Toon posts:

[ACCESS] Resultaat van Query in Teksvak

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik tabel met een aantal personen er in. Nu heb ik er een Query bijgemaakt die het aantal personen laat zien. Laer komt er ook een query bij die het aantal mannelijke en vrouwelijke laat zien. Als ik de Query start geeft ie netjes het aantal records weer, ok, dit werkt (appeltje eitje). :) :) :)

Vervolgens maak ik een tekstvak in het formulier. Deze moet de uitkomst van de query laten zien. In de eigenschappen van dit vak klik ik op de ... van de besturingselement bron. Daar heb ik ik ingevuld:

=[Qry_Statistiek_Aantal Freelancers]![AantalVanFreelancenummer]

Nu dacht ik dat dit moest gaan werken, MAAR NEEE :( . Ik krijg bij het openen van het formulier de melding "#Naam?" in het tekstvak. Nu heb ik al geprobeerd de query naar het tekstvak te slepen, werkt ook niet.... Ik weet het even niet meer!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Je kan hem toch gewoon binden aan je textvak ?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• JohnD
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:00

JohnD

Bernd

nu staat hier ietsjes verder naar onder in de topiclijst het volgende topic: [rml][ Access] Resultaat query in variabele zetten[/rml]

vervolgens gewoon de inhoud van de variabele in het tekstvak zetten?

tis maar een ideetje :)

Fear thy name as hell awakens
FKA SunStorms_Sletje

Verwijderd

Volgens mij moet de query eerst in een string plaatsen.

iets van

dim strQuery as String

strQuery = je querynaam

me.naamvanjeveldinformulier = strQuery

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:49
SunStorms_sletje schreef op 03 juni 2004 @ 14:59:
nu staat hier ietsjes verder naar onder in de topiclijst het volgende topic: [rml][ Access] Resultaat query in variabele zetten[/rml]

vervolgens gewoon de inhoud van de variabele in het tekstvak zetten?

tis maar een ideetje :)
Bijna goed ;)

Je hoeft hiervoor zelfs geen code te gebruiken, want je kunt "gewoon" als besturingselementbron van het tekstvak opgeven:

=DLookup(...)

edit:
Op de manier waarop TS het eerst deed denk ik dat je eerst de query geopend moet hebben. Of je moet een andere objectreferentie maken.. Queries.Qry_Statistiek_Aantal Freelancers!AantalVanFreelancenummer o.i.d.

edit:
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 15:18:
Okay, ik kom er nog niet helemaal mee uit. Heb de volgende VBcode gebruitk:

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Private Sub Tekst10_BeforeUpdate(Cancel As Integer)
VAR = DLookup(AantalVanFreelancenummer, Qry_Statistiek_Aantal Freelancers)

End Sub
----------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar nu kent VB deze code niet, althans hij snapt het niet. Ik zal wel iets fout doen
want mijn vb kennis is minimaal :(
definiëer "hij snapt het niet", want zo kunnen wij je ook niet helpen natuurlijk. En waarom plaats je hem onder de gebeurtenis "BeforeUpdate"? En wat is je variabele "VAR"?

[ Voor 60% gewijzigd door nescafe op 03-06-2004 15:23 . Reden: argh typo ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Verwijderd

Topicstarter
Okay, ik kom er nog niet helemaal mee uit. Heb de volgende VBcode gebruitk:

Private Sub Tekst10_BeforeUpdate(Cancel As Integer)
VAR = DLookup(AantalVanFreelancenummer, Qry_Statistiek_Aantal Freelancers)

End Sub

Maar nu kent VB deze code niet, althans hij snapt het niet. Ik zal wel iets fout doen
want mijn vb kennis is minimaal :(

Verwijderd

Topicstarter
nescafe schreef op 03 juni 2004 @ 15:16:
[...]
Bijna goed ;)

Je hoeft hiervoor zelfs geen code te gebruiken, want je kunt "gewoon" als besturingselementbron van het tekstvak opgeven:

=DLookup(...)

edit:
Op de manier waarop TS het eerst deed denk ik dat je eerst de query geopend moet hebben. Of je moet een andere objectreferentie maken.. Queries.Qry_Statistiek_Aantal Freelancers!AantalVanFreelancenummer o.i.d.

edit:

[...]
definiëer "hij snapt het niet", want zo kunnen wij je ook niet helpen natuurlijk. En waarom plaats je hem onder de gebeurtenis "BeforeUpdate"? En wat is je variabele "VAR"?
Sorry, dat beforeupdate was een foutje van mij, ik zat even verkeerd :) . Ik heb de Dlookup regel ingevoerd in het besturingseleementbron, maar nog steeds krijg ik in het tekstvak #Naam? .

• nescafe
Hoe ziet je DLookup regel eruit?

Verwijderd

Topicstarter
nescafe schreef op 03 juni 2004 @ 15:30:
Hoe ziet je DLookup regel eruit?
In de besturingselementbron heb ik hetvolgende staan:

Dlookup[AantalVanFreelancenummer,Qry_Statistiek_Aantal Freelancers]

• nescafe
Dlookup("AantalVanFreelancenummer","Qry_Statistiek_Aantal Freelancers") zou het beter kunnen doen. Weet je zeker dat je query maar één record teruggeeft?

edit:
een = ervoor kan ook helpen

[ Voor 20% gewijzigd door nescafe op 03-06-2004 16:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
nescafe schreef op 03 juni 2004 @ 15:49:
Dlookup("AantalVanFreelancenummer","Qry_Statistiek_Aantal Freelancers") zou het beter kunnen doen. Weet je zeker dat je query maar één record teruggeeft?
Werkt nog niet. De query geeft inderdaad maar 1 record terug.

Verwijderd

Ik heb hier net mee zitten klooien:

Syntax:

var var1 as String (je hebt nu een variabele var1 gedeclareerd)
var1 = DLookup("[veld]","[tabelnaam]","[veld2] = 123");

veld is het veld uit je tabel dat je wilt selecteren
tabelnaam is de naam van de tabel waaruit je selecteert
bij veld 2 geef je aan aan welke conditie er moet worden voldaan, hier moet veld2 bijvoorbeeld de waarde 123 hebben.

in sql is de tekst hierboven:

select veld
from tabelnaam
where veld2=123;

het result hierboven komt in var1 terecht, welke je kunt uitlezen met de vb code:
MsgBox(var1)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 16:20 ]

• nescafe
Ik heb het hier even nagebouwd en je krijgt inderdaad zonder de = ervoor "#naam?" als melding.
Overigens krijg je bij iedere fout #Naam? te zien, dus ook als je bijv. je query-naam of veldnaam verkeerd hebt gespeld.

=DLookUp("Naam";"qNamen") geeft bijvoorbeeld een goed resultaat, met kolom Naam in query qNamen

edit:
Ik heb overigens wel weer genoeg helpdesk gespeeld. Als je SunStorms_sletje's link had gevolg had je in deze pagina genoeg voorbeelden kunnen vinden van hoe het wel moet.

[ Voor 31% gewijzigd door nescafe op 04-06-2004 00:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
nescafe schreef op 04 juni 2004 @ 00:01:
Ik heb het hier even nagebouwd en je krijgt inderdaad zonder de = ervoor "#naam?" als melding.
Overigens krijg je bij iedere fout #Naam? te zien, dus ook als je bijv. je query-naam of veldnaam verkeerd hebt gespeld.

=DLookUp("Naam";"qNamen") geeft bijvoorbeeld een goed resultaat, met kolom Naam in query qNamen

edit:
Ik heb overigens wel weer genoeg helpdesk gespeeld. Als je SunStorms_sletje's link had gevolg had je in deze pagina genoeg voorbeelden kunnen vinden van hoe het wel moet.
Oh YEAHH!!! Dit werkt, ben heel gelukkig! Bedankt!!! :) :) :) Ik vind wel dat er in de help Dlookup niet echt heel goed uitgelegd word.
Pagina: 1