2 Workstations en 1 server. Hoe het beste op te zetten

Pagina: 1
Acties:

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-04 12:51
Hoi allemaal,
Ik hoop dat jullie me willen helpen met het volgende:

Ik heb momenteel 1 werkstation (WinXP Pro) en 1 server (Windows 2003). Nu wil ik binnenkort een nieuw werkstation kopen en de volgende situatie gaan creeren:

2 werkstations (1 boven, 1 beneden. Beide blijven op WinXP Pro) die zowel door mij als mijn vriendin worden gebruikt.
Onze profielen en documenten moeten op de server staan, maar bij voorkeur ook gerepliceerd worden naar lokaal, zodat als de server een keer down gaat we gewoon kunnen doorwerken. Dit moet zo werken dat als we wisselen van computer we onmiddelijk met de laatste versie van onze docs kunnen doorwerken.

Bovenstaande kan volgens mij door op de huidige Windows 2003 server Active Directory aan te zetten en een Domain op te zetten of kan het ook simpeler?
Hoe moet ik dat replication gebeuren instellen?
Kan bovenstaande ook eenvoudig op een Linux server?

[ Voor 10% gewijzigd door martdj op 03-06-2004 11:40 ]

Verwijderd

idd gewoon domain maken, vervolgens gewoon roaming profiles aanzetten, en dan worden elke keer als je je zelf aanmeld je profiel van de server geladen. Wijzigingen worden pas weg geschreven bij afmelden/afsluiten. Als dus de server down gaat staat je profiel gewoon lokaal.

roaming profiles kun je gewoon bij gebruikers instellen in je active directory.

Eigenschappen gebruiker opvragen, en dan bij profile de netwerkshare opgeven waar het profiel moet worden opgeslagen.
bijv: \\server\martdj\

En dan moet er alleen een dir worden geshared als martdj. (wel voledige rechten geven aan gebruiker martdj.
martdj is in dit voorbeeld de gebruiker waar het profiel van is.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
martdj schreef op 03 juni 2004 @ 11:39:
Kan bovenstaande ook eenvoudig op een Linux server?
Wel, als je ervoor gaat en de moed in houdt, dan is het alles simpel.
(ik vind van wel als je server van maakt van samba en that is it!)

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-05 11:32
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 11:49:
idd gewoon domain maken, vervolgens gewoon roaming profiles aanzetten, en dan worden elke keer als je je zelf aanmeld je profiel van de server geladen. Wijzigingen worden pas weg geschreven bij afmelden/afsluiten. Als dus de server down gaat staat je profiel gewoon lokaal.

roaming profiles kun je gewoon bij gebruikers instellen in je active directory.

Eigenschappen gebruiker opvragen, en dan bij profile de netwerkshare opgeven waar het profiel moet worden opgeslagen.
bijv: \\server\martdj\

En dan moet er alleen een dir worden geshared als martdj. (wel voledige rechten geven aan gebruiker martdj.
martdj is in dit voorbeeld de gebruiker waar het profiel van is.
Op deze manier kan hij wel niet werken aan zijn documenten als z'n server plat ligt.

Je zal dus moeteng aan kijken dat je de gebruikersmap op de server synchroniseert met de gebruikersmap op een lokale machine. Ik weet niet of daar een optie voor is maar kan het me zo snel in ieder geval niet bedenken.

• martdj
jbcyber schreef op 03 juni 2004 @ 12:38:
[...]

Op deze manier kan hij wel niet werken aan zijn documenten als z'n server plat ligt.

Je zal dus moeteng aan kijken dat je de gebruikersmap op de server synchroniseert met de gebruikersmap op een lokale machine. Ik weet niet of daar een optie voor is maar kan het me zo snel in ieder geval niet bedenken.
In de Windows OS HowTO's had ik dit artikel gevonden: [rml][ 2000]Howto: Site and replication[/rml]

Kan ik dit ervoor gebruiken en is dit makkelijk te implementeren? (of heb ik het helemaal verkeerd begrepen is is dit puur om 2 domain controllers te laten samenwerken)

• jbcyber
martdj schreef op 03 juni 2004 @ 12:54:
[...]

In de Windows OS HowTO's had ik dit artikel gevonden: [rml][ 2000]Howto: Site and replication[/rml]

Kan ik dit ervoor gebruiken en is dit makkelijk te implementeren? (of heb ik het helemaal verkeerd begrepen is is dit puur om 2 domain controllers te laten samenwerken)
Dit is voor het repliceren van twee DC (Domain controller). Een domain controller zorgt ervoor dat je kan inloggen op het netwerk dus eigenlijk je server die je hebt staan. Je gaat dit gebruiken om dezelfde gegevens op 2 servers te hebben staan. Dit is het geval als je bijvoorbeeld 2 locaties van een bedrijf hebt en waar je wil dat gebruikers overal kunnen inloggen. Je hebt het dus een beetje verkeerd begrepen.

Je moet dus zoeken naar iets wat 2 mappen (1 lokaal en 1 op de server) synchroniseert. Bedenk je echter dat dit zeer vertragend kan werken. Want je zal het ook moeten gaan uitvoeren als je je uit logt en wanneer je je inlogt.

Ik gebruik wel een programma om zowel op mijn Laptop als mijn gewone pc de "mijn documeten" map te synchroniseren. Dit heet second copy 2000.

Bedenk je echter het grote gemak van een Domain controller is naast beveiliging het inloggen op verschillende werkstations. Dan is het dus niet nodig om je bestanden ook lokaal op te slaan. Wat jij wil word daarom denk ik niet standaard ondersteund.

[ Voor 3% gewijzigd door jbcyber op 03-06-2004 13:58 ]

• Dr. Bean
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
martdj schreef op 03 juni 2004 @ 12:54:
[...]

Nee, dit is niet te gebruiken.
Wel is een optie de zogenoemde offline files van Windows XP...hierover is in de help voldoende te vinden: eerst even aanzetten, settings goedzetten, aangeven hoeveel ruimte gebruikt mag worden, en zorgen dat je een lokale mapping hebt van je homedirectory op de fileserver. Dan met de rechtermuisknop op die mapping klikken en ergens halverwege in je contextmenu staat of je die mapping offline wil instellen.
Dan kun je inderdaad met online en offline gaan die map syncen met de server, zodat je lokaal en op de server de goede versie hebt staan.
Vroeger (win98 dacht ik) heette dat een werkmap...werkte ongeveer op dezelfde manier.

[ Voor 14% gewijzigd door Dr. Bean op 03-06-2004 14:02 . Reden: ff wat extra info... ]

• jbcyber
Bean schreef op 03 juni 2004 @ 14:00:
[...]

Nee, dit is niet te gebruiken.
Wel is een optie de zogenoemde offline files van Windows XP...hierover is in de help voldoende te vinden: eerst even aanzetten, settings goedzetten, aangeven hoeveel ruimte gebruikt mag worden, en zorgen dat je een lokale mapping hebt van je homedirectory op de fileserver. Dan met de rechtermuisknop op die mapping klikken en ergens halverwege in je contextmenu staat of je die mapping offline wil instellen.
Dan kun je inderdaad met online en offline gaan die map syncen met de server, zodat je lokaal en op de server de goede versie hebt staan.
Vroeger (win98 dacht ik) heette dat een werkmap...werkte ongeveer op dezelfde manier.
Jah inderdaad zo zou het wel kunnen maar dan bekijk je het vanuit de werkstation kant.

Niet iets waar ik gelijk aan had gedacht. Maar goed ik blijf van mening dat je het beste je documenten op de server kan laten staan. Dan weet je ook wie in een document bezig is zodat je niet beide hetzelfde document bewerkt en dat je dan problemen krijgt met versies. Zorg dan in ieder geval wel voor een goede back-up. Denk hierbij voor een thuis situatie aan een usb harddisk ofzo. Deze kun je ook nog snel aan een wekrstation koppelen.

• Dr. Bean
  • Niet online
jbcyber schreef op 03 juni 2004 @ 14:06:
[...]

Jah inderdaad zo zou het wel kunnen maar dan bekijk je het vanuit de werkstation kant.

Niet iets waar ik gelijk aan had gedacht. Maar goed ik blijf van mening dat je het beste je documenten op de server kan laten staan. Dan weet je ook wie in een document bezig is zodat je niet beide hetzelfde document bewerkt en dat je dan problemen krijgt met versies. Zorg dan in ieder geval wel voor een goede back-up. Denk hierbij voor een thuis situatie aan een usb harddisk ofzo. Deze kun je ook nog snel aan een wekrstation koppelen.
Je werkt wel degelijk vanuit de server. Die offline files zijn om bijvoorbeeld laptopbezitters van een bedrijf ook thuis met hun bestanden te kunnen laten werken (Zo gebruiken wij het hier). In dat geval werken ze offline, in elk ander geval gewoon via de server.

Mocht de TS te maken krijgen met een crash van de server, dan staat de data nog lokaal. Uiteraard blijft backuppen een must, dus dat zou het probleem al niet moeten zijn.

En vwb versiebeheer: er wordt een timestamp gemaakt van de documenten zodat altijd de nieuwste versie online is (dat heet: als er ooit gebruik wordt gemaakt van die offline-functionaliteit, want zolang het netwerk online is kun je toch niet met meerdere personen in een document werken, en bestaat het hele probleem niet)

Zoals ik al zei: dit is bedoeld voor als je een eigen 'homedirectory' hebt, en met enige regelmaat ergens anders aan je docs werkt.

• martdj
Nog een vraagje erbij. Tijdens de installatie van Active Directory vraagt ie naar het DNS domein waar ik het domein onder wil laten vallen. Heeft het nog voor- of nadelen om hier een bestaand internet domein (dus een internet domein dat verwijst naar het IP adres van mijn ADSL modem) voor te nemen?

• Dr. Bean
  • Niet online
Het is niet echt aan te raden om een bestaand domein te gebruiken. Ik gebruik zelf altijd het volgende: domeinnaam.local (dus ipv .nl erachter, .loc ofzo.
Uiteraard mag de interne domeinnaam wel overeenkomen met de externe domeinnaam. Het verschil is de extensie.
De reden hiervoor is dat je later bv je externe domein kan aanpassen, zonder al te veel moeilijkheden, en minder last hebt met mailadressen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Bean op 09-06-2004 11:56 . Reden: verduidelijking van tekst ]

• martdj
Dank allemaal voor de antwoorden tot nu toe. Bij de uitvoer heb ik weer wat nieuwe:

Ik heb er voorlopig voor gekozen om de boel te gaan opzetten met mijn al aanwezig Windows 2003 server. Ik heb Active Directory geïnstalleerd. Bij de installatie wilde Windows erg graag zijn eigen DNS server installeren, omdat ie niet tevreden was met de mogelijkheden die mijn Alcatel 510 ADSL router voor mogelijkheden biedt als DNS server. Is het inderdaad noodzakelijk om een lokale DNS server, anders dan die van de ADSL router, te hebben?
Bij installatie van die DNS server heeft ie een aantal dingen standaard ingesteld. Zijn die dingen meestal wel goed of moet je nog een hoop configureren voordat er mee te werken valt (ik heb naar de configuratie gekeken, maar die vond ik tamelijk ondoorzichtig).

Na installatie van Active Directory merkte ik dat mijn Domino LDAP server uitviel met de melding dat poort 389 al in gebruik was. Ik neem aan dat Active Directory zich met zijn "LDAP capabilities" nu als LDAP server presenteert. Daar zit ik totaal niet op te wachten. Is dit nodig om het geheel te laten werken of kan ik zorgen dat AD van poort 389 afblijft?

Verwijderd

martdj schreef op 16 juni 2004 @ 14:09:

Ik heb er voorlopig voor gekozen om de boel te gaan opzetten met mijn al aanwezig Windows 2003 server. Ik heb Active Directory geïnstalleerd. Bij de installatie wilde Windows erg graag zijn eigen DNS server installeren, omdat ie niet tevreden was met de mogelijkheden die mijn Alcatel 510 ADSL router voor mogelijkheden biedt als DNS server. Is het inderdaad noodzakelijk om een lokale DNS server, anders dan die van de ADSL router, te hebben?
Active Directory werkt nauw samen met de DNS service. Bij installatie van AD is het installeren van de DNS service (voor zover nog niet aanwezig op de server) verplicht, anders werkt AD niet. Bij mijn weten is het niet mogelijk dat hier een externe DNS service voor gebruikt kan worden.
Pagina: 1