[speakers] oude B&O luidsprekers

Pagina: 1
Acties:
  • 759 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bronnie2
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-03 16:41
even twee korte vragen;
Op een rommelmarkt 2 oude B&O luisprekers gekocht voor 5 euro :)
Ze zijn niet puntgaaf maar spelen nog goed.
Ik ben door wat zoeken erachter gekomen dat dit type ongeveer 20 jaar oud is, de S45.2

Mijn vragen;
Wat gebeurt er met speakers die zo oud zijn, loopt de kwaliteit (ver) terug?
Hoe zijn deze luidsprekers in te schalen in vergelijking met de huidige luisprekers en dan bedoel ik niet qua uiterlijk maar wat betreft klank en kwaliteit, is daar veel in veranderd?
Misschien een oude rot op dit terrein?

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Er zijn een hoop nieuwe technieken bijgekomen in 20 jaar, maar de meeste luidsprekers zijn nog erg goed.

Wat wel een probleem kan worden is de ophanging van de conussen. Schuim verpulvert langzaam. Het kan wel eens tijd worden om ze te reconen. Als het kan, liefst met rubber :) . Dat gaat veel langer mee en kun je er nog lang plezier van hebben.

En of het nu zo interessant is om te weten hoe ze spelen vergeleken met nieuwe luidsprekers is op zich niet zo relevant, het gaat erom wat jij er zelf van vindt :) . Voor €5,- kan het geen miskoop zijn, toch?

Music Addicted

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-08 16:46

voodooless

Sound is no voodoo!

Speakers kunnen zeker nog prima in orde zijn. Als er rubber surrounds op de woofer zitten, kan het zijn dat deze weggerot zijn, of zo dun dat ze scheuren bij hoger volume. Maar misschien is het gewoon prima in orde :) Maak anders ff wat pics ;)

Waarmee ze te vergelijken zijn zou ik niet echt durven te zeggen...
Er zijn een hoop nieuwe technieken bijgekomen in 20 jaar, maar de meeste luidsprekers zijn nog erg goed.
Zeker is er veel nieuws bij gekomen. Bedenk wel dat het merendeel van deze technieken vooral marketing zijn ;)

Zijn het deze:

Afbeeldingslocatie: http://i10.ebayimg.com/02/i/01/d5/f7/ac_1.JPG

[ Voor 35% gewijzigd door voodooless op 04-06-2004 00:45 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 00:50
Ik heb zelf tot twee jaar geleden met Jamo speakers van twintig jaar oud gespeeld. De kwaliteit is natuurlijk wel minder dan wat je tegenwoordig voor hun originele aanschafprijs koopt (inflatie meegerekend), maar een echt groot verschil is het niet!

Het probleem dat oudere (vooral Jamo-)speakers hebben is dat de conusrand uitdroogt en bij grote uitslagen slijt deze dan veel sneller. Op een gegeven moment vlogen tijdens een aardig bassige scène er stukken conusrand om m'n oren :P.

Maar dit was dus bij mijn speakers zo, ik ken ook mensen waarbij de oude speakers nog als een tiet staan te spelen :Y). Nu besef ik me dat dit hele stukje tekst nergens op slaat, want het is eigenlijk merk-afhankelijk en ik heb geen ervaring met oude B&O-speakers :P.

Edit: Sneller leren typen SpleeffY ;(...

Edit2:
Boekster schreef op 04 juni 2004 @ 00:43:
Het kan wel eens tijd worden om ze te reconen. Als het kan, liefst met rubber :) . Dat gaat veel langer mee en kun je er nog lang plezier van hebben.
Dat is zo ongelooflijk duur, ik kom bedragen van dik € 200,-- per unit tegen. Mijn advies is dan om een nieuw paar te kopen :). Maar dat is natuurlijk weer afhankelijk van de geluidskwaliteit van je speakers B).

[ Voor 28% gewijzigd door SpleeffY op 04-06-2004 01:07 ]

• bronnie2
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-03 16:41
@ deepspace; Jaaa dat plaatje klopt precies!!

Ik heb inderdaad naar de conusranden van de woofer zitten kijken maar ik kan niets verkeerds ontdekken. Heb er ook nog niet echt hard mee gespeelt maar dat is ook niet de bedoeling.
Gebeurt en niets met de magneten en filters van de speakers na 20 jaar?

Dan nog een (domme) vraag; maakt het uit of je dit type boekenplank speakers staand of liggend neerzet? En als ze liggen moeten de tweaters dan binnen of buiten, of maakt dat niets uit?

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Wat raar dat ze exact hetzelfde zijn, en niet dat de ene tweeter links en de andere rechts zit (symmetrisch dus).

Maargoed: Filters slijten ook wel, maar dat zijn meestal de condensatoren. Die kun je vervangen voor een kleine verbetering.

En ik zou ze gewoon staand houden, dat is voor de spreiding veel beter. De meeste luidsprekers hebeben een slechte verticale spreidning en zijn horizontaal een stuk beter.

Wat btreft de randen, probeer er eens voorzichtig en zacht met je vinger overheen te gaan. Dan kun je een beetje voelen of ze droog zijn. Zoja: Dan zijn ze redelijk aan hun einde. Zoniet, dan kun je geowon lekker spelen :) .

Music Addicted

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

sommige speakers vergaan idd, vooral woofers hebben te lijden als ze een schuimrand hebben. die valt dan letterlijk uit elkaar.
ik heb zelf een setje B&W DM4 staan, uit 1971, en eerlijk gezegt wil ik niet anders meer.... maar mijn versterker , sony v-fet, is ook al 30 jaar oud... :)

wisselfilters kunnen ook verlopen. de spoelen niet, koper vergaat niet zo snel :) maar elco's kunnen dat zeker wel, ze kunnen gaan lekken etc. dus de cappaciteit ervan kan veranderen. je kan dus bv je boxen open maken, de condensatoren der uit solderen, even na meten met een meetbrug en eventueel vervangen als ze teveel afwijken.

[ Voor 40% gewijzigd door MidiMaze op 04-06-2004 11:29 . Reden: beter lezen ... ]

blabla

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-08 22:28
Ik luister zelf (uit budget-redenen) op een set Infinity Qb's van een 25-tal jaar oud. Toen was de adviesverkoopprijs voor die dingen meer dan $400 per paar, dus het was toen zeker geen budgetspul.

Als ik de speakers echter vergelijk met moderne budgetspeakers, kunnen ze eigenlijk niet mee... De behuizing is uit dunne spaanplaat zonder enige vorm van bracing, en trilt dus heerlijk mee, zeker als je weet dat de speakers zo'n 70cm hoog en 40 breed zijn. Het 3-weg scheidingsfilter is maar 6dB/octaaf, waardoor de woofer leuke resonanties in het middengebied weergeeft, en de middentoner leuke resonanties in het hoog.

Voor de rest: de mechanische eigenschappen van een speaker gaan wel achteruit met de tijd, maar zolang de rubbers nog goed zijn, is dit effect te verwaarlozen. Het verschil in kwaliteit tussen oude en nieuwe speakers wordt voornamelijk bepaald door 20 jaar technische vooruitgang.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Waarom zijn ze eigenlijk ooit begonnen met die zachte surroundringen?

Ik heb veel high-end speakers gezien met gewoon plastic surroundringen, dus de kwaliteit qua geluid maakt niet uit. :?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Ik denk dat veel luidsprekerbouwers er niet van uit gingen dat hun speakers 10 jr+ in gebruik zouden blijven, en dan nog, dat het op de lange termijn kapot zou gaan was toen misschien niet zo bekend ?

Er is in 20 jaar tijd wel het een en ander verbeterd, ook aan de bovenkant van de HiFi markt. Ik vind de kwaliteit (s verbetering) het echter al snel een kwestie van smaak en andere factoren buiten de eigenlijke speaker.
Pagina: 1