[PHP][MySQL] Administratie systeem: Order geschiedenis, etc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Ik ben al een tijdje aan het spelen met PHP, en nu heb ik dan eindelijk een doel ervoor. Gebruik nu ook sinds kort MySQL, werkt echt heerlijk samen, zo'n database is nu niet langer onzin ;)

Ik heb allerlei klanteninformatie in een database gezet, scripts ervoor gemaakt, werkt allemaal erg leuk. Nu zoek ik als eerste een howto met wat ingewikkeldere PHP manieren met mysql, ipv de basics, met wat tips enzo. Dit is het offtopic van dit topic.

Ik zoek een manier om een mensen per maand (niet hele, maar ook van bijvoorbeeld 10 mei tot 10 juni) te laten betalen. 10 dagen voor de betaling een automatische e-mail laten sturen, en een ordergeschiedenis, deze hoeft alleen voor de admin beschikbaar te zijn.

Probleem: Hoe zet ik zoies op? Het lijkt me niet de bedoeling om gewoon 12 kolommen in de database aan te maken voor ieder jaar. Dit moet handiger kunnen. Hoe doe ik dit? De orderoverzichten hoeven niet heel uitgebreid, vooral dat ik zie voor welke maanden mensen wel en niet hebben betaald, en dat ik zo'n maand dan op betaalt kan zetten met een klikje.

Hoe stop je zoiets in mysql, en hoe haal je zoiets eruit? Ik heb gezocht op internet, maar de meeste administratie systemen zijn niet gratis / encrypted. Ik hoop hier de nodige informatie te kunnen vinden om zelf een systeem te bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stp_4
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 20:25
Je kan toch gewoon een veld in de database zetten met begindatum en een veld met einddatum? Met sql kun je met DATADIFF (weet niet of dat ook met MySql werkt) kijken hoeveel dagen de aandatum verschilt van de werkelijke datum. Als een klant betaald heeft voor een bepaalde periode kun je bijvoorbeeld een veld toevoegen met een boolean: 0= niet betaald 1= wel betaald

edit:
Probeer eens goed na te denken hoe je het probleem wil aanpakken. zet verschillende ideeen op papier. Zorg dat je een genormaliseerde database ontwerpt en raadpleeg eventueel MySql boeken om een idee te krijgen hoe je queries moet bouwen met datum etc.

[ Voor 33% gewijzigd door stp_4 op 03-06-2004 14:05 ]

stp - PSN ID: stp_4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik zou als ik jou was eens goed kijken in de docs van MySQL, daar staat een heel hoofdstuk over werken met data (als in datums :P).

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:49

ripexx

bibs

Oke daar gaan we.

Je hebt hier met een aantal dingen te maken. Om het even simpel te stellen heb je een order met daarna gekoppeld een bedrag. Verder heb je bijvoorbeeld een veld dat aangeeft wanneer iets betaald is. Je wil of de openstaande dingen betalen of alleen de zaken die in die periode zijn besteld.

Je zal als eerste alle mogelijek functionaliteit moeten uitschrijven. Je kan het heel abstract doen maar ook heel simpel. Er zijn zelfs speciale methoden voor. Zodra je weet wat het moet gaan doen ga je kijken welke info in je database terecht komt.

Zodra we bij de db aankomen gaan we normaliseren. Als je dat hebt kan je verder gaan werken. Let er op dat je in dit geval wat ingewikkeldere queries kan krijgen en let dan ook op de problemen/beperkingenvan mysql (Geen subqueries in versie < 4.1 enzo) :)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 13:13

daaan

Brandweer Zoutkamp

www.mysql.org en www.php.net staan loads voorbeelden.

One's never alone with a rubber duck.