Toon posts:

[Lotus Notes] address book sharen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de domino server een address book aangemaakt die enkel door 4 personen toegankelijk mag zijn.

ik heb een link gelegd op de desktop van deze gebruikers naar deze database,
maar deze address book komt niet voor onder "adressess" wanneer ik een nieuw memo aanmaak.

Ik kan dit probleem oplossen door bij elke gebruiker het addressbook lokaal te zetten en vervolgens te repliceren met de server. deze lokale database voeg ik dan toe aan de mail settings zodat deze in de lijst van "adresses" verschijnt.

Toch is dit niet ideaal omdat de address book dan niet echt realtime is.
hoe lossen de proffesionals dit op?

• Oen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:36

Oen

plak bakbloedworst

Hoi

In principe zou dit gewoon moeten lukken, maar

vraagje
- staat het NAB wat je probeert te openen op dezelfde server als de mailfiles?
- is het een NAB of een personal Adressbook?
- waarom een apart NAB voor 4 personen? NAB zorgt voor de gehele serversecurity, dat kun je beter centraal houden

[ Voor 7% gewijzigd door Oen op 03-06-2004 23:32 ]

Als ik die wolken na tuur beleeft zij zo een nat uur in de natuur.

Verwijderd

Topicstarter
Oen schreef op 03 juni 2004 @ 23:31:
Hoi

In principe zou dit gewoon moeten lukken, maar

vraagje
- staat het NAB wat je probeert te openen op dezelfde server als de mailfiles?
- is het een NAB of een personal Adressbook?
- waarom een apart NAB voor 4 personen? NAB zorgt voor de gehele serversecurity, dat kun je beter centraal houden
waarvoor staat NAB eigenlijk?

- de addressbook staat idd op dezelfde server als de mailfiles.
- het is een addressbook dat gewoon als extra database aangemaakt is op de server, dus het is geen personal addressbook
- omdat mijn avonturen met notes nog maar juist begonnen zijn ;)

Graag had ik zo'n addressbook gezien als de addresbook die op de server onder domino directories staat, maar dan wel één waar ik de security kan instellen!
Dit om te voorkomen dat andere gebruikers geen misbruik maken van dit addressbook.

Verwijderd

Allereerst een lokaal replica maken, daarna moet je onder User preferences bij Local Address books deze ook invullen (scheiden met een komma).

Wil je de ACL beveiligen kan je dit bij Replication Settings uitzetten (niet getest)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2004 11:21 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 06:25

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 16:01:
Toch is dit niet ideaal omdat de address book dan niet echt realtime is.
hoe lossen de proffesionals dit op?
Realtime is natuurlijk erg relatief. Zeker bij Lotus Notes moet je niet uit willen gaan van realtime als op de seconde.

In theorie kan het adres boek op deze manier zo vaak gerepliceerd worden dat het voor de gebruiker nagenoeg realtime is. Ik bedoel maar: Hoe vaak worden adres gegevens nou werkelijk gewijzigd?

Ofwel: De professionals lossen het op op de manier die je al aangegeven hebt: Een database op de server, lokale replicas en toevoegen aan de settings....

Verwijderd

Topicstarter
hierbij mijn gebruikte procedure :

1. in workspace => rechter muisknop => open database
server selecteren
database selecteren

2. click op icoon dat verschenen is in workspace , rechter muisknop => replication
=>new replica

3. druk op replication settings

4. ga naar advanced en bij receives from selecteer je de server waar de originele database zich bevindt. en bevestig dit met OK

5. nogmaal OK drukken

6. click op tekst rechts onderaan naast sleuteltje (bv office) en druk op edit current

7. ga naar tab replication en zet dit op shedule op enabled, pas settings aan en vergeet ook niet days of week te selecteren

8. save and close

9. ga naar file=>preferences=> user preferences en vervolgens selecteer je de tab mail. Bij local address books druk je op de knop browse... en voeg je de nsf file toe van de gerepliceerde database en druk op OK

10. lotus notes volledig herstarten (ook lotus minder uitschakelen)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 juni 2004 @ 11:14:
[...]

waarvoor staat NAB eigenlijk?

- de addressbook staat idd op dezelfde server als de mailfiles.
- het is een addressbook dat gewoon als extra database aangemaakt is op de server, dus het is geen personal addressbook
- omdat mijn avonturen met notes nog maar juist begonnen zijn ;)

Graag had ik zo'n addressbook gezien als de addresbook die op de server onder domino directories staat, maar dan wel één waar ik de security kan instellen!
Dit om te voorkomen dat andere gebruikers geen misbruik maken van dit addressbook.
Heb je een extra public adresbook gemaakt (met advanced template pubnames.ntf), zoek dan de notes.ini van de server op.
wijzig de huidige regel names=names.nsf in
names=names.nsf,extra.nsf (waarin extra.nsf het extra adresbook is)
toegang regel je via de ACL van extra.nsf.
server (in domino intoetsten: restart server) restarten, klaar.

Verwijderd

Open de database Director.nsf (staat in de directory Data op de Domino server). In dit bestand kun je adresboeken toevoegen zodat de toe te voegen adresboeken ik het lijstje komen te staan bij het selecteren van de ontvanger van een nieuwe memo.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2004 21:57 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 06:25

Croga

The Unreasonable Man

Maar zowel de oplossing van domst, als die van MechEng werken voor alle gebruikers. Voeg een addressbook op die manier toe, en alle mensen binnen het bedrijf gaan dat addressbook gebruiken. De vraag van TS geld voor een beperkte groep mensen, en daarvoor is de oplossing van TS ook de beste....
Pagina: 1