Wat is nou de meerwaarde van bijv. Longhorn?

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-05 20:56

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Ik zat vanmiddag eens te denken, over hetvolgende.

elke paar jaar komt er een nieuwe versie van Windows uit, prima. Op zich niks mee.

Nu is een collega van mij bezig om Longhorn draaiende te krijgen, en kwam het tersprake wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde is van bijv. Longhorn.

Is vernieuwing ook verbetering?
Volgens mij niet. Elke keer worden de systeem eisen verhoogd, dus snellere procc. meer geheugen dus meer kosten...

Ja je krijgt die leuke functies als MSN 20.1, IE 23/5 etc. maar zitten we daarop eigenlijk wel te wachten?

De extras als Moviemaker,messnenger. Het lijkt mij toch dat de meeste mensen het gros van de in Windows meegeleverde toepassingen niet gebruikt, of hiervoor een eigen alternatief heeft gevonden wat die persoon better schikt?

Ok zaken als beveiliging etc. zijn uiteraard wel welkom, maar waarom hebben ze dat niet meteen goed aangepakt is mijn vraag? waarom elke dag 20 updates!

Ze zeggen wel, stilstaan is achteruitgang, maar klopt dat in dit geval ook?
Is een Longhorn nou echt wel beter en "je van het" voor de gemidelde computeraar..

Ik ben benieuwd. uiteraard zal het er hier ook wel op komen te staan, omdat je straks bijna niet meer anders kunt, maar toch...

Ik zat gewoon wat te denken... O-) :z ;)

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Jij hebt het door
Nieuwere versies hebben natuurlijk wel support voor nieuwere hardware.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 18:11 ]

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
shaggy8675 schreef op 03 juni 2004 @ 18:09:
Ja je krijgt die leuke functies als MSN 20.1, IE 23/5 etc. maar zitten we daarop eigenlijk wel te wachten?

De extras als Moviemaker,messnenger. Het lijkt mij toch dat de meeste mensen het gros van de in Windows meegeleverde toepassingen niet gebruikt, of hiervoor een eigen alternatief heeft gevonden wat die persoon better schikt?

Ok zaken als beveiliging etc. zijn uiteraard wel welkom, maar waarom hebben ze dat niet meteen goed aangepakt is mijn vraag? waarom elke dag 20 updates!
En dan zometeen bedenk je dat je met XPLite of 98Lite die features allemaal weer uit windows kan slopen... en dan over nog een paar weken met heldere momenten denk je LINUX :+

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Sjeng schreef op 03 juni 2004 @ 18:13:
[...]

En dan zometeen bedenk je dat je met XPLite of 98Lite die features allemaal weer uit windows kan slopen... en dan over nog een paar weken met heldere momenten denk je LINUX :+
Maar je betaalt wel dik voor opties die je niet gebruikt...;)

En Linux draai ik toch al een paar daagjes hoor ;)

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:27
Persoonlijk zie ik de meerwaarde van Longhorn ook niet in. Een 3D desktop (niet eens door MS bedacht, maar goed.. andere discussie)=>zwaardere GPU nodig, meer functies die "voor het gemak" meteen opstarten=>meer RAM nodig. Om maar een paar dingen op te noemen. Natuurlijk wordt deze versie van windows nog groter dan XP (>1GB, inclusief alle updates |:( ), dus past het niet meer op een CD=>DVD speler kopen (goed, heeft bijna iedereen al.. maar toch... :D) & meer HD ruimte nodig om t te draaien. En natuurlijk niet te vergeten: alles zo met mekaar verwoven en vergt dusdanig veel systeembronnen dat men meteen er maar een nieuwe CPU bij kan kopen....

Een voordeel: Nieuw bestandssysteem (goed, uitbreiding op de vorige), maar goed dat kan ook slecht uitpakken. Dat moeten we gewoon nog zien.

IMO zijn de nieuwe features van longhorn niet zo wereldschokkend dat ik m per sé moet hebben. En al helemaal niet, omdat ik er (zoals het er nu uitziet) een nieuwe PC voor moet kopen. Ook zijn de meeste features ook verkrijgbaar via andere software bedrijven. Vaak beter uitgevoerd en/of gratis.

Voor mij hoeft MS de moeite niet te doen, maar goed. Ik behoor waarschijnlijk ook niet tot de doelgroep.

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

De meerwaarde van Longhorn is dat je je PC zodanig moet upgraden (memory, CPU, vette 3d kaart -- dat geven ze zelf aan als recommended system specifications),
dat je opeens wel een beer van een PC hebt om al je spelletjes soepel op te spelen! :*)

FireFox - neem het web in eigen hand

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

spaceboy

Op grote hoogte

Je kunt jezelf afvragen waarom jij Windows XP bent gaan gebruiken en niet bij Windows 95 ben blijven steken. Even afgezien van de compatibiliteit.

Een antwoord kan zijn: omdat ik USB wil gebruiken.

Een antwoord om straks Longhorn te gaan gebruiken is wellicht dat jouw Radeon X990 niet langer door Windows XP wordt ondersteund omdat er meer dan 2 gb geheugen op de grafische kaart zit. Dan wil je wel... :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:11
Wat is het voordeel van nieuwe hardware ? Dat je sneller kunt werken.
Waarom moet je sneller kunnen werken als je altijd dezelfde, oudere software gebruikt? Wie heeft er een Pentium IV nodig als hij gewoon nog met WP5.1 werkt?

Waarom zou je geen software gebruiken die de hardware die je tot je beschikking hebt ten volle benut? Nu zit er bv. een grafische kaart in je PC met 256 mb RAM, als je gewoon surft, wat aan het devven bent, .... wordt het gros van dat geheugen niet gebruikt. Waarom niet? Omdat Windows zoals we het nu kennen met de GDI architectuur slechts een klein gedeelte van dat geheugen toont. Enkel hetgeen wat je werkelijk op je scherm ziet, zit in het geheugen van de grafische kaart. Windows die niet zichtbaar zijn, zitten niet in dat geheugen.

Longhorn gaat een heel andere engine bevatten voor z'n User Interface. (De eerste versie van de GDI is nu toch ook al een jaar of 15 oud ofzo).
Longhorn zal ook een nieuw FS introduceren, waardoor het zoeken naar documenten, files, etc... gerichter en makkelijker kan worden.

Daarnaast zal Longhorn ook een grote impact hebben op developers. Doordat er een nieuwe GUI engine gebruikt wordt, zullen ook Windows applicatie ontwikkelaars eea mogen doorspitten; er zal een nieuw 'communicatie-systeem' zijn die ervoor zorgt dat windows-apps en web-apps/services beter met elkaar kunnen werken...

Kortom: waarom dus de performance die je tot je beschikking hebt met je moderne hardware niet volledig laten benutten door de software die erop draait?
Een nieuw OS, en zeker Longhorn, is wel meer dan een aantal nieuwe features die toegevoegd worden aan de oudere versie van een OS. Ik denk dat Longhorn een nog grotere revolutie zal zijn, dan dat Win95 10 jaar geleden was.

https://fgheysels.github.io/

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 13:31
Het biedt waarschijnlijk betere beveiliging en heeft toffe/snelle zoekmogelijkheden met hun nieuwe bestandssysteem. Daarbuiten ziet het er gewoon mooi uit. Je maakt mij niet wijs dat je de overstap van 3.1 naar xp slecht vondt omdat je xp graphics onnodig vindt. Kijk als je videokaart het toch aankan, waarom zou je die dan alleen voor je spellen gebruiken. Verder zul je vast wel net als bij xp de 3d mogelijkheid ofzo uit kunnen zetten.
Nog even over hun bestandssysteem. Je schijf wordt steeds groter, misschien werkt zo'n database wel kei snel en scheelt dat weer een seak-time van 10ms straks. Ach we moeten maar afwachten. En wil je het niet, blijf je lekker xp draaien. er draaien nog steeds mensen 98 dus why not...

• whoami
Wat is dat met die 3D desktop eigenlijk? Daar heb ik nog niets over gelezen?

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Gody schreef op 03 juni 2004 @ 18:51:Kijk als je videokaart het toch aankan, waarom zou je die dan alleen voor je spellen gebruiken.
Omdat de energie die een PC vreet om alleen maar een simpel mailtje te lezen de spuigaten uit begint te lopen?

FireFox - neem het web in eigen hand

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:25

M-ThijZ

Riding on Rails

De desktop wordt niet echt 3D, maar er worden leuke 3D effectjes toegevoegt bij oa het minimaliseren en alt+tab. Gaat allemaal in realtime gebeuren, lekker zwaar. Die functies kun je wel uitschakelen, ik had iets gelezen over verschillende stappen waarin je de Grapische omgeving kon instellen.

• Gody
  • Laatst online: 04-05 13:31
PommeFritz schreef op 03 juni 2004 @ 18:57:[...]Omdat de energie die een PC vreet om alleen maar een simpel mailtje te lezen de spuigaten uit begint te lopen?
Dan zet je het toch lekker uit en blijf je, zoals ik al zei, gewoon lekker windows 95, 98, of misschien zelfs xp gebruiken. Het oog wil ook wat. Nee nee inderdaad geen 3d postbode die hem afgooit en een 3d praat-miep die m voorleest, ik zeg het maar vast... :)

• whoami
Acid-Rain schreef op 03 juni 2004 @ 18:59:
De desktop wordt niet echt 3D, maar er worden leuke 3D effectjes toegevoegt bij oa het minimaliseren en alt+tab. Gaat allemaal in realtime gebeuren, lekker zwaar. Die functies kun je wel uitschakelen, ik had iets gelezen over verschillende stappen waarin je de Grapische omgeving kon instellen.
Goh, Mac OS X heeft dat ook , en daar hoor ik niemand over melpen?
't Is omdat het weer een MS product is dat iedereen er blijkbaar weer moet overvallen, en als het uit de Mac of Linux hoek komt, is het altijd geweldig.

• Billie
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 21:54
whoami schreef op 03 juni 2004 @ 18:52:
Wat is dat met die 3D desktop eigenlijk? Daar heb ik nog niets over gelezen?
nieuws: De eerste indrukken van de recentste Longhorn-build
In deze build is de nieuwe desktopmanager Avalon aanwezig, hoewel deze standaard is uitgeschakeld. Op verschillende forums is inmiddels terug te vinden hoe deze functie ingeschakeld kan worden. Wanneer dit gedaan wordt, verandert Longhorn van interface. Zo zijn de verschillende knoppen bovenin een venster (minimaliseren, maximaliseren, sluiten) een klein beetje veranderd voor een ruimtelijker effect. Verder zijn alle vensters individuele 3d-objecten geworden die bijvoorbeeld een schaduw afgeven op lager gelegen vensters. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van Alt+Tab om door de openstaande vensters te scrollen, worden alle vensters zelf opnieuw overzichtelijk gerangschikt; dit in tegenstelling tot eerdere Windows-versies, waarbij kleine afbeeldingen van de vensters gebruikt werden en niet de vensters zelf.
:)

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 13:40
Acid-Rain schreef op 03 juni 2004 @ 18:59:
classic laag, een laag erboven, en de effectenlaag die trouwens ook alleen draait op dx9 hw :(

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

whoami schreef op 03 juni 2004 @ 19:04:
[...]
Goh, Mac OS X heeft dat ook , en daar hoor ik niemand over melpen?
Ja precies, net alsof MS zelf met al die shit is gekomen.
Net doen alsof ze vernieuwend zijn met andermans uitwerkingen, bah!

Sinds kort heb ik ook wat meer kennis gemaakt met Linux. Waarbij ik eerst dacht van: "Goh, dat hebben ze voor de mensen die vanaf Windows overstappen makkelijk gemaakt, veel commando's zijn hetzelfde als in WinXP". Is dat meer veranderd in: "What The Fuck, deze dingen komen allemaal uit UNIX :o ".

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 04-06-2004 10:02 . Reden: Laten we de kinderachtige verbasteringen maar achterwege laten... ]

• whoami
Acid-Rain schreef op 03 juni 2004 @ 19:12:
[...]

Ja precies, net alsof M$ zelf met al die shit is gekomen.
Net doen alsof ze vernieuwend zijn met andermans uitwerkingen, bah!
Je kan het dus altijd zo draaien zoals je wilt; MS is dus altijd de boeman. :z
Sinds kort heb ik ook wat meer kennis gemaakt met Linux. Waarbij ik eerst dacht van: "Goh, dat hebben ze voor de mensen die vanaf Windows overstappen makkelijk gemaakt, veel commando's zijn hetzelfde als in WinXP". Is dat meer veranderd in: "What The Fuck, deze dingen komen allemaal uit UNIX :o ".
Hmm, UNIX dateert van 1969 ofzo, en alle moderne OS'en van tegenwoordig hebben idd allemaal dezelfde basisfunctionaliteiten. Ieder OS moet bepaalde dingen kunnen: process-management, memory-management, disk-management, I/O, ... Wat had je gedacht?
Of anders, op welke commando's heb je het? Ik ken geen dir in UNIX, en ken geen ls commando in Windows.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-04 11:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

shaggy8675 schreef op 03 juni 2004 @ 18:09:
Ik zat vanmiddag eens te denken, over hetvolgende.

elke paar jaar komt er een nieuwe versie van Windows uit, prima. Op zich niks mee.

Nu is een collega van mij bezig om Longhorn draaiende te krijgen, en kwam het tersprake wat nu eigenlijk de toegevoegde waarde is van bijv. Longhorn.

Is vernieuwing ook verbetering?
Ja, want het geeft je de kans om te kiezen. :P
Volgens mij niet. Elke keer worden de systeem eisen verhoogd, dus snellere procc. meer geheugen dus meer kosten...

Nee, maar doormiddel van marketing wordt je wijsgemaakt datje het wel nodig hebt, net als met mobiele telefoons.

"Maar die zijn handig!" roepen alle SMS-verslaafden. Tuurlijk zijn ze handig, net als Windows Movie Maker met allerlei extra effecten. Het is handig, maar niet noodzakelijk.

Een heleboel webontwikkelaars wachten al 3 jaar op een nieuwe versie van MSIE, maar de gemiddelde gebruiker interesseert het geen moer zolang websites gewoon kunnen gebruiken, dat websites nog veel geweldiger zouden kunnen zijn met een nieuwe versie dat weet hij niet.
Tien jaar geleden bewerkten maar heel weinig mensen video op hun PC. De afgelopen jaren is dit aantal enorm toegenomen, de fanatieke mensen met een dure DV camera gebruiken een duur pakket zoals Pinnacle, maar de gemiddelde hobbyist met een digitale fotocamera met videofunctie heeft genoeg aan Movie Maker.

Trouwens, als je ergens wat statistieken opzoekt dan zul je zien dat juist de meerderheid van de mensen MSN/Windows Messenger, Internet Explorer en Windows Media Player gebruiken, niet omdat ze dat zulke fijne software vinden, maar omdat ze niet weten dat er alternatieven bestaan!
Omdat het moeilijk is en tijd kost.
Ze zeggen wel, stilstaan is achteruitgang, maar klopt dat in dit geval ook?
Is een Longhorn nou echt wel beter en "je van het" voor de gemidelde computeraar..
Op het gebied van ondersteuning zal het uiteindelijk wel beter zijn, als je bijvoorbeeld harware wilt kopen die niet meer met die oude XP werkt dan is Longhron in dat opzicht beter. Daarnaast zitten er ook wel handige dingen in die je nu nog niet gebruikt, maar misschien dan wel, je moet er alleen nog mee leren werken.
Ik ben benieuwd. uiteraard zal het er hier ook wel op komen te staan, omdat je straks bijna niet meer anders kunt, maar toch...
Dat zal wel meevallen als je ziet hoeveel mensen nu nog Windows 98/2000 gebruiken en Longhorn pas over enkele jaren af is...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik bedoel de simpele functie's die ik in de NT kernel zitten oa (mkdir rem). Die komen toch uit UNIX?

• whoami
Acid-Rain schreef op 03 juni 2004 @ 19:20:
Ik bedoel de simpele functie's die ik in de NT kernel zitten oa (mkdir rem). Die komen toch uit UNIX?
Pff, ieder OS heeft toch nood aan een commando om een directory oid te maken? DOS had ook het md commando, etc....
Of dat commando nu jan, pietje of pol heet, maakt niet uit. Het achterliggend filesystem tussen UNIX en Windows is wel significant verschillend, dus ook de implementatie van die commando's. Zomaar kopieren omdat het toevallig bijna dezelfde naam heeft, kan je het niet noemen.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
whoami schreef op 03 juni 2004 @ 19:15:
[...]

Je kan het dus altijd zo draaien zoals je wilt; MS is dus altijd de boeman. :z

[...]

Hmm, UNIX dateert van 1969 ofzo, en alle moderne OS'en van tegenwoordig hebben idd allemaal dezelfde basisfunctionaliteiten. Ieder OS moet bepaalde dingen kunnen: process-management, memory-management, disk-management, I/O, ... Wat had je gedacht?
Of anders, op welke commando's heb je het? Ik ken geen dir in UNIX, en ken geen ls commando in Windows.
Uhu, dat kan, maar wie zegt dat MS niet ECHT de boeman is en jij gewoon de woorden altijd kan verdraaien :)

• whoami
cls schreef op 03 juni 2004 @ 19:33:
[...]

Uhu, dat kan, maar wie zegt dat MS niet ECHT de boeman is en jij gewoon de woorden altijd kan verdraaien :)
Ik zeg niet dat MS altijd de boeman is, ik zeg dat het hier almaar geopperd wordt dat MS de boeman is.
Of bedoelde je het anders, dat MS werkelijk de boeman is, enzo? :+ 8)7

Boemannen bestaan niet.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
PommeFritz schreef op 03 juni 2004 @ 18:42:
De meerwaarde van Longhorn is dat je je PC zodanig moet upgraden (memory, CPU, vette 3d kaart -- dat geven ze zelf aan als recommended system specifications),
dat je opeens wel een beer van een PC hebt om al je spelletjes soepel op te spelen! :*)
Maar ja, dan is mijn vraag, hoeveel vreet het OS dan op de achtergrond als jij je spelletje speelt?

Je maakt mij niet wijs dat Longhorn die bijv. een 3000mhz en 1gig geheugen nodig heeft om goed te draaien, niet een geweldige aanslag doet op dit geheel als jij je spelletje zit te spelen?

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-04 10:24

sjaakaq

It might get loud

Ja duh...ik bedoel: dat is net zoiets als nu nog op kolen autorijden...

Als er dikkere CPU's en GPU's zijn, dan benut je die extra kracht...
En het is zeker geen ACHTERuitgang.

Verder dwingt niemand je het te kopen natuurlijk :)

leoaq.fm // Jeune Loop

• whoami
shaggy8675 schreef op 03 juni 2004 @ 19:39:
[...]

Je maakt mij niet wijs dat Longhorn die bijv. een 3000mhz en 1gig geheugen nodig heeft om goed te draaien, niet een geweldige aanslag doet op dit geheel als jij je spelletje zit te spelen?
Hoeveel resources vreet Win XP nu als je een spelletje zit te spelen? Tegen de tijd dat Longhorn gereleased wordt, zit jij echt niet meer achter een PC'tje met 3000mhz hoor.

• kamerplant
  • Niet online
Leuke discussie. :)

Deze vraag heb ik mij nooit afgevraagd in het Windows 9x tijdperk, Windows 9x is zo ontzettend slecht. Alhoewel de updates 95 > 98 > ME nergens op sloegen.
Ik merk dit bij mijzelf ook: Vanaf het moment dat een softwareproduct gewoon goed is, grade ik niet meer op. In andere gevallen houd ik de meuktracker goed in de gaten. Blijkbaar is Windows nu zo goed, anders wordt de vraag niet gesteld :D

Ikzelf vroeg me ook af waarom Windows XP er is terwijl er al Windows 2000 is. Ik draai zelf op m'n meeste PC's ook Win2000. Toch gebruik ik sinds kort op één PC Windows XP, er zitten toch een aantal erg interresante features in die 2000 niet heeft: Remote Desktop Sharing (Afgeslankte Terminal Service, Dingen als VNC zijn geen serieus alternatief), User Switching (ipv logout), Ingebakken fireall (simpel, maar voor bepaald gebruik handiger/beter dan 3th party). Als eenmaal een product 'goed' is gaat het vooral om de kleine dingetjes. Dit zal met Longhorn net zo gaan. :)

"Het oog wil ook wat" werd gezecht bij Windows XP. Bij Longhorn krijgt Microsoft de kans om mooie skins in te bakken ipv die afschuwelijke XP skins :r :Y)

🌞🍃

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Maar al met al heb ik nog maar een paar reacties gelezen die inderdaad een upgrade naar Longhorn kunnen rechtvaardigen.

Kijk, andere skins nieuwe mediaplayer etc. Dat is leuk op voorgeinstaleerde dozen, maar voor een beetje tweaker geeft dit toch geen meerwaarde?

Kijk Winfs kan inderdaad interesant worden, de tijd zal het leren. Maar toch denk ik dat het inderdaad weer het geval word van, iedereen heeft/gebruikt het en de ondersteuning van bepaalde hard/software, dus je hebt als Windows gebruiker geen keus, je moet wel.

Maar is de rest van de extra functionaliteid nou hetgeen waar de wereld op zit te wachten en dus dik voor betaald, of is het zoals veel functies die in Windows zijn ingeweven weer verplichte kost, imo dan.

En nee ik wil niet de discusie aanzwengelen pak dan linux of Mac. daar gaat het mij niet om, er zijn prima alternatieven!

Waar het mij om gaat is dat ze weer door veel onnodige extra's te intergreren ( en wat dingen waar je echt iets aan hebt natuurlijk ) een nieuw OS bij mensen de strot induwen die niet anders kunnen als Windows, terwijl het gros hiervan waarschijnlijk het verschil niet merkt, maar alleen zal zeggen..Ohh wat een mooie skins, en wat een leuk klokje op m'n scherm...

Geeft dat nou die meerwaarde aan een upgrade?

( en ik denk nog steeds.... en nog steeds...hehehe Pi=3.1415927.... en denken en denken...)
:Z

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
whoami schreef op 03 juni 2004 @ 19:40:
[...]

Hoeveel resources vreet Win XP nu als je een spelletje zit te spelen? Tegen de tijd dat Longhorn gereleased wordt, zit jij echt niet meer achter een PC'tje met 3000mhz hoor.
Nee ik vind het vergelijk vaak zo scheef.

Voorbeeld ( hypothetieschh ( o.i.d. hehe )
Kijk waar je bij Win98 met bijv 1000mhz en 256 draaide met Enemy territory, dan een vergelijk met winxp en een 2000mhz en 512 geheugen, omdat XP dit nodig heeft om goed te draaien, vind ik het niet gek dat je betere prestaties neerzet. maar rechtvaardigd dit de overstap naar XP? Buiten bijv. Direct X9 ondersteuning! )

Verwijderd

PommeFritz schreef op 03 juni 2004 @ 18:57:
[...]

Omdat de energie die een PC vreet om alleen maar een simpel mailtje te lezen de spuigaten uit begint te lopen?
Daar ben ik het nu eens volledig mee eens.
Gelukkig zijn er low power hardware platform (via epia etc), maar ja, draai daar dan die longhorn maar eens op :/
Het wordt echt eens tijd dat er iets aan die energieverspilling gedaan wordt :(.

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Johnny schreef op 03 juni 2004 @ 19:19:

[...]

Omdat het moeilijk is en tijd kost.
Kijk die beveiliging is inderdaad moeilijk en tijdrovend. maar ik neem aan dat ze het wel voldoende resources hebben om dit goed en daadkrachtig aan te pakken!

Ze brengen een product op de markt wat in princiepe nog niet gereed is door de gebrekige beveiliging, het verkoopt als zoete broodjes, maar wil je de bugs eruit halen moet je wel betalen voor SP1?

Als jij een auto dealer bent, en een nieuwe auto verkoopt, en er blijkt dat er geen remmen opzitten is het natuurlijk "erg" netjes als je de koper mededeelt, dat ie de remmen er achteraf wel kan bijkopen voor een vrienden prijsje.

Dit is toch krom!

• whoami
shaggy8675 schreef op 03 juni 2004 @ 20:44:
[...]

Nee ik vind het vergelijk vaak zo scheef.

Voorbeeld ( hypothetieschh ( o.i.d. hehe )
Kijk waar je bij Win98 met bijv 1000mhz en 256 draaide met Enemy territory, dan een vergelijk met winxp en een 2000mhz en 512 geheugen, omdat XP dit nodig heeft om goed te draaien, vind ik het niet gek dat je betere prestaties neerzet. maar rechtvaardigd dit de overstap naar XP? Buiten bijv. Direct X9 ondersteuning! )
Los van de spelletjes: ja. Win XP heeft een veel betere architectuur dan Win98.

• qwertyuiop
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-04 11:55
Ja euh....

Wat wil je nou!!! ;)

We verwachten steeds meer van games, applicaties, etc. en om dat allemaal te kunnen ondersteunen hebben we snellere apparatuur nodig.

En het gaat natuurlijk over en weer. De technologie staat niet stil.

Wat ik eraan wil toevoegen:
Maak eens is een duidelijk verschil in Windows versies. Zoals een Platform voor zakelijk, privé gebruik. En een versie gebaseerd voor IT professionals zou wel lekker zijn zonder al die vage meuk erin! :)

• Not Pingu
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

whoami schreef op 03 juni 2004 @ 19:40:
[...]

wacht effe hoor, hoe meet je dan hoeveel resources Windows verbruikt?
Als je Windows XP opstart neemt ie al een paar honderd MB geheugen in beslag, en er draaien (vooral in de standaard setup) tig processen op de achtergrond. Die processen draaien gewoon door, en allerhande dingen blijven gewoon in het geheugen staan als je gaat gamen. Waarom denk je dat Windows op een PC met 512mb+ geheugen de desktop icons niet opnieuw hoeft in te laden als je een game verlaat? Juist.

Je kunt Windows XP wel een heel eind tweaken, en het is natuurlijk ook zo dat klagen om overhead onzinnig is omdat het juist achterliggende processen als geheugen- en programmamanagement zijn die games van het hedendaagse kaliber mogelijk maken.

Maar de vraag wat je aan Longhorn hebt, vind ik terecht. Een hoop features komen op mij meer over als: "Nja, we moesten toch wat verzinnen om te zorgen dat mensen het zullen kopen." Dus wordt elk onderdeeltje van het OS herschreven en wordt de kleinste feature gehyped alsof het iets geweldigs is.

Ik moet persoonlijk nog zien dat een 3D desktop met leuke animatietjes ook echt nuttig is. En WinFS heeft me ook nog niet overtuigd. Daarentegen kijk ik wel uit naar de nieuwe IE en ASP.Net Whidbey (hoewel... kun je weer overnieuw beginnen met het leren werken met .Net?).

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Volgens een van de laatste reviews van longhorn moest je minimaal een 256mb gpu hebben, het liefst een 4ghz cpu, en dan ook nog een 2gb intern om het mooi en lekker te laten lopen.

Als ik nou men antieke 386 uit de kast pak (die met dos6.0 ja) en ik start hem op, dan is ie binnen 5 seconden klaar met booten. ;)

Als ik nou nog eens naar het eerste gedeelte van men post kijk, vraag ik me af of dat "super" systeem dat ook kan...

Oh ja, dit vond ik ook nog ergens:

"You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95.
It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon.
Something is wrong here, and it wasn't the Apollo."

Maar voor de rest moet ik er wel bij vermelden dat het een goed voorkomen is om mensen aan het werk / bezig te houden. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Banshee op 03-06-2004 21:21 ]

Verwijderd

Ik ben het deels met je eens, maar er word hard gewerkt aan de architectuur van windows (pluspunt waarschijnlijk). Het OS moet upgegrade worden om de nieuwe hardware te kunnen benutten (ook niet verkeerd).
Daarnaast boeien die functies me eerlijk gezegd ook niet zo gigantisch, ik vind dat windows 2000 meer dan genoeg functies heeft eigenlijk.

Wat me veel beter lijkt (niet economisch gezien) is dat ze het OS loskoppelen van de programma's zoals IE en die apart ontwikkelen, zodat deze sneller verbeterd wordt.

Maar goed met een nokia 3310 kan je ook perfect bellen en toch wil iedereen de nokia 8900 of hoe het nieuwste type ook heet. Zodat je ook leuk mini foto's kan maken.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Tjah.. dit hoort toch echt in WOS :)

SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• FlyEragon
  • Laatst online: 07-05 10:54

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik denk dat een van de de belangrijkste redenen zijn dat er nieuwere hardware wordt ondersteund. toen ik mijn pc had gekocht namelijk wou ik er win98se opzetten omdat dat veel sneller werkt dan winXP. Maar met win98se kreeg ik problemen met de nforce mobo drivers en deed het onboard soundstorm chip niet,
dan maar Xp gedaan en het werkte wel meteen....

Als het met 98se wel zou werken had ik nu nog steeds 98se, want nieuwe windows is meteen zwaarder voor je systeem. Met win98se kon opstarten binnen 10 seconden, met xp lekker in 1 minuut ofzo....je wordt ook een beetje gedwongen door de nieuwe harware ......

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 21:21:

Wat me veel beter lijkt (niet economisch gezien) is dat ze het OS loskoppelen van de programma's zoals IE en die apart ontwikkelen, zodat deze sneller verbeterd wordt.
Hier zie ik ook wel wat in.
Dat de "gevorderde" gebruikers gewoon zelf de keuze kunnen maken welke browser, welke e-mail client etc. ze willen gebruiken.

Kijk en als ze alleen zo'n gestripte versie zouden verwerken, hebben ze meer tijd om dingen verder uit te filteren zoals beveiliging etc.

Ik denk dat een groote groep gebruikers hiervan gecharmeerd zou zijn.
Dat de netwerkbeheerder niet zit met Mesenger of wat nog meer zei, en de gewone thuisgebruiker met een scoon/klein en snel systeem kan gamen...

Het is maar een gedachte....
( ben alweer een stukje verder...Pi=3.141592653589793238462643383279502884197169399375105820974944592....niet slecht, de ene kant hier typen, den andere Pi uitrekenen...je kunt je tijd maar verdoen met iets... :) _/-\o_ )

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Banshee79 schreef op 03 juni 2004 @ 21:20:
Oh ja, dit vond ik ook nog ergens:

"You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95.
It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon.
Something is wrong here, and it wasn't the Apollo."
maar aan de andere kant weten we allemaal waarom de command line is ingeruild voor een GUI (behalve voor de absolute diehards :P).
bovendien zijn de toepassingen van een PC wel ietsje anders dan die van de besturing van de Apollo capsule.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

shaggy8675 schreef op 03 juni 2004 @ 21:43:
[...]

Hier zie ik ook wel wat in.
Dat de "gevorderde" gebruikers gewoon zelf de keuze kunnen maken welke browser, welke e-mail client etc. ze willen gebruiken.

Kijk en als ze alleen zo'n gestripte versie zouden verwerken, hebben ze meer tijd om dingen verder uit te filteren zoals beveiliging etc.

Ik denk dat een groote groep gebruikers hiervan gecharmeerd zou zijn.
Dat de netwerkbeheerder niet zit met Mesenger of wat nog meer zei, en de gewone thuisgebruiker met een scoon/klein en snel systeem kan gamen...

Het is maar een gedachte....
( ben alweer een stukje verder...Pi=3.14159265359....niet slecht, de ene kant hier typen, den andere Pi uitrekenen...je kunt je tijd maar verdoen met iets... :) _/-\o_ )
offtopic:
Klik! pi in 200.000.000 getallen in het linkje onderop de pagina

En de meerwaarde van LH? het zelfde als de meerwaarde die 95 boven 3.11 had, die 98 boven 95 had, die 98SE boven 98 had ( :? ), die 2000 boven NT had, die XP boven 2000 had enz..

Allemaal kleine stapjes, de computers worden sneller, dus de softwaremakers doen hun uiterste best om dat te compenseren, WP5.11 start inclusief 386 even snel op als Office XP op een 3GHz geval.

[ Voor 14% gewijzigd door Resistor op 03-06-2004 22:03 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• MC Taz Man
spaceboy schreef op 03 juni 2004 @ 18:47:
Je kunt jezelf afvragen waarom jij Windows XP bent gaan gebruiken en niet bij Windows 95 ben blijven steken. Even afgezien van de compatibiliteit.

Een antwoord kan zijn: omdat ik USB wil gebruiken.

Een antwoord om straks Longhorn te gaan gebruiken is wellicht dat jouw Radeon X990 niet langer door Windows XP wordt ondersteund omdat er meer dan 2 gb geheugen op de grafische kaart zit. Dan wil je wel... :)
Ik ben "begonnen" met windows 98SE (daarvoor DOS, maar dit is nou eenmaal een Windows discussie :)), ik ben overgestapt naar XP vanwege >512MB RAM. Dat is de enige reden. Anders zat ik hier (ook) nog op Win98SE te tikken.

Wat betreft alle "extra" programma's die erin gestopt zijn in de loop van de tijd. Ik vond dat Win95 er al teveel had. Die mening is in de tussentijd nog steeds niet herzien en zal dat waarschijnlijk ook niet worden.

Verder worden er echter wel een paar goede argumenten gegeven om wel over te stappen. Maar eerlijk gezegd blijf ik bij mn standpunt.

* MC Taz Man gaat waarschijnlijk zsm over op linux

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

* M-ThijZ gaat met je mee op Linux, kben windows zat

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Ja het blijft leuk,

Kijk dat het er op een gegeven moment toch komt is bijna een feit.

Maar globaal gezien zijn de meeste het er wel over eens dat het te uitgebreid ( onnodige zooi ) word, waarvoor je wel dik moet betalen.

Ik denk toch echt als er een "lite" versie van zou komen, een hele hoop mensen deze toch zullen kopen.

Een redelijk betrouwbaar OS, ingedeeld met je eigen toepasingen, zonder dwarszitten van Windows.

En dan krijg je pas keus. :7

• Sjeng
Dit topic helemaal teruglezend zie ik er eigenlijk maar een paar windows revoluties waren en dat was van windows 1.0 naar 2.0 (verededelde commandline naar windows menu's) en van 3.11 naar 95 (van windows menu's naar de desktop en taakbalk).

De rest van alle nieuwere en tussenliggende versies voegt mijnsinziens alleen maar extra hardware ondersteuning en vooral heel erg veel ongevraagde software toe. Waarom is het onmogelijk gebleken om hardware ondersteuning voor een bestaande versie van windows te maken. Is dit puur commercie?

Als allemaal die extra software niet in windows zou zitten en ik zou dus een kale windows in de winkel kunnen kopen. Maw geen IE, mediaplayer, moviemaker, DX9 etc etc etc. Hoeveel goedkoper zou ik dan uitzijn? Een windows in Linux/Debian-stijl ;-). Ik wil alleen een kernel met hardware ondersteuning en voeg zelf wel software toe die ik nodig denk te hebben.

Overigens zijn er 2 lijnen in de windows familie de 95/98 ME lijn (die nu doodverklaart lijkt) en de NT/2000/XP/2003 lijn. Deze niet verwarren. XP is dus geen update van 98 ME.

Wie kan er overigens OS features in die updates noemen die NIET betrekking hebben op hardware en echt iets toevoegen? en kom nu aub niet aandragen met die teletubbie interface van XP.

[ Voor 20% gewijzigd door Sjeng op 03-06-2004 23:19 ]

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

Topicstarter
Sjeng schreef op 03 juni 2004 @ 23:13:
Dit topic helemaal teruglezend zie ik er eigenlijk maar een paar windows revoluties waren en dat was van windows 1.0 naar 2.0 (verededelde commandline naar windows menu's) en van 3.11 naar 95 (van windows menu's naar de desktop en taakbalk).

De rest van alle nieuwere en tussenliggende versies voegt mijnsinziens alleen maar extra hardware ondersteuning en vooral heel erg veel ongevraagde software toe. Waarom is het onmogelijk gebleken om hardware ondersteuning voor een bestaande versie van windows te maken. Is dit puur commercie?

Als allemaal die extra software niet in windows zou zitten en ik zou dus een kale windows in de winkel kunnen kopen. Maw geen IE, mediaplayer, moviemaker, DX9 etc etc etc. Hoeveel goedkoper zou ik dan uitzijn? Een windows in Linux/Debian-stijl ;-). Ik wil alleen een kernel met hardware ondersteuning en voeg zelf wel software toe die ik nodig denk te hebben.
Amen... _/-\o_

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

ik vind dat windows de laaste jaren de ene keer beter is geworden en andere keer gaat het weer achteruit (bijv 3.11>95 verbetering 95>98(se) verbetering 98>me verslechtering). het enige waar ik me in al die versie enorm aan erger net als zoveel mensen hier (en dan vooral bij win xp) is dat je als je gaat installeren helemaal niets kan aangeven wat je niet wil hebben en wel wil hebben. ALs ze dat in longhorn er in bouwen dat ik bij de setup gewoon kan kiezen van he ie wil ik niet, msn wil ik wel oid.
Dat zou gewoon fantastisch zijn (meen ik echt) en dat je niet allerlei trucken hoeft uit te halen om die dingen er uit te halen (ja ik weet dat winxp lite etc bestaan leuk voor een machien niet als je iedere keer dat moet gaan doen).

No signature found

• whoami
Dit waren idd revoluties, maar je vergeet ook nog de Windows NT versies: NT4, 2000 en XP.
Als gebruiker zie je het misschien niet zo, maar die versies waren toch ook revoluties opzich.

• Sjeng
whoami schreef op 04 juni 2004 @ 08:51:
[...]

Dit waren idd revoluties, maar je vergeet ook nog de Windows NT versies: NT4, 2000 en XP.
Als gebruiker zie je het misschien niet zo, maar die versies waren toch ook revoluties opzich.
Vertel dan eens aan mij wat daar aan de revolutie was? Goed active directory was nieuw maar dat laat ik nog steeds liever links liggen. Maar verder? Noem eens wat technieken? Minor improvement in mijn opinie.

• Not Pingu

Not Pingu

Dumbass ex machina

Aan de andere kant, als er geen IE, geen Mediaplayer, geen DX in zou zitten, dan (resp.):

• Zou de acceptatie van het www wellicht minder zijn, hoeveel mensen zouden geen browser willen/kunnen installeren of weten dat dit mogelijk is? Bovendien had je dan een nog meer versplinterde browsermarkt.
• Zou de acceptatie van MP3 en andere mediaformaten wellicht een stuk minder zijn. Weer: hoeveel mensen zouden geen software kunnen/willen installeren of weten dat het mogelijk is?
• Zou je weer terug zijn in OpenGL vs. GLide vs. weet ik veel wat voor proprietary graphics languages voor spellen. Moet elke spellenmaker weer voor elk merk apart drivers gaan schrijven.

Verder heb je door de standaard aanwezigheid van dingen als Flash iig wel meer zekerheid dat de penetratie van dit soort software hoog is. Dan heb je tenminste standaarden waar je van op aan kunt.

• Jerdenberg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-04 11:50
Wanneer er gebruik gemaakt wordt van Alt+Tab om door de openstaande vensters te scrollen, worden alle vensters zelf opnieuw overzichtelijk gerangschikt; dit in tegenstelling tot eerdere Windows-versies, waarbij kleine afbeeldingen van de vensters gebruikt werden en niet de vensters zelf.
Van dit soort "verbeteringen" word ik een beetje ziek, zeker als ze niet naar keuze kunnen worden doorgevoerd. Als ik Alt+Tab gebruikt wil ik alleen maar van venster wisselen en verder niks.

Zo irriteer ik me nog steeds iedere keer als XP een nieuw gemaakte of nog niet eerder geopende map gemaximaliseerd opent, terwijl W98 dat doet in een venster. [Heb nog nergens kunnen vinden of je dit gedrag van XP kunt veranderen.]

Je kunt je onderhand ook afvragen of veranderingen aan de GUI niet meer problemen opleveren dan ze oplossen (als dat laatste überhaupt van toepassing is). Het gebruiksgemak is vanaf W98 op zodanig niveau dat ik geen nieuwe toeters en bellen meer hoef (leve de "klassieke" optie in XP, hoewel er t.o.v. W98 dan nog steeds dingen zijn verplaatst naar andere menu's etc.; op zich meestal logisch, maar je moet opnieuw "leren" blindelings naar b.v. de mapopties te gaan).

Meerwaarde van XP t.ov. W98 is voor mij vooral de grotere stabiliteit; het uiterlijk had van mij gelijk mogen blijven. Overigens vind ik de stabiliteit niet zoveel groter geworden dat het reden is om helemaal over te stappen vanaf W98 (heb nu 2 werkstations met W98 en 1 met XP, een bestandsservertje met SuSe Linux, en een print- en internetservertje met W98+Winproxy), zowel vanwege de kosten als vanwege het gedoe om alles na de overstap weer draaiend te krijgen.

Longhorn ligt voor mij dus nog achter de horizon, en het zal er waarschijnlijk op neerkomen dat overstappen op een gegeven moment noodzakelijk wordt vanwege hardware die anders niet aanspreekbaar is.

• whoami
Sjeng schreef op 04 juni 2004 @ 08:55:
[...]

Vertel dan eens aan mij wat daar aan de revolutie was? Goed active directory was nieuw maar dat laat ik nog steeds liever links liggen. Maar verder? Noem eens wat technieken? Minor improvement in mijn opinie.
Die systemen hebben een heel andere systeemarchitectuur dan Win95/98/etc...

Win NT systemen zijn veel stabieler dan W95, hebben betere security voorzieningen, zijn volledig onafhankelijk van DOS, ...

Windows 95 was zo ontwikkeld om backwards compatible te zijn met oude 16bit toepassingen. terwijl NT volledig 32 bit is. NT is dan ook een performanter systeem als het gaat om 32bit toepassingen.

Als je zelf zowel Win 95/98 gebruikt hebt, en Windows2000/XP/NT4, dan zal je het verschil zelf ook wel gemerkt hebben qua stabiliteit.

Mensen kijken alleen maar naar de 'buitenkant' van het systeem. De UI, en enkele handige features, maar dat is niet wat een OS verschillend maakt van eerdere versies.

[ Voor 10% gewijzigd door whoami op 04-06-2004 09:44 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 11:53

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat de meerwaarde is van 95 over 3.11? Van 98 over 95? Van XP over 98? Van elk OS over ME?

Multitasking, Stabiliteit, Mogelijkheden.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Hoe wil je de meerwaarde van longhorn gaan bepalen gebasseerd op screenshots of brakke beta versies die je misschien zelf wel van een nieuwsgroep/ftp hebt gedownload en waarbij de helft van de functies niet werken en de rest super brak is?

DAAR ben ik nu nieuwsgierig naar :)

• Sjeng
whoami schreef op 04 juni 2004 @ 09:43:
[...]
Die systemen hebben een heel andere systeemarchitectuur dan Win95/98/etc...

Win NT systemen zijn veel stabieler dan W95, hebben betere security voorzieningen, zijn volledig onafhankelijk van DOS, ...

Windows 95 was zo ontwikkeld om backwards compatible te zijn met oude 16bit toepassingen. terwijl NT volledig 32 bit is. NT is dan ook een performanter systeem als het gaat om 32bit toepassingen.

Als je zelf zowel Win 95/98 gebruikt hebt, en Windows2000/XP/NT4, dan zal je het verschil zelf ook wel gemerkt hebben qua stabiliteit.

Mensen kijken alleen maar naar de 'buitenkant' van het systeem. De UI, en enkele handige features, maar dat is niet wat een OS verschillend maakt van eerdere versies.
Het verschil in architectuur heb ik ook al in mijn eerdere posts erkent en bestrijd ik ook niet. Het blijven 2 verschillende productlijnen.

Ik heb gewerkt met 3.11,95,98 en NT,2000,XP en voorlopig zal ik nog wel een paar generaties meegaan 8)

Ik ben juist opzoek naar nieuwe features van het OS en niet de interface. Ik vergelijk dan dus 95 met 98 met ME. Ik zie hier weinig nieuwe features buiten betere hardware ondersteuning.
Ook vergelijk ik NT met 2000 met XP, welke servers hiervoor beschikbaar zijn performance etc. Voorbeeld NT server met SQL 7 en 2000 server met SQL 2000 en als ik MS als een dol hondje blijf volgen heb ik straks 2003 server met vast ook SQL2003.

Maar genoeg geflamed, het gaat al een tijd niet meer over Longhorn, waar ik overigens zeer sceptisch over ben. NTFS opwaarderen met een SQL db en het dan als nieuw filesystem bestempelen. Bergen nieuwe fouten en updates. Weer een nieuw schilletje op dit alles en hier en daar een menu itempje verandert en dat alles waarschijnlijk voor een kleine 200,- euro voor een upgrade of zo ;(

Met name als zakelijke gebruiker ben je gebaat bij een goede support ook voor oude producten met drivers, updates etc. Nough said, laten we wachten op Longhorn en dan echt gaan flaimen.

• whoami
Sjeng schreef op 04 juni 2004 @ 10:17:
[...]

Ik ben juist opzoek naar nieuwe features van het OS en niet de interface. Ik vergelijk dan dus 95 met 98 met ME. Ik zie hier weinig nieuwe features buiten betere hardware ondersteuning.
Ook vergelijk ik NT met 2000 met XP, welke servers hiervoor beschikbaar zijn performance etc. Voorbeeld NT server met SQL 7 en 2000 server met SQL 2000 en als ik MS als een dol hondje blijf volgen heb ik straks 2003 server met vast ook SQL2003.
dat slaat als een tang op een varken.
Je hebt helemaal geen SQL Server2000 nodig om op W2000 te draaien, je kan er evengoed SQL Server 7 op draaien. SQL Server en andere servers hebben niets te maken met het OS hier.
Je kiest niet een andere DBMS omdat je een ander OS hebt; neen, je kiest een ander DBMS omdat het betere performance, meer functionaliteit, en betere implementaties heeft voor bepaalde features.
Ik - als developer - zet dan weer wel op SQL Server Yukon te wachten ja. .NET integratie in de databank, stored procedures kunnen schrijven in T-SQL en C#, etc...
Maar genoeg geflamed, het gaat al een tijd niet meer over Longhorn, waar ik overigens zeer sceptisch over ben. NTFS opwaarderen met een SQL db en het dan als nieuw filesystem bestempelen. Bergen nieuwe fouten en updates. Weer een nieuw schilletje op dit alles en hier en daar een menu itempje verandert en dat alles waarschijnlijk voor een kleine 200,- euro voor een upgrade of zo ;(
Longhorn zal zowel NTFS als WinFS hebben; enkel de personal folders (MyDocuments etc...) zullen onder WinFS draaien.
Hoe WinFS geimplementeerd werd weet jij niet, en weet ik ook niet. Je kan dus niet zomaar stellen dat het een 'nieuw schilletje' is als je de onderliggende architectuur niet kent.
Zoals ik al eerder gezegd heb: je moet niet naar de UI kijken, maar je moet under the hood kijken.
Trouwens, hoe kan jij nu al weten of er bergen nieuwe fouten en updates zullen nodig zijn?

Misschien moet je eerst maar eens eea gaan lezen over die nieuwe features en dan pas kritiek spuien ipv ongefundeerde opmerkingen te maken die kant noch wal raken.

• Sjeng
whoami schreef op 04 juni 2004 @ 10:32:
Misschien moet je eerst maar eens eea gaan lezen over die nieuwe features en dan pas kritiek spuien ipv ongefundeerde opmerkingen te maken die kant noch wal raken.
Ik stel voor de discussie voor te zetten via een ander medium (ICQ?). Het is geenszins mijn intentie om Longhorn, MS of wie dan ook af te zeiken. Ik heb denk ik net als jij aardig wat ervaring met MS producten, we komen alleen tot een andere conclusie. Ja als ontwikkelaar wil je altijd het nieuwste van het nieuwste om daar ook mee snel de markt op te kunnen maar als beheerder wil je soms gewoon wat meer continuiteit, stabiliteit en ondersteuning. Als management wil je misschien dat het wat minder kost.

Om het WinFS SQL verhaal nog wat meer kracht bij te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.c-sharpcorner.com/Longhorn/WinFS/WinFSDataModeImg011.gif
Zie anders ook http://www.c-sharpcorner..../WinFS/WinFSDataModel.asp

Met schilletje bedoel ik meer het desktop systeem Avalon.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjeng op 04-06-2004 10:52 ]

• whoami
Sjeng schreef op 04 juni 2004 @ 10:44:
[...]

Ik stel voor de discussie voor te zetten via een ander medium (ICQ?).
Waarom? Dat gaat hier net prima. Ik heb hier trouwens geen ICQ.
Ja als ontwikkelaar wil je altijd het nieuwste van het nieuwste om daar ook mee snel de markt op te kunnen maar als beheerder wil je soms gewoon wat meer continuiteit, stabiliteit en ondersteuning. Als management wil je misschien dat het wat minder kost.
Nee hoor, als ontwikkelaar wil je niet altijd het nieuwste. Je wilt wel iets dat aan je noden voldoet, en waarmee je je applicatie kunt maken.
Daar heb je niet altijd het nieuwste voor nodig. Om eerlijk te zijn zie ik er zelfs wat tegenop om alweer een heel stuk opnieuw te gaan leren als Longhorn er is (XAML), maar dat is nog niet voor binnenkort.
Het is ook niet omdat er een nieuwe versie van Windows is, dat je er daarom direct moet naar overstappen. Als je nog maar 3 jaar geleden ofzo fors geinvesteerd hebt, dan ga je niet zomaar direct opnieuw alles de deur uitdoen, en nieuwe systemen / OS'en bestellen, maar dat wil daarom ook niet zeggen dat MS geen nieuwe systemen mag ontwikkelen.

Ikzelf werk thuis trouwens nog altijd op Win2000.

• whoami
[...]

Met schilletje bedoel ik meer het desktop systeem Avalon.
Ook dat is niet zomaar 'een schilletje'. Avalon gaat op een heel andere manier werken dan GDI.
Bij GDI wordt slechts een klein gedeelte v/h beschikbare geheugen v/d videokaart gebruikt. Windows (of gedeeltes) die overlapt worden, en dus niet zichbaar zijn worden niet in het geheugen gehouden. Dit brengt dus met zich mee dat, iederee keer de scherm lay-out veranderd er een message gestuurd wordt zodanig dat je weergave opnieuw 'getekend' wordt.
Bij Avalon zullen vensters die niet zichtbaar zijn, of gedeeltelijk onzichtbaar zijn, wel in het geheugen blijven, zodanig dat er geen redraw's en refreshes nodig zijn van dat geheugen. (Je hebt toch genoeg geheugen in je videocard zitten, dus kan je dat ook evengoed voor andere dingen gebruiken dan enkel voor games).
[...]

Om het WinFS SQL verhaal nog wat meer kracht bij te zetten:
[afbeelding]
Sorry hoor, maar wat je hier nu mee zeggen / bewijzen ? :?
Dat is gewoon een overzicht v/d data-types in .NET / WinFS / SQL Server en hoe ze gemapped worden tov elkaar.

[ Voor 21% gewijzigd door whoami op 04-06-2004 13:53 ]

• MC Taz Man
Bij Avalon zullen vensters die niet zichtbaar zijn, of gedeeltelijk onzichtbaar zijn, wel in het geheugen blijven, zodanig dat er geen redraw's en refreshes nodig zijn van dat geheugen. (Je hebt toch genoeg geheugen in je videocard zitten, dus kan je dat ook evengoed voor andere dingen gebruiken dan enkel voor games).
Dat is ook meteen een reden waarom ik (zoals de kennis nu in mn hoofd zit & ik de feiten ken) niet ga overstappen naar Longhorn. Momenteel heb ik een low-end gfx kaart. Gezien mijn financiële positie, zal ik in de komende jaren niet echt boven mid-range uitkomen. Dan heb ik geen zin om windows 80% van mn video geheugen in beslag te laten nemen om vervolgens geen spellen meer te kunnen spelen.

Zo is het (voor zover ik het kan zien) met heel Longhorn. Alles gaat veel meer eisen van je systeem (natuurlijk zit ik tegen die tijd niet meer op dit ding te tikken ;)) en er zijn dus mensen die graag zoveel mogelijk bronnen vrij hebben om de dingen te doen die ze willen. En niet de dingen te doen waarvan MS zegt dat ze die willen.

Zelf vind ik dat een OS eigenlijk niet meer moet leveren dan een FS, geheugenmanagement & een schil daarvoor. De rest is allemaal niet nodig. Kun je allemaal zelf kopen/downloaden. Ik ben tegen windows in zijn huidige vorm. Dat er vanalles mee geinstalleerd word. MS mag van mij meeleveren wat ze willen, als ze het maar niet installeren. Mijn mening is dat de consument daar zelf voor moet kiezen. Dat dwingt nl ook een beetje inzicht af (kromme zin.. ok :)) zodat de consument niet langer de n00bs zijn die ze nu zijn.

• whoami
MC Taz Man schreef op 04 juni 2004 @ 15:42:
[...]

Dat is ook meteen een reden waarom ik (zoals de kennis nu in mn hoofd zit & ik de feiten ken) niet ga overstappen naar Longhorn. Momenteel heb ik een low-end gfx kaart. Gezien mijn financiële positie, zal ik in de komende jaren niet echt boven mid-range uitkomen. Dan heb ik geen zin om windows 80% van mn video geheugen in beslag te laten nemen om vervolgens geen spellen meer te kunnen spelen.
Longhorn zal zowiezo niet draaien op zelfs het meeste high-end systeem van vandaag.

Zo is het (voor zover ik het kan zien) met heel Longhorn. Alles gaat veel meer eisen van je systeem (natuurlijk zit ik tegen die tijd niet meer op dit ding te tikken ;)) en er zijn dus mensen die graag zoveel mogelijk bronnen vrij hebben om de dingen te doen die ze willen. En niet de dingen te doen waarvan MS zegt dat ze die willen.
Zelf vind ik dat een OS eigenlijk niet meer moet leveren dan een FS, geheugenmanagement & een schil daarvoor.
Wie houdt je dan tegen om terug te grijpen naar DOS ?
Trouwens, op welke delen heb je het dan die volgens jou overbodig zijn?
De rest is allemaal niet nodig. Kun je allemaal zelf kopen/downloaden. Ik ben tegen windows in zijn huidige vorm. Dat er vanalles mee geinstalleerd word. MS mag van mij meeleveren wat ze willen, als ze het maar niet installeren. Mijn mening is dat de consument daar zelf voor moet kiezen. Dat dwingt nl ook een beetje inzicht af (kromme zin.. ok :)) zodat de consument niet langer de n00bs zijn die ze nu zijn.
Eigenlijk is het niet de consument die moet veranderen, maar de computersystemen. Eigenlijk zou een consument niets moeten afweten van hoe een pc of een OS werkt.
Hij moet er gewoon z'n werk mee kunnen doen, of mee kunnen doen wat hij wil doen: briefje typen, mailen, surfen, game spellen, z'n business apps draaien, etc... zonder dat hij daarvoor alle ins en outs van het OS moet kennen.

Pagina: 1