Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Stroomschokken (lekkage????)

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg stroomschokken(-jes) als ik aan de achterkant van me computer kom om de kabeltjes in me geluidskaart te verwisselen, als m'n computer aan staat. Weet iemand waar dat aan kan liggen? welke onderdelen lekken vaak stroom?

Bij voorbaat dank!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 08:09

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Maak je wel gebruik van een geaard stopcontact?

ja dus....

Ik zou het niet in de computer zoeken iig..... kijk of je aarde wel goed aangesloten is want in principe mag dit niet voorkomen als alles netjes geaard is!
verder kan je er weinig aa doen! het onderdeel waar de lekstroom (als het al lekstroom is) vandaan komt kan je niet isoleren om die stroom niet af te geven.

hoe zwaar zijn de schokjes?

[ Voor 80% gewijzigd door Mystic Spirit op 03-06-2004 15:23 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:35

André

Analytics dude

Heb je een TV-kaart?

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-11 15:46
Had ik ook met mijn soundblaster live.
Ik gebruik (helaas nog) geen geaarde stopcontacten, maar daar zou het dus niet per se aan hoeven te liggen lijkt me.

Ik hou dit topic ff goed in de gaten, want het heeft mij de ingangen van mijn geluidskaart gekost.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
olof schreef op 03 juni 2004 @ 15:21:
Had ik ook met mijn soundblaster live.
Ik gebruik (helaas nog) geen geaarde stopcontacten, maar daar zou het dus niet per se aan hoeven te liggen lijkt me.

Ik hou dit topic ff goed in de gaten, want het heeft mij de ingangen van mijn geluidskaart gekost.
Verplichte kost voor jou: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

Je moet altijd aarden en als je dat niet doet dan kan je geluidskaart het heel goed begeven.

Verwijderd

Stekker 180 graden omdraaien misschien?
Zorgen dat alles uit één stopcontact komt of uit meerdere stopcontacten op dezelfde groep.
Het kan ook aan een UPS liggen, indien aanwezig.

Zelf heb ik ooit een lekstroom gekregen via het volgende circuit:

antennekabel -> TV -> stereo -> computer -> zap!

Je kunt natuurlijk ook gewoon een slechte voeding in je PC hebben.

Vergeet ook niet dat lekstromen uit randapparatuur kunnen komen via de massaverbinding. Krijg je ook schokken als *alleen* het netsnoer op de PC is aangesloten en je daarna de geluidskabel aansluit?

Verwijderd

Het is logisch dat je computer kast statische elektriciteit opbouwt. Wat Andre vraagt is nog niet zo gek want een tv-kaart met tv antenne erop is een schok frenzy wanneer je kast niet geaard is.

Zorg voor goeie aarding dat komt de levensduur van je componenten ten goede!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-11 16:35

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 15:29:
Het is logisch dat je computer kast statische elektriciteit opbouwt. Wat Andre vraagt is nog niet zo gek want een tv-kaart met tv antenne erop is een schok frenzy wanneer je kast niet geaard is.

Zorg voor goeie aarding dat komt de levensduur van je componenten ten goede!
Ik spreek uit ervaring, heb wel eens een schok gehad van mijn TV kaart, toen direct in mijn ouders huis ook de hele bovenverdieping maar geaard.

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 15:29:
Het is logisch dat je computer kast statische elektriciteit opbouwt.
Die statische elecrticiteit ontlaadt zich dan in 1 keer, en niet in continue schokjes.
Wat Andre vraagt is nog niet zo gek want een tv-kaart met tv antenne erop is een schok frenzy wanneer je kast niet geaard is.
Alleen in het geval dat de antenne van de kabeltelevisie is; daar staat stroom op. Ik heb een aantal keer gehad dat deze stekker tegen m'n kast aankwam terwijl m'n computer aanstond en dat vervolgens m'n computer "spontaan" uitging.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Misschien hebben jullie het allemaal fout.

Die schokken komen waarschijnlijk juist omdat de pc geaard is. Jouw lichaam heeft waarschijnlijk een hoger potentiaal dan de aardleiding in je huis, als je dan je pckast aanraakt ontlaadt jouw lichaam zich via de kast tot de spanning op de aardlijn, die altijd 0V hoort te zijn.

Als je pc namelijk wel stroom zou lekken zou dat weg moeten vloeien via de aardlijn en had je dus niks kunnen voelen. En al had de aarlijn niet aanwezig geweest had je wel een constante stroom moeten voelen aan je kast.

Dusss, voortaan moet je gewoon niet meer je case aanraken als je statisch geladen bent, want dan ontlaadt je lichaam zich zodra je iets geaard aanraakt. (Ik heb het ook bij me DVD speler en de aluminium koelkast beneden).

Het kan trouwens ook zijn dat je pc dus niet (goed) is geaard en dat er een statische lading in je pckast opbouwd door draaiende onderdelen en warmte ontwikkeling, dan ontlaad die kast zich op jou als je hem aanraakt.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-11 21:03
Statische elektriciteit door draaiende onderdelen en warmte in je kast? Wat een onzin. Wat dacht je van het netfilter in je voeding?

Verwijderd

Het is logisch dat je computer kast statische elektriciteit opbouwt.
Niet als de PC geaard is. Statische electriciteit wordt alleen geproduceert bij isolatoren.

Zet eens een multimeter tussen je behuizing van de kast - en een aardpunt waarvan je zeker weet dat die correct functioneert en is aangesloten in de meterkast. Zodra je daar een spanningsverschil over kunt meten is je PC dus NIET geaard zoals het hoort. CME Faq link: aarding

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-11 18:26

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

sdomburg schreef op 03 juni 2004 @ 15:34:

Alleen in het geval dat de antenne van de kabeltelevisie is; daar staat stroom op.
Er staat geen stroom op de kabel van de CAI. Het heeft echter wel een ander aardpunt (In het wijk verdeel blok) waardoor er een potentiaal verschil zou kunnen zitten tussen die aarde en de aarde thuis.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
gewoon een draadje aan je kast maken en het andere eind aan de verwarming, dan ben je van alle ellende af.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ook je tv-out kan dit veroorzaken. er staat immers een lage spanning op om te detecteren of je tv is aangesloten. Dit alleen als je er ook daadwerkelijk een kabel aan hebt hangen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

OliverBB schreef op 03 juni 2004 @ 16:11:
gewoon een draadje aan je kast maken en het andere eind aan de verwarming, dan ben je van alle ellende af.
Je mag dus nooit aarden via je verwarming, waarom roepen mensen dit nog...

• sdomburg
KillerAce_NL schreef op 03 juni 2004 @ 16:14:
[...]

Omdat mensen <h3>dit soort sites</h3> niet lezen, maar elkaar napraten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 16:32 ]

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
KillerAce_NL schreef op 03 juni 2004 @ 16:14:
[...]

waarom niet via de verwarming en wel via de aarding in je stopcontact?

deze zitten namelijk op de zelfde rail in je meterkast.

Verwijderd

dit heb ik ook met een oude compaq p166 als de stekker van waar hij in de voeding gaat ook maar een beetje beweegt dan gaat ie schokjes maken en gaat de pc uit en aan, is echt zwaar iritant want ik raak me netwerk kabel aan en dan maakt die contact met die voeding kabel en dan crashed de hele pc
en ja er zit een tv kaart in :+ en hij is geaard

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 16:26 ]

Verwijderd

OliverBB schreef op 03 juni 2004 @ 16:17:
[...]

Omdat je alleen mag aarden op aansluitpunten die daarvoor bedoeld zijn.
Omdat niet ieder verwarming geaard is.
Omdat het veilig moet zijn voor zowel jou als de installatiemonteur.
Omdat het moet voldoen aan de NEN normering.
Omdat jouw verzekering niet uitbetaald in situaties die hiervan het gevolg zijn.
Omdat er wel eens mensen door overleden zijn.

Omdat we hier op GoT alleen mensen dingen gaan aanraden die veilig zijn.

Om niet in een eindeloze discussie te verzanden over het nut/noodzaak van aarding bij PC's (NEN3544 klasse1 apparaten, waarbij aarding verplicht is) en allerlei (soms gevaarlijke) creatieve "oplossingen" voor aarding worden aangedragen raad ik iedereen aan om die eerste site aandachtig te lezen. Een PC heeft een geaarde stekkeraansluiting en neem maar aan dat elk apparaat wat door de fabrikant uitgevoerd is met geaarde stekkers hetzij aarding noodzakelijk (ivm veiligheid of werking) is danwel beter functioneerd met aarding. En verwarming IS geen aarding. Verwarming moet ZELF geaard zijn. En dat is heel wat anders ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 16:42 ]

• sdomburg
OliverBB schreef op 03 juni 2004 @ 16:17:
[...]

Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
Lees even mijn eerder geposte linkje door svp.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Iedereen zoekt het probleem gelijk in de pc, maar deze is geaard, en heeft dus in theorie geen restspanning op zijn behuizing staan.
Maar, de TS sluit een extern apparaat aan (boxjes of versterker). Deze zijn zelden geaard. Het is dus heel goed mogelijk dat juist deze de bron van de restspanning zijn.
Als de versterker een reciever type is, met een radio aansluiting die aangesloten is aan de centrale antenne, dan is het heel goed mogelijk, dat er via deze weg een potentiaal verschil ontstaat.
De oplossing, plaatst tussen je radio en kabel een ontkoppel bus/kabeltje, of, nog netter, plaatst op de plek waar de centrale antenne je huis binnen komt een TRAS 10 of 1000, en aard deze met randaarde van je huis. Op die manier is je lokale CAI losgekoppelt van het grote net, en zorgt de aarding ervoor, dat er geen potentiaal verschil meer is met de aarding in je huis (dit is officieel zelfs voorschrift).

Het plaatsten van een TRAS 10 of 1000 voorkomt ook de lekstroom die eventueel zou kunnen optreden via een tv-kaart.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:26

rapture

Zelfs daar netwerken?

ff de aarding uitleggen...

Inleiding:
Elektriciteitscentrales verbinden de neutrale draad in de grond. Neutraal is het nul niveau en is met de grond verbonden. Als de isolatie van een apparaat brak is, dan kan er spanning op de omhulsel staan. Als je zo'n omhulsel aanraakt, dan vloeit een stroom door je lijf naar de grond om uiteindelijk bij de neutrale draad van de centrale te komen.

Men lost dit probleem op door aarding:
Elk huis zou een aarding hebben, ofwel een aardingslus onder de fundering ofwel aardingspinnen dat men in de grond bijklopt. Aarding moet in Belgie liefst onder 30 Ohm, anders moet je extra gevoelige aardlekschakelaars gebruiken. Die lus of pinnen zorgen voor goed contact met de grond (en de neutrale draad van de centrale). En je stopcontacten moeten ook meegeaard worden, dan hangen de omhulsels van jouw apparaten ook aan de aarding. Als er nu spanning op de omhulsel staat, dan gaat die direct door de aarding naar de grond ipv door je lijf.

Waarom zijn waterleidingen en andere leidingen ook aan de aarding verbonden?
Daar kan ook onverwacht spanning op staan, dus men hangt die aan de aarde om hun eventuele spanning naar de grond af te voeren.

Waarom hebben sommige apparaten geen aarding?
Dat zijn dubbelgeisoleerde apparaten (symbool met een vierkant in een vierkant), dat zijn apparaten die zodanig ontworpen zijn dat er geen spanning op de omhulsel kan staan. (bv plastic omhulsel, maar de normen zijn uitgebreider dan dat)

• Sine
  • Laatst online: 21:43
Precies !

En waarom krijg je dan een opsodemieter van een niet geaarde pc ?

Omdat er in een PC ( en je monitor en waarschijnlijk ook een deel van je randapparatuur een een netfilter zit wat er ongeveer zo uitziet :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
          0-------+---^^^^^----+---------0
                  |            |
                  |           ---
                  |           ---
                  |            |
Van          :   ---           +----+   -> Naar voeding 
netsnoer         ---           |    |
                  |           ---   |
                  |           ---   |
                  |            |    |
          0-------+---^^^^^----+---------0
                                    |
                                  -----
                                   ---
                                    .  Naar behuizing

Als je pc niet geaard is vormt dit een mooie spannings deler naar je kast toe waardoor er netjes 115V op je kast komt te staan.

Zoals al eerder gezegd die geaarde stekker zit er niet voorniets aan en dit moet gewoon GOED geaard worden

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Goed, zullen we ons na deze aardings-lecture weer richten op het probleem van de topicstarter? De laatste info die hij had was nl. dat zijn PC wél geaard is. ;)

Probeer het eens uit te sluiten door 1 voor 1 kabels te ontkoppelen / apparaten uit te schakelen terwijl je checked of het probleem dan 'ineens' verdwijnt. Als die geluidskaart kabeltjes van je TV/video etc zijn is het nl. heel simpel: je hebt last van een groundloop. Het plaatsen van een filter bij je CAI/coax hoofdaansluiting zou dan de oplossing zijn. Dit kun je heel eenvoudig controleren door die tijdelijk los te koppelen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 22:21 ]

Pagina: 1