Toon posts:

Fan start voltage

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 2 identieke fans (4 cm fans van merk target type mj-586j) . Die hangen beide aan een fancontroller, in dit geval een switch 5-off-12 volt. Op 12 volt maken deze fans een dikke herrie dus op 5 volt staan ze nu, alleen als ik mijn pc aanzet (of mijn fans op 5 volt zet vanuit stilstand van de fans) gaat de ene fan wel draaien, maar de andere blijft stilstaan. Die stilstaande fan gaat pas draaien als je hem of ff een zetje geeft of hem eerst op 12 volt te starten en dan terug schakelen naar 5 volt.

Het lijkt dus alsof de 1e fan een startvoltage heeft van 5 Volt of minder.
En de andere een startvoltage van meer dan 5 volt (6 volt of meer).
Terwijl de 2 fans identiek zijn ?!?!

Is hier een simpele oplossing voor of moet ik gewoon elke keer bij booten van de pc die ene fan op 12 volt zetten en dan terug naar 5 volt tikken.

En ow ja is het slecht voor zo'n fan als hij dus niet gaat draaien maar wel op 5 volt staat (als ik dus een keer vergeet die fan "handmatig" te starten)

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 18:57:
Is hier een simpele oplossing voor of moet ik gewoon elke keer bij booten van de pc die ene fan op 12 volt zetten en dan terug naar 5 volt tikken.
Je kunt een schakelingetje maken met een condensator al weet ik niet precies hoe, misschien kun je dit beter posten in CME, of hier in DOC moet iemand het antwoord weten ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-02 16:44

M-ThijZ

Riding on Rails

Dit is een vrij bekend fenomeen :)
De Fan heeft 12v nodig om opgang te komen, met 5v red hij dat simpelweg niet.
Het is natuurlijk mogelijk om een schakeling te maken waarbij hij eerst op 12v draait, en daarna naar 5v gaat.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/raceeend100/got/imagehandler.png
plaatje geript van icecoldcomputing.com ;) (ik heb 'm niet in betere kwaliteit kunnen vinden...)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 19:12 ]

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Goh, dat het zo simpel op te lossen is! Als de condensator vol zit kan er geen stroom meer vanaf de 12v lopen, dus loopt het vanaf de 5v verder :D

offtopic:
Kan een condensator zo vol zitten dat er helemaal geen stroom meer door loopt?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-05-2025

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

Acid-Rain schreef op 03 juni 2004 @ 19:17:
offtopic:
Kan een condensator zo vol zitten dat er helemaal geen stroom meer door loopt?
Ja, Als ie vol is, loopt er (op een hele kleine lekstroom na) geen stroom meer door.

Je moet overigens even zelf nadenken/proberen met de grootte van je condensator... die kan voor iedere FAN anders zijn. Hij moet zo groot zijn dat de FAN op gang is als ie "vol" zit, maar wel zo klein dat hij je fan zo kort mogelijk op 12 volt zet (alhoewel het niet zo erg is als je fan op 12 volt draait, dus liever te groot dan te klein, lijkt me)

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Verwijderd

Je moet overigens even zelf nadenken/proberen met de grootte van je condensator...
Een waarde tussen de 2200 en 3300 uF /16V gebruik ik zelf wel vaker in dit soort situaties.

Verwijderd

Topicstarter
Jammer dat het niet kan zonder mijn fancontroller te slopen.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 19:09:
[afbeelding]
plaatje geript van icecoldcomputing.com ;) (ik heb 'm niet in betere kwaliteit kunnen vinden...)
Waar zijn eigenlijk die diodes voor nodig?
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 19:55:
Jammer dat het niet kan zonder mijn fancontroller te slopen.
Daar zijn we tweakers voor >:) (toch?)

[ Voor 23% gewijzigd door M-ThijZ op 03-06-2004 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Maar dat vind ik het nog heel vreemd dat 2 indentieke fans toch heel anders zijn aangezien de ene wel start bij 5 volt en de andere niet ?!?!?!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ja, de fans kunnen wel hetzelfde merk/type zijn, maar na een poosje gebruik komt er altijd wat stof tussen, in de een wat meer dan de andere.

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Ach heel dezelfde type componenten zijn niet hetzelfde.
Meestal hebben ze een tolerantie van 10% oid. Verder ligt voor veel fans het werkbereik tussen de 7V en 15V ofzo. Dus 5V zit daaronder, dus valt buiten speficaties. Dat ze het vaak wel doen is natuurlijk mooi meegenomen.
Pagina: 1