Toon posts:

Aopen AK73

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
MIjn systeempje loopt voortdurend vast als ik hem wat 'zwaardere' klusjes laat doen. Zolang ik beetje ga internetten is er nix aan de hand. De problemen komen als ik bijvoorbeeld ga scannen voor virussen, zware powerpoint presentaties wil bekijken, (soms ook bij opstarten al --> zeker wanneer ik opstart nadat hij heeft vastgehangen..)
Dit vast hangen is als volgt te omschrijven:
De muis en toetsenbord reageren nergens meer op, het beeld blijft gewoon exact hetzelfde. Verdere geen rare poespas of iets dergelijks. Mijn CD en DVD-drives kan ik nog wel gewoon openen.

Nu heb ik de ventilatoren van mijn chipset en cpu al vervangen door betere coolers/heatsink. Nog steeds heb ik dit probleem. Het is echt alleen wanneer ik zwaardere dingen uitvoer. Nadat ik de coolers veranderd heb is het wel minder geworden (hij kan dus weer iets meer aan , maar niet genoeg!)

Ik weet tot slot niet meer waar het aan ligt, mijn CPU is 50 tot 60 graden, maar ook bij 45 wildie al vast lopen. (AMD) dat is dus niet het probleem.
Zelf denk ik dat het met mijn chipset te maken heeft, dat die te warm wordt?
Betere videokaart helpt wel iets, maar verhelpt het niet. CPU lijkt me ook onlogisch omdat die helemaal niet warm wordt. Misschien dat gedeelte van mijn geheugen is aangetast (dus vastloopt alsie dat deel aan moet spreken)

I dunno...

Iemand suggesties?
Sorry voor het lange verhaal :)

Moederbord : Aopen AK73(a)-v
Geforce 2 = 64mb (momenteel)
Geforce 4 = 128mb
Chipset Via133 ... (weet niet precies..)

Tanx!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:31
Lang verhaal is niet altijd slecht, zolang er maar duidelijkheid aanwezig is :)

Maar 50-60 graden is wel veel, wat voor CPU heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Idd, vergeten te meldden :)

AMD 1800+

Die dingen moeten naar mijn weten makkelijk 60 kunnen halen,

(dat was ook vaak het punt waardie vast ging hangen overigens)

Maar heb ook al sommige gehoord over temperaturen van tegen de 70 graden waar het nog stabiel draait....

Verwijderd

Na het vervangen van je koeler heb je toen wel netjes de koelpasta weggehaalt en opnieuw erop gedaan. het lijkt me wat ik zo lees dat je warmte niet wordt afgevoerd.

• Rashann
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-01 22:01

Rashann

Zoek de hond...

Dit doet me denken aan slechte condensatoren op het moederbord, dat had de PC van m'n moeder ook: zodra er iets gedaan moest worden wat 'zwaar' was, hing ie op exact dezelfde wijze als jij beschrijft. In mijn geval bleek dit te liggen aan condensatoren die waren opengesprongen (stonden bol, en bij 2 of 3 kwam er vloeistof uit).

Nou weet ik niet hoe oud een AK73 is, maar mocht het een wat ouder bord zijn: loop alle condensatoren (met name die rond de CPU socket en AGP slot) eens na...

[ Voor 3% gewijzigd door Rashann op 03-06-2004 15:53 . Reden: spelling :P ]

If nothing is written below, I was the last to reply...

Verwijderd

Topicstarter
NIet zon oud bord, 2 jaar denk?

Condensatoren nix mis mee, voorzover ik weet...

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 15:57:
NIet zon oud bord, 2 jaar denk?

Condensatoren nix mis mee, voorzover ik weet...
Wat hij zegt, kijk ze ff na.
Voor de zekerheid.

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
Koelpasta overigens netjes verwijderd,
netjes nieuwe opgedaan (wat altijd nog maar de vraag is, "Is dit zo goed"?)

Ik heb wel vragen bij mijn Chipset, omdat ik daar nix van kan monitorren (temp ofiets),
ik heb daar geen thermal glue voor gebruikt, omdat ik hem niet vast kon zetten.

Ik heb daar thermische pasta voor gebruikt, deze werkt hetzelfde maar deze 'lijmde' ook, zodat ik de heatsink verder niet af hoefde te zetten.

Misschien dat er teveel van die lijm-pasta op zit.. maar lijkt me stug,

Zalman heatsink NB32-J (zoiets..), met naalden enzo erbij dus hoeveelheden waren ook al juist neem ik aan... (1-malige hoeveelheid geleverd neem ik aan)

Verwijderd

Topicstarter
El Snorro schreef op 03 juni 2004 @ 16:00:
[...]

Wat hij zegt, kijk ze ff na.
Voor de zekerheid.
Condensatoren zijn die opstaande bolletjes toch, met twee van die draadjes na je bord toe, ik zal eens controleren.

Verwijderd

ik heb zelf ook een AK73 (de pro(A) versie) en volgens mij was het zo dat
bepaalde series van deze mobo's maar t/m een Athlon 1400Mhz 'aankunnen'
Volgens mij staat dit ook in de handleiding van je mobo.
De (engelse) handleiding kun je ook hier downloaden.
Zie ook dit topic op GoT

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 18:38 . Reden: linken is moeilijk ;) ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-02 16:14
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 16:03:
[...]

Condensatoren zijn die opstaande bolletjes toch, met twee van die draadjes na je bord toe, ik zal eens controleren.
Niet die bolletjes, maar die 'torentjes'
Afbeeldingslocatie: http://www.ocshoot.no/vapo/condens/condensator.jpg
Bij het pijltje is er 1 die plat ligt, daarnaast staat er 1 omhoog (zoals ze ook op je moederbord staan)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Pagina: 1