Bidirectioneel audio over Ethernet

Pagina: 1
Acties:

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-07 21:17

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Beste soortgenoten,

Ik zou van jullie graag eens willen horen hoe jullie over het volgende denken:

Ik zoek een manier om audio te sturen over een afstand van ca. 200 meter. Daarbij heb ik de volgende eisen:
* Zo goedkoop mogelijk :X
* Liefst bidirectioneel
* Geluidskwaliteit staat niet op de eerste plaats (Voornamelijk spraak!)
* Delay is ook niet zo belangrijk. Wat wel belangrijk is is dat het geluid niet hapert of af en toe weg valt.

Draadloos zou mooi zijn, maar ik weet niet hoe ik dat goedkoop moet oplossen. We hebbben wel draadloze hoofdtelefoons (Sennheiser T30), maar die halen die afstand net niet. :'(

Ik een kabeltje kunnen trekken, maar dat kan niet zomaar goedkope kabel zijn want het zou dan gebalanceerd (differencieel dus)moeten gebeuren. Dat word dus een beetje duur.

Nou wil het toeval dat er een netwerk over het terrein licht en we redelijk in de buurt een ethernetaansluiting hebben. Aan de ene kant staat in de buurt van de versterker al een PC, aan de andere kant nog niet. Maar dat kan misschien geregeld worden.
Ik had gedacht om shoutcast te gebruiken, maar daarbij had ik nog wat vraagtekens:
* Wat voor PC heb je daar minimaal voor nodig?
* Kun je met Shoutcast ook audio twee kanten op sturen? Dan moet je denk ik twee winamp-vensters openen o.i.d? Geeft dat geen conflicten?

Graag hoor ik jullie reactie, en als jullie andere suggesties hebben zijn die ook welkom! :)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

skype !

http://www.skype.com/ :P (duh)

[ Voor 72% gewijzigd door Fish op 03-06-2004 18:15 ]

Iperf

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Een gebalanceerd signaal hoeft toch niet duur/moeilijk te zijn?
Ben er laatst nog mee bezig geweest toen ik een gebalenceerde mic-pre amp probeerde te bouwen. Kun je cheap-ass kabel gebruiken. Voor 15,- aan onderdelen heb je je signaal wel van de ene naar de andere kant. De vraag is alleen wat er met de signaalsterkte gebeurt bij 200meter slechte kwaliteit kabel...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Misschien handig als je de achterliggende gedachte ook even vermeldt, zou een en ander stukken helderder maken. Het waarom is me namelijk nog niet helemaal duidelijk.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Atgast schreef op 03 juni 2004 @ 18:14:
Een gebalanceerd signaal hoeft toch niet duur/moeilijk te zijn?
Ben er laatst nog mee bezig geweest toen ik een gebalenceerde mic-pre amp probeerde te bouwen. Kun je cheap-ass kabel gebruiken. Voor 15,- aan onderdelen heb je je signaal wel van de ene naar de andere kant. De vraag is alleen wat er met de signaalsterkte gebeurt bij 200meter slechte kwaliteit kabel...
De electronica is i.d.d. niet het duurste. Maar wat voor kabel zou je dan kunnen gebruiken? Het kan geen standaard tweelingsnoer zijn o.i.d. Het moet minstens drie aders hebben. Het kan dus niet de allergoedkooptste kabel zijn. En dan 200 meter, reken maar uit...(En dat nog eens 2x voor bidirectioneel!)
Maar zou zo'n lange kabel ook niet teveel capaciteit hebben? Ik ben bang dat al je hoge tonen wegvallen.
P5ycho schreef op 03 juni 2004 @ 18:15:
Misschien handig als je de achterliggende gedachte ook even vermeldt, zou een en ander stukken helderder maken. Het waarom is me namelijk nog niet helemaal duidelijk.
OK, een beetje info: Ik ben betrokken bij de organisatie van een kamp deze zomer. We zetten een grote tent neer op een veld bij een soort boerderij. Het meeste zal zich afspelen in deze tent, dus daar hebben we een geluidsinstallatie. Maar in dat huis zijn ook nog mensen en die willen ook horen wat er gebeurt. Zodoende. En als we dan toch een kabeltje hebben liggen, is het handig om twee richtingen de doen. Dan kunnen mensen vanuit het huis ook dingen omroepen (bijvoorbeeld als er telefoon voor iemand is o.i.d.) :)

Beetje duidelijk?

Nu ga ik ff Skype bekijken...

[edit:]
Zonet ff naar Skype gekeken, maar die zit vol met spyware!!! Niet echt een optie dus...
:r [/edit]

[ Voor 5% gewijzigd door Gwannoes op 03-06-2004 18:30 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

2 aderig is ook genoeg, moet je aan de andere kant wel even een eigen spanningsbron regelen (lijkt me geen probleem)
Bidirectioneel zou geen probleem moeten zijn, maar je kunt het niet tegelijk gebruiken.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Atgast schreef op 03 juni 2004 @ 18:29:
2 aderig is ook genoeg, moet je aan de andere kant wel even een eigen spanningsbron regelen (lijkt me geen probleem)
Bidirectioneel zou geen probleem moeten zijn, maar je kunt het niet tegelijk gebruiken.
Gebalanceerd wil juist zeggen dat je twee geleiders hebt waar het signaal in tegenfase (dus geinverteerd) wordt aangeboden. Je hebt nog een derde ader nodig voor de ground!

Verwijderd

Probeer het anders eens met een 27MC bakje...maar dat is dus niet fullduplex. Plus dat je natuurlijk het probleem hebt, dat je anderen "kunt" ontvangen op je kanaal.
Maar als je gemeente meewerkt of je brandweer kun je ook wel portofoons halen/lenen/huren en dan met een station met meerdere kanalen evt. doorsturen en omroepen. Werkt perfect! (vooral als je op de kosten wilt letten)

Maar je kunt anders ook eens kijken naar Ventrilo. Is best wel een goed programma. Niet p2p zoals skype, maar zeker wel een goede keus als je meer dan 2 mensen TEGELIJKERTIJD wilt laten praten.

Dan hoef je alleen maar een netwerkkabel te leggen.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gwannoes schreef op 03 juni 2004 @ 18:24:
Zonet ff naar Skype gekeken, maar die zit vol met spyware!!! Niet echt een optie dus... :r
Hoe kom je daar nou weer bij? Omdat het gemaakt is door de makers van Kazaa :?

Heb 'm net geinstalleerd en ik merk nog niets van spyware ;)

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 03 juni 2004 @ 18:40:
[...]
Hoe kom je daar nou weer bij? Omdat het gemaakt is door de makers van Kazaa :?

Heb 'm net geinstalleerd en ik merk nog niets van spyware ;)
Doordat hij is gemaakt door de makers van Kazaa werd ik achterdochtig. Ff gezocht op het net, en mijn vermoeden werd bevestigd.
Er staat ook zoiets in de EULA...

lees maar op download.com

[ Voor 12% gewijzigd door Gwannoes op 03-06-2004 19:09 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gwannoes schreef op 03 juni 2004 @ 19:02:
Doordat hij is gemaakt door de makers van Kazaa werd ik achterdochtig. Ff gezocht op het net, en mijn vermoeden werd bevestigd.
Er staat ook zoiets in de EULA...
Wat jij wilt :)

Op hun pagina staat dat het product spyware/adware vrij is. Op mijn harde schijf zie ik zo snel 3 bestandjes erbij komen (1 file exe, 1 uninstaller, 1 data file), en na installatie zijn er geen nieuwe opstart entries bijgekomen als ik met HijackThis kijk.

Ik vind dat je het wel erg makkelijk afschiet :>

edit:
www.spychecker.com, www.spywareguide.com, www.lavasoft.de en www.safer-networking.org vinden niets over skype. www.pestpatrol.com wel maar alleen maar omdat het in de p2p categorie valt (althans zo lijkt het), er staat geen extra info over wat het doet, terwijl ze over het algemeen vrij uitgebreid zijn. zoals ik al zei is mijn hijackthis log schoon na installatie. de reviews die er staan op de download.com link die jij geeft zijn geen van allen onderbouwd, 1 zegt er zelfs dat geen enkele anti-spyware tool het herkent (terwijl het al zeker 6 maanden bestaat), eigenlijk lopen ze allemaal hard te schreeuwen zonder feiten te geven. op www.skypeme.nl (onafhankelijk forum met gebruikers) zie ik 1 topic over spyware, maar dat gaat alleen over een passage in EULA die evt voor dit soort doeleinden gebruikt kan worden.

kortom een hoop geblaat maar feiten kan ik niet vinden. ik zeg niet dat het geen spyware bevat, maar de combinatie van een schoon HT log + nergens technische info vinden + nergens een fixtool vinden + geen (onderbouwde) vermelding bij de grotere anti-spyware sites is toch wel een beetje vreemd... we hebben het hier over een product wat meer dan 6 maanden oud is en wat door vrij veel mensen gebruikt wordt. als hier spyware in zou zitten zou je toch verwachten dat er veel meer informatie over te vinden is. of anders een lite versie door andere mensen net zoals bij kazaa. ik krijg het idee dat de mensen zich blindstaren op het feit dat het gemaakt is door de makers van kazaa.

eindelijk het eerste wat ik vind, op ons eigen forumpje nog wel: [rml][ Meuk] Skype[/rml]. maar nog steeds vind ik het raar dat er zo weinig onderbouwde informatie via google en de bekendere anti-spyware sites te vinden is. in dit topic: Kazaa komt met nieuw p2p telefonie programma zijn er genoeg vragen of het spyware is maar geen antwoorden.

[ Voor 83% gewijzigd door Mike Jarod op 03-06-2004 19:51 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Mike Jarod schreef op 03 juni 2004 @ 19:07:
[...]
Wat jij wilt :)

Op hun pagina staat dat het product spyware/adware vrij is. Op mijn harde schijf zie ik zo snel 3 bestandjes erbij komen (1 file exe, 1 uninstaller, 1 data file), en na installatie zijn er geen nieuwe opstart entries bijgekomen als ik met HijackThis kijk.

Ik vind dat je het wel erg makkelijk afschiet :>

edit:
www.spychecker.com, www.spywareguide.com, www.lavasoft.de en www.safer-networking.org vinden niets over skype. www.pestpatrol.com wel maar alleen maar omdat het in de p2p categorie valt (althans zo lijkt het), er staat geen extra info over wat het doet, terwijl ze over het algemeen vrij uitgebreid zijn. zoals ik al zei is mijn hijackthis log schoon na installatie. de reviews die er staan op de download.com link die jij geeft zijn geen van allen onderbouwd, 1 zegt er zelfs dat geen enkele anti-spyware tool het herkent (terwijl het al zeker 6 maanden bestaat), eigenlijk lopen ze allemaal hard te schreeuwen zonder feiten te geven. op www.skypeme.nl (onafhankelijk forum met gebruikers) zie ik 1 topic over spyware, maar dat gaat alleen over een passage in EULA die evt voor dit soort doeleinden gebruikt kan worden.

kortom een hoop geblaat maar feiten kan ik niet vinden. ik zeg niet dat het geen spyware bevat, maar de combinatie van een schoon HT log + nergens technische info vinden + nergens een fixtool vinden + geen (onderbouwde) vermelding bij de grotere anti-spyware sites is toch wel een beetje vreemd... we hebben het hier over een product wat meer dan 6 maanden oud is en wat door vrij veel mensen gebruikt wordt. als hier spyware in zou zitten zou je toch verwachten dat er veel meer informatie over te vinden is. of anders een lite versie door andere mensen net zoals bij kazaa. ik krijg het idee dat de mensen zich blindstaren op het feit dat het gemaakt is door de makers van kazaa.

eindelijk het eerste wat ik vind, op ons eigen forumpje nog wel: [rml][ Meuk] Skype[/rml]. maar nog steeds vind ik het raar dat er zo weinig onderbouwde informatie via google en de bekendere anti-spyware sites te vinden is. in dit topic: Kazaa komt met nieuw p2p telefonie programma zijn er genoeg vragen of het spyware is maar geen antwoorden.
Beste mike, ik heb je een mail gestuurd hierover, om verder niet teveel offtopic te gaan hier. Mail me gerust terug.

Maar weet iemand of dit ook met Shoutcast zou kunnen worden opgelost???

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
.
^^^ Iemand een (ander) idee hoe ik bidirectioneel audio kan "streamen"?

[ Voor 11% gewijzigd door Gwannoes op 07-06-2004 13:39 ]

• JeroenG
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-08 19:40
Misschien gewoon met een babyfoon die via het elektriciteitsnet werkt?Ik neem aan dat jet stroom hebt in die tent... dan streamt dat ding standaard van de tent naar het huis, en meestal heben die dingen wel een oproepknop om audio de andere kant uit te sturen? Moet je even zoeken op google wat het bereik daarvan is...

• ScuL
  • Laatst online: 30-08 10:19
Teamspeak!!

Gewoon praten over IP-netwerk! :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beide gratis, beide spyware vrij: Teamspeak of Ventrilo

Zet op één machine een server én client op en op de andere machine alleen een client. Allebei connecten naar server, en je kunt kleppen zoveel je wilt.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
King_Louie schreef op 07 juni 2004 @ 14:32:
Beide gratis, beide spyware vrij: Teamspeak of Ventrilo

Zet op één machine een server én client op en op de andere machine alleen een client. Allebei connecten naar server, en je kunt kleppen zoveel je wilt.
Dat teamspeak lijkt me wel wat. Dat ga ik maar eens proberen als ik thuis ben.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Hoe is de geluidskwaliteit? Valt hij niet af en toe weg tussendoor?

• ScuL
Hij valt over een LAN nooit weg. Internet kan het wel eens gebeuren, door lag.
Teamspeak kun je instellen op verschillende soundcodecs. En de hoogste (dat moet makkelijk haalbaar zijn op LAN) werkt erg goed.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
-ScuL- schreef op 07 juni 2004 @ 16:24:
Hij valt over een LAN nooit weg. Internet kan het wel eens gebeuren, door lag.
Teamspeak kun je instellen op verschillende soundcodecs. En de hoogste (dat moet makkelijk haalbaar zijn op LAN) werkt erg goed.
OK, da's mooi. Hartstikke bedankt voor de info! :)
Ik heb net ff de client geinstalleerd, maar heb hier ff geen soundcard (op m'n werk...). dus ik kan dit nu niet uitproberen. Is het mogelijk om continue een verbinding te hebben, of moet je dan perse op een toets drukken (of voice activation). En als dat niet continue kan: is die "drempel" voor voice-activation erg laag in te stellen???

• ScuL
Zowel toets als voice activation kunnen.
Die drempel kun je zo laag instellen dat de verbinding zelfs permanent open staat, maar ik weet niet of dat wenselijk is.

Pagina: 1