Toon posts:

Spontane Reboots

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onderlaatst de onderstaande producten aangeschaft en daar een computer van samengesteld.
In principe doet hij het gewoon en er staat Windows XP Pro op, verder zijn alle drivers geïnstalleerd.
Het enige probleem is dat de pc vaak opeens spontaan reboot zonder dat daar een duidelijke aanleiding voor is.

Nu heb ik al getest met een lagere FSB speed en dan reboot ie minder vaak plotseling.
Dus ik denk dat het wel ligt aan de instellingen van mijn CPU.

Ik weet wel het 1 en het ander van computers af maar dit gaat denk ik boven mijn pet. Heeft iemand een idee waar de spontane reboots vandaan komen?

Amd Athlon xp 2500+ 333mhz
Asus A7N8X-X
Kingston 512 mb pc3200 400 ddr
Asus Ati Radeon 9600 XT

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Klinkt als een voeding die niet genoeg kan leveren.
Hoeveel watt? Welk merk? (a-merk of merkloos of...)

En op welke instellingen heb je je CPU draaien:?

[ Voor 21% gewijzigd door dreeke op 03-06-2004 23:46 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
Qtech low noise 350 watt, lijkt me vrij genoeg

Koeler: Boxed

Cpu draait op FSB 166 mhz, multiplier : 11.0x
Stressed : gemiddeld 53 Graden

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 23:54:
Qtech low noise 350 watt, lijkt me vrij genoeg

Koeler: Boxed

Cpu draait op FSB 166 mhz, multiplier : 11.0x
Stressed : gemiddeld 53 Graden
Q-tec voedingen zijn goedkope rommel. Waarschijnlijk zijn de lijnen niet stabiel genoeg en gaat hierdoor je bak spontaan rebooten.
Gooi er een 300watt voeding van een goed merk in (Antec, enermax, enhance enz.) in en dan zal hij een stuk stbieler lopen.

Verwijderd

Hoewel defect geheugen er meestal wel uikomt bij een Windows XP installatie (geeft aan dat installatiebestanden beschadigd zijn) zou ik toch een mem. test uitvoeren.
Die spontane reboots kun je trouwens in XP uitschakelen maar dan wordt je verrast met een ouwerwets, jawel, blauw scherm.

Hoewel 350W voldoende lijkt ben ik het met vorige spreker eens. Er gaat niets boven een degelijke stabiele voeding. Vergeet niet dat je AMD en vooral je ATI flink wat degelijke spanning verwachten.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 00:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarmee kan ik een memory test uitvoeren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 00:20:
waarmee kan ik een memory test uitvoeren?
Met memtest86 bijv. http://www.memtest86.com/

Verwijderd

volgens mij als een iemand hier gaat roepen dat Qtech voedingen rommel is dat vele schapen over de dam gaan of niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 00:24:
volgens mij als een iemand hier gaat roepen dat Qtech voedingen rommel is dat vele schapen over de dam gaan of niet?
Ach, in veel gevallen voldoen ze prima. Dat geldt eigenlijk wel voor elke voeding.
Het verschil wordt gemaakt als een voeding maximaal moet leveren, stabiliteit is dan gewenst en daar zit meestal het grote verschil in.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 00:32:
[...]

Ach, in veel gevallen voldoen ze prima. Dat geldt eigenlijk wel voor elke voeding.
Het verschil wordt gemaakt als een voeding maximaal moet leveren, stabiliteit is dan gewenst en daar zit meestal het grote verschil in.
Tja, het is in die config de zwakste hardwarematige schakel. 350W is ruim zat, maar de interne koeling in die Q-Tecs is beroerd (twee vinnetjes die voor heatsink moeten doorgaan), waardoor de componenten ervan hoger thermisch gestressed worden. Dat kan leiden tot schommelende voltages, wat sowieso slecht is.

Zeker bij voedingen zegt een getalletjes (in dit geval wattage) veel minder dan andere zaken (met name het gewicht aan heatsinks en componenten :7 ). Ik zou zeker met een andere (degelijkere) voeding testen om dat uit te sluiten.

En zomaar een ander idee: Sasser worm- leidt ook tot reboots. Controleer daar even op (zijn de nieuwste updates geinstalleerd?)

Oslik blyat! Oslik!

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:24

edwardVdV

I shall say this only once!

Voordat we allemaal gaan schreeuwen dat die voeding niet stabiel genoeg is, lijkt het me dat dat dan eerst gekwantificeerd moet worden, m.a.w. een goede multimeter erop en controleren of de voltages binnen specs blijven.

Daarbij moet je de spontane reboots in XP, zoals iemand al eerder zei, uitzetten zodat je het goede oude BSOD krijgt. Kun je i.i.g. kijken welke STOP veroorzaakt wordt. (Niet dat dat altijd zaligmakend is, maar als het een STOP is die specifiek veroorzaakt wordt door een DLL weet je al weer wat meer.)

Succes.

Knockwurst.

Verwijderd

Hier heb je een site..

http://www.passmark.com/download/index.htm
http://www.passmark.com/products/bit.htm daar valt het een en het ander te testen, ben je daar iig zeker van.. :)

En misschien ligt het wel aan de koeling.. ik heb er zelf ook een keer last van gehad, hij werd te warm en hij starte opnieuw op... succes ermee :Y)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 09:30 ]

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03-2025

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Wat bij mijn vorige mobootje het geval was, precies het zelfde:
- In de Bios bij System Health alle alarmen uitzetten, was bij mij de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 00:15:
Hoewel defect geheugen er meestal wel uikomt bij een Windows XP installatie (geeft aan dat installatiebestanden beschadigd zijn) zou ik toch een mem. test uitvoeren.
Die spontane reboots kun je trouwens in XP uitschakelen maar dan wordt je verrast met een ouwerwets, jawel, blauw scherm.

Hoewel 350W voldoende lijkt ben ik het met vorige spreker eens. Er gaat niets boven een degelijke stabiele voeding. Vergeet niet dat je AMD en vooral je ATI flink wat degelijke spanning verwachten.
dankje !

Het probleem lag inderdaad bij het memory, dat is dankzij die test redelijk opgelost, en hij loopt als een trein

het lag dus NIET aan de qtech voeding
Pagina: 1