Toon posts:

[R9800 pro] Zwart scherm na paar minuten spelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Koel, ik heb een nieuwe videokaart....een saphire radeon 9800 pro...NOT

Ik heb hem er vanmiddag in gezet, maar wanneer ik een spel opstart krijg ik na een aantal minuten (dit fluctueert nogal) een zwart scherm...m'n monitor gaat op stand-by. Ik kan nog wel "doorspelen"; het geluid is er nog, ik kan bijv. gewoon doorschieten. Ik heb tot nu toe farcry en painkiller geprobeerd en bij beiden krijg ik hetzelfde probleem. Vreemd is dat ie bij painkiller pas vastliep op het moment dat ik in het optionsscreen zat...geen zware 3d op dat moment. Bovendien heb ik ook 3d mark laten lopen en daarbij gaf ie geen problemen...

Nou heb ik een tijd lopen surfen op dit forum en ben ik dit probleem herhaaldelijk tegengekomen. Verscheidene oplossingen passeren de revue; zwakke voeding (300 watt, a-open, maar net nieuw en zoveel apparaten heb ik er niet in); drivers (ik heb de nieuwst cataclyst-drivers, 4.5) en het lijkt me toch zeer vreemd dat de officiele drivers crashes veroorzaken...; wellicht een combinatie-probleem met het moederbord (ook apart, gezien het feit dat ik dit al eerder had bij mn ouwe pc en een gforce...); wellicht dat ouwe nvidia-drivers na-weeen geven, maar ik heb de naste files remover erover heen gegooid.

Ik heb ook gelezen dat fastwrite een optie zou kunnen zijn (aan of uit)...maar, afgezien van het feit dat ik niet weet wat het is, wordt aangeraden deze uit te zetten... Eventueel agp verlagen tot 4x...maarja, daar koop ik dus geen nieuwe vid-kaart voor...om em zwakker te maken dan dat ie behoort te zijn...

Verder had ik hiervoor een gforce ti-4200 er in...en daarbij geen probleem whatsoever...
De laatse keer dat ik farcry probeerde, en mn pc vastliep, alt-tabte ik en kreeg ik allemaal witte balkjes op een blauw scherm, zgn artifacts, heb ik me laten vertellen. Ik heb me ook laten vertellen dat dit een slecht teken is...iets met pipelines enzo? Het zou toch verdorie te gek zijn dat dit ding nu al kapot is, voordat ik er maar iets mee heb kunnen doen...?

Mijn excuses voor de lange post, maar ik zit me hier op te winden, omdat mn pc, zoals tegenwoordig schering en inslag is, niet werkt naar behoren...en ik ben een blaataap :D what can i say....

Ik ben zeer benieuwd naar reacties

SWA

N.B.
Ik weet niet wat ik er allemaal bij moet vermelden qua system specs...maar ik heb een net nieuwe p4-3gig met genoeg geheugen en genoeg harde schijfruimte...

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 01:41 ]

Verwijderd

Wat voor voeding heb je?

Verwijderd

Topicstarter
A-open

Als ik me niet vergis is dit het type: AO300-12APNF

DC output: 300 watt...

Ik heb hier ook aan gedacht, maar ik heb toevallig een pc van een maat van mij hier staan...hij heeft ook een radeon 9800 pro en een 300 watt voeding...bovendien heeft hij er meer apparaten in...

SWA

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Allereerst welkom op GoT :)
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 01:39:
[...]Ik ben zeer benieuwd naar reacties
Wij zijn nog veel benieuwderder naar je specs.
N.B.
Ik weet niet wat ik er allemaal bij moet vermelden qua system specs...maar ik heb een net nieuwe p4-3gig met genoeg geheugen en genoeg harde schijfruimte...
Begin bijvoorbeeld eens met te vermelden welk moederbord je hebt.
Dan ook meteen even welke drivers je daarvoor geïnstalleerd hebt en welke DirectX versie.
En waarom ook niet meteen welk OS je gebruikt :)
Ik heb hem er vanmiddag in gezet, maar wanneer ik een spel opstart krijg ik na een aantal minuten (dit fluctueert nogal) een zwart scherm...m'n monitor gaat op stand-by. Ik kan nog wel "doorspelen"; het geluid is er nog, ik kan bijv. gewoon doorschieten.
Zet VPU Recover eens uit (hoe dat moet kun je via Google wel vinden) en kijk of dit nog voorkomt.
Vreemd is dat ie bij painkiller pas vastliep op het moment dat ik in het optionsscreen zat...geen zware 3d op dat moment.
Dit is niet vreemd; het is bekend dat Painkiller in het menu vast kan lopen. Kijk of het spel na een update nog zoiets vertoont.
Bovendien heb ik ook 3d mark laten lopen en daarbij gaf ie geen problemen...
Je kaart doet het dus :)
Nou heb ik een tijd lopen surfen op dit forum en ben ik dit probleem herhaaldelijk tegengekomen. Verscheidene oplossingen passeren de revue; zwakke voeding (300 watt, a-open, maar net nieuw en zoveel apparaten heb ik er niet in)
Probeer dan toch maar een andere (bijvoorbeeld die van je maat). Wie weet is dat het gewoon :)
drivers (ik heb de nieuwst cataclyst-drivers, 4.5) en het lijkt me toch zeer vreemd dat de officiele drivers crashes veroorzaken...
Dit is niet onmogelijk hoor.. probeer eens een paar andere drivers.
Ik heb ook gelezen dat fastwrite een optie zou kunnen zijn (aan of uit)...maar, afgezien van het feit dat ik niet weet wat het is, wordt aangeraden deze uit te zetten...
Fastwrites heeft vrijwel geen impact op de performance en maakt je systeem alleen maar onnodig instabiel. Uitzetten is in mijn ogen een vereiste.
Eventueel agp verlagen tot 4x...maarja, daar koop ik dus geen nieuwe vid-kaart voor...om em zwakker te maken dan dat ie behoort te zijn...
Dus dit heb je niet eens geprobeerd :?
Als je een beetje had gezocht had je gevonden dat AGP 8x weinig tot géén prestatiewinst opleverd tegenover AGP 4x. Proberen dus..
Het zou toch verdorie te gek zijn dat dit ding nu al kapot is, voordat ik er maar iets mee heb kunnen doen...?
Dit gebeurd ook wel vaker; een zogeheten DOA.
Aangezien je kaart net nieuw is lijkt het me een kleine moeite hem onder de garantie terug te brengen (als het een videokaart probleem blijkt te zijn) :)
Mijn excuses voor de lange post
Mijne is langer ;)
Anyway, hoe langer de startpost, des te meer je erin kwijt kunt.
Toch staat er in die van jou imo te weinig info :)

Goed, wat mij de meest logische verklaring lijkt is de overstap nVidia --> ATi.
Dit geeft wel vaker problemen, dus probeer eens een schone installatie van Windows.
Ook een andere voeding proberen is een goed idee, evenals de kaart in een ander systeem te testen.
Al met al, genoeg te doen..

Succes.

[ Voor 26% gewijzigd door Rone op 04-06-2004 02:30 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, bedankt voor de uitgebreide reply, simpelweg master!

Voordat ik mn systemspecs ga opdreunen...ik heb em zojuist op agp 4x gezet, en het lijkt mn probleem op te lossen...misschien ben ik iets te voorbarig, maar ik heb geruime tijd kunnen genieten van een goed jungle-gevecht in farcry :D

Gaat ie dan:

P4-3Gig
moederbord: asus p4s800
Win-XP pro
directX 9.0 (b?)

Ik had hiervoor de allerlaatste nvidia drivers (56.72) geinstalleerd, en die had ik dus niet, zelfs na het te hebben nagevraagd aan een maat van mij, die beweert kennis van zaken te hebben (da blijkt!), gedeinstalleerd...wel de nieuwe ati-drivers geinstalleerd....maar goed, ik meen dit gecorigeerd te hebben door ze als nog via add/remove hardware verwijderd te hebben en daarna de "nasty file remover" van Guru3d erover heen te kaaien...should do the trick...I hope

Ik heb inmiddels de omega drivers geinstalleerd, maar die maken geen verschil...
Daarna ook agp 8x naar 4x gezet....daarna weer farcry opgestart...en toen kon ik een hele lange tijd spelen...zolang zelfs dat ik dacht: "gauw naar mn post om het blijde nieuws te verspreiden"...nu maar hopen dat ik me zelf niet dood maak met een blije mus.... :D

Ik hoop van harte dat dit inderdaad de oplossing is...Win-xp opnieuw installeren stemt me niet blij, nog minder dat ik een nieuwe voeding zou moeten halen...

Doe het doe het doe het doe het...zo niet dan kan ik straks weer vrolijk verder klagen... 8)7

Hoe het ook zij, bedankt voor de posts

R-e-s-t-e-c-p _/-\o_

SWA

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:35

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

heb je de kaart via dvi aangesloten? Zo ja doe t dan gewoon analoog en je heb geen enkel probleem meer :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Topicstarter
Nope heb ik nie gedaan, maar zoals gezegd lijkt het probleem te zijn verholpen door AGP 8x te veranderen naar AGP 4x....wat het precies doet...weet ik nie, maar het werkt....en dat is voor een naabje als ik genoeg...

SWA

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 02:39:
Allereerst, bedankt voor de uitgebreide reply, simpelweg master!
Always glad to help :Y)
..maar zoals gezegd lijkt het probleem te zijn verholpen door AGP 8x te veranderen naar AGP 4x....wat het precies doet...weet ik nie, maar het werkt..
Dat is mooi, en wees niet bang dat je er erg veel performance verlies op maakt.
Zoals ik al zei is er zo weinig verschil tussen 8x en 4x (in sommige gevallen is 4x zelfs sneller) :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topictitel aangepast :)

Verwijderd

verschil tussen 8x en 4x agp is te verwaarlozen.
maakt maar een paar fps verschil dat je het niet eens merkt :)
Pagina: 1