[Stroomuitval] Pc kaduuk

Pagina: 1
Acties:

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:20
Ik heb enkele weken geleden een Low Budget Pc gekocht voor de ouders van mijn vriendin. Die wonen niet in Nederland dus de PC is dus in een ander land.
Mobo: PC-Chips M848A (V2.1)
CPU: Athlon 2200+ ofzo (weet niet meer zeker)
Mem: 256mb PC3200 (Infineon)

Voor de rest, cd-rom, cd-writer, hardeschijf.

Nu is de stroom dus ineens uitgevallen en meteen erachter aan weer aangegaan. De pc was aan en viel dus uit (bij het uitvallen van de stroom), maar ging niet meer aan. Na een tijdje geprobeerd te hebben ging het dus wel aan tot en met de bootinit (tellen van memory, opsomming van hardeschijf) en daar hing ie. Na op de reset knop gedrukt te hebben (door de zus van me vriendin) was er helemaal geen beeld meer ook dus.
Geen piepjes, hdd activity lampje brand, koelers draaien wel e.d., alleen geen beeld (monitor lampje blijft ook oranje) en toetsenbord lijkt ook uit te zijn (geen NumLock lampje aan).

Ik heb al zoals altijd netjes gezocht eerst (op de woorde stroomuitval, pc kapot na stroomuitval etc) en heb idd wat dingen kunnen vinden. Ik las over zo'n Restart on Powerloss optie die sommige mobo's in hun bios hebben. Ik weet nog niet of deze dat heeft, maar zelfs dan is er geen beeld.
Dan nog het clearen van de CMOS, kan op zich wel. Probleem is echter ik zit hier, zij zitten aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Ze durven het denk ik niet echt aan om te rommelen aan het moederbord en zelfs als ik ze begeleid vanuit hier ben ik ook bang dat ze iets fout doen.

De vragen die ik dus heb zijn:
- Kan er iets fout gaan bij het clearen van je CMOS?
- In het ergste geval, wat kan er allemaal stuk zijn?
- En zijn er andere opties die ik over het hoofd zie, die geprobeerd kunnen worden, voor ze een reparateur laten langskomen?
- Is er in zo'n geval (we hebben het dus niet over hier in Nederland dat het behandeld kan worden als blikseminslag) nog recht op garantie? De pc is amper 2 maandjes oud.

edit: Oja voor de modjes, twas mij beetje onduidelijk of dit in OH, PMG of CSL moest, dus mijn excuses als het verkeerd zit

edit2: Oja idd, ook al laten proberen de kabel eruit te trekken, ook de powerknop dan ff ingedrukt te houden en iets later weer te proberen, ook niks, geen beeld, wel dat er dingen draaien en werken enzo, met activity led aan.

[ Voor 10% gewijzigd door RUFFNECK op 03-06-2004 18:41 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ook al geprobeerd om de stekker er gewoon een tijdje uit te doen? (zodat ie ook écht uit is).

Verwijderd

Ander stopcontact?

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14
Je verzekering vergoed in ieder geval de schade (in nederland) door blikseminslag

Verwijderd

laat die pc een dag of 2 zonder stekker in het contact staan (gewoon uit). kan zijn dat ie gewoon statisch geladen is.

• budi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:01
Wat ik weet van veel van die PC-Chips moederborden is dat ze vaak gelukkig een eenvoudig jumpertje hebben voor een CMOS clear. Dit in tegenstelling tot veel Asus borden waar je twee soldeerpuntjes moet zien kort te sluiten. Wellicht durven ze dit na goede telefonische instructie van jouw kant wel aan?
Let er wel op dat ze de stekker eruit moeten doen als ze dit jumpertje omzetten.

MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7

Verwijderd

Je hardeschijf misschien stuk omdat je hem direct er na weer op aan gezet kan de hd zijn vastgelopen.
Heb het zelf wel is gehad met de laptop aan/uit knop 5 sec in houden en dan direct weer aan doen maar toen hoefde ik alleen de hd maar te formatteren en toen deed ie het wel weer 8)

• Boogieman82
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Er zit een beveiliging in je voeding, tegen overvoltage, als de stekker een tijd uit het stopcontact is geweest zal de pc het gewoon weer doen

specs

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:47

OgWok

U.N.C.L.E.

In ieder geval een kleine ups naar ze opsturen, dan gaat deze of de volgende pc langer mee.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• RUFFNECK
Tnx vor de replies, ja de ups is een goed idee, ik had ze al aangeboden ook eentje mee te sturen, maar met hun oude pc was er ook vaker stroomuitval, nooit wat mee gebeurd. Denk dat ze nu wel zullen luisteren.

Weet iemand nog wat over evt. garantie wat nog gekregen kan worden in zo'n geval? Of kan dat niet? Ik heb ze nu ff gezegd het 2 dagen te laten staan, als het daarna nog niet gaat, ff goed proberen uit te leggen de CMOS te clearen.
Jullie horen het wel.

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:08

UTM

Ik had eergister een bijna zelfde ervaring. Mijn computer viel in 1x uit met een luide knal. Ik schrok me dus rot en trok alle stekkers uit mijn computer. Vervolgens alleen de voeding kabel er weer in en proberen te booten: Niks. Dan maar even tien minuten laten staan: Niks.

Toen ben ik alles losgaan koppelen van de PC, dus stroom van HD en CDROM etc. Ik ben dus alleen gaan booten met MOBO+CPU+RAM. En hij deed het :*). Vervolgens 1 voor 1 de HD etc eraan gehangen en mijn PC doet het weer :)

^^ Probeer mijn volgorde dus eens ;)

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Met een beetje geluk werkt de pc weer na een tijdje de stekker er uit gehad te hebben zoals andere posters al zeiden. Als je echter pech hebt heb je een spanningspiek gehad waardoor er bijv 6 volt op je backplane gestaan heeft en zijn er chips doorgebakken. Zoals je weet werkt een PC voeding niet met een trafo, maar met spanningsregulatoren, en die kunnen niet altijd even goed met plotselinge pieken overweg. Als dat het geval is geweest dan is het jammer maar helaas. Tip voor de volgende keer: Koop een overspanningsbeveiliging. Kost maar een paar tientjes (koop wel een goede, bijv. APC, en niet Gamma eigen merk) maar beschermt wel je PC

Nothing is a problem once you've debugged the code

• RUFFNECK
DaRealRenzel schreef op 04 juni 2004 @ 11:02:
Met een beetje geluk werkt de pc weer na een tijdje de stekker er uit gehad te hebben zoals andere posters al zeiden. Als je echter pech hebt heb je een spanningspiek gehad waardoor er bijv 6 volt op je backplane gestaan heeft en zijn er chips doorgebakken. Zoals je weet werkt een PC voeding niet met een trafo, maar met spanningsregulatoren, en die kunnen niet altijd even goed met plotselinge pieken overweg. Als dat het geval is geweest dan is het jammer maar helaas. Tip voor de volgende keer: Koop een overspanningsbeveiliging. Kost maar een paar tientjes (koop wel een goede, bijv. APC, en niet Gamma eigen merk) maar beschermt wel je PC
Maar in zo'n geval die jij beschrijft zou dus het mobo helemaal kapot zijn? Want de voeding lijkt iig bij m'n "schoonouders" nog te werken (cd-rom lades gaan open en dicht, ze horen fans draaien - iets binnen iig, hdd ledjes blijven branden e.d.) en dat van fans horen draaien die op het moederbord zijn aangesloten w.o. de cpu fan zou tog aangeven dat het mobo nog enigszins goed is?
(Ja het blijft lastig als ik het niet zelf voor me kan zien)

W03f> tnx voor de tip, zal ik ook in overweging nemen na de 2 dagen rust van de pc.
Pagina: 1