niet, een ingangssignaal van 0V is dan hoog ten opzichte de negatieve voedingsspanning en afhankelijk van de hoogte van de referentiespanning lichten dan meerdere tot alle LEDs op.
Waar wilde je trouwens de 0V van je stuurschakeling aan vast knopen? Het IC is helemaal niet gemaakt voor een symmetrische voedingsspanning, niet verwarren met een opamp.

Die LEDstroom staat trouwens ook helemaal los van de ingangsspanning-of stroom en wordt enkel bepaald door de weerstandswaarde tussen pen 7 en 0V.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 00:04 ]

• XJos88
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-08 10:29
Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 23:11:
De LM3914 reageert helemaal niet op een negatieve ingangsspanning, alleen als de uitgangsspanning van de buffertrap hoog wordt kunnen de comparatoruitgangen laag worden waardoor de LEDs gaan branden.

Een symmetrische voedingsspanning werkt zeker niet, een ingangssignaal van 0V is dan hoog ten opzichte de negatieve voedingsspanning en afhankelijk van de hoogte van de referentiespanning lichten dan meerdere tot alle LEDs op.
Waar wilde je trouwens de 0V van je stuurschakeling aan vast knopen? Het IC is helemaal niet gemaakt voor een symmetrische voedingsspanning, niet verwarren met een opamp.
Da bedoelt ie ook allemaal niet denk ik :)

Wat Black Sun denk ik bedoeld is, dat als je bijvoorbeeld een meter zou willen maken voor spanningen tussen de -5V en +5V je het IC kunt voeden met +5V en -5V. Het IC 'ziet' dan een spanningsverschil van 10V, en afhankelijk van de ingangsspanning gaan er een of meer ledjes branden: 1 ledje bij -5V, 2 ledjes bij -4V, tot 10 ledjes bij +5V

Nog een opmerking voor Black Sun trouwens: in je schema kun je de weerstanden van 33 ohm gewoon weglaten. De stroom door de ledjes is al begrenst, op iets van 10 x de stroom door de referentie spanningsbron. De ledjes kun je dus bewaren voor je volgende project.

Verwijderd

Dat zou nog kunnen.

Een voorschakelweerstand voor de LEDs is inderdaad niet nodig, het helpt wel om de dissipatie van het IC te beperken.
In voorkomende gevallen wordt er 1 weerstand toegepast voor alle LEDs, en die kan afhankelijk van de hoogte van de voedingsspanning en LEDstroom nodig zijn ook.

[ Voor 174% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2004 01:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ghe ghe idd XJos88 die weerstanden zijn helemaal niet nodig :) maar ja misschien vertrouw ik gewoon m`n eigen schakelingen niet genoeg :P

BTW excuses exter dat ik iets anders bedoel dan jij probeert duidelijk te maken. Ik bedoel idd wat XJos88 zegt in z`n laatste post. Ik ben er van overtuigd dat je weet waar je het over hebt. (even op je site rond gehuppeld ;) ). Alleen ik bedoelde dus wat anders.
Pagina: 1