[mini-lcd] Philips uit 1993

Pagina: 1
Acties:
  • 1.024 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-07 10:02
Goedenavond,
Gister heb ik voor een computerklusje een aardige gadget gekregen, nl een klein Philips lcd-schermpje uit 1993.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zetje01/pics/lcd1.JPG

Hij bestaat uit een 'voet' met de electronica er in en het schermpje zelf.
Aan de achterkant van de voet zitten een composiet- en een gelijkstroomaansluiting.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zetje01/pics/lcd4.JPG

Het beeldoppervlak is zo'n 9 bij 12 centimeter en kan resoluties van 800x600 en 1024x768 aan. Kleurdiepte weet ik niet, het lijkt tussen 256 en 16-bits kleuren in te zitten.
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zetje01/pics/lcd2.JPG

Aan de achterkant van het scherm zit een datakabel naar de voet en een sticker met de volgende gegevens:
Flat Panel Display ENG.SAMPLE
LDE 062T-20
Active Matrix LCD-Module
10-17V DC 0,86A
MADE IN THE NETHERLANDS
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/zetje01/pics/lcd3.JPG

Ik kreeg er een 15-volts adapter bij (lijkt mij niet origineel) waar hij het prima op doet, hooguit is het scherm een beetje fel.

Aan de onderkant van de voet zit nog een sticker met:
Module No. 7
A0009249001015
Datum: 06-07-93

Hij doet het verder prima, weinig ghosting :) inkijkhoek is wat minder...
Nou ben ik wel nieuwsgierig naar de geschiedenis van dit ding.
Zijn er hier dus mensen die dit wel eerder gezien hebben en er meer over kunnen vertellen?

[ Voor 8% gewijzigd door zetje01 op 06-04-2005 00:55 ]

• flipje81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-07 15:15
Tja met deze info op je achterkant:

Aan de achterkant van het scherm zit een datakabel naar de voet en een sticker met de volgende gegevens:
Flat Panel Display ENG.SAMPLE
LDE 062T-20
Active Matrix LCD-Module
10-17V DC 0,86A
MADE IN THE NETHERLANDS

Dat eng. sample duidt erop dat het een engeneering sample is..ik denk dus dat dit een heel zeldzaam schermpje is!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 15:13

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het lijkt me niet iets dat in productie is gegaan, omdat het als monitor niet echt een bruikbare vorm heeft. Voor engineering sample is het wel erg mooi afgewerkt en zou het ook heel erg moeilijk te krijgen zijn.

Volgens mij is het een ding wat 10 jaar geleden op een computerbeurs heeft gestaan, waarom zouden ze anders de moeite nemen om een zilverkleurige behuizing en een soort "voet" er onder te zetten?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Dat zijn Philips 6,4" TFT schermpjes - de versie die jij hebt is een enginering sample die oa. naar klanten / beurzen of onderzoeks-/ontwikkelingsafdelingen gestuurd werden als voorbeeld. Er was ook een LDE 062T-22 uitvoering van.

De voet is een aparte unit met daarin de composiet decoder. De 20 in het typenummer zou kunnen slaan op de snelheid van het scherm: 20ms

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 01:08 ]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 04:40

Brazza

Byte me!

Wat voor aansluiting zit erop en wat zie ik nu?

[ Voor 6% gewijzigd door Brazza op 04-06-2004 01:12 ]

Verwijderd

Brazza schreef op 04 juni 2004 @ 01:10:
Wat voor aansluiting zit erop en wat zie ik nu?
Gewoon zijn desktop met wat vensters open (beeldschermeigenschappen + monitoringprogramma's + taakbeheer) ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 01:14 ]

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 14:43
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 01:13:
[...]
Gewoon zijn desktop met wat vensters open (beeldschermeigenschappen + monitoringprogramma's + taakbeheer) ;)
hup dvd's kijken in je bedje!

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• zetje01
Yep, DuMeter, beeldschermeigenschappen, epox USDM om fans, temps en voltages te monitoren, en taskmanager.

Ik kan uiteraard alles er op draaien, divx ook uitstekend.
Ik wil ook gerust wel wat meer fotos maken en dergelijke.

In ieder geval bedankt voor de reakties en info tot-nu-toe!
:)

edit:
Zijn Philips 6,4" TFT schermpjes een standaard geweest om in machines/apparaten te zetten?

[ Voor 15% gewijzigd door zetje01 op 04-06-2004 01:21 ]

Verwijderd

Nou, standaard niet echt. Er werden voor industriele toepassingen allerlei schermen gebruikt, zelfs met touchscreen. De maatvoering 6,4" (16,2..cm) suggereert iig wel een dergelijke toepassing. Voor een mobiele TV was het snel te groot en voor een laptop is het eigenlijk weer te klein. Bovendien verwacht je daar geen composiet als input voor. Wellicht dat er in 1992-1994 wat bewegingen/bedenkingen/onderzoeken waren in/naar de handheld-console/portable-VCD branche?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 02:24 ]

Verwijderd

Super tof dat je de foto's weer zichtbaar hebt gemaakt!

Het scherm ziet er inderdaad hetzelfde uit als het scherm in de Philips CDI-360, alleen dan is dat scherm in een plastic doosje gezet in plaats van dit metalen omhulsel

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~schendst/fotos/philips/Picture%20023%20(Custom).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~schendst/fotos/philips/Picture%20017%20(Custom).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~schendst/fotos/philips/Picture%20009%20(Custom).jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~schendst/fotos/philips/Picture%20011%20(Custom).jpg

Alleen is bij het scherm van de CDI-360 het type nummer: LDE 062T-10 (ipv de -20).
Dus ver moedelijk is -10 plastic omhulsel en -20 metaal.
Volgens de ICDA.org site heeft het scherm een resolutie van 756x556 .
Hoe heb jij bepaald dat het apparaat 800x600 of 1024x768 aan kan? Heeft het kastje ook een VGA input? Hoe anders heb je 1024x768 als input kunnen geven?

Weet iemand anders nog meer Philips apparaten waar dit (echt Hollandse) scherm in is gebruikt? Ik heb al in de database van van onderdelen voor consumenten elektronica gekeken, maar daar kende ze het hele scherm niet.

Mijn Display heeft trouwens 3 slecht reagerende pixels (1 blijft wit, en de andere worden blauw als ze zwart moeten worden). Is dit scherm perfect?

• zetje01
Die derde foto van jou, dat is dus precies mijn schermpje :)
Ik heb 'm vanmiddag weer even aan m'n videokaart gehangen (tv-out) en het beeld van m'n secundary monitor geschwitcht naar dit lcd-schermpje, en dan geeft hij toch echt het 1024x768 beeld mooi fullscreen op dit scherm.
(maar misschien wordt het beeld wel geïnterpoleerd weergegeven, dat is moeilijk te zien...)

Anyways, leuk om een real-life toepassing voor dit scherm te zien. Even Googlen op cdi-360 hielp ook wel :)

Verwijderd

en dan geeft hij toch echt het 1024x768 beeld mooi fullscreen op dit scherm.
Als hij aan je TVout hangt dan is de resolutie aangepast naar PAL (720x576 interlaced) ongeacht je desktop/windows resolutie (maximale is afhankelijk van je conversiechipje/videokaart GPU). En dat komt aardig in de buurt met de eerder geposte info:
Volgens de ICDA.org site heeft het scherm een resolutie van 756x556.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 02:06 ]

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

kan die data kabel niet voor een touchscreen zijn?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• zetje01
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 01:55:
[...]
Als hij aan je TVout hangt dan is de resolutie aangepast naar PAL (720x576 interlaced) ongeacht je desktop/windows resolutie (maximale is afhankelijk van je conversiechipje/videokaart GPU). En dat komt aardig in de buurt met de eerder geposte info:
[...]
Ik heb nu een Nv. 6600GT, hiervoor had ik Ati 8500 en daarvoor een gf2mx400 en daarvoor een tnt1 en bij al die kaarten heb ik altijd een tv-out resolutie van 1024x768 gehad. Althans, zo heb ik het altijd ingesteld. Ik zal vandaag of morgen eens kijken of ik zo'n PAL-resolutie kan instellen en kijken hoe het er uit ziet...
Tenzij iemand een goed idee heeft om de echte 'pixelresolutie' te achterhalen.

De 'datakabel' tussen het scherm en de voet lijkt mij voor aansturing van het scherm, het ziet er net zo uit als bij een opengeschroefde laptop. Overigens heb ik wel even goed gekeken of het niet toevallig een touchscreen was, maar ik kon geen 'raster' over het scherm ontdekken.

Verwijderd

Nee, dit zijn zeker geen touchscreens, de kabel tussen scherm en kastje is gewoon de LCD aandrijving. (ik vermoed een soort universele LCD standaard voor RGB-in, maar dat weet ik niet zeker.)

De CDI-360 heeft trouwens een speciale RGB input poort, alleen heb ik daar geen kabel voor. Ik heb ondertussen de pin-layout kunnen achterhalen, maar de stekker zelf is ook nog eens niet verkrijgbaar, en erg klein enzo. dat gaat veel tijd kosten om een kabel te klussen om dit ding aan te sturen.

de beschrijving van het scherm op mijn CDI is trouwens:
"Color Liquid Crystal Display D2R Active Matrix System"

Bij de goedkopere opvolger de CDI-350 met een sharp scherm hadden ze het pas over TFT

Verwijderd

heeft er hier nog iemand meer uitleg over.

ik heb ook zo enkele schermpjes liggen en ik zou deze graag gebruiken.
Ik krijg er wel beeld op maar ik krijg het niet gesynchroniseerd.
Iemand enig idee hoe ik dat zou kunnen doen?

Alvast bedankt

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Gezocht? Al met de settings gespeeld? Wat gaat er precies mis met de sync eigenlijk? Probeer je probleem dus iets uitgebreider te beschrijven, dan is de kans dat iemand al iets weet of dat er wat algemene technieken toegepast kunnen worden wat groter.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

ik zla mijn best doen om het uit te leggen.

als ik er een vga signaal op steek en ik haal mijn sync uit V_SYNC+H_SYNC+GREEN (zoals hier) dan zie ik wel iets maar het beeld rolt enkele malen snel over het scherm. Dus ik heb de kleuren wel maar het beeld is niet zichtbaar doordat het zo snel rolt.

sluit ik een composit signaal aan op 1 ingang (ik heb er 3 R, G en B) + ik koppel dit signaal door naar de sync ingang, dan kreeg ik beter beeld maar het beeld begint halverwege mijn scherm. Dus de onderste helft van mijn beeld staat bovenaan en het bovenste deel staat onderaan.

Het zou dus wel de bedoeling zijn dat ik vga hiervoor gebruik.

Heeft er soms iemand een oplossing?
Pagina: 1