Toon posts:

[Algemeen] De strijd tussen Nvidia en Ati

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik begin steeds vaker te zien dat bijvoorbeeld Nvidia nieuwe strategieën toe past om Ati koste wat het kost te verslaan. Nu gaat dit zelfs zo ver, dat het ten koste gaat van de gamers/consument zelf.

Par examplé:

In doom III zal Ultrashadow toegepast worden, een speciale rendering voor schaduwen om het mogenlijk te maken om overbodige schaduwen niet te hoeven genereren en dus maximaal 30% meer efficiency. Bedacht door Nvidia, en er wordt gezegt dat Ati kaarten deze mogenlijkheid niet toe zullen kunnen passen en games dus een veel snellere kaart van Ati moeten kopen (Of slim zijn zoals wij en gaan OC'en) om het allemaal bij te houden.

Nvidia is dus vastberaden om meer klanten en gamers te trekken, maar tot hoe ver zal dit gaan? Straks zullen hele spel engines onspeelbaar zijn omdat ze speciaal voor Nvidia kaarten gemaakt zijn.

Ik vind dit heel erg jammer. Gamen is altijd al een hele grote hobby van me geweest, maar om nou €100,- euro meer te betalen voor een videokaart door de concurrentie van Ati en Nvidia?

Ik zie in bijna alle games een Nvidia logo; "The way it's meant to be played", en zelden een Ati logo voorbij komen. Zo te zien wilt Nvidia dus een monopoly positie bereiken en Ati dus wegjagen.

Wat vinden jullie hier nou van?

Dit topic is gebasseerd op de commerciële strijd tussen Nvidia en Ati, dus a.u.b. geen fanboy gedrag, beide fabriekanten hebben hun sterke en zwakke punten, dus houd het bij het onderwerp van deze tread!

Groetjes, Max :)

Verwijderd

Blijkbaar geeft nVidia (meer) geld aan game-ontwikkelaars, zodat ze een nVidia-optimized-game kunnen maken. En zonder de steun van een grote geldpartij komen veel games niet eens het hoofd van de eventuele bedenker uit.

Mijn Punt: Who Cares dat je straks eigenlijk maar beter een nVidia moet nemen, blijven de spellen tenminste betaalbaar....(stomme tweakers, ze OC-en en Copy-en alles, zo blijft alles duur! :P )

My 2 cents (dit kan complete lulkoek zijn, laat het weten!)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:39
je zegt het zelf Ultrashadow gaat in Doom3 gebruikt worden
de meeste andere spellen die niet Nvidia optimized zijn zullen deze waarschijnlijk dus niet gaan gebruiken.

dat nvidia dan veel beter dan ATI is is geen feit.
hetbetekent gewoon dat nvidia kaarten waarschijnlijk (hoeft niet) beter zullen zijn dan een gelijkwaardige ATI in Nvidia optimized spellen.

en dat de ene firma de andere de loef wil afsteken is gewoon een deel van het leven.

en dat je op een bepaald moment in de toekomst alleen nog maar Nvidia optimized games met nvidia kaarten zult kunnen spelen is hoogst onwaarschijnlijk.
Verboden waarschijnlijk ook omdat men dan de concurrentie geen eerlijke kans geeft.
En ik betwijfel ook dat de game developer dit toelaat want Nvidia heeft niet het monopool in handen en dan zou iedereen met een ATI Intel of whatever kaart het spel niet kunnen spelen en dan zou de gamedeveloper zich zelf naaien.

[ Voor 35% gewijzigd door Deadsy op 03-06-2004 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 21:58:
Blijkbaar geeft nVidia (meer) geld aan game-ontwikkelaars, zodat ze een nVidia-optimized-game kunnen maken. En zonder de steun van een grote geldpartij komen veel games niet eens het hoofd van de eventuele bedenker uit.

Mijn Punt: Who Cares dat je straks eigenlijk maar beter een nVidia moet nemen, blijven de spellen tenminste betaalbaar....(stomme tweakers, ze OC-en en Copy-en alles, zo blijft alles duur! :P )

My 2 cents (dit kan complete lulkoek zijn, laat het weten!)
Dit is alles behalve lulkoek (een goed beargumenteerde reactie! :) ).

Alleen steunt Nvidia niet meer, maar claimt gewoon de hele game en maakt het zelfs deels onspeelbaar op kaarten anders dan die van Nvidia |:(

Maak dan een optimized game voor Nvidia én Ati, zo hebben er toch veeel meer mensen plezier van? :+

Right?

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zou zeggen; wees blij dat er concurrentie is. Waar waren we geweest als er niet (op dit moment) 2 dominante bedrijven elkaar de loef proberen af te steken? Hetzelfde zie je tussen AMD en Intel bijvoorbeeld.

Dat had ik nu een computer met 640 kb intern geheugen, 1 mb videokaart enz. De ontwikkeling ontstaat door concurrentie, op de lange termijn heeft de consument er dus baat bij.

Verwijderd

Topicstarter
RoamoR schreef op 03 juni 2004 @ 22:11:
Ik zou zeggen; wees blij dat er concurrentie is. Waar waren we geweest als er niet (op dit moment) 2 dominante bedrijven elkaar de loef proberen af te steken? Hetzelfde zie je tussen AMD en Intel bijvoorbeeld.

Dat had ik nu een computer met 640 kb intern geheugen, 1 mb videokaart enz. De ontwikkeling ontstaat door concurrentie, op de lange termijn heeft de consument er dus baat bij.
Absoluut!

Ik zeg ook niet dat ik tegen concurrentie ben (ben zelfs blij dat het bestaat) alleen vind ik dat ze een beetje te ver gaan, gamers worden gedwongen om Nvidia kaarten te kopen omdat ze anders niet lekker kunnen gamen... Niet echt helemaal jofel...

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-07 12:58
Niemand dwingt je nog om een nvidia kaart te kopen, de meeste games nu zijn vaak nog beter te spelen op ATi kaarten.. En of dat het in de toekomst die kant op zou gaan, ik denk het niet, ik denk eerder dat die game developers gewoon een smak geld krijgen om dat nvidia logo in hun game te proppen, zodat de 'gewone mens' denkt van 'verrek, nvidia is beter, laat ik daar maar es een kaart van kopen'..
Maar game developers gaan echt niet zichzelf in hun voeten schieten door hun games maar met 1 merk videokaart speelbaar te maken...

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
Nvidia Optimized heeft alleen nadruk op de FX-serie van grafische kaarten.
Zoals je weet is de hele FX-lijn qua shaderinstructies bagger en moesten spellen speciaal geprogrameerd zijn om gebruik te maken van deze shaders.
Het zijn juist deze shaderinstructies die de FX serie langzamer maakten dan de gelijke ATi kaarten.
Mét deze instructies ondersteund presteerde de FX zoals hij bedoelt was....

Ik weet dat de Geforce 6 serie iig niet meer volgens dit principe werkt.... maar ik weet ook neit of nvidia dan stopt met het logo-plakken :)

Verwijderd

Farcry is ook TWIMTBP en om nou te zeggen dat je dat merkt als je een nvidia kaart heb, nou nee niet echt.

Opzich is dat ultrashadow alleen maar een optimalisatie die je kan gebruiken met nvidia kaarten het is niet zo dat het er lelijker komt uit te zien op ati kaarten bij ati kost het alleen wat meer rekenkracht omdat ze niet zoiets als ultrashadow hebben. Maar hetzelfde geld voor hl2 waar 3dc (zoiets iig) word gebruikt waarbij de x800 40% beter kan presteren dat is eigelijk net zoiets als d3 met ultrashadow. Dat vind ik niet zo erg wat wel erg is dat als er hele engines worden gemaakt voor 1 bepaalde kaart en dat er niet gewoon dx/opengl word gevolgd met daarbij optimalizaties voor kaarten.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10

nwagenaar

God, root. What's the differen

Niet om het één of ander, maar in het verleden is gebleken dat de nVidia - Meant to be played titels over het algemeen beter presteren op ATI hardware. Ook is gebleken dat Doom3 gebruik maakt van gedeelde technologie vanuit DirectX 8.0 en 9.0 zodat de Geforce 5 reeks (5x00 series) nog acceptabele framerates kan produceren. Het is alleen niet bekend in hoeverre dit ten koste gaat van de IQ binnen Doom 3.

De grootste kracht achter nvidia is op het moment de veel betere OpenGL driver. De ATI OpenGL driver is in feite brak en er zijn geruchten dat ATI bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe driver.

Ik zal eerlijk zeggen, ik heb high-end kaarten van zowel ATI en nvidia gebruikt en beide fabrikanten hebben hun charmes. Ook de nieuwe generatie videokaarten van beide fabrikanten zijn echt goed en het is jammer dat je alleen door benchmarks kan zien wat de verschillen zijn. Ik bedoel, een persoon kan maximaal 32 fps zien en meer FPS zorgt alleen voor een vloeiender verloop. In mijn persoonlijk optiek gaat het om de IQ icm snelheid. En helaas moet ik bekennen dat beide fabrikanten zeer behoorlijk IQ laten zien maar dat ATI op dit moment betere IQ heeft.

Ach, in feite maakt het niet zo uit. Beide fabrikanten hebben nu kaarten die zeer goed presteren, over goede IQ bezitten, goede drivers hebben dus waar maken wij ons druk om? Het gaat meer om de features binnen de huidige generatie kaarten. nVidia heeft daarom een troef in haar handen met de ondersteuning voor PS3.0 terwijl ATI beschikt over de vernieuwde filtering techniek.

Laten wij eerst maar eens wachten op games die echt het uiterste uit de kan halen. Die zijn er nog niet (misschien/behalve FarCry) dus wij kunnen nog niet echt een oordeel geven. En laten wij eerlijk zijn, 3D Mark 2003 is een leuke benchmark applicatie maar deze technieken zien wij pas na gemiddeld 2 jaar *gedeeltelijk* terug in games.

Mijn Neo Geo MVS collectie

Verwijderd

nwagenaar schreef op 04 juni 2004 @ 11:37:
De ATI OpenGL driver is in feite brak en er zijn geruchten dat ATI bezig is met het ontwikkelen van een nieuwe driver.

Ik zal eerlijk zeggen, ik heb high-end kaarten van zowel ATI en nvidia gebruikt en beide fabrikanten hebben hun charmes. Ook de nieuwe generatie videokaarten van beide fabrikanten zijn echt goed en het is jammer dat je alleen door benchmarks kan zien wat de verschillen zijn. Ik bedoel, een persoon kan maximaal 32 fps zien en meer FPS zorgt alleen voor een vloeiender verloop. In mijn persoonlijk optiek gaat het om de IQ icm snelheid. En helaas moet ik bekennen dat beide fabrikanten zeer behoorlijk IQ laten zien maar dat ATI op dit moment betere IQ heeft.
dat ati niewe opengl drivers aan het maken is is geen gerucht maar een feit :)

En dat van dat 32fps dat slaat nergens op. Het verschil tussen 60 en 30fps is idd dat het vloeiender is, en hoe komt dat? omdat je ogen meer dan 30fps zien.

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:10

nwagenaar

God, root. What's the differen

dat ati niewe opengl drivers aan het maken is is geen gerucht maar een feit

En dat van dat 32fps dat slaat nergens op. Het verschil tussen 60 en 30fps is idd dat het vloeiender is, en hoe komt dat? omdat je ogen meer dan 30fps zien.
Ok, maar zolang ik geen nieuwe OpenGL drivers zie dan is het in mijn ogen nog een gerucht. Ze hebben ons (ATI gebruikers) al geruime tijd een nieuwe OpenGL driver beloofd maar ik heb nog steeds niks gezien terwijl de problemen met OpenGL wel meer beginnen te worden (voornamelijk het Punkbuster icm Catalyst 4.x OpenGL drivers lag probleem). Maar ik wacht met smart op deze nieuwe drivers.

Wat betreft mijn aanname van 32fps, je hebt helemaal gelijk. Ik ging uit van een artikel maar uiteindelijk is dit artikel bijgewerkt. Door de nieuwe grafische kaarten en de hoge kwaliteit monitoren kan een mens idd meer dan 30 fps zien. Dus ik neem dit terug. Mijn excuses :P

Mijn Neo Geo MVS collectie

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-08 18:08
Ja nVidia heeft ultrashadow en ati heeft bv trueform. Beide zijn de extra's die de fabrikant biedt aan de consument om zo mensen te trekken. Nvidia heeft "the way it's meant to be played" en ati "get in the game". Hiermee kun je lang doorgaan maar het heeft niet echt te maken met het spelen van een game.

Het logo in een spel dat bij het opstarten verschijnt het niet met de speelbaarheid van het spel op een kaart te maken maar eerder met reclame vor ati of nvidia en ondersteuning voor hun kaarten. Puur klanten trekkerij.

Beide fabrikanten maken zich schuldig aan dezelfde praktijken en zolang ze zo boven op elkaars lip zitten kwa prestatie zal dit niet gaan veranderen. Het is te hopen dat ze zeer gewaagd aan elkaar blijven en dat gamedevelopers zelf actie gaan nemen tegen cheats/optimalisaties en het voortrekken van 1 kaarten fabrikant ongeacht ati of nvidia.

BTW, kan de topicstarter even zijn opening wat breder maken ipv alleen maar nvidia als bad guy afschilderen. Het staat nu vol over nvidia maar over ati valt er niks te lezen terwijl dit er zeker bij moet om objectief te blijven!!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07 10:59

Xymox

Determinism rulez !

Kijk, wil je echt alles uit een grafische kaart halen en de moet je geen standaard 3D API gebruiken, maar rechtsreeks de hardware aanroepen, maar ben je meteen gebonden aan die grafische kaart. Een spel-ontwikkelaar zal daarmee meteen zijn afzetgebied verkleinen en dat is dus niet handig.

Ik kan me wel voorstellen dat Ati of nVidia zelf spellen (laten) ontwikkelen speciaal voor hun grafische kaart. de opzet is dan om games op 100% performance en quality te laten lopen en hopelijk daarmee gamers toe te bewegen hun grafische kaart te kopen.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Verwijderd

Voor 1 kaart onwikkel is voor een spelmaker niet interresant want dan word de afzetmarkt gewoon veel te klein want hoeveel echte gamers zijn er nou? niet genoeg om bv de ontwikkelings kosten van een doom3 of hl2 terug te verdienen en de normale thuisgebruiker weet meestal noggeens wat voor kaart ie in ze pc heeft zitten. En dan heeft het veder nog weinig nut want ati/nvidia kaarten hebben allebei dx/opengl dus het enige wat een spelmaker kan toevoegen zijn opties die de eene kaart wel en de andere kaart niet heeft maar dat kan je op die andere kaart dan makkelijk uitzetten.
Pagina: 1