Softwarematig cdrom openen en dichtdoen

Pagina: 1
Acties:

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Hey

Ik zoek een programma dat de cdrom speler kan openen en dicht doen. Dit voor mijn divx bak die ik aan het bouwen ben :7 .Maar....ik kan niet bij het knopje van de cdrom.

Het moeten wel 2 bestanden zijn; bijvb close.exe en open.exe, omdat ik ze dmv mijn afstandsbediening wil aansturen. Programma's waar ik eerst met de muis een menu door moet worstelen heeft dus geen zin. Dus gewoon een open.exe en close.exe bijvb, geen dingen waarbij je de muis oid nodig hebt! Ik gebruik nl winlirc en IRassistant.

Wat ik heb gedaan:
1)Via www.download.com en gezocht op cd-rom close.
Dat DDCDes 2.0.0.1 (of CDDTOOL) is het niet. Die heb ik dus al om hem open te doen...... maar ik wil heb ook netjes dicht kunnen doen. :O

2) http://www.rjlsoftware.co...nt/open_cd/download.shtml
Met dit programma kan ik hem inmiddels open doen. Maar je kan dmv een command te plaatsen het bestand aanpassen voor het openen en dichtdoen. Dus als ik een snelkoppeling maak met close erin en een ander met eject erin werkt het wel, maar niet met IRassistant. Die kijk nl waaraan de snelkoppeling gekoppelt is en ziet dus niet de command regel. Zo doende kan ik hem alleen openen 8)7

en deze http://www.planet-source-...sp?txtCodeId=432&lngWId=1
Tekst gekopiert in notepad en dan opgeslagen als een .vbs bestand. Werkt niet, ik krijg 1 of andere syntax melding :X

Het moet zo simpel zijn... ik heb heel wat topics doorgespit maar allemaal gaan ze over programma's die je eerst met de muis moet "aansturen". Aangezien er helemaal geen beeldscherm op mijn divx bak wordt aangesloten heb ik hier niks aan B)

PS.Het moet wel freeware zijn (hoe kan ik zonder een creditcard überhaupt betalen aan die Amerikaanse lui, 'k ben 17).

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Misschien heb je wat aan de source van cdrdao (GPL licentie)
Hier is een fragmentje uit /dao/GenericMMC.cc

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
// loads ('unload' == 0) or ejects ('unload' == 1) tray
// return: 0: OK
//         1: scsi command failed
int GenericMMC::loadUnload(int unload) const
{
  unsigned char cmd[6];
  memset(cmd, 0, 6);
  cmd[0] = 0x1b; // START/STOP UNIT
  if (unload) {
    cmd[4] = 0x02; // LoUnlo=1, Start=0
  }
  else {
    cmd[4] = 0x03; // LoUnlo=1, Start=1
  }
    if (sendCmd(cmd, 6, NULL, 0, NULL, 0) != 0) {
    message(-2, "Cannot load/unload medium.");
    return 1;
  }
  return 0;
}

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Henk007 schreef op 04 juni 2004 @ 00:46:
Misschien heb je wat aan de source van cdrdao (GPL licentie)
Hier is een fragmentje uit /dao/GenericMMC.cc
KNIP
hey bedankt, maar ik snap er 8)7 van.
Ik krijg een foutmelding als ik dit bestand als test.vbs opsla via kladblok(?) :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Waypoint op 04-06-2004 00:52 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

offtopic:
Welkom op GoT :Y)
Mooie topicstart voor een eerste topic :*

Met die tweede kan je het op zich doen:
- maak een leeg bestand niets.cmd
- maak een open.cmd die alleen 'OPEN_CD.EXE h: open niets.cmd' bevat (geen ' )
- maak een sluit.cmd die alleen 'OPEN_CD.EXE h: close niets.cmd' bevat en klaar :)

Die code die je zelf geeft is VB ipv VBS dus dat gaat idd niet. Hetgeen dat Henk007 geft is C++ (zie ook de extentie). Zonder compiler en / of een boek om C++ te leren dus helaas niet genoeg :P Maar met VBS openen is simpel als je >= mediaplayer 7 hebt: http://www.robvanderwoude.com/files/cdeject_vbs.txt (check ook de rest van www.robvanderwoude.com :) )

Tenslotte: probeer http://www.wineject.com/e_features.php even:
Command line interface
The standard features like Open, Close, Lock and Unlock can be invoked using command line parameters. This allows you to use WinEject in batch files, e.g. to eject a disk automatically after a successful backup.
Kost je wel een postzegel :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
F_J_K schreef op 04 juni 2004 @ 00:54:
offtopic:
Welkom op GoT :Y)
Mooie topicstart voor een eerste topic :*

Met die tweede kan je het op zich doen:
- maak een leeg bestand niets.cmd
- maak een open.cmd die alleen 'OPEN_CD.EXE h: open niets.cmd' bevat (geen ' )
- maak een sluit.cmd die alleen 'OPEN_CD.EXE h: close niets.cmd' bevat en klaar :)
haha bedankt man 8) , ik zit al een paar jaar op diverse fora en nu maar eens op GOT.

Maar ik heb dus een leeg bestand aangemaakt e die andere 2 zonder de aanhalingstekens ook opgeslagen. Alleen nu gebeurt er dus niks :P ....
Die code die je zelf geeft is VB ipv VBS dus dat gaat idd niet. Hetgeen dat Henk007 geft is C++ (zie ook de extentie). Zonder compiler en / of een boek om C++ te leren dus helaas niet genoeg :P Maar met VBS openen is simpel als je >= mediaplayer 7 hebt: http://www.robvanderwoude.com/files/cdeject_vbs.txt (check ook de rest van www.robvanderwoude.com :) )

Tenslotte: probeer http://www.wineject.com/e_features.php even:

[...]

Kost je wel een postzegel :P
Hoezo kost dat een postzegel:P? Maar als ik die command opties wil toevoegen moet ik toch een snelkoppeling maken naar dat vbs bestand en in de regel close/open oid plaatsen toch? Maar wederom, IR Assistant kijkt verder. En kijkt dus niet naar de snelkoppeling, maar naar waar ie heen moet gaan. En dus geen commands :/

Maar zo'n programma bedoel ik dus niet(wineject), ik kan geen functies vanuit IR Assistant aan die programma hangen, that's the problem. Ik zijn zooveel van dat soort programma's maar dan moet je eerst een monitor hebben en een muis aangesloten (en die heb ik dus beide niet strax B) )
Maar met VBS openen is simpel als je >= mediaplayer 7 hebt: http://www.robvanderwoude.com/files/cdeject_vbs.txt (check ook de rest van www.robvanderwoude.com :) )
Ik heb eens gesnuffelt op die site maar ik kwam niet echt wat van belangtegen. Mijn cdrom gaat overigens wel open met dat scripte, maar ook niet dicht (net als het progje dat ik nu gebruikt. Is het dan toch nog zo lastig om zoiets te programmeren 8)7 ?

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Hmm, ik heb (heel even) gekeken. Wineject ondersteund command line options. IR assistant roept 'direct' aan. Dus als je een batch (cmd) bestanden open.cmd en close.cmd aanmaakt (met als inhoud @<path>\wineject.exe [-open | -close ] <drive letter>) dan kan je DIE toch direct aanroepen? Probleem opgelost..

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Tinkerer schreef op 04 juni 2004 @ 01:23:
Hmm, ik heb (heel even) gekeken. Wineject ondersteund command line options. IR assistant roept 'direct' aan. Dus als je een batch (cmd) bestanden open.cmd en close.cmd aanmaakt (met als inhoud @<path>\wineject.exe [-open | -close ] <drive letter>) dan kan je DIE toch direct aanroepen? Probleem opgelost..
Ik heb nu
code:
1
@C:\Program Files\WinEject\WinEject.exe [-open] <k>

opgeslagen als open.cmd maar het werkt niet? "@C:\Program Files\WinEject\WinEject.exe [-open] <k:>" werkt ook niet

Damn, ik voel me dom 8)7

Verwijderd

Om te sluiten kun je de eject opdracht herhalen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Set wmp = CreateObject("WMPlayer.OCX.7")
Set cdroms = wmp.cdromCollection

If cdroms.Count >= 1 then

For i = 0 to cdroms.Count - 1
cdroms.Item(i).Eject
Next

cdroms.Item(i).Eject
Next

End If
Levend voorbeeld: http://home.wanadoo.nl/sm56pci/got/ghostcd.html

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 01:42 ]

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 01:38:
Om te sluiten kun je de eject opdracht herhalen:
KNIP
End If[/code]Levend voorbeeld: http://home.wanadoo.nl/sm56pci/got/ghostcd.html
Bedankt mensen, ik heb het al voor elkaar. _/-\o_ Voor de mensen die het nog willen weten hoe het moet (wel minimaal Mediaplayer 7 nodig)

Sla op als close.vbs (via kladblok)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

cdroms.Item(i).Eject
Next

cdroms.Item(i).Eject
Next

End If

Sla op als open.vbs (via kladblok)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Set oWMP = CreateObject("WMPlayer.OCX.7")
Set colCDROMs = oWMP.cdromCollection

if colCDROMs.Count >= 1 then
    For i = 0 to colCDROMs.Count - 1
        colCDROMs.Item(i).Eject
    Next  ' cdrom
End If

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:20

Kvn

Waypoint schreef op 04 juni 2004 @ 01:33:
[...]

Ik heb nu
code:
1

opgeslagen als open.cmd maar het werkt niet? "@C:\Program Files\WinEject\WinEject.exe [-open] <k:>" werkt ook niet

Damn, ik voel me dom 8)7
En dit?

code:
1
C:\Progra~1\WinEject\WinEject.exe open k:

[ Voor 6% gewijzigd door Kvn op 04-06-2004 08:13 ]

• Bas_je
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-03-2025
wizmo???

while ( !$succeed ) { $try++ }

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-08 16:12

cdoens

Peugeot-gek

Ik neem aan dat je je CD-rom gestealthed hebt, zodat je niet bij je knopje kan.
Als je op de voorkant van je la drukt, zeg maar, met wat meer kracht, gaat ie dan automatisch dicht? Bij mij namelijk wel. Gebruik voor "dicht" haast nooit het knoppie.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Slayerized schreef op 04 juni 2004 @ 08:13:
[...]

En dit?

code:
1
C:\Progra~1\WinEject\WinEject.exe open k:
Er opent zo'n dos scherm maar voor de rest niks. Maar die andere oplossing (zie mijn andere post werkt wel prima....)
cdoens schreef op 04 juni 2004 @ 12:20:
Ik neem aan dat je je CD-rom gestealthed hebt, zodat je niet bij je knopje kan.
Als je op de voorkant van je la drukt, zeg maar, met wat meer kracht, gaat ie dan automatisch dicht? Bij mij namelijk wel. Gebruik voor "dicht" haast nooit het knoppie.
Ja, dat weet ik. Maar het was gewoon even een leuk iets, open en dicht doen. Lekker handig bovendien B) ..... lijkt me trouwens ook niet echt goed voor je cdrom als je telkens duwt :?

Verwijderd

Waypoint schreef op 04 juni 2004 @ 01:52:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

cdroms.Item(i).Eject
Next

cdroms.Item(i).Eject
Next

End If
offtopic:
Sommige leipe antivirus/securitypakketbouwers stoppen deze code (VBScript) in hun popup-reclamevensters, om argeloze gebruikers "de stuipen op het lijf te jagen"... incl. grote rode letters met "you are infected" enz 8)7 :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 12:36 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Waypoint schreef op 04 juni 2004 @ 01:33:
Ik heb nu
code:
1

opgeslagen als open.cmd maar het werkt niet? "@C:\Program Files\WinEject\WinEject.exe [-open] " werkt ook niet
Waypoint schreef op 04 juni 2004 @ 12:25:
Er opent zo'n dos scherm maar voor de rest niks. Maar die andere oplossing (zie mijn andere post werkt wel prima....)
(Je bent er al uit, ik wil toch nog even wat kwijt).

Er mist dan ook nog een -.

Als je hier verder in wilt gaan (en je bent nu een Tweaker dus je wilt dat :+ ), zou je even kunnen gaan uitzoeken hoe de NTx / "DOS" commandline werkt i.c.m. de notatie van parameters etc :)
'wineject.exe [-open | -close ] ' betekent eventueel
-open of -close en een driveletter. Dus @C:\Program Files\WinEject\WinEject.exe -open k: :)

Verder kan je ipv @ ook op de eerste regel @echo off zetten, maar dat wist je al gok ik :)

Maar goed, je bent al goed op weg :)

Met postzegel bedoelde ik dat de programmeur van WinEject graag een postkaartje ziet als registratie, digitale registratie kost geld :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
F_J_K schreef op 04 juni 2004 @ 13:17:
[...]

[...]

(Je bent er al uit, ik wil toch nog even wat kwijt).

Er mist dan ook nog een -.

Verder kan je ipv @ ook op de eerste regel @echo off zetten, maar dat wist je al gok ik :)

Maar goed, je bent al goed op weg :)

Met postzegel bedoelde ik dat de programmeur van WinEject graag een postkaartje ziet als registratie, digitale registratie kost geld :P
Aha nee, dat wist ik niet :P . En nu snap ik het van die postzegel ook 8)7 .

Misschien dat ik mij er van de week nog in verdiep maar die andere oplossing via mediaplayer bevalt mij wel :7
Pagina: 1