Toon posts:

Voor de netwerkheld: router & vier overvolle PC's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij hebben al een tijdje 2048/320 ADSL van HHCNet en nu zouden we dat graag over meerdere computers willen verdelen, zodat we niet elkaar steeds hoeven te wurgen en te slaan om ons plekje achter de 'internet-pc' te kunnen veroveren.

Een router dus. Of een switch. Of een router 'slash' switch. Of een draadloze usb router 'slash' switch WLan zend-combinatie apparaat. Of een...
Kort om, door de bomen zien we het bos niet meer.

Ik leg even uit wat de bedoeling is en zou graag jullie 'expert opinion' willen horen. :)

We hebben vier PC's die internet willen delen:
A. 1 PC, vlak bij de HCCNet adsl-router, waarvan de netwerkkaart niet meer beschikbaar is en waar het moederbord te vol zit voor een nieuwe hardware kaart.
B. 1 PC (een verdieping hoger) die geen netwerkaart heeft, maar waar er wel een in kan. Deze PC heeft overigens een USB-kabel lopen naar ons huidige Speed Touch USB-modem, dus kan ook via USB worden aangesloten op de nieuwe router.
C. 1 laptop met 802.11b WLan-modem.
D. 1 PC (twee verdiepingen hoger) die nog een open netwerk poort heeft.

Het zou dus het handigste zijn om een WLan-router te hebben met:
- Een USB-in voor het modem. (Of router/adsl-modem combinatie met een netwerk-in)
- Twee USB-uit poorten voor de pc's A en B.
- Twee wireless kanalen voor C en D (omdat C al een WLan modem heeft en het voor D een stuk handiger is om een ontvanger te kopen dan een netwerk kabel van 50m door het hele huis te moeten leggen)

Weet iemand een apparaat wat hiertoe in staat is?
Zo niet, is er dan een apparaat wat één USB-uit en drie wireless kanalen heeft?

Opmerking 1: De prijs is niet echt belangrijk.
Opmerking 2: Het liefst een WLan modem met 802.11b protocol. Het is dan wel langzamer dan 802.11g, maar grote bestanden tussen de PC's uitwisselen gebeurt toch niet en mijn laptop heeft al een 802.11b-modem.

Alvast hartelijk bedankt!
Alexander.

Hieronder nog even een leuk schema'tje (schemaatje? schema-tje?) van wat de bedoeling is:
Afbeeldingslocatie: http://other.airjx.com/router.gif

Verwijderd

Ziet er toch goed uit alleen een router heeft geen usb uit dus usb naar pc A en pc B zal niet werken. als je die usbkabels door netwerkkabels en 2 usb-netwerkkaartjes/converters vervangt werkt het wel en precies zoals je wil.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er dus een soort van netwerkkaarten voor USB?
Dat zou namelijk een hele goede oplossing zijn...

Nog even twee vragen:
- Kan een 802.11b WLan modem het signaal van een 802.11g router ontvangen?
- We hebben dus een WLan modem nodig met twee antennes?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 12:14 ]

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-04 08:52
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 12:09:
Ziet er toch goed uit alleen een router heeft geen usb uit dus usb naar pc A en pc B zal niet werken. als je die usbkabels door netwerkkabels en 2 usb-netwerkkaartjes/converters vervangt werkt het wel en precies zoals je wil.
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 12:13:

Nog even twee vragen:
Ik vind het ook prachtig...

En jah 802.11b en g zijn backwards compatible... Je kan dus gerust een 802.11b kaartje gebruiken op je 802.11g WLAN router. En je hebt geen 2 antennes nodig...
Elke WLAN router kan de taak die jij (verbinding maken met meerdere (in jouw geval 2) gebruikers) wil vervullen. (of hij nou 1 of 2 antennes heeft)

En zoals KoeNijn zegt zal je i.p.v. je USB verbinding, UTP moeten aanleggen of wireless wat je zelf wilt.

En voor de pc's waar je geen uitbreidingsmogelijkheden meer hebt zijn er idd USB oplossingen die je verder zouden moeten kunnen helpen... :) ik hoop dat het er IETS helderder op is geworden :+

Verwijderd

Jip die bestaan :)
Nog even twee vragen:
Een 802.11b kan verbinding ermee maken maar dan gaat de verbinding van de wlan netwerk natuurlijk terug maar 11mbps (802.11b) ipv 54mbps (802.11g).

Verwijderd

Topicstarter
OK. Dus wat ik nodig heb is:

- 1 Router met i.i.g. een ingang voor een USB modem, twee netwerk uitgangen en WLan mogelijkheden.
- 1 WLan inbouw kaartje
- 1 Netwerk USB-stick voor de overvolle PC.

En dan is dit een router die voldoet: Klik

Klopt?

Verwijderd

Topicstarter
En deze twee:

USB -> Netwerk: http://www.intronics.nl/i...18416&L5M=15211&L2M=15200
Netwerk kaartje: vergrijgbaar bij elke zelfrespecterende winkel voor minder dan 10 euro. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 12:57 ]

Verwijderd

Ik zou het volgende doen:

Je hebt nodig een soortgelijke router als onderstaande:

http://www.lapwing.nl/Product_Detail/1071/N

Deze heeft een ingebouwd ADSL modem zodat je dat bagger USB modem eruit kunt gooien, wireless functionaliteit en een ingebouwde switch voor je wired pc's.

Dan verbind je PC A+B met UTP kabel en PC C+D wireless met de router.

Tom.

Verwijderd

Wat je ook kan proberen is een ouwe pc (wel met USB natuurlijk) als router gebruiken en daar eens een ClarkConnect home op installeren.. ClarkConnect ondersteund USB..

Verwijderd

Topicstarter
tommy007: Inclusief ADSL modem is inderdaad beter. Ik bel nog even met HCCNet om te kijken of dat geen probleem is.

Huub: De oude PC is geen optie, want 1 er is geen ruimte en 2 dan moet die PC de hele tijd aan staan en dat is onhandig.

Allemaal hartelijk bedankt!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ditch in vredesnaam die USB bobbybob modem voor je ADSL verbinding.
Naast het feit dat een router met zo'n USB port duurder is, ben je er ook zeker van dat je veel problemen gaat krijgen.

Overigens komt dit voor jouw misschien over als een expert-job, ik vind het eerlijk gezegd redelijk basic.
Loose de USB modem en koop een knappe ADSL router/modem/AP in 1.
Bijvoorbeelde de Alcatel 570. Deze kost je €120,- ex. BTW.

Dat is:
- ADSL modem
- Router
- WiFi AP

Indien nodig kun je er een UTP kabel op aansluiten welke je *of* in een PC ramt *of* in switch. Vanuit die switch zou je dan je vastbedraade clients kunnen aansluiten.
Andere clients kun je via WiFi laten lopen.

Heb je een PC waar geen netwerkkaart meer bij kan ? Simpel, zowel voor normale netwerkkaarten als voor WiFi zijn er zat oplossingen in USB vorm.

Resumerend :

- Alcatel 570 R2

A. 1 PC, vlak bij de HCCNet adsl-router, waarvan de netwerkkaart niet meer beschikbaar is en waar het moederbord te vol zit voor een nieuwe hardware kaart.
USB NIc (of USB WiFi NIC)

B. 1 PC (een verdieping hoger) die geen netwerkaart heeft, maar waar er wel een in kan. Deze PC heeft overigens een USB-kabel lopen naar ons huidige Speed Touch USB-modem, dus kan ook via USB worden aangesloten op de nieuwe router.
Gewone NIC of USB NIC (vast danwel draadloos) erin rammen, en die USB modem met het grofvuil meegeven.

C. 1 laptop met 802.11b WLan-modem.
Laten connecten naar je nieuwe modem via WiFi

D. 1 PC (twee verdiepingen hoger) die nog een open netwerk poort heeft.
Kabels trekken en in de NIC rammen, of een WiFi NIC erinzetten, maar je moet even kijken of je dat qua signaal trekt

Zoals je ziet, met een beetje logisch nadenken heb je de oplossing voor je probleem zo te pakken ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 12:32:
[...]

Jip die bestaan :)

[...]

Een 802.11b kan verbinding ermee maken maar dan gaat de verbinding van de wlan netwerk natuurlijk terug maar 11mbps (802.11b) ipv 54mbps (802.11g).
Dit is nieuw voor mij!
Thuissituatie: @home -> SMC 54Mbit Wireless Barricade Router (Versie 2) -> 1x Notebook 802.11b en 1x Notebook 802.11g (andere wired PC's ff buiten beschouwing gelaten).

Ik kan zelf op 54 Mbit netwerken, mijn broer met zijn 11Mbit kaartje werkt tegelijk gewoon op 11Mbit.
Notebooks naast elkaar gezet; zijn Windows-thingie geeft dan 11Mbit bij voldoende signaalsterkte, mijn Windows-thingie geeft netjes 54Mbit bij voldoende signaalsterkte weer.

Volgens mij kun je dus met 11b en 11g door elkaar, ieder op zijn eigen snelheid werken, tenminste, als de router dit ondersteunt (ik weet eerlijk gezegd niet of daar verschil in kan zitten).

Voor de TS:
Er zijn USB netwerkkaartjes te koop, ze zijn echter een stukje duurder dan PCI netwerkkaarten die je inbouwt.
Waarschijnlijk zul je een Ethernet ADSL modem + Wireless router nodig hebben, plus voor elke PC die je wil aansluiten een netwerkkaart (USB->Ethernet of USB->Wireless).

Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu het volgende boodschappenlijstje opgesteld voor een winkel bij mij in de buurt: (let niet op de rare opmaak :p)

code:
1
2
3
4
5
6
7
1x Sweex Router 4 Poort + ADSL Wireless An.A    95,00    95,00
2x Sweex Netwerkkaart PCI                    9,00    18,00
1x Sweex Wireless USB Adapter                29,00   29,00
1x UTP Kabel 3M                           5,00    5,00
1x UTP Kabel 10M                             9,00     9,00
                                                    ------ +
                                                     156,00
(2x PCI -> die volle PC heeft toch nog een sleufje vrij :))

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 14:04 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hmm .. die Sweex is €95,- waarom neem je voor die paar tientjes mee niet gewoon een Alcatel :?
Sweex is nou niet echte het ... euh ... *kuch* beste merk :X
En bij die alcatel krijg je bij routershop ook nog eens een PCMCIA erbij (al is die Alcatel wel 11Mb uit mijn hoofd).

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist met HHCNet gebeld. Er werd mij door de mewerkster vertelt dat deze configuratie inderdaad op deze manier te realiseren is en er wordt over ongeveer 5 minuten een mailtje gestuurd met hoe de router en pc's ingesteld moeten worden, om het zooitje aan de gang te krijgen!

Dat noem ik nog eens service. O+

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 03 juni 2004 @ 14:07:
Hmm .. die Sweex is €95,- waarom neem je voor die paar tientjes mee niet gewoon een Alcatel :?
Sweex is nou niet echte het ... euh ... *kuch* beste merk :X
En bij die alcatel krijg je bij routershop ook nog eens een PCMCIA erbij (al is die Alcatel wel 11Mb uit mijn hoofd).
Ik heb nu al een aantal producten van Sweex en ik heb nog geen enkel probleem ermee ondervonden.
Ik kan inderdaad voor een paar tientjes meer een Alcatel kopen, maar dat moet dat waarschijnlijk over internet en dat blijft lastig met garantie en zo. Dan is het wel zo handig om het gewoon in een winkel te kopen.
(Trouwens, ik heb helemaal geen PCMCIA kaart nodig :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 14:21 ]

Pagina: 1