[PHP] lichtkrant

Pagina: 1
Acties:
  • 459 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 09:15
Op dit moment ben ik bezig met onderzoek naar een te bouwen kabel krant systeem. Ik heb al een opzet gemaakt in delphi die berichten toont in html formaat
Daarvoor gebruik ik een speciale browser(op basis van IE) die een (access) database raadpleegt welke teksten hij moet tonen in een bepaalde template/opmaak voor een bepaalde groep voor een bepaalde tijd. Het nadeel is dat het is niet platform onafhankelijk is en/of vastzit aan een speciale browser.

Nu ben ik aan bekijken of php mijn een oplossing kan bieden. Het idee is dat de client(win98 of linux) met één of meerdere monitoren een browser opstarten met in de url de verwijzing naar de groep waarvan de berichten getoond moeten worden. (bv. www.lichtkrant.nl/tonen?groep=1 mmm. domein is nog vrij :P ).
het php script haalt uit de database alle de tonen berichten en laat ze in een bepaalde tijd (ook database) één voor één tonen. aan het eind van de serie begint het verhaal opnieuw. Wel zonder tussenkomst van een gebruiker.

het php stuk van tonen is te onbekend voor mij. Gebruik maken templates in PHP ben ik al tegen gekomen op GoT. ook heb ik javascriptjes die het gedeeltelijk kunnen.

Dit is geen script request maar een onderzoek naar mogelijkheden. simpel opzetje is natuurlijk welkom

[ Voor 1% gewijzigd door Johnny Goodbye op 03-06-2004 13:28 . Reden: duidelijker vraagstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een lichtkrant en kabelkrant verschillen toch behoorlijk van elkaar. Wat gaat het nou worden? En waarvoor moet je het maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

PHP kan niets verversen op basis van tijd ofzo. Het is niet zo dat je na 10 seconden automatisch een andere pagina kan laden of iets dergelijks. Dat kun je dan weer wel regelen in een meta tag, dus wat jij wil is wel te halen in PHP. Gewoon een connectie opzetten met je database en je rommel eruit halen, record 1 weergeven, en automatisch laten verversen in een metatag naar dezelfde pagina waar je bijvoorbeeld een id meegeeft, dat het id wordt dat ie weergeeft op de volgende pagina.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:37
Dit heeft toch meer met client side te maken (javascript) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 17:49

ripexx

bibs

De meest simpele opzet in mijn ogen is gewoon een javaapplet of een flash ding. Deze laat je dan gewoon om de x zoveel tijd een bepaalde pagian van je server trekken. Dat kan dan gewoon een simpele text file zijn. :)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dennis schreef op 03 juni 2004 @ 13:27:
Dit heeft toch meer met client side te maken (javascript) ?
Hoeft niet, zoals ik in mijn post al zei. Maar dat zou wel beter uitzien denk ik ja. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
NMe84. dat van die metatag had ik al verwacht.
Het is idd een idee om de gegevens op te halen van de volgende pagina en deze gebruiken voor het aanroepen van de volgende pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Johnny Goodbye schreef op 03 juni 2004 @ 13:33:
NMe84. dat van die metatag had ik al verwacht.
Het is idd een idee om de gegevens op te halen van de volgende pagina en deze gebruiken voor het aanroepen van de volgende pagina
Wat is daar dan op tegen? Waarom gebruik je die techniek niet, of eventueel een javascriptje waarmee je wat gegevens ophaalt? Kortom: geef eens wat meer info. Een kabelkrant is toch een tv-zender waar je zo'n soort dia show langs ziet komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
ripexx schreef op 03 juni 2004 @ 13:32:
De meest simpele opzet in mijn ogen is gewoon een javaapplet of een flash ding. Deze laat je dan gewoon om de x zoveel tijd een bepaalde pagian van je server trekken.

Java of flash aanleren gaat even te veel tijd kosten om het goed op te zetten. Iets voor in de toekomst als het meer kan bieden.

Dat kan dan gewoon een simpele text file zijn. :)

Een simpele text file is moeilijker te beheren en te plaatsen voor de beheerders van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Kortom, die weten niet hoe FTP werkt? :X

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
djluc schreef op 03 juni 2004 @ 13:38:
[...]
Wat is daar dan op tegen? Waarom gebruik je die techniek niet, of eventueel een javascriptje waarmee je wat gegevens ophaalt? Kortom: geef eens wat meer info. Een kabelkrant is toch een tv-zender waar je zo'n soort dia show langs ziet komen?
Het probleem is: ik beheers php minimaal/niet. Ik wil zeker weten dat ik het met php kan oplossen voordat dat ik een bezig ga met een opzetten van een LAMP server. Anders ga ik verder met mijn delphi variant. Dan moet ik de nadelen maar voor lief nemen.

Het is idd een soort dia/tekst show. Het gaat gebruikt worden voor een school waar de eventuele roosterwijzigingen of andere berichten doorgegeven worden. In de toekomst moet het ook via Internet te raadplegen zijn. Vandaar de platformonafhankelijkheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
Papa Eend schreef op 03 juni 2004 @ 13:46:
[...]

Kortom, die weten niet hoe FTP werkt? :X
ik weet degelijk hoe FTP werkt maar de gebruikers niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 14:28
Ik zie je probleem echt niet. Je wilt gewoon wat gegevens op een scherm tonen die om de x seconden vernieuwd worden en je wilt dit doen in vrijwel alle browsers. Je maakt dus een pagina met een metatag om te refreshen. Invoeren doe je in MySQL of een andere database. Deze is ook gratis. Eventueel kun je op http://www.patie.nl een gratis database aanvragen mocht je dit niet kunnen/mogen installeren. Wat is je probleem? Leer gewoon PHP of laat anders iemand het maken die wel weet hoe het werkt.

[ Voor 9% gewijzigd door djluc op 03-06-2004 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx

ripexx

bibs

Johnny Goodbye schreef op 03 juni 2004 @ 13:47:
[...]
ik weet degelijk hoe FTP werkt maar de gebruikers niet.
Als je het aan mij vraagt:

Gewoon weg een php backend die je teksten in een file dumpt => deze file door flash laten uitlezen en displayen. Dan laat je flash gewoon om de x seconde dat ding opnieuw ophalen.

Flash is niet zo ingewikkeld en als je al met delphi kan werken moet flash toch wel peanuts zijn. Actionsscript lijkt verdacht veel op Javascript en is vrij snel aan te leren. Daarnaast zijn er zat tutorials voor. Voordeel is dat bijna elke browser ondersteuning voor flash heeft. En anders zal je toch is moeten maken met Javascript, je laad je data dan in via een hidden iframe wat je om de x zoveel tijd laat refreshen. Er zullen genoeg JS scripts zijn die dit kunnen.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:03
je kan ook in delphi een simpele webserver bouwen en daar alles aanhangen, maar php is denk ik makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
djluc schreef op 03 juni 2004 @ 13:51:
Ik zie je probleem echt niet. Je wilt gewoon wat gegevens op een scherm tonen die om de x seconden vernieuwd worden en je wilt dit doen in vrijwel alle browsers. Je maakt dus een pagina met een metatag om te refreshen. Invoeren doe je in MySQL of een andere database. Deze is ook gratis. Eventueel kun je op http://www.patie.nl een gratis database aanvragen mocht je dit niet kunnen/mogen installeren. Wat is je probleem? Leer gewoon PHP of laat anders iemand het maken die wel weet hoe het werkt.
Mijn probleem is tijd en ik wil het platformonafhankelijk maken. Ik wil inschatten als me dat met php gaat lukken. Iemand anders is hier geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 13:13

daaan

Brandweer Zoutkamp

ripexx schreef op 03 juni 2004 @ 13:53:
[...]

Als je het aan mij vraagt:

Gewoon weg een php backend die je teksten in een file dumpt => deze file door flash laten uitlezen en displayen. Dan laat je flash gewoon om de x seconde dat ding opnieuw ophalen.

Flash is niet zo ingewikkeld en als je al met delphi kan werken moet flash toch wel peanuts zijn. Actionsscript lijkt verdacht veel op Javascript en is vrij snel aan te leren. Daarnaast zijn er zat tutorials voor. Voordeel is dat bijna elke browser ondersteuning voor flash heeft. En anders zal je toch is moeten maken met Javascript, je laad je data dan in via een hidden iframe wat je om de x zoveel tijd laat refreshen. Er zullen genoeg JS scripts zijn die dit kunnen.
Waarom in flash? dan moet hij 2 "talen" leren...

Gewoon de optie van de meta refresh.
Via een cookie bijhouden welke pagina je net hebt bekenen, pagina ID +1, en je hebt de volgende.

Dat lijkt mij het simpelst..

One's never alone with a rubber duck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
Eskimootje schreef op 03 juni 2004 @ 13:54:
je kan ook in delphi een simpele webserver bouwen en daar alles aanhangen, maar php is denk ik makkelijker.
Is ook nog een idee. maar de voorkeur gaat uit naar een linux server(platformonafhankelijkheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Johnny Goodbye schreef op 03 juni 2004 @ 13:23:
[..]Nu ben ik aan bekijken of php mijn een oplossing kan bieden. Het idee is dat de client(win98 of linux) met één of meerdere monitoren een browser opstarten met in de url de verwijzing naar de groep waarvan de berichten getoond moeten worden. (bv. www.lichtkrant.nl/tonen?groep=1 mmm. domein is nog vrij :P ).
het php script haalt uit de database alle de tonen berichten en laat ze in een bepaalde tijd (ook database) één voor één tonen. aan het eind van de serie begint het verhaal opnieuw. Wel zonder tussenkomst van een gebruiker.
[..]
offtopic:
Dat er geen site tevoorschijn komt als je een bepaalde domeinnaam opvraagt, houd zeer zeker niet in dat een domein nog vrij is, veel domeinen worden bijvoorbeeld alleen voor mail gebruikt, of puur geregistreerd zodat niemand anders hem kan krijgen, en daarna nooit aan een site gekoppeld. Als je zeker wilt weten of een domein wel of niet bestaat, kijk je op www.sidn.nl, en dan zie je dat lichtkrant typisch zo'n domein is (al sinds 1999 zelfs) :) Hij bestaat dus weldegelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 16:43

TwoR

Gekleurde stippen

Een webkrant maken kan prima met PHP, www.webkrant.net is er zo een. Deze is opgebouwd met Javascript en PHP en je kan groepen kiezen volgns mij is dit wat je bedoelt.

Je zet in een DB gewoon een aantal berichten en je laat met Javascript de pagina verversen om de x seconden met een leuke tijdbalk erbij. En dan laat je een PHP een nieuw bericht uit de DB ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
Ik denk dat ik een poging ga wagen met het voorstel van ripexx/daan. php en evt. javascript. Als het niet lukt open ik wel een nieuw topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
TwoR schreef op 03 juni 2004 @ 14:04:
Een webkrant maken kan prima met PHP, www.webkrant.net is er zo een. Deze is opgebouwd met Javascript en PHP en je kan groepen kiezen volgns mij is dit wat je bedoelt.

Je zet in een DB gewoon een aantal berichten en je laat met Javascript de pagina verversen om de x seconden met een leuke tijdbalk erbij. En dan laat je een PHP een nieuw bericht uit de DB ophalen.
Dit is precies wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan

daaan

Brandweer Zoutkamp

Vragen kunnen ook weer in dit topic, dan houden we de boel bij elkaar. :) succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx

ripexx

bibs

daaan schreef op 03 juni 2004 @ 14:00:
[...]

Waarom in flash? dan moet hij 2 "talen" leren...

Gewoon de optie van de meta refresh.
Via een cookie bijhouden welke pagina je net hebt bekenen, pagina ID +1, en je hebt de volgende.

Dat lijkt mij het simpelst..
Als je praat over een lichtkrant dan heb ik het over iets dat het altijd blijft doen en maar blijft door draaien en niet dat het zodra je verbinding wegvalt het ding een error geeft. Nieuws tickers, lichtkranten en dergelijke moeten naar mijn idee gewoon werken zodra ze aangeroepen worden. Pas na een user input kunnen ze eventueel stoppen maar als ik iedere keer mijn pagina ga refreshen is het geen lichtkrant maar een veredelede slide show.
TwoR schreef op 03 juni 2004 @ 14:04:

Dat is echt een bagger ding, de JS is zo slecht dat Firefox het niet eens wil laten zien.
Johnny Goodbye schreef op 03 juni 2004 @ 14:00:
[...]

Is ook nog een idee. maar de voorkeur gaat uit naar een linux server(platformonafhankelijkheid).
Ik snap je platform onafhankelijkheid niet helemaal. Ik neem aan client side onafhankelijkheid bedoelt. ;)
Johnny Goodbye schreef op 03 juni 2004 @ 14:07:
[...]
Dit is precies wat ik bedoel.
En dat is dus een slide show, iig heel iets anders dan een lichtkrant. :)

[ Voor 7% gewijzigd door ripexx op 03-06-2004 14:13 ]

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan

daaan

Brandweer Zoutkamp

ripexx schreef op 03 juni 2004 @ 14:11:
[...]

Als je praat over een lichtkrant dan heb ik het over iets dat het altijd blijft doen en maar blijft door draaien en niet dat het zodra je verbinding wegvalt het ding een error geeft. Nieuws tickers, lichtkranten en dergelijke moeten naar mijn idee gewoon werken zodra ze aangeroepen worden. Pas na een user input kunnen ze eventueel stoppen maar als ik iedere keer mijn pagina ga refreshen is het geen lichtkrant maar een veredelede slide show.
Maar dan houd je het probleem dat hij er de know how (nog) niet van heeft. En op een lokaal netwerk moet je er van uit kunnen gaan dat de verbinding stabiel is. Dat het later ook op internet moet, is dan je volgende probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Laatst online: 21-09 16:43

TwoR

Gekleurde stippen

ripexx schreef op 03 juni 2004 @ 14:11:
Dat is echt een bagger ding, de JS is zo slecht dat Firefox het niet eens wil laten zien.
Ja oke maar het is wel wat de TS wil hebben en, de programmering zou ik als ik hem was ook anders doen, maar het ging even om het voorbeeld zodat wij/ik snapte wat de TS nou precies bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx

ripexx

bibs

daaan schreef op 03 juni 2004 @ 14:17:
[...]

Maar dan houd je het probleem dat hij er de know how (nog) niet van heeft. En op een lokaal netwerk moet je er van uit kunnen gaan dat de verbinding stabiel is. Dat het later ook op internet moet, is dan je volgende probleem.
En straks moet het ook op een beurs werken want de directeur vindt het er zo leuk uit zien. ;)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan

daaan

Brandweer Zoutkamp

[defense]
Niet dat ik het zelf volledig in PHP zal schrijven, daar maken we wel een leuk progje voor in java/delphi :Y)
[/defense]

Zal je altijd zien dat zo'n script al 4 jaar werkt op een school, zonder problemen, en op een beurs totaal niet aanloop te krijgen is :P

Maar om ontopic te blijven. Alleen php is voldoende voor een lokaal netwerk als in een school ofzo. Je kunt problemen als foutmeldingen nooit voorkomen.
Wel kun je op de pc waar de slideshow word weergegeven een lokale pagina aanroepen, dat bestaat uit 2 frames.

Frame1 is 0 pixels hoog, en refreshed zichzelf om de x seconden.
Frame2 is de rest v/h scherm en is gewoon de lichtkrant.

Maar dat is niet moeders mooiste oplossing :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
  • Laatst online: 27-03-2023
als ik je een tip mag geven, dan maak je er een frameset van, waarvan je maar 1 frame ziet (met de content) en 1 frame die je niet ziet, waar je het refresh commando voor het andere frame in zet.
Niet dat frames zo geweldig zijn, maar het voordeel daarvan is dat als de verbinding heel even weg valt, het refreshen gewoon door blijft gaan. Anders krijg je een 'pagina niet bereikbaar' en houdt het hele verhaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daaan

daaan

Brandweer Zoutkamp

Dat zeg ik net :X ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty
  • Laatst online: 27-03-2023
als je het ff 2 minuten eerder had gezegd dan had ik het nog gelezen voordat ik mijn bericht postte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
marty schreef op 03 juni 2004 @ 14:29:
als ik je een tip mag geven, dan maak je er een frameset van, waarvan je maar 1 frame ziet (met de content) en 1 frame die je niet ziet, waar je het refresh commando voor het andere frame in zet.
Niet dat frames zo geweldig zijn, maar het voordeel daarvan is dat als de verbinding heel even weg valt, het refreshen gewoon door blijft gaan. Anders krijg je een 'pagina niet bereikbaar' en houdt het hele verhaal op.
Dit truukje had ik al gevonden. Maar de reden om het te gebruiken/toe te passen had ik nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny Goodbye
Ik wil jullie de resultaten niet onthouden.

Afbeeldingslocatie: http://www.kompjoeterraivegrunnen.nl/foto/alle_leerhuizen_detail.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kompjoeterraivegrunnen.nl/foto/all_leerhuizen_overzicht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kompjoeterraivegrunnen.nl/foto/leerhuis_overzicht.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.kompjoeterraivegrunnen.nl/foto/leerhuis_detail.jpg

als basis heb ik een webserver met daarop apache+mysql+php.

op de client pc heb ik win98 of winXp lopen. In de bovenste foto wordt het geheel aangestuurd met 2 pcs. 1x met 2 video kaarten de andere met een dualhead videokaart. Op deze pc draait een delphi programma dat niet meer is dan een IE zonder fratsen. aan de hand van een ini file toont het een window op elke gewenste plek op het bureaublad. Ik gebruik als monitor 19'' TFT.

Als editor heb ik in delphi een tooltje geschreven die de mysql database aanspreekt.
Pagina: 1