Peltier vraagje

Pagina: 1
Acties:

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Oke niet gelijk zeggen peltier topic lezen, heb ik gedaan, maar snap er eigelijk geen snars van, wie kan voor mij ff uit rekenen wat voor peltier ik nodig hebt,

SPECS NU:
P4 2.8Ghz@3.29Ghz
Temps:27C load 38C met luchtkoeling van Thermal Right SLK 947U met 8x8 fan (lucht van buiten)

En ik heb nog een ouwe of aardige nieuwe samsung 350 watt liggen. kan ik die gebruiken? als voeding voor men peltier? En zou men koeling die ik nu heb de peltier kunnen koel houden? En hoe warm zal die dan worden?

Hartelijk dank voor et uitrekenen want kan et beter door de speciallisten laten uitrekenen. :D;)

Blaad

Verwijderd

"Oke niet gelijk zeggen peltier topic lezen" (lees beter :9 )

Je voeding zal nooit 25 ampere trekken... Ook denk ik niet dat je met die heatsink goed genoeg kan koelen. De meesten gebruiken hun peltier met waterkoeling....

En voor die proc zou ik gewoon de zwaarste peltier pakken die je kan vinden

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Kijk hier eens
Technische Peltier FAQ

Neem gewoon een 226w, dan heb je genoeg, maar ik zou als ik jouw was eerst op plain wc overgaan, dan weet je hoe het is en welke voor/nadelen het heeft.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Hmm, weet je ik ga et gewoon proberen met luchtkoeling, Want ik heb temps gezien die bijna net zo warm zijn als mijn luchtkoeling, scheelt misschien 1/2 graden, En dan hebben hun waterkoeling, En de voeding zou et dan niet trekken? Hmm, zat dan misschien te denken aan een transformator te denken die ze voor 23mc bakies gebruiken weet je wel, die zijn er in verschillende voormaten, en 13.8V en in ampere tot weet niet hoeveel, maar de versterkers van die bakkies vragen ook veel ampere, dus 30 ampere zullen der heus wel, denk nog wel veel hoger. Misschien een idee

Blaad

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

zBEASTORz schreef op 03 juni 2004 @ 16:24:
Oke niet gelijk zeggen peltier topic lezen, heb ik gedaan, maar snap er eigelijk geen snars van, wie kan voor mij ff uit rekenen wat voor peltier ik nodig hebt,
Dat kan je niet zomaar ff uitrekenen :) daar zijn een heleboel variabelen voor nodig zoals je ook in het peltier topic kan lezen :) maar met een 226 Watt zit je goed :)
SPECS NU:
P4 2.8Ghz@3.29Ghz
Temps:27C load 38C met luchtkoeling van Thermal Right SLK 947U met 8x8 fan (lucht van buiten)
Netjes :)
En ik heb nog een ouwe of aardige nieuwe samsung 350 watt liggen. kan ik die gebruiken? als voeding voor men peltier? En zou men koeling die ik nu heb de peltier kunnen koel houden? En hoe warm zal die dan worden?
Die voeding gaat never nooit niet genoeg Amperé leveren om je peltier te kunnen laten werken :) Ik zou dus echt voor een andere voeding gaan :) maar ook dit staat in het peltier topic :)

Je koeling zal die peltier ook never nooit koel gaan houden zoals ook weer in het peltier topic staat :P Een luchtkoeling redt het gewoon niet om een peltier plus CPU koud te houden.. ze hebben daar gewoon niet genoeg capaciteit voor
Hartelijk dank voor et uitrekenen want kan et beter door de speciallisten laten uitrekenen. :D;)
Geen dank ;) Maar in het vervolg zou ik toch echt ff wat beter rond gaan lezen want het is echt uber duidelijk beschreven allemaal en zeker die vragen over of je koeling en je voeding het aankonden... Geloof me... echt overduidelijk ;)
zBEASTORz schreef op 03 juni 2004 @ 16:40:
Hmm, weet je ik ga et gewoon proberen met luchtkoeling, Want ik heb temps gezien die bijna net zo warm zijn als mijn luchtkoeling, scheelt misschien 1/2 graden, En dan hebben hun waterkoeling, En de voeding zou et dan niet trekken? Hmm, zat dan misschien te denken aan een transformator te denken die ze voor 23mc bakies gebruiken weet je wel, die zijn er in verschillende voormaten, en 13.8V en in ampere tot weet niet hoeveel, maar de versterkers van die bakkies vragen ook veel ampere, dus 30 ampere zullen der heus wel, denk nog wel veel hoger. Misschien een idee
Die luchtkoeling die zal het echt niet aankunnen!!! Doe het nou maar niet, je krijgt er alleen maar kortsluiting door als het te warm wordt en dan kan je je pelt + voeding + CPU + Mobo gaan vervangen als je een beetje ongeluk hebt

Die transformator voor die 23mc bakkies zijn wel leuk alleen ik denk dat die het ook nog niet gaan trekken hoor! het amperage wat je nodig hebt is echt groot!

[ Voor 25% gewijzigd door Apen-nootjes op 03-06-2004 16:44 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
die kan je apart kopen tot 50Ampere wel hoger denk ik, hoeveel gaat die dan trekken, die andere zegt net 23 A daar heb je heus wel voedingen oor hoor, die ze voor de versterker nodig hebben, en hoe bedoel je kortsluiting? door condens?

[ Voor 6% gewijzigd door zBEASTORz op 03-06-2004 16:51 ]

Blaad

Verwijderd

of je pelt brand door >> kortsluiting

Verwijderd

zBEASTORz schreef op 03 juni 2004 @ 16:40:
Die proc gaat dood :) 100% garantie ;)

Met die heatsink koel je heeel misschien een 80W pelt. Zet jij er een pelt op die je proc kan koelen dan word het zaakje zo heet dat de pelt doorfikt en vervolgens je cpu.

Je moet waterkoeling hebben, anders gaat het niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 17:00 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 16:55:
[...]

Die proc gaat dood :) 100% garantie ;)
Mja.. wie niet horen wil moet maar voelen })

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:58

Wimo.

Shake and Bake!

Je asus mobo geeft véél te lage temps aan :) Plak maar eens een sensor aan de achterkant van je bord.. vaak is die temp al hoger dan wat asus zelf aangeeft :z

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
ff wat tussen door, Wat ik dan niet begrijp, heb net ff een autokoelkastje uit elkaar gehaalt, Daar kwam ik een peltier tegen van 35watt, Nu las ik net ook dat iemand een peltier van 64watt wou koelen, (oud systeempje) En toen zeiden ze van NIET DOEN!! maar wat ik dan niet snap, is dat koelkastje met een 35watt peltier gewoon echt hele simpele luchtkoeling word gekoelt, stelt niks voor, dan wat ik in men kast heb staan is misschien dan 7 keer sterker. En die heatsink werd niet eenz warm, gewoon kamer temp. dus dan snap ik niet waarom et niet zal lukken. Is er dan een linkie waar mensen et geprobeert hebben?

Blaad

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Voor het geld van een 30 ampere voeding kan je een killer wc set samen stellen, dus ik zou toch maar eens overwegen om een mooie wc zet aan te schaffen.

Met waterkoeling kan je behoorlijk mooie temperaturen krijgen en anders kan je altijd nog een chiller erbij zetten.

Geeft dat niet genoeg voldoening, neem dan een vapochiller die cooled je cpu wel tot een graadje -10.

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Wimo. schreef op 03 juni 2004 @ 17:02:
Je asus mobo geeft véél te lage temps aan :) Plak maar eens een sensor aan de achterkant van je bord.. vaak is die temp al hoger dan wat asus zelf aangeeft :z
Ik meet vanaf men heatsink met een arogate 2 (zoiets) dus daar zou niks mee mee zijn lijkt mij. maar misschien dat ik toch voor waterkoeling ga dan.

Blaad

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
zBEASTORz schreef op 03 juni 2004 @ 17:03:
ff wat tussen door, Wat ik dan niet begrijp, heb net ff een autokoelkastje uit elkaar gehaalt, Daar kwam ik een peltier tegen van 35watt, Nu las ik net ook dat iemand een peltier van 64watt wou koelen, (oud systeempje) En toen zeiden ze van NIET DOEN!! maar wat ik dan niet snap, is dat koelkastje met een 35watt peltier gewoon echt hele simpele luchtkoeling word gekoelt, stelt niks voor, dan wat ik in men kast heb staan is misschien dan 7 keer sterker. En die heatsink werd niet eenz warm, gewoon kamer temp. dus dan snap ik niet waarom et niet zal lukken. Is er dan een linkie waar mensen et geprobeert hebben?
Op het moment dat de peltier zijn vermogen niet kwijt kan of overbelast word draait hij zijn cold en warm site om!!

Oftewel je processor zal over de 150 graden gaan mobo en cpu zullen in rook opgaan !!! })

Verwijderd

Dat simpele 35 watt peltier staat gewoon wat koel te houden. Die wordt dus niet verhit door een CPU...

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Owww.....Ik begrijp et :D weet genoeg bedankt annyway :D

Blaad

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:58

Wimo.

Shake and Bake!

zBEASTORz schreef op 03 juni 2004 @ 17:04:
[...]

Ik meet vanaf men heatsink met een arogate 2 (zoiets) dus daar zou niks mee mee zijn lijkt mij. maar misschien dat ik toch voor waterkoeling ga dan.
Je hebt de sensor aan je sink geplakt?

Verwijderd

Als je die cpu wat overklokt dan zit je al heel snel op 100W of meer. 150W haal je zo. Dat moet je dus kwijt kunnen. Plus nog eens het vermogen van de pelt. Dat word best warm, te warm om vast te pakken zeg maar ;)

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Wimo. schreef op 03 juni 2004 @ 17:16:
[...]

Je hebt de sensor aan je sink geplakt?
Yup,

Blaad

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Dan klopt die temp niet.
En peltier+luchtkoeling= almost impossible!

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

er waren toch ooit luchtgekoelde peltiers in de handel?

edit: ja deze: http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 17:48 ]

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
El Snorro schreef op 03 juni 2004 @ 17:45:
[...]

Dan klopt die temp niet.
En peltier+luchtkoeling= almost impossible!
ZUCHT...... weer zon iemand, ET IS GEWOON ZO!! sorry hoor, Ik had hiervoor ook al en aerogate 2 en die gaf pressies et zelfde. bios geeft die misschien 1/2 graden hoger.

Blaad

Verwijderd

El Snorro schreef op 03 juni 2004 @ 17:45:
[...]

Dan klopt die temp niet.
Het is een P4 2.8Ghz @ 3.29Ghz.. waarom zou die temp niet kloppen? Ding is amper overgeklokt, dus word ook niet echt warm dan.

Verwijderd

Toch klopt het niet omdat je CPU de heatsink op moet warmen..
De heatsink kan dus nooit even warm zijn als de CPU zelf
Je bios kan misschien _maar_ 1/2 graden hoger aangeven, maar dat komt gewoon doordat de sensors brak zijn :9

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Nou, dan gaan we nog een keer het standaard verhaaltje houden..

Een 226W peltier houd in dat het peltier-element maximaal 226W aan warmte van de koude naar de warme kant kan verplaatsen waarbij de delta-T (verschil tussen koude en warme kant) 0 graden is.
Ga je meer dan 226W aanvoeren, dan wordt de koude kant dus simpelweg warmer dan de warme kant.
(In het geval van een CPU betekend dat gewoon dat die CPU dus doorfikt!)

Om die 226W aan warmte te kunnen verpompen moet je het element z'n maximale spanning geven, waarbij ook de maximale stroom wordt gebruikt (in dit geval > 350W).

De warmte die je aan de warme kant moet afvoeren (door te koelen dus) is dan die 350W + het vermogen wat je aan de koude kant aanvoert (in het geval van een overclockte CPU dus 100 - 150W)

Zoals je ziet moet je dus ongeveer een halve kilowatt aan warmte gaan afvoeren.. Knappe jongen die dat met een gewone luchtkoeler doet.

Verder is het ook nog eens zo dat hoe meer vermogen je aan de koude kant aanvoert, hoe lager de delta-T wordt.

Maargoed, dit staat allemaal in de Technische Peltier FAQ en volgens mij is het daar ook niet zo moeilijk omschreven.

Verwijderd

veelgemaakte fout.. een koeling op je processor moet weet ik hoeveel watt aan warmte per seconde wegpompen.. in een koelkast gebeurt het heel geleidelijk en kom er nauwlijks warmte 'bij' als het eenmaal koel is

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Jaja i get it, ff niet aan gedacht dat de cpu ook nog veel wamrte afgeeft. Maar heb nog zo veel vragen... maar ik probeer et wel ff goed te lezen en men verstand te gebruiken. :)

Blaad

Pagina: 1