Matsu_matsu schreef op 05 juni 2004 @ 22:32:
[...]
[...]
Waar ik naar school ga is niet belangrijk, maar ik heb voldoende thermodynamica op universitair niveau gehad om te weten dat de warmtecappaciteit van een grote kast groter is dan de warmte capaciteit van een kleine kast. Maar het gaat er niet om hoeveel energie de kast opneemt maar hoeveel warmte er door de luchtstroom wordt opgenomen. Deze is immers verantwoordelijk voor de koeling en niet de kast zelf.
De achtergrond is simpel: de stroomsnelheid van lucht in een smalle pijp zal hoger liggen dan de stroomsnelheid van lucht in een brede pijp. In de praktijk hebben kleine kasten slechtere koeling dan grote kasten omdat deze kleine kasten met mindere fan's (airflow) zijn uitgerust. Als je de zelfde hoeveelheid fan's in een kleine kast weet te persen zal het uitstekend koelen.
let op: (uitzondering)
Deze theorie gaat niet op als je een je een sjieke kast gebruikt van aluminium die zelf ook nog een goede warmte overdracht weet te realiseren zonder enige airflow. Ik heb praktijkswegen aangenomen dat de kast zelf weinig warmte overdacht met de omgeving zal hebben.
* HunterPro die zelf een grote kast heeft omdat hier veel makkelijker stille fan's in geplaatst kunnen worden
whoah, nelly, je zegt nu enge dingen.
Je zegt dat de stroomsnelheid van de lucht toeneemt bij een kleinere kast met evenveel fans. Dit mag dan wel zo zijn, maar het gaat niet om de snelheid, maar om het aantal m
3's dat per tijdseenheid door je kast gepompt wordt. Dat betekent dus dat een kleinere doorgang met meer km/h's niet zozeer meer m
3 betekent.
Daarnaast zit je met fans die maar een bepaald drukverschil kunnen creëren. Derhalve is het verkleinen van de ruimte waar je fan inblaast vrij nutteloos; het is geen pomp of compressor namelijk. Ga je dus de ruimte achter je fan te krap maken, bijvoorbeeld door een kleinere ruimte (kleine case dus), heb je kans dat je minder m
3's gaat pompen dat je fan werkelijk kan. Het aantal toeren van je fan loopt dan ook werkelijk terug.
Komt er dus op neer dat een kleine case dus praktisch altijd slechter koelt als je alleen de luchtstroming in acht neemt.
Bovendien, mensen hier hebben het over dat een CPU beter gekoeld wordt in een desktopcase. Ik weet niet hoe het bij jullie towers zit, maar als warme lucht stijgt, dan loopt deze zo vanuit m'n northbridge en CPU m'n voeding in, alwaar een grote fan de lucht naar buiten mept. Koude lucht komt van beneden. Lijkt me redelijk ideaal? Kwestie van de natuurlijke luchtstroming een handje helpen, in plaats van de andere kant op forceren.
en dat is idd een EPS voeding; leuke dingen. Heerlijk stabiel, weinig problemen tot nu toe mee gehad. Gebruik hier voor servers (19" rackmounts) 460 watt EPS full range voedingen in combinatie met Intel mainboards (single P4 of dual xeon). Werkt als een trein.
[
Voor 6% gewijzigd door
HunterPro op 07-06-2004 17:48
]