Multichannel recording

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 12:00
Ik heb hier nog honderden quadro lp's liggen(cd4 voor de kenners), en ik ben van plan om deze opnames voor m'n eigen naar een dts audio cd om te zetten.

Alleen heb ik hiervoor dus een geluidkaart nodig, waar ik 4 analoge kanalen mee kan opnemen.

Ik heb ook bedacht dat het ook zou kunnen werken met 2 geluidskaarten, en dus 2x2 kanalen op te nemen in bv cooledit pro.

Heeft iemand dit ook eens geprobeert, en wat zijn hier de ervaringen van?
Graag ervaringen of ideeen in deze richting gevraagd :)

Eigenlijk heb ik dus straks 4 mono wav's nodig, die ik kan omzetten met surcode dts, en vervolgens die wav te branden.

Ben benieuwd of iemand hier mee bezig is/ervaring mee heeft.

Verwijderd

In principe heb je maar 1 geluidskaart nodig zolang je maar 2 (stereo) inputs kan bouncen naar 4 aparte mono sporen. Als je hardware/software/driver dat niet kan is het simpeler om gewoon 2 geluidskaarten te gebruiken en daarvan 2x de line-input. En als je geen 2 geluidskaarten hebt: je kunt ook eerst spoor 1+2 opnemen, daarna spoor 3+4. Moet je alleen wel handmatig de waveforms in sync met elkaar zetten.

Hier gebruikte ik voor dergelijke handelingen meestal CoolEdit Pro en CakeWalk.

Nu schiet mij niet even snel binnen hoe Quadro in elkaar stak, maar als dat simpelweg een 2 sporig signaal is, wat door middel van faseverdraaiingen 4 kanalen oplevert kun je net zo goed in 2 kanaals stereo opnemen en met een bewerkingsprogramma de faseverdraaiing uitvoeren.

edit:

Even nalezen levert mij iig dit op:
Een volgende flop uit ongeveer dezelfde tijd was de quadrafonie. Niet alleen werden tegelijkertijd verwarrend drie onuitwisselbare principes - SQ, QS en 'discrete' - met elk hun eigen versnipperde aanhang onder de hard- en software leveranciers geïntroduceerd, deze vergden ook hun eigen black boxes in de vorm van decoders en demodulatoren. Verder moest de enthousiast een tweede versterker en twee extra luidsprekers aanschaffen.
De doodklap voor kwadro was echter, dat het vooral door mathematici en akoestici bedachte principe in de akoestische praktijk slecht bleek te werken en dat het haaks stond op ons muziekgenot in de huiskamer. Daar trekt men zich bij voorkeur tegen een wand of in een hoekje terug in Europa, wat plaatsing van de achterluidsprekers bemoeilijkt: men laat zich deze rugdekking niet makkelijk ontnemen. Zinvoller dan quadro LP's, leken kwadro spoelenbanden. Sony en Teac hebben het geprobeerd, maar ook dat liep uit op een fiasco.
http://www.audio-muziek.nl/audiod1/dgeluidsdragers.htm
http://www.audio-muziek.n...0rond%20zaalsimulatie.htm
Er waren blijkbaar verschillende quadro formaten, waarbij CBS SQ en Sansui QS de Matrix Format was (faseverdraaide? / weinig kanaalscheiding tussen front en back), en CD-4 Quadradisc de Discrete/Matrix Vinyl Format (aparte kanalen?) varianten waren. In dat geval kun je bij SQ/QS net zo goed in stereo opnemen en de surroundomzetting naar moderne maatstaven doen (5.1) aangezien het dan toch een mathematische kunstmatige surround is en blijft. Bij discrete zou je dan wel weer in 4 track opnemen (vanwege de discrete kanalen en de hoge kanaalscheiding tussen front en back).

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 22:12 ]

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een Creative Audigy ZS Platinum Pro, en die kan multi channel opnemen, alleen moet je wel het goede programma hebben.
Weet alleen niet zo welk programma het zou kunnen....
Maar die kaart kan het in ieder geval wel.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

In twee fasen opnemen zoals Euss voorstelt is niet te doen weet ik uit eigen ervaring, je krijgt het never nooit in sync, aangezien de snelheid van de platenspeler altijd minimaal fluctueert. Je kunt timestretchen wat je wilt, maar het wordt niks.

Twee basic geluidskaarten naast elkaar werkt wel prima, heb ik altijd gedaan (drie zelfs) voordat ik mijn huidige RME kaart had. Het beste werken twee identieke kaarten, aangezien je dan met dezelfde specs/latency etc. zit. In de software van Steinberg (waar ik mee werk) kun je gewoon alle inputs tegelijk activeren en routen naar ieder een apart spoor, dan neemt hij inderdaad vier wav's simultaan op.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-08 12:00
ja met 2 sblive kaartjes kan ik gewoon 4 apparte mono wavs opnemen..

Ik decodeer mijn cd4 lp's met de marantz(???), en heb dus 4 tulp stekker(of 2 jack's) die ik op moet nemen..

Ik ga snel eens wat experimenteren.
Bedankt voor alle reactie's, iedereen die nog tips heeft :) !!!

Als alles af is, wil ik nog wel 10 seconde posten :)

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 15:33
Hehehe... kan je ze niet omzetten naar 5.1 surround ofzo? B)
(just kidding)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

TheLemon schreef op 04 juni 2004 @ 09:20:
In twee fasen opnemen zoals Euss voorstelt is niet te doen weet ik uit eigen ervaring, je krijgt het never nooit in sync, aangezien de snelheid van de platenspeler altijd minimaal fluctueert. Je kunt timestretchen wat je wilt, maar het wordt niks.
Dat is inderdaad een factor waar ik geen rekening mee hield :)
In dat geval zou je in geval van LP's, cassettetapes, A-tracks, videobanden etc (media die een dergelijke snelheids-/uitrekmarge hebben) niet effectief naderhand kunnen syncen.

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Klopt, ik wilde dat ooit eens proberen vanaf mijn 4-track taperecorder met één simpel geluidskaartje, maar dat viel zwaar tegen. Als nou de snelheid van beide takes met een constant senelheidsverschil waren, ok, maar de snelheid van die servo's slingert continu heen en weer. Dat maakt bij bijv. zangstemmen, die meestal in het midden staan echt al uit als het verschil tussen twee takes een paar ms. is, dan krijg je meteen faseproblemen.
Pagina: 1