Toon posts:

CD ROM Drive verrot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn probleem ff kort samenvatten, ik was met een opruiming bezig en vond mijn oude Pentium 2 pc en dacht dat het wel handig was om dat oude beestje als een server te gebruiken voor alle andere pc's in deze woning.

Ik weet een hoop van pc's af maar hier ga ik toch op stuk. Allles deed het gewoon goed, alleen was me windows zo goed bevuild met allerlei rotzooi, dat ik dacht dat ik maar eerst een schone start kon maken en dus een format c der over heen

En nu komt het, als ik wil installeren van cd af, dan gaat hij een cd driver installeren, maar dan blijft hij hangen en gaat niet meer verder. Hij laadt dan een oak technology driver en voor de rest gebeurt er niks meer, de cursor knippert gewoon door, maar voor de rest niks, dus ik dacht dan maar met een opstart flop en dan proberen, maar zelfde resultaat.

Het GoT aardig afgezocht, maar kan niks vinden wat hier op lijkt, kan iemand me vertellen wat er fout is of fout gaat, want een extra server in huis is wel handig!

bij voorbaat dank

Verwijderd

Trek even een CD speler uit een andere PC, weet je direct of het hieraan ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ondertussen ook gedaan, en het probleem blijft hetzelfde,mijn oude pc start op, en dan blijft hij hangen bij het gedeelte aspi manager for dos, hij gaat niet verder,...

Ik wordt helemaal gek?!?!?! waar kan het aan liggen???

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:25
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 21:02:
Dat heb ik ondertussen ook gedaan, en het probleem blijft hetzelfde,mijn oude pc start op, en dan blijft hij hangen bij het gedeelte aspi manager for dos, hij gaat niet verder,...

Wat voor een pc is het precies, jumper settings goed, bios reset geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
een pentium 2 , 400mhz, 128 mb ram, 20gb harde schijf

jumpers staan goed, bios is gereset, nog meer weten?

Verwijderd

Heb je de cd's al in een andere pc geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
de windows 98 se cd is een orginele cd en werkt op andere pc wel, dus hier kan het niet aan liggen. maar als ik de cd drive zonder cd gebruikt, dan laadt hij ook niet verder.

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 21:02:

Hmm... Het lijkt wel alsof het zooitje blijft hangen op de drivers. Nu praat je over ASPI manager, net over die OAK driver. Ik neem aan dat je Windows 98 gaat installeren? Of ME ?... Wat je kunt proberen is om een driver voor je cd-rom speler van internet te halen (specifiek voor jouw merk dus), een bootdisk maken met die driver erop en dán installeren...

/edit: Bootdisk dus, config.sys erbij met iets als dit:
code:
1
device=cdrom.sys /d:mscd001

én een autoexec.bat met iets als dit:
code:
1
mscdex.exe /d:mscd001

Zorg dus wel dat je MSCDEX.EXE (of iets soortgelijks) op je bootdisk zet!

[ Voor 18% gewijzigd door ProCal op 03-06-2004 21:18 . Reden: Addendum ]

• The.Force
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-02 21:31

The.Force

*Bauer Addict

Heb je zowel de bootable setup geprobeerd, als de manuele?

PS: het is 'ik word', dus je bent nu al een beetje gek. :+

Edit: ProCal, kijk eerst verder dan je neus lang is. ;)
Woorden zoals 'officiële' bestaan dan volgens jou & 'Van Dale' ook niet...
Ik kan ook op jouw woorden vitten maar mijn punt ging over iets basis.
Nu stop ik met editten :)

[ Voor 131% gewijzigd door The.Force op 03-06-2004 22:03 . Reden: 'Manuele' bestaat niet op zich maar als afgeleide klopt het wel hoor! Trouwens ik heb het niet over 'speciale' woorden maar over een standaard DT-vout. ;) In schrijftaal worden wel meerdere 'onofficiële' woorden verhandeld.. ]

System Specs!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-03 12:39
bootflop maken en in plaats van de oak driver een andere uitkeizen ik heb wel eens gehad dat die oak niet 'wilde'. Er is trouwens ook een keer iets veranderd aan het starten vanaf cd, waardoor dit niet werkt bij oudere pc's. Maar dat is bij 98se dacht ik noch niet zo.

• ProCal
The.Force schreef op 03 juni 2004 @ 21:15:
heb je zowel de bootable setup geprobeerd, als manuele?

ps: het is 'ik word'
'Manuele' is geen correct nederlands woord.
Bron:
U hebt gezocht op manuele:

Het door u gezochte woord is niet gevonden in het eendelige Van Dale Hedendaags Nederlands. Dit kan komen doordat het er niet in staat, bijvoorbeeld omdat het te nieuw is, of omdat het niet voldoet aan de opnamecriteria. Maar ook is mogelijk dat de spelling niet correct is. Kijk ook eens bij de zoekinstructies.

[ Voor 47% gewijzigd door ProCal op 03-06-2004 21:19 . Reden: Bronvermelding ]

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35

Killjoy

Klingon lawn products

Heb jij met die pc ooit eerder succesvol van CD-Rom geboot? Zo nee, dan kan het zijn dat het een BIOS probleem is. In dat geval zul je op zoek moeten naar een BIOS upgrade.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Verwijderd

offtopic:
ma·nu·eel (bn.)
1 van of met de handen

http://www.vandale.nl/opz...enboek/?zoekwoord=manueel

1-0 dus.

Back ontopic.

Verwijderd

Topicstarter
heb vaker van deze pc geboot met een cd, dus dat is het ook niet, en eerst bleef hij hangen toen hij de oak c driver wilde laden en nu op de aspi manager, dus er is denk ik iets met de drivres :S, maar hoe kan ik die met die boot flop aanpassen?! want de driver die op de cd staat werkt dus ook niet :(

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-02 12:13
Kunt natuurlijk ook je harde schijf er uit halen en in een andere pc hangen en WIN 98 installeren. Wel veel werk maar misschien dat het dan lukt.

Hallo

• ProCal
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 21:43:
offtopic:
ma·nu·eel (bn.)
1 van of met de handen

http://www.vandale.nl/opz...enboek/?zoekwoord=manueel

1-0 dus.

Back ontopic.
Jaja.. snel "back ontopic" zeggen.
Niks 1-0 want:
vreemd (bn.)
1 afwijkend van het normale, het verwachte => apart, curieus, eigenaardig, gek, merkwaardig, prodigieus, raar, typisch, vies, vreemdsoortig, wonderlijk
2 niet tot de eigen kring behorend, van elders gekomen
3 onbekend, niet vertrouwd
4 verbaasd, bevreemd

vreem·de (de ~ (m.), ~n)
1 persoon die niet in de streek bekend is => onbekende
1-0 voor mij dus?

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
ik zou zeggen: kopier alle install bestanden naar de hd. Dat kan met ghost, dan moet je een backup maken van de lege hd waarbij het image op een andere pc staat (met een kabel) en dan op die andere pc de install bestanden injecteren in het image, vervolgens de image terugplaatsen. Dan heb je geen cd drivers nodig en moet een een bootflop met io.sys, msdos.sys en command.com hebben. Daarmee kan het.

• ProCal
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 21:52:
heb vaker van deze pc geboot met een cd, dus dat is het ook niet, en eerst bleef hij hangen toen hij de oak c driver wilde laden en nu op de aspi manager, dus er is denk ik iets met de drivres :S, maar hoe kan ik die met die boot flop aanpassen?! want de driver die op de cd staat werkt dus ook niet :(
Kijk op de voorkant van je CD-ROM speler. Wat staat daar? Bijvoorbeeld: Pioneer, of AOpen of Philips oid. (Anders ff pc openmaken en op typestickertje kijken). Vervolgens browse je ff naar de website van de fabrikant van je cd-rom speler, daar download je een driver tbv ms-dos.

Laat daarna maar weer ff weten! We slepen je er wel doorheen hoor :P

Verwijderd

Topicstarter
bedank tot nu voor alle dingen...

ik ga verder proberen... jullie horen snel van me!!

• ProCal
Verwijderd schreef op donderdag 03 juni 2004 @ 22:28:
bedank tot nu voor alle dingen...

ik ga verder proberen... jullie horen snel van me!!
Nog steeds aan het proberen? Zeker tijd over... Ik had inmiddels een andere PC gekocht als ik jou was... :*)
Pagina: 1