Een aktieve subwoofer aansluiten op 'n stereoversterker

Pagina: 1
Acties:
  • 2.565 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94073

Topicstarter
Hoi, :7

Ik heb een stereoversterker met gewoon analoge ingangen. Ik zou hier graag een subwoofer op willen aansluiten. Alleen is het probleem dat passieve subwoofers bijna niet meer te verkrijgen zijn! :'(

Ik dacht dat aktieve subwoofers alleen aan te sluiten zijn met behulp van een digitale subingang op je versterker of iets dergelijks :? ?? En zo'n ingang heb ik dus niet op mijn mooie pioneer a-109 stereoversterker. :7

Mijn vraag is dus: kun je een aktieve subwoofer aansluiten op een stereoversterker?

Mijn dank zal groot, _/-\o_

Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53287

euh... je sluit een sub aan op een uitgang... niet op een ingang.. magoed,

verder moet het wel mogelijk zijn om een actieve sub aan te sluiten op een analoge uitgang. Kijk maar naar active basstubes voor in de auto, die hebben ook analoge ingangen (high level input)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zo'n idioot in een of andere baggerwinkel zei tegen mij dat ik zo'n digitaleuitgang op mijn versterkertje moest hebben! 8)7

Voor duidelijkheid: ik heb 't dus over aktieve subwoofers :7

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 94073 op 03-06-2004 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja ik ook :)
de analoge uitgang van je stereo versterker sluit je aan op de analoge versterker van je sub. Het signaal wordt nu dus 2 keer versterkt.

Een andere manier is als je gewoon een pre-out hebt, en die heb je niet.
Het hangt er dus vanaf wat voor sub je wil kopen. Niet alle subs hebben een highlevel input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Actieve sub met digitale ingang :? Dat is hoogst zelden en totaal nutteloos!

Koop een sub met een high level ingang, dan kun je gewoon de speakeraansluitingen gebruiken (naast je gewone speakers). Of als je een line-out pre-out hebt, kun je ook die gewoon gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 03-06-2004 20:27 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

line-out zou ik niet gebruiken omdat je dan geen volume regeling hebt..
(of je moet steeds naar je sub willen lopen en er achter kruipen om het aan te passen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als je zo'n sub aan wilt sluiten op je speakeruitgang zou ik er wel een stereo-potmeter van 47 kOhm tussen zetten, de signalen knoop je daarna aan elkaar om zo een monosignaal voor de actieve sub te krijgen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:01
Oe, dit is exact mijn probleem :x
Ik heb een actieve sub van mijn Philips HT-setje, maar ik gebruik nu een oude Sansui AU-4900 die dus geen sub-out heeft. Als ik de sub gewoon op de tape-out (lineout dus :P) hang, dan beukt het ding ongelofelijk veel te hard (geen volumeregeling, duh :P)
Nu denk ik dus dat ik hier een potmetertje tussen kan knopen, alleen... Hoe zwaar :?
'T is dus om een line-signaal genoeg te kunnen dempen om mijn sub wat minder overheersend te maken.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115273

Wat voor potmeter je moet hebben weer ik niet uit me hoofd(ongeveer 100 ohm, maar schakkeling heb ik wel voor je.

massa van versterker(line out) _
| |_|
|____----____________________| | |_______ +van versterker(line out)
| ---- |
| weerstand 10ohm . +naar sub
|
massa naar sub

Zie dat ding in het midden maar als potmeter.

weerstand is er voor dat je niet kan kortsluiten op je line in
sub wordt hierdoor max 90 procent gedempt, dus is wel voldoende denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

En ik die dacht dat er op bijna elke aktieve subwoofer aansluitingen waren voor je speakers ( dus van receiver > kabeltje naar subamp, en van subamp naar speakers), zelfde principe als passieve subwoofers dus. B)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Anoniem: 115273 schreef op 03 juni 2004 @ 22:27:
Wat voor potmeter je moet hebben weer ik niet uit me hoofd(ongeveer 100 ohm, maar schakkeling heb ik wel voor je.

massa van versterker(line out) _
| |_|
|____----____________________| | |_______ +van versterker(line out)
| ---- |
| weerstand 10ohm . +naar sub
|
massa naar sub

Zie dat ding in het midden maar als potmeter.

weerstand is er voor dat je niet kan kortsluiten op je line in
sub wordt hierdoor max 90 procent gedempt, dus is wel voldoende denk.
Oef, niet lullig ofzo, maar hier kom ik niet echt wijs uit :|
Zou je misschien je schema ff in Paint kunnen uitkriebelen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 14:27
pak gewoon n auto sub dan! werk perfecto! bij mij dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Stijnd schreef op 03 juni 2004 @ 22:57:
pak gewoon n auto sub dan! werk perfecto! bij mij dan...
Autosubs zijn nu niet direct de dingen die we in onze huiskamer willen ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115273

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~mol00639/schema.JPG

ajb ik hoop dat ie wel duidelijk is nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Anoniem: 94073 schreef op 03 juni 2004 @ 20:03:
Zo'n idioot in een of andere baggerwinkel zei tegen mij dat ik zo'n digitaleuitgang op mijn versterkertje moest hebben! 8)7

Voor duidelijkheid: ik heb 't dus over aktieve subwoofers :7
Ik heb de Pioneer A209, qua aansluitingen enzo exact hetzelfde als de jouwne :) , Ik heb er een actieve subwoofer op aangesloten doormiddel van de gewone speakeruitgangen, werkt perfect, en vanuit de sub kan je weer naar je fronts.

Vraagje aan jou Red (offtopic):

Jij heb de A109, 45Watt aan 4Ohm dacht ik, ik heb de A209 van 60Watt aan 4Ohm. De mijne lijkt te vervormen bij de bassen als hij ongeveer half open staat, heb jij daar ook last van?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Volg nou gewoon de raad op van Deepspace (and me). Een actieve subwoofer bouwen met een subwoofer module welke High-level oftwel speaker terminals heeft, zoals bv de RCM DT300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Anoniem: 115273 schreef op 04 juni 2004 @ 08:50:
[afbeelding]

ajb ik hoop dat ie wel duidelijk is nu
Sorry voor de kick na 3 dagen, maar ik zie'm pas net staan, dank u zeer :P
Morgen maar ff zooi gaan kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

dat is toch niet makkelijk? dan moet je bij elk volume de sub gaan bijregelen. Je hebt toch ook van die verzwakker schema's zodat highlevel low level wordt? Dit zou een veel betere oplossing zijn lijkt mij.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 07-06-2004 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Anoniem: 62484 schreef op 07 juni 2004 @ 17:38:
dat is toch niet makkelijk? dan moet je bij elk volume de sub gaan bijregelen. Je hebt toch ook van die verzwakker schema's zodat highlevel low level wordt? Dit zou een veel betere oplossing zijn lijkt mij.
Dat zou IDD ook wel handig zijn, alleen ga ik dan volgens mij nogal vermogen verspillen, omdat ik dan de speakers A en B moet gebruiken?
De amp die ik gebruik kan maar 2x33 Watt leveren, dus ik vermoed dat ik dan niet meer echt hard kan spelen (weet't rendement van m'n speakers zo snel niet, maar veel zal't niet zijn :P)
De sub staat binnen grijp-afstand hier, dus als ik 't potmetertje er gewoon op leg kan ik zó bijregelen als't moet. Verder denk ik dat 't sub-volume toch wel redelijk 'set and forget' is. Als dat eenmaal goed staat denk ik niet dat d'r nog veel aan hoeft te gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Barry|IA schreef op 04 juni 2004 @ 19:59:
[...]

Ik heb de Pioneer A209, qua aansluitingen enzo exact hetzelfde als de jouwne :) , Ik heb er een actieve subwoofer op aangesloten doormiddel van de gewone speakeruitgangen, werkt perfect, en vanuit de sub kan je weer naar je fronts.

Vraagje aan jou Red (offtopic):

Jij heb de A109, 45Watt aan 4Ohm dacht ik, ik heb de A209 van 60Watt aan 4Ohm. De mijne lijkt te vervormen bij de bassen als hij ongeveer half open staat, heb jij daar ook last van?
Nee niet echt eigenlijk, maar ik heb er niet al te beste speakers op aangesloten dus misschien hoor ik het niet. :7

Hang er is wat andere speakers aan en kijk of het dan hetzelfde blijft. Anders zou ik even naar Pioneer mailen. Voor de rest vind ik dat Pioneer hele goede producten maakt voor een uitstekende prijs!!! 8) _/-\o_ :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Aan me speakrs ligt het denk ik niet, maar het maakt niet uit; tegenwoordig luister ik via het ''direct'' circuit. _/-\o_

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat lijkt me ook wel logisch om te doen he, als je hem hebt aangesloten op een aktieve subwoofer ;) _/-\o_

Welke merk subwoofer heb jij eigenlijk? werkt ' ie een beetje goed? :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Lees dit topic maar eens goed door: JBL 101787X 25CM Woofer/

Werkt perfect! :)

Pagina: 1