Toon posts:

[HTML] HTML embedded wysiwyg editor *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een goeiemiddag,

Ik ben op zoek naar een WYSIWYG editor die ik in m'n webpagina kan kan embedden als vervanging voor textarea's. Ik weet dat er hiervoor al talloze oplossingen bestaan, maar ik heb er net weer zo'n 20 doorgelicht en ze voldoen allemaal niet.

Verreweg de meeste editors maken gebruik van de ingebouwde editing capabilities van de webbrowsers. De editors die hierop gebaseerd zijn voldoen niet omdat de HTML die ze genereren één grote puinzooi is. Bovendien is het editen in het WYSIWYG gedeelte verre van bugvrij (zeg maar gerust onwerkbaar voor veel tekst).

Verder heb ik nog een aantal Java applets uitgeprobeerd, maar deze hebben ook weer een aantal nadelen. Ze zijn vaak traag, tekst plakken vanuit Office applicaties werkt slecht of niet en meestal hebben ze een FTP of rechtstreekse database toegang nodig om de tekst op te slaan.

Ik gebruik momenteel een flink aangepaste versie van htmlarea. Deze maakt ook gebruik van de mogelijkheden van de browser. Met m'n aanpassingen biedt deze editor wel de functionaliteit die nodig is, maar door de bovengenoemde problemen komt het niet echt professioneel over.

Als alternatief was ik erover aan het denken om de content via WebDAV benaderbaar te maken zodat het met zo'n beetje elke gewenste HTML editor bewerkt kan worden. Hieraan kleven echter weer twee nadelen. Punt één moeten de gebruikers dan eerst de gewenste editor opstarten voordat ze iets kunnen editen. Hiervoor zijn ook wel weer trucjes te bedenken, maar je blijft met een extra applicatie werken. Punt twee kan het zijn dat er via WebDAV weer extra plaatjes en/of andere bestanden worden geupload die ook weer verwerkt moeten worden. Veel te gecompliceerd dus.

De Vraag:

Weet niemand een echt fatsoenlijke oplossing om een HTML editor in een webapplicatie te maken die het WEL doet? Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld de editor component van Dreamweaver te embedden? Het gaat om een commerciële webapplicatie, dus het hoeft niet gratis te zijn.

Alvast bedankt!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Wat moet het kunnen? Tekst vet maken enzo of moet het veel verder dan dat.

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-05 15:17

TwoR

Gekleurde stippen

Wat wil je er mee doen dan ??

Er zijn namelijk Heel veel Wysiwyg editors die goed tekst vet, schuin, onderstreept kunnen maken plaatje invoegen, url maken etc.

[ Voor 70% gewijzigd door TwoR op 03-06-2004 16:34 ]

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:26

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Weet niemand een echt fatsoenlijke oplossing om een HTML editor in een webapplicatie te maken die het WEL doet? Is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld de editor component van Dreamweaver te embedden? Het gaat om een commerciële webapplicatie, dus het hoeft niet gratis te zijn.
D'r zijn discussies of die html-editor van dreamweaver ook voldoet. Een hoop commerciele partijen hebben al er moeite mee, echt eenvoudig zal het dus niet zijn. Maar afhankelijk waarvoor je hem gebruikt; waarom maak je er zelf niet een? En hoe wil je het oplossen? Javascript? Of via een Java-applet?

Dreamweaver embedden zal niet zo makkelijk gaan; als je dit voor elkaar krijgt, kan je je afvragen in hoeverre je de licentie overtreedt.

[ Voor 17% gewijzigd door gorgi_19 op 03-06-2004 16:35 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
De editor moet de gebruikers in staat stellen om de body van HTML pagina's te maken. Hierbij moeten ze gebruik kunnen maken van tekst opmaak functies, plaatjes invoegen, links maken en nog wat simpele functies.

Het invoegen van plaatjes wordt door de webapplicatie mogelijk gemaakt, maar hiervoor moet ik de editor dus wel kunnen aanpassen. Tenslotte (en da's het grootste probleem) is het ZEER wenselijk als je tekst vanuit MS Word in de editor kunt plakken zodat de opmaak behouden blijft. De browser-based editors ondersteunen dit wel, maar in Java is dit vrij onmogelijk (misschien via RTF ?).

Enfin, waarom ik het niet zelf maak? Ik heb het te druk met de rest van het systeem, da's één punt. Daarbij komt nog eens dat ik me niet kan voorstellen dat zo'n essentieel onderdeel voor webapplicaties nog niet volledig ontworpen en getest beschikbaar is tegen een redelijke prijs. Ik zou het in Java kunnen maken, maar het is lastig om ALLE gewenste functionaliteit VOLLEDIG GETEST af te maken binnen de deadline.

Dus... iemand een component in de aanbieding? :)

• gorgi_19

gorgi_19

Dus... iemand een component in de aanbieding?
Ik doe dit topic uiteindelijk toch dicht. Programming & Webscripting is niet bedoeld voor de bespreking van verschillende 3rd-party componenten en welke we voor jou kunnen aanraden. Het vragen om scripts of componenten doen we hier niet aan. :)

Ik zie hier dan ook geen interessant programmeerprobleem in; het enige wat ik verwacht is een opsomming van componenten en producten welke aan jouw voorwaarden zou kunnen voldoen.

Je gaf zelf al aan dat een open source applicatie gedeeltelijk overeen kwam met jouw wensen. Neem anders contact op met de makers of zij tegen betaling een aantal elementen willen aanpassen.

[ Voor 39% gewijzigd door gorgi_19 op 03-06-2004 16:56 ]

• gorgi_19

gorgi_19

En na overleg weer open.

1 verzoek: het is niet de bedoeling dat hier alleen maar linkjes neer gedumpt worden; geef ook een kleine beschrijving van het component. :) Verwordt dit topic tot een enorme lijst met linkjes, dan gaat deze alsnog dicht. :)

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 15:52
heb je SPAW wel eens geprobeerd? Zie hier..
Ik heb hele goede ervaringen met deze editor.

• Hij is heel goed (en eenvoudig) aan te passen. zowel de JS als PHP

• Er zit een php image upload component in die ook heel eenvoudig zelf is aan te passen, zo heb ik oa, image scaling ingebouwd.

• Hij ondersteund het plakken met behoud van opmaak vanuit Word, maar ook vanuit andere websites! Met de kleine kanttekening dit ik persoonlijk NIET vrolijk wordt van de zooi die MS WORD 'genereert' :( Om elke twee woorden staat wel weer een of andere nieuwe tag. En vwb het plakken vanuit andere sites, dit gaat natuurlijk goed zolang er geen style="eenofander" wordt gebruikt, omdat deze niet beschikbaar is in de eigen editor.

• Er is een optie 'CLEAN HTML' die het allergrootste deel van de bovengenoemde zooi kan verwijderen.

• Je kunt de gebruiker gebruik laten maken van voorgedefinieerde styles.

• De editor heeft een eigen .css file

• De editor heeft een aantal theme's (die je zelf kunt wijzigen overigens) en die er behoorlijk netjes uit zien.

• Je kunt zelf bepalen hoe de toolbars ingedeeld zijn, en welke opties aanwezig moeten zijn

Ik vind deze editor prettiger en mooier dan HTMLArea, maar dat is mijn mening....;)

Verwijderd

In dit topic: GPL javascript online wysiwyg editor? worden er enkele editors besproken.

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
beetle71 schreef op 05 juni 2004 @ 09:40:
heb je SPAW wel eens geprobeerd? Zie hier..
Ik heb hele goede ervaringen met deze editor.
...
Bij mij werkt de demo helaas niet in Firefox. De topicstarter heeft weliswaar niets gezegd over cross-browser compatibiliteiit, maar dit is voor mij toch een beperking.

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 15:52
Hoppie schreef op 05 juni 2004 @ 10:08:
[...]

Bij mij werkt de demo helaas niet in Firefox. De topicstarter heeft weliswaar niets gezegd over cross-browser compatibiliteiit, maar dit is voor mij toch een beperking.
Aha... Tsja, ik ken eigenlijk maar 1 editor die ook in mozilla/firefox werkt, nml:
http://www.kevinroth.com/rte/demo.htm
Maar deze heb ik zelf nooit verder onderzocht op bruikbaarheid etc.

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor het heropenen van het topic en de replies. Ik heb de bovenstaande suggesties doorgekeken en een overzichtje gemaakt van wat ik er persoonlijk voor mijn project van vindt.

Nog even voor de volledigheid, het project omvat het implementeren van een Web Development Platform in PHP. Voor onze requirements komt dit neer op het opzetten van een extreem flexibele CMS die de basis vormt voor de webapplicatie waarop bedrijfsspecifieke toepassingen kunnen worden ingeplugd.

BitFlux

Volgens hun site heb je voor de BitFlux editor Mozilla 1.4 of Mozilla Firebird 0.6 nodig. Ik had het even moeten vermelden, maar ik gebruik Internet Explorer 6 en daar zit ik aan vast (vanwege de WebService Behavior die we langzaam maar zeker aan het integreren zijn). We hebben de BitFlux CMS al eens doorgelicht voor dit project, maar destijds hebben we besloten dat we hiervan niets gingen gebruiken (al weet ik ff niet meer precies waarom ook al weer niet).

SPAW

De editor ziet er leuk uit, maar dat ziet mijn huidige editor ook ;) Voor zover ik kan ontdekken gebruikt ook SPAW gewoon de ingebouwde editor van IE (dus met contentEditable). Verreweg de meeste editors gebruiken dit trouwens, de verschillen zitten meestal gewoon in de API die er omheen is gebouwd en de plaatjes die er voor de knoppen zijn gemaakt. De features van SPAW die verder worden genoemd zitten trouwens ook in de nieuwe HTMLArea 3rc1.

Editors uit het topic GPL javascript online wysiwyg editor

Ik durf wel te beweren dat ik de meeste hiervan al heb gezien. Die Active X component van Ektron is verreweg de meest geavanceerde, maar ik gebruik al Java applets in het systeem en ik wou het op één type 'browser extensie' houden. Verder zijn de meeste editors die in dit topic genoemd worden ook gebaseerd op de ingebouwde browser editors. De overige zijn Java applets die niet al te uitgebreid zijn of editors in Flash die werken met een steeds updatende preview.

... ok, genoeg editors afgezeikt... wat nu?

Ik ben inderdaad een beetje erg kritisch, maar voor dit project mag dat ook wel ('nuff said :P ). Ik heb eindelijk na lang zoeken een editor gevonden die volgens mij wel voldoet.

Het is een Java applet waarin een JEditorPane zit (voor de kenners :) ) die helemaal is aangepast en bijgespijkerd waar nodig. Voor zover ik hem getest heb is dit verreweg de beste embeddable HTML editor die ik heb kunnen vinden. Het mooiste nog is dat je plaatjes vanaf je harde schijf in je pagina kunt zetten die automatisch met de HTML als een multipart form worden geupload naar de server.

Enfin, genoeg reclame gemaakt. De geinteresseerden kunnen terecht bij Sferyx voor een online demo. Als iemand zin heeft om eens te testen of ze er nadelen aan kunnen ontdekken dan hoor ik het graag.
Pagina: 1