Ik had een tijd terug een IBM Deskstar gekregen (vriend had nieuwe HD, ik 'm geholpen met inbouwen, mocht de oude hebben)
Maar nou heeft ie 'n paar dagen geleden de geest gegeven.
Details Drive: (Staat van alles op 't labeltje, dit is denk ik 't belangrijkste:)
IBM DeskStar
Jun-2001 N79
rated 5V 300mA. 12V 500mA DC== E182115 S
Model: IC35L040AVER07 ATA/IDE
Capacity: 41.0GB RPM: 7200RPM
P/N: 07N6654 MLC: h32161
LBA: 80.418.240 sectors CHS: 16383/16/63
dan nog wat BAR codes met nummertjes en letterjes
Symptomen:
Ik heb (had?) 4 parties:
1) Windows 98SE, 2GB
2) Storage, 27 GB
3) Linux Swap, 1 GB
4) Linux, 8.5 GB (ongeveer, iig de rest wat nog over was)
Als ik partities 1 of 2 wil benaderen maakt de drive een "grrr-grrr-grrr-grrr......grrr-grrr-grrr-grrr......grrr-grrr-grrr-grrr......" geluid,
en hangt m'n PC zich.
Het vreemde is dus dat 't alleen bij Partities 1 en 2 is.
GRUB laad wel gewoon (Head 0, sector 0, cylinder 0 toch? of iig daar in de buurt?)
Linux laad gewoon....
Maar elke poging Partitie 1 of 2 te benaderen leid tot 't niet zo gezonde geluid.
Zelfs vanuit linux. Booten met DOS boot disk gaat niet, deze probeert nl ook die partities te benaderen.
Eerst dacht ik nog 'software', maar volgens mij is 't toch Hardware. Zeker nu ik even wat heb gebladerd door de faq.
Ik weet niet zeker, maar ik geloof dus dat deze schijf 2 platters heeft
(correct me if I'm wrong, ik ben niet zo'n hardware phr34k), en dat een van die twee (of liever dan, de lees/schrijfkop)
't heeft begeven, en dat dit 't geluid veroorzaakt.
Ik heb al geprobeerd om de schijf in een andere PC te hangen, zelfde resultaat, behalve dat GRUB in die PC een "GEOM error" geeft
't gaat dus om een deskstar, en deze topic gaat daar ook over:
[rml][ Info] IBM 75/60/120GXP firmware update tegen uitval[/rml]
In deze topic gaat 't om een Firmware upgrade die de drives betrouwbaarder maakt.
Nou is mijn vraag (eigenlijk zijn 't er een paar
):
Aangezien mijn drive al gecrashed is, heeft 't nog nut om de firmware te upgraden?
En hoe weet ik of ik een GXP drive heb, of moet ik gewoon maar dat tooltje proberen?
Als ik met een van deze methoden de drive weer aan de praat krijg: (deze staan ook in dat topic)
http://www.soliton.net/content/comp/ibm/
http://tremornet.de/ic-cablefault.htm
Hoe lang doet die drive 't dan nog?
Kan ik (als ie 't dan nog doet) dan die firmware update doen, en 'm betrouwbaar maken?
Als dit allemaal niet kan/werkt/lukt/anders, wat kan ik dan nog doen om m'n drive weer aan de praat te krijgen?
(behalve opsturen naar een of ander bedrijf, A) zo belangrijk is die data niet en B ) Heb ik ook geen geld voor)
iig alvast bedankt voor jullie reacties/meningen
Maar nou heeft ie 'n paar dagen geleden de geest gegeven.
Details Drive: (Staat van alles op 't labeltje, dit is denk ik 't belangrijkste:)
IBM DeskStar
Jun-2001 N79
rated 5V 300mA. 12V 500mA DC== E182115 S
Model: IC35L040AVER07 ATA/IDE
Capacity: 41.0GB RPM: 7200RPM
P/N: 07N6654 MLC: h32161
LBA: 80.418.240 sectors CHS: 16383/16/63
dan nog wat BAR codes met nummertjes en letterjes
Symptomen:
Ik heb (had?) 4 parties:
1) Windows 98SE, 2GB
2) Storage, 27 GB
3) Linux Swap, 1 GB
4) Linux, 8.5 GB (ongeveer, iig de rest wat nog over was)
Als ik partities 1 of 2 wil benaderen maakt de drive een "grrr-grrr-grrr-grrr......grrr-grrr-grrr-grrr......grrr-grrr-grrr-grrr......" geluid,
en hangt m'n PC zich.
Het vreemde is dus dat 't alleen bij Partities 1 en 2 is.
GRUB laad wel gewoon (Head 0, sector 0, cylinder 0 toch? of iig daar in de buurt?)
Linux laad gewoon....
Maar elke poging Partitie 1 of 2 te benaderen leid tot 't niet zo gezonde geluid.
Zelfs vanuit linux. Booten met DOS boot disk gaat niet, deze probeert nl ook die partities te benaderen.
Eerst dacht ik nog 'software', maar volgens mij is 't toch Hardware. Zeker nu ik even wat heb gebladerd door de faq.
Ik weet niet zeker, maar ik geloof dus dat deze schijf 2 platters heeft
(correct me if I'm wrong, ik ben niet zo'n hardware phr34k), en dat een van die twee (of liever dan, de lees/schrijfkop)
't heeft begeven, en dat dit 't geluid veroorzaakt.
Ik heb al geprobeerd om de schijf in een andere PC te hangen, zelfde resultaat, behalve dat GRUB in die PC een "GEOM error" geeft
't gaat dus om een deskstar, en deze topic gaat daar ook over:
[rml][ Info] IBM 75/60/120GXP firmware update tegen uitval[/rml]
In deze topic gaat 't om een Firmware upgrade die de drives betrouwbaarder maakt.
Nou is mijn vraag (eigenlijk zijn 't er een paar
Aangezien mijn drive al gecrashed is, heeft 't nog nut om de firmware te upgraden?
En hoe weet ik of ik een GXP drive heb, of moet ik gewoon maar dat tooltje proberen?
Als ik met een van deze methoden de drive weer aan de praat krijg: (deze staan ook in dat topic)
http://www.soliton.net/content/comp/ibm/
http://tremornet.de/ic-cablefault.htm
Hoe lang doet die drive 't dan nog?
Kan ik (als ie 't dan nog doet) dan die firmware update doen, en 'm betrouwbaar maken?
Als dit allemaal niet kan/werkt/lukt/anders, wat kan ik dan nog doen om m'n drive weer aan de praat te krijgen?
(behalve opsturen naar een of ander bedrijf, A) zo belangrijk is die data niet en B ) Heb ik ook geen geld voor)
iig alvast bedankt voor jullie reacties/meningen
"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami