IBM Deskstar wil niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
Ik had een tijd terug een IBM Deskstar gekregen (vriend had nieuwe HD, ik 'm geholpen met inbouwen, mocht de oude hebben)
Maar nou heeft ie 'n paar dagen geleden de geest gegeven.

Details Drive: (Staat van alles op 't labeltje, dit is denk ik 't belangrijkste:)
IBM DeskStar
Jun-2001 N79
rated 5V 300mA. 12V 500mA DC== E182115 S
Model: IC35L040AVER07 ATA/IDE
Capacity: 41.0GB RPM: 7200RPM
P/N: 07N6654 MLC: h32161
LBA: 80.418.240 sectors CHS: 16383/16/63
dan nog wat BAR codes met nummertjes en letterjes

Symptomen:
Ik heb (had?) 4 parties:
1) Windows 98SE, 2GB
2) Storage, 27 GB
3) Linux Swap, 1 GB
4) Linux, 8.5 GB (ongeveer, iig de rest wat nog over was)

Als ik partities 1 of 2 wil benaderen maakt de drive een "grrr-grrr-grrr-grrr......grrr-grrr-grrr-grrr......grrr-grrr-grrr-grrr......" geluid,
en hangt m'n PC zich.
Het vreemde is dus dat 't alleen bij Partities 1 en 2 is.
GRUB laad wel gewoon (Head 0, sector 0, cylinder 0 toch? of iig daar in de buurt?)
Linux laad gewoon....
Maar elke poging Partitie 1 of 2 te benaderen leid tot 't niet zo gezonde geluid.
Zelfs vanuit linux. Booten met DOS boot disk gaat niet, deze probeert nl ook die partities te benaderen.
Eerst dacht ik nog 'software', maar volgens mij is 't toch Hardware. Zeker nu ik even wat heb gebladerd door de faq.
Ik weet niet zeker, maar ik geloof dus dat deze schijf 2 platters heeft
(correct me if I'm wrong, ik ben niet zo'n hardware phr34k), en dat een van die twee (of liever dan, de lees/schrijfkop)
't heeft begeven, en dat dit 't geluid veroorzaakt.

Ik heb al geprobeerd om de schijf in een andere PC te hangen, zelfde resultaat, behalve dat GRUB in die PC een "GEOM error" geeft :S

't gaat dus om een deskstar, en deze topic gaat daar ook over:
[rml][ Info] IBM 75/60/120GXP firmware update tegen uitval[/rml]

In deze topic gaat 't om een Firmware upgrade die de drives betrouwbaarder maakt.
Nou is mijn vraag (eigenlijk zijn 't er een paar ;)):
Aangezien mijn drive al gecrashed is, heeft 't nog nut om de firmware te upgraden?
En hoe weet ik of ik een GXP drive heb, of moet ik gewoon maar dat tooltje proberen?

Als ik met een van deze methoden de drive weer aan de praat krijg: (deze staan ook in dat topic)
http://www.soliton.net/content/comp/ibm/
http://tremornet.de/ic-cablefault.htm

Hoe lang doet die drive 't dan nog?
Kan ik (als ie 't dan nog doet) dan die firmware update doen, en 'm betrouwbaar maken?

Als dit allemaal niet kan/werkt/lukt/anders, wat kan ik dan nog doen om m'n drive weer aan de praat te krijgen?
(behalve opsturen naar een of ander bedrijf, A) zo belangrijk is die data niet en B ) Heb ik ook geen geld voor)

iig alvast bedankt voor jullie reacties/meningen :)

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

Ik vroor eigenwijze IBM's altijd in... meer als de helft deed het dan weer...

Dus als je er echt niet uitkomt... :P Try This

Verwijderd

Sja, dit is een IBM Deathstar 60GXP, in dit geval doe ie zn naam eer aan, want deze is dus gewoon keihard defect.
Op deze schijven wordt 3 jaar garantie gegeven, gewoon opsturen dus die handel naar Hitachi

• Da Fox
Dat ie defect was wist ik ook wel ja, maar ik kan 'm niet opsturen --> Hij is niet van mij (naja, hij is wel van mij, maar ik heb geen aankoop bewijs of iets dergelijks)
Dus tenzij ik dat niet nodig heb....

Sjoz, als ik 'm invries, hoe lang doet ie 't dan weer?
En is 't niet een beetje gevaarlijk met ijsvorming binnen in / water indringen?

Niemand enig idee over die andere 2 sites?
Want die wilde ik anders wel proberen.
Maar welk schroefje moet ik aandraaien? Waar zit die?

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

Verwijderd

Da Fox schreef op 03 juni 2004 @ 21:31:
Dat ie defect was wist ik ook wel ja, maar ik kan 'm niet opsturen --> Hij is niet van mij (naja, hij is wel van mij, maar ik heb geen aankoop bewijs of iets dergelijks)
Dus tenzij ik dat niet nodig heb....
Bon heb je niet nodig, serienummer is genoeg, aan de hand kan de fabrikant zien wanneer de schijf is geproduceerd en dus of deze nog garantie heeft

• Da Fox
Ik denk 't eigenlijk van net niet:
Er staat op Jun-2001
Dat is nu dus pcies 3 jaar geleden. Ik denk dat ie net te laat de geest heeft gegeven :(

Verwijderd

Gewoon toch proberen, wie weet ... coulance? Je kan maar net geluk hebben :P

Verwijderd

Hitachi Storage RMA Check

Check ff zelf op de website. Anders bel je ze even. Dan krijg je een leuke engels sprekende dame aan de lijn.

Verwijderd

Da Fox schreef op 03 juni 2004 @ 22:27:
Ik denk 't eigenlijk van net niet:
Er staat op Jun-2001
Dat is nu dus pcies 3 jaar geleden. Ik denk dat ie net te laat de geest heeft gegeven :(
Dat is de productiedatum, garantie loopt meestal 3 jaar en 3 maanden na produktie af :)

Verwijderd

schopje:
Heb je nog een nieuwe schijf gekregen?

Ik heb nl. ook een ibm schijf die " grrr...grrr...grrrr" zegt, en dan bedoel ik niet als hij honger heeft :'(

Mss krijg ik dan ook een nieuwe, vandaar ;)

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Je snapt hopelijk dat dit topic al meer dan anderhalf jaar oud is?
Dat de kans dat je een zinnig en nuttig antwoordt krijgt dat voor jou van toepassing 0,0 is?

* ShadowLord nomineert dit topic alvast voor meest zinloze schop van 2006.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Da Fox
Verwijderd schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 00:57:
schopje:
Heb je nog een nieuwe schijf gekregen?

Ik heb nl. ook een ibm schijf die " grrr...grrr...grrrr" zegt, en dan bedoel ik niet als hij honger heeft :'(

Mss krijg ik dan ook een nieuwe, vandaar ;)
Het spijt me, maar ik moet je teleur stellen. Ik heb toen nog gebeld met de winkel, maar die hanteerden de garantie periode van 3 jaar. Op hun aanraden heb ik nog geprobeerd om IBM direct te mailen, maar ook daar konden ze helaas niet meer voor me doen, de garantie was nu eenmaal verstreken.
Ik heb wel nog een heleboel GMail invites liggen, mss dat ik je daar wat mee kan troosten? ;)

ps. topics van 1.5+ jaar 'shopjes' geven wordt niet zo gewaardeerd, maak in het vervolg liever een nieuw topic :)

Verwijderd

Da Fox schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 15:44:
[...]

Het spijt me, maar ik moet je teleur stellen. Ik heb toen nog gebeld met de winkel, maar die hanteerden de garantie periode van 3 jaar. Op hun aanraden heb ik nog geprobeerd om IBM direct te mailen, maar ook daar konden ze helaas niet meer voor me doen, de garantie was nu eenmaal verstreken.
Ik heb wel nog een heleboel GMail invites liggen, mss dat ik je daar wat mee kan troosten? ;)

ps. topics van 1.5+ jaar 'shopjes' geven wordt niet zo gewaardeerd, maak in het vervolg liever een nieuw topic :)
Thanks voor je reactie. Ik had een keer gehoord dat sommige bedrijven na de periode nog garantie verlenen, heb ik met een philips portable cassete player gehad een keer :)

Maar je hebt me hiermee in ieder geval moeite bespaard, thanks _/-\o_
Ik PM je wel over de g-mail invite(s), nogmaals bedankt dus :)

Verwijderd

ShadowLord schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 11:37:
Je snapt hopelijk dat dit topic al meer dan anderhalf jaar oud is?
Dat de kans dat je een zinnig en nuttig antwoordt krijgt dat voor jou van toepassing 0,0 is?

* ShadowLord nomineert dit topic alvast voor meest zinloze schop van 2006.
de kans dat je een zinnig en nuttig antwoordt krijgt dat voor jou van toepassing 0,0 is
als jij degene bent die reageert niet nee idd, wie ben je anyway? met het verkeerde been uit bed gestapt ofzo?

Aangezien ik precies dezelfde schijf heb, of moet ik zeggen, had
:'( , leek dit me het juiste topic om het in te posten. Als ik een nieuw topic gamaakt had dan had je zeker verwezen naar dit topic eh?

triest, maar toch bedankt voor je moeite en nominatie. Als je een keer voor meest zinloze poster genomineerd wil worden dan hoor ik het wel eh? :+

edit: hehe, sorry ik reageer hier even boos als jou, dit spijt me :) maarja, je moet niet meteen mensen gaan afzeiken als ze hulp nodig hebben op een forum

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2006 16:00 ]

Pagina: 1